Jump to content
IGNORERAD

Farang jhay

bullerobang
 Dela

Recommended Posts

Jaha så var den första resan till det nya landet och den nya familjen avklarad och hur ska man då summera det hela då , intressant är nog det rätt ordet.

Trotts alla förberedelser och all efterforskning som man gjort innan så vart inget som man trodde eller tänkte men det är väll som vanligt, det blir ju aldrig som man tänkt sig när man har planerat något.

Det första som gick åt pipan var att den väldigt braiga vaccinationen mot ”turistmage” satte min mage totalt ur spel istället redan tre dagar innan resan och där med ställde till mer än den gjorde nytta, och detta höll på i ca tre och en halv vecka av fyra veckors semester.

Efter ca sex dagar av springande på muggen så tänkte jag att den väldigt användbara medicinen Imodium (tror jag den heter ) skulle lösa problemet men icke det blev snarare värre, efter tredje dagen med imodium så blev allt tvärt om det blev förstoppning istället som höll i sig i tre dagar.

Men mer om detta senare.

Som sagt var första resan till den nya familjen kantad av nervositet och oro, skulle man bli accepterad av frugans familj eller inte och framför allt hur skulle flyget gå med tanke på att jag inte flugit på ca 13 år och jag mins med fasa hur trångt och jävligt det var i planet den gången, och för att jag denna gång skulle resa ner själv då frugan redan åkt ner en månad innan mig. Många tankar snurrade i huvudet innan resan och det gjorde ju inte saken bättre, men men det är ju bara att bita i det sura äpplet och ta sakerna var efter dom dyker upp.

Jag kom till Landvetter flygplats i god tid innan incheckningen öppnade så att jag hade tid att ta en sista kopp ”riktigt” kaffe innan avresa och detta gjorde susen redan efter några små slurkar kaffe så kände jag att lugnet började infinna sig och nervositeten släppte.

Väl vid incheckningen så gick allt bra förutom att jag glömde att påtala att det skulle vara bra om jag kunde få en plats med gott om benutrymme då en 202cm och 140kg svensk skulle pressas ner i sätet. Jaja allt löste sig iaf då jag fick två platser till mitt förfogande på Finnair planet till Helsingfors som var knappt halvfult, tur i oturen med andra ord, men hur skulle det gå på det stora planet till Bangkok den borde ju vara så gott som full iaf tänkte jag och kom på att jag kan ju prata med personalen vid gaten om dom kan fixa en bra plats, men på planet till Helsingfors så träffade jag på andra som skulle vidare till Bangkok så vi slog följe till en lämplig bar på flygplatsen i Helsingfors där det inmundigades lite öl och några mycket goda röda lonkero av en smak som jag inte provat tidigare, så väl vid gaten så var tanken på sittplats med gott om benutrymme som bortblåst. Men även denna gång så hade jag en otrolig tur plant var drygt halvfullt även här så vi var två personer som fick dela på dom fyra platserna i mitt raden på planet så då var det ju inte något stort problem för benen.

Ok äventyret har börjat. Väl framme i Thailand så kom verkligheten ikapp mig och gav mig en en riktig smäll.

Nog för att frugan sa att det skulle vara varmt och hon hade själv klagat lite på värmen den senaste månaden, men att man kulle gå in i en vägg det första man gjorde när man klev ut genom dörren från planet hade jag inte riktigt räknat med. Jag blev genomblöt bara av att gå i gången från planet och in i flygplatsen.

Suck hur fan ska jag klara en månad i denna värmen tänkte jag, jag som har problem med värmen. när det är högsommar i Sverige. Men men, det visade sig att det skulle gå bra iaf, man vande sig efter några dagar.

Väl igenom passkontrollen och bagage hämtandet mötte frugan upp med smart nog en lånad bil och chaufför för vidare transport till Pattaya för inkvartering i hyreslägenhet med ac som hon hade hyrt åt oss då mamma ( läs svärmor) bara hade vanliga fläktar som kylning i sitt boende och det skulle antagligen ha blivit lite för varmt och för bullrigt för mig att sova med 10 fläktar omkring mig om natten när man ska sova.

Väl framme så skulle vi naturligtvis först stanna till hos mamma och hälsa och visas upp för allmänheten visade det sig, för när vi kom fram så fanns det lite mer folk än mamma och hennes sambo i deras lägenhet/lokal tydligen så ville även några av mammas vänner naturligtvis komma förbi och titta och förundras över den stora farangen som dom hade hört talas om. Efter den vanliga hälsnings frasen så utbrister mamma och sambo i kör och med stora ögon ÅÅHHÅÅÅÅÅ FARANG JAI var på mammas vänner tittar stor ögt på mig och börjar fnittra instämmande.

Det ända jag kunde göra vara att sucka och skratta åt det, för jag hade räknat lite lätt med att detta skulle ske trotts att jag hade fått lugnande besked från bla Herr Chang här på mpr eller om det var på något annat forum som jag som jag ställde lite frågor om detta på . Och det värsta var att detta bara var början på det hela.

Frugan hade ju berättat för mamma och övriga att jag var stor men tydligen hade dom inte trott riktigt på henne att jag var så stor.

Naturligtvis så frågades det om jag var hungrig vid det här laget efter den långa resan och det var jag ju naturligtvis så bordet dukades snabbt med en massa mat och vi slår oss ner på golvet och frugan ger mig en skål och börjar att sleva upp lite ris och övrig mat varpå mamma tittar konstigt på frugan och frågar henne lite försynt någon ting som jag inte förstår, men så säger frugan dom bevingade orden FARANG LAO och mamma tittar lite konstigt på mig och verkar lite oförstående. Då förklarar frugan för henne att men snälla mamma den här maten äter vi hemma i Sverige också så det är inga problem han äter det, det ända han inte äter plaraa eller räkor! Mamma var nog inte helt övertygad av detta svar för vid flera tillfällen dom första dagarna så fick jag konstiga blickar av henne var gång vi skulle äta men hon såg lugnare ut när hon såg att, jodå farangen åt även denna gång utan att klaga.

Dom första dagarna av vistelsen i det nya landet ägnades åt att leka turist i Pattaya och kolla in alla köpcentran och annat som kan vara bra att ha koll på samt att bara ta det allmänt lugnt.

Dag tre eller om det var fyra så hade frugan o mamma bestämt att vi skulle hyra en båt och åka ut till en liten privat ö utan för Pattaya (kommer inte ihåg namnet) för lite avkoppling sol o badande detta lät bra tyckte jag, då jag behövde lite vila efter alla nya intryck och upplevelser dom senaste dagarna och framför allt så behövde jag lite sol på min allt för vita kropp.

Väl på väg i båten så satt jag och lekte lite med min kamera och försökte få några bra bilder på Pattaya från havs sidan vilket resulterade i någon bra bild iaf för tyvärr så gillade inte mitt sigma 70-200 2.8 mitt ny in skaffade polfilter så allt blev o skarpt , så det blev till att köra utan men det fungerar ju det också.

Resterande tid av båtresan tillbringades med att bara njuta av den svaga brisen och dom salta stänken från vattnet samt en ny trevlig bekantskap, en stor flaska LEO som fungerade att dricka trotts att jag avskyr den typen av öl, ska det drickas öl så ska det vara mörkt och komma från England, men man måste ju prova alla lokala delikatesser iaf.

Tyvärr så njöt inte alla av båtresan då frugan och mammas granne som också var med på denna utfärd inte var några sjöbjörnar av rang, så dom turades om att hänga över relingen och matade fiskarna med dagens frukost. Jaja är man inte van vid båtar och vatten så är man inte.

Något som jag hade glömt att packa med mig denna dag var sololjan, inte för att jag hade haft så stor nytta av den då jag han bränna sönder armarna bara av att åka båten, dom var illröda samt att ansiktet fick lite grann också redan innan jag hann komma i land på ön och sätta mig i solen så det blev till att sitta i solstolen under ett träd istället men det gick det med då jag aldrig varit mycket för att sola då jag är något rödlätt. Men även under trädet lyckades jag att bränna mig på knäna och fötterna trotts att det var skugga där hur nu det gick till vet jag inte .

Så dom följande dagarna blev det till att ha långärmat och lite längre byxor på sig så skadorna inte blev värre.

Men trevligt var det iaf att komma ifrån storstaden en stund och att få sitta på en strand på en paradis ö för första gången bara det gjorde det värt att bränna skinnet lite.

Nästa dag så tyckte frugan att vi skulle ha en spa dag så vi skulle börja med att prova på ett sådant där fisk spa som finns på flera köpcentran och andra plattser i staden. Det lät bra då jag läst om det och tyckte att det lät kul så prova kan man ju göra.

Väl på plats så konstaterar jag att dom där akvarierna inte ser ut att vara skapta för mig med mina kajaker till fötter ( storlek 50 ) men det gick alldeles utmärkt ändå då det såg mindre ut än det var för det var skvalp skydd på den.

Efter 20min av ren tortyr så var det över, för det var väldigt vad fiskarna gillade att simma mellan tårna och då kittlades det så man blev tokig.

Efter denna övning så var det dax för lite massage. Och frugan föreslog att vi skulle gå till dom blinda massörerna, tror det var på soi 22 i Na klua.

Naturligtvis så hade jag oturen att få en massör som hade en dålig dag och var ganska så grinig och det kändes som om att han inte hade koll på hur man masserar. Men snäll som jag är så klagar jag inte över detta utan nämner det bara för frugan när vi var färdig knådade och hon hade också märkt att han var grinig o tvär då han inte hade svarat henne när hon försökt pratat med han vid några tillfällen.

Dom sista dagarna denna första vecka skulle vi bara ta det lugnt inför nästa veckas resa norröver, så vi gick och shoppade lite och gick o kollade på bio, filmen blev Bangrajan 2 eftersom vi hade kollat på 1an hemma. Och den var klart sevärd. Något som jag även noterade vid detta biobesök var att det var mycket god komfort i fåtöljerna med tanke på att jag är stor , det var annat än man var van vid från Sverige. Men det har kanske ändrat sig sedan man var på bio senast för ca 10 år sedan, vad vet jag.

Fortsättning följer...

L" because it has a Led Ling in the flont

Dela på andra sajter

• Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• bullerobang

37

• Wangthong

5

• BBJ

4

• Herr Chang

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En liten bit av paradiset

post-5544-127567602208_thumb.jpg

post-5544-127567584105_thumb.jpg

post-5544-127567591879_thumb.jpg

post-5544-127567585471_thumb.jpg

post-5544-127567584105_thumb.jpg

post-5544-127567585471_thumb.jpg

post-5544-127567591879_thumb.jpg

post-5544-127567602208_thumb.jpg

Ändrades av bullerobang

Dela på andra sajter

Härligt skrivet Bullerobang, ser fram mot fortsättningen. Ev bilder skulle uppskattas. great.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

(edit: Där kom bilderna, tack för det wink.gif )

Ändrades av BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Lugn dom kommer efterhand som jag får tid att fixa till dom, för dom flesta är i raw format och jag sitter just nu på jobbet och har inte tillgång till alla bilderna

Ändrades av bullerobang

Dela på andra sajter

Möcke bra! :wai:

Kommer så väl ihåg första gången jag möttes av den tropiska hettan.

Var inte förberedd på den typen av värme utan hade föreställt mig den som under en varm sommardag här hemma.

Nu saknar jag den och varje gång jag möts av den känns det som att äntligen ha kommit hem igen.

Dela på andra sajter

Härligt skrivet Bullerobang, ser fram mot fortsättningen. Ev bilder skulle uppskattas. great.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

(edit: Där kom bilderna, tack för det wink.gif )

Oj så mycket text..

men bra bilder

Dela på andra sajter

Oj så mycket text..

men bra bilder

Hmm jag har svårt att sluta när jag väl har kommit igång :whistle:

Dela på andra sajter

För att väga upp all text i tråden så kommer här lite bilder från krokodilfarmen utan för Pattaya. :drinks:

post-5544-127568266161_thumb.jpg

post-5544-127568267267_thumb.jpg

post-5544-127568269011_thumb.jpg

post-5544-127568270593_thumb.jpg

post-5544-127568273964_thumb.jpg

en något varm och pervers nalle

post-5544-12756828341_thumb.jpg

post-5544-127568266161_thumb.jpg

post-5544-127568267267_thumb.jpg

post-5544-127568269011_thumb.jpg

post-5544-127568270593_thumb.jpg

post-5544-127568273964_thumb.jpg

post-5544-12756828341_thumb.jpg

Ändrades av bullerobang

Dela på andra sajter

Den som rör min mat äter jag upp

post-5544-12756842475_thumb.jpg

en söt liten krabat som inte kunde vara still en sekund

post-5544-127568430878_thumb.jpg

hur tänkte man här???

post-5544-127568435413_thumb.jpg

post-5544-127568442631_thumb.jpg

post-5544-12756842475_thumb.jpg

post-5544-127568430878_thumb.jpg

post-5544-127568435413_thumb.jpg

post-5544-127568442631_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Alla lokala delikatesser var ju tvunget att provas som denna tex

post-5544-127568631575_thumb.jpg

post-5544-127568633361_thumb.jpg

Dela på andra sajter

En helt enkelt lysande reseberättelse som får högsta betyg av mig.

Mycket text är bra enligt min mening... vi väntar med spänning på fortsättningen!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Alla lokala delikatesser var ju tvunget att provas som denna tex

detta vill jag inte äta

Dela på andra sajter

detta vill jag inte äta

Inte??

Dom smakar ju mest peppar o vitlöks kryddning som dom är friterade med

Dela på andra sajter

Underbar reseskidring, men den sista maten vill jag inte testa.

mvh Christer

Christer/Arunee/Tawan

Dela på andra sajter

Bra bilder och text Bullerobang. Speciellt bilden o texten av tigern med matskålen laugh.giflaugh.gif du fångade tigerns blick exakt med din bildtext great.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Snurrigare än vanligt

V två började med en resa norr över med en för ändamålet inhyrd racerförare :skull: med tillhörande Nissan minibuss. Detta fordon såg ju både fräck ut och hade gott om utrustning o lullul, men 0 komfort.

Iaf var den inget för en stor och reslig farang att resa någon längre sträcka i, möjligen för att åka till den lokala 7/11 o handla i men inte mer. Redan efter ca 20 min värkte hela kroppen eftersom det var omöjligt att hitta en vettig sittställning.

När vi hade ca 6 mil kvar till Chang mai så hade tydligen mamma börjat tröttna på att jag inte kunde sitta stilla i bussen så hon föreslog att vi skulle stanna till på den lokala BIG C och köpa en kudde som jag kunde ha bakom ryggen när vi åkte. En utmärkt ide tyckte jag för då kunde jag passa på att gå på muggen och lätta lite på bördan för min bråkande mage.

Väl framme letade jag mig snabbt fram till toan medan frugan o mamma gick o handlade.

Väl inne så ser jag att fyra städare håller på att rengöra handfat o speglar på toan men att dom stannar upp i arbetet och bara illstirrar i spegeln när jag kommer in och dom börjar viska till varandra när jag går förbi dom, men jag bryr mig inte om det utan bara skrattar lite innombords åt det då jag kan gissa vad dom viskar om. När jag kommer in i

toabåset gör jag upptäkten av den en decimeter höga toan och funderar på hur fan det här ska gå till, då tom sitt ringen brukar ligga i farozonen när jag är dålig i magen. Men men skamm den som ger sig. Även om man är vig som ett kassaskåp så gick det att komma i ställning

Tyvärr så kom jag i oförättat ärende då inget hände trotts att jag satt en bra stund.

Så det var bara att ge upp o gå, på vägen ut så stannade jag till vid dom nystädade handfaten för att fräsha till mig lite innan jag gick. Rätt som det är så ser jag I spegeln att det är en ny städare på väg in på toa, men att hon stelnar till precis när hon ska kliva in genom dörrren och stirrar på mig med mycket stor ögon samtidigt som hakan far ner I golvet av häpnad :surprised: .

Jag tar inte mycket mer notis av henne utan fortsätter tvätta av mig, när jag någon minut senare vänder mig om för att gå ut så ser jag att städerskan fortfarande står kvar med sinna pingisbollar till ögon och hakan hängandes en bra bit ner,men att hon nu har blivit alldeles vit i ansiktet. :gasp:

När jag tar första steget mot henne och dörren så vaknar hon till liv igen och piper iväg ut som en väl oljad blixt och bara går upp I rök, trotts att jag var ute ur toan på fyra kliv så kunde jag inte se henne någonstans.

När jag väl mötte frugan o mamma igen så berättade jag om mötet med städerskan för dom var på dom börjar skratta och förklarade att hon troligen blev så livrädd för hon trodde hon såg en livs levande jak eller vad dom nu kallas (stora statyerna som bland annat står på suvan och i diverse tempel).

Följande dag så vaknar jag upp med en blyinfattad luva och frågar därför mamma om hon inte har något piller mot detta, jodå det hade hom och tog fram två stora röda piller.

Jag kände mig lite tveksam till dessas piller så jag frågade för säkerhetsskull vad det var för piller och får till svar att dom är för huvudvärk o sådant, tveksam till det svaret som jag var så tog bara ett piller för säkerhets skull.

Denna dagen skulle vi tydligen åka runt o besöka diverse tempel och skaffa oss meriter för kommande liv.

Eftersom jag är lite nyfiken på budhismen så passade detta mig utmärkt då jag kunde passa på att lära mig lite vad det handlar om.

När ett antal tempel och timmar har avverkats så började jag känna mig en smula yr och rentav full (utan inblandning av alkohol) så jag ber mamma om yterligare ett av dessa röda fina piller, vilket gjorde mig bra igen på några minuter så att vi kunde fortsätta med dagens aktiviteter.

Följande dag så vakanar jag upp och är yr och full igen, konstigt tänkte jag men avfärdade det hela med ännu ett rött piller så var det löst.

Dagen gick i samma fotspår som gårdagen dvs mer tempel o mer böner, nåväl det får väll gå tänkte jag och följde med lite halvintreserad. Vid ett av alla tempel så bestod tydligen den lokala buddhan av fyra st fotavtryck? som buddhan lämnat efter sig, och nog för att jag tycker jag har stor fötter med storlek 50 , men det största fotavtrycket var ju ca 4 meter långt så det var ju nästan löjligt stort.

Iaf på väg ner för den långa trappan från templet så stannar jag upp för att fotoggrafera lite och efter någon minut så hör jag att en en familj är på väg ner för trappan och dom pratar ganska livligt så jag tittar upp mot dom och ser att dom börjar peka på mig och komma mot mig.

När dom kommer fram till mig så utbrister dom i farang jhay! (eller hur det nu stavas) var på några av dom utan att först fråga mig ställer sig brevid mig för att bli fotograferade med denna väldiga farang. Samtidigt så har frugan noterat vad som pågår och kommer mot oss, och detta noterar familjen så dom frågar henne artigt om det går bra att dom fotogaferar sig med mig. Frugan ger mig bara en frågande blick och jag svara med ett nickande att det är ok, så sätter fotandet igång igen. Ja ja vad kan man göra är man uppseendeväckande så är man. Man kan bara skratta åt de små liven.

En stund senare så börjar jag känna att fyllan börjar komma tillbaka så då var det dax för ett piller igen, men denna gång så hade jag funderat på om det kanske inte var så att det var pga pillren som jag blev konstig i huvudet så jag frågade om mamma inte hade några vanliga värktabletter och fick då några paracetamol som dom kallar dom och vipps så var jag bra igen. Så jag funderar på om det inte var pga dom röda pillren som jag blev yr pga biverkningar eller något för yrseln kom iaf inte tillbaka något mera.

Nästa dag som var den sista på denna resa norröver så skulle vi vidare från Chiang mai till chiang rai och till gränsen till Burma. Eftersom vi steg upp tidigt denna dag så kände jag att det för första gången kändes svalt eftersom vi gick upp kl fem på morgonen, men när vi kom till dom varama källorna i chiang rai vid ca åtta tiden så kändes det tom att det var kallt, så det fick bli till att värma sig med lite kaffe tänkte jag, så jag stegar fram till en försäljare av denna ädla dryck o beställer och får då frågan ska det vara varmt eller iskaffe!!! Behövde hon änns fråga det. Det kan ju inte ha varit mer än 15 grader eller iaf kändes det så. Fick tillslut lite varmt kaffe i mig och livet känndes genast mycket bättre och tur var väll det för denna dag så gick resan till en av världens vackraste platser (tycker jag iaf) Wat Rong khun eller det vita templet i Chiang rai. Jag tror inte jag har sett något så vackert förut, så där gick kameran varm.

När vi senare hade kommit gränsen till burma så gick vi omkring på den stora marknaden som är kring gränsstationen och fyndade diverse saker och mat, rätt som det var så för första gången på flera timmar så får jag synt på en annan farang komma mot mig bland alla stånden. Tydligen så har han noterat att jag behöver böja mig ofta för alla takställningar som är över stånden där vi går så så när han går förbi mig så frågar han på engelska om det ”är kallt där uppe i himlen” var på jag blir lite irriterad över frågan och svarar lite grinigt tillbaka att jo då här uppe är det svalt o gott men där nere i helvetet måste det vara jävligt varmt va? :rtfm: Då blir han lite förvånad över det svaret och går sin väg.

Nej nu har jag skrivit för mycket igen så resten tar vi en annan dag... :kort:

Dela på andra sajter

. . . . . . .

Ändrades av bullerobang

Dela på andra sajter

Mera, mera. Gjorde samma resa som du förra gången vi förlängde visat. Tappade kameran på väg hem till svedala innan jag han tömma den på bilder från resan. Därför hoppas jag extra mycket på fina bilder speciellt från templet och Burma.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

någon med stora fossingar

post-5544-127594717408_thumb.jpg

min tvilling o jag

post-5544-127594722634_thumb.jpg

tydligen kul att fotas med en stor en

post-5544-127594729979_thumb.jpg

post-5544-127594732298_thumb.jpg

stora ytor kräver stora redskap att städa med

post-5544-127594739723_thumb.jpg

post-5544-12759475054_thumb.jpg

mycket vacker platts

post-5544-127594754929_thumb.jpg

post-5544-127594760464_thumb.jpg

post-5544-127594768289_thumb.jpg

post-5544-127594717408_thumb.jpg

post-5544-127594722634_thumb.jpg

post-5544-127594729979_thumb.jpg

post-5544-127594732298_thumb.jpg

post-5544-127594739723_thumb.jpg

post-5544-12759475054_thumb.jpg

post-5544-127594754929_thumb.jpg

post-5544-127594760464_thumb.jpg

post-5544-127594768289_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Fina bilder. Ser att du går i mina fotspår. smile.gif Jättekul att se dessa bilder, känns som att vara med och fota. Mera bilder.

Dela på andra sajter

post-5544-127594780786_thumb.jpg

post-5544-127594782213_thumb.jpg

post-5544-127594783703_thumb.jpg

Vackert o detta är ändå bara ett dass

post-5544-127594786117_thumb.jpg

Inte bra att röka o kröka

post-5544-127594787849_thumb.jpg

post-5544-127594789695_thumb.jpg

post-5544-127594780786_thumb.jpg

post-5544-127594782213_thumb.jpg

post-5544-127594783703_thumb.jpg

post-5544-127594786117_thumb.jpg

post-5544-127594787849_thumb.jpg

post-5544-127594789695_thumb.jpg

Dela på andra sajter

en härlig solnedgång

post-5544-127601925192_thumb.jpg

Hur tänkte man när man byggde denna dörr

post-5544-127601931655_thumb.jpg

Lite överblivna bilder

post-5544-127601950997_thumb.jpg

post-5544-127601953346_thumb.jpg

post-5544-127601955861_thumb.jpg

post-5544-127601963151_thumb.jpg

post-5544-127601925192_thumb.jpg

post-5544-127601931655_thumb.jpg

post-5544-127601950997_thumb.jpg

post-5544-127601953346_thumb.jpg

post-5544-127601955861_thumb.jpg

post-5544-127601963151_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...