Jump to content
IGNORERAD

Virusskydd


Joints

Recommended Posts

Hej igen,

Norton ingår i min nya HP. Men jag är ganska trött på Norton och vill pröva något annat. Gratis är ju alltid gott så finns det något bra virusskydd som man kan lita på? Vad säger expertisen?

Har egentligen inga klagomål på Norton men vill gärna maximera känslan av att ha en ny dator :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag använder AVG 9.0 Free , är ganska nöjd men hoppas på flera tips

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tycker själv Norton är för tungt och segt. Gratis versioner har du Avg Som i mitt tycke är ett riktigt bra virusprogram som fyller sin funktion väldigt bra. Ska du köpa ett så hade jag satsat på Nod32, det bästa virusprogrammet jag kört på alla sätt.

Du kan testa Nod32 gratis i 30 dagar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat gratisalternativ är AVAST. Det har jag kört i flera år

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker själv Norton är för tungt och segt. Gratis versioner har du Avg Som i mitt tycke är ett riktigt bra virusprogram som fyller sin funktion väldigt bra. Ska du köpa ett så hade jag satsat på Nod32, det bästa virusprogrammet jag kört på alla sätt.

Du kan testa Nod32 gratis i 30 dagar. :)

Jag kör AVG och tycker det är jättebra, men som firewall kör jag Commodo

Kompletterar varandra på ett bra sätt och är mycket prisvärda... (gratis) :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

AVAST har jag nog kört i 10 år, när jag använder Windows.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Nod32 är nog en av dom absolut bästa.

Sedan är du i Thailand och handlar så säljer dom Karspersky för mycket bra pris. Jag tror jag gav 1000 thb för antivirusvarianten ett år för 3 datorer. Tycker även detta program fungerar bra. Och nyckeln som man får fungerar bra att använda på den Svenska versionen man laddar hem.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Men jag har testat det mesta inom både gratis och betal-changerna eftersom jag jobbar inom mrådet och för privat skulle jag nog anse att AVG är det bästa alternativet idag

Avast är nära men betydligt mindre "användarvänligt" vilket är viktigt för Non-professional användare

Nod32 är en av dom särklass bästa så skall man satsa på ett betalprogram skulle jag nog välja den

Är användarvänlighet det viktigaste kanske inte Nod32 är bäst. Då är Norton, F-Secure och McAffee bättre

AVG Pro är en riktigt bra betalprodukt också

Vad gäller mjukvarubrandvägg i datorn om man har hårdvarubrandvägg hemma eller på företaget så kan det diskuteras nyttan av detta

Visst har den nytta men jag vet inte om man kan motivera den i alla lägen. Man bör han lite IT-kunskap för att kunna nyttja den på ett bra sätt

Jag rekommenderar däremot t.ex att man kör programmet "SuperAntiSpyware" eller liknande gratisprodukter

Dom plockar ofta sådant som till och med antivirusprogrammen missar i form av trojaner etc.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Norton ingår i min nya HP. Men jag är ganska trött på Norton och vill pröva något annat. Gratis är ju alltid gott så finns det något bra virusskydd som man kan lita på? Vad säger expertisen?

Har egentligen inga klagomål på Norton men vill gärna maximera känslan av att ha en ny dator smile.gif

Nej, det finns inget virusskydd som man kan lita om man med detta menar att man skall vara garanterad att inte få virus och med Norton installerad och uppdaterad har jag sett virus på datorer som sedan fått tas bort med andra freeware program.

Det är ju oxå en skillnad på att hindra att virus installeras gentemot att detektera dem och avlägsna viruset sedan det väl aktiverats.

En viktig option är att de bör kunna köra i dos läge så att man kan rensa datorn innan Windows startar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är AVG, har kört det själv länge och den ger ett fullgott skydd. I AVG 9.0 finns även inbyggt anti-spyware.

Men tycker ändp du ska komplettera med Malwarebytes antimalware som du scannar datorn med jämna mellanrum med. Windows defender som levereras med Vista och senare är heller inte dumt.

Vad gäller brandvägg, har du router med inbyggd hårdvarubrandvägg, räcker windows egna gott, satsa annars på Comodo som tidigare föreslagits eller ZoneAlarm. Fri varianten av Zone Alarm var tidigare ingen höjdare men har blivit klart bättre i senare versioner.

För att kommentera lillstisses inlägg ovan: Det är klart det inte finns nån garanti, handlar ju fortfarande att använda datorn med förnuft. Inte alltid som antivirusprogrammen upptäcker virus i saker du laddar ner o sen installerar. Dock upptäcker dom ju som oftast virus som ligger inbäddade i websidor och sådant.

Oops, glömde det kanske viktigaste. Se till att ha automatiken igång för windows-uppdateringar, eller om du föredrar att uppdatera "manuellt", se till att göra det åtminstone 1 gång i veckan. Microsoft är ju inte direkt kända för att ha absolut säkerhet i sina produkter :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Norton är ett dyrt och lagligt virus.

Segar ner maskiner utav bara fan.

Vill du betala så köp NOD32

Vill du inte betala så använd AVG

Sedan kan du köra combofix eller hi-jack this om du vill bli av med trojaner

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört Sunbelt Vipre på min stationära senaste året (har inget på min Laptop).

Vipre är bra, men som med ALLA andra antivirusprogram så blir datorn segare - speciellt när den scannar naturligtvis.

http://www.pcantivir...s_software.html

PS. Nod32 skulle jag aldrig lita på.. de är Slovaker. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har kört Sunbelt Vipre på min stationära senaste året (har inget på min Laptop).

Vipre är bra, men som med ALLA andra antivirusprogram så blir datorn segare - speciellt när den scannar naturligtvis.

http://www.pcantivir...s_software.html

PS. Nod32 skulle jag aldrig lita på.. de är Slovaker. wink.gif

Litar du mer på Ryssar då ? whistle.gif

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Litar du mer på Ryssar då ? whistle.gif

Sunbelt är väl ett Amerikanskt företag om jag inte har fel. huh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Sunbelt är väl ett Amerikanskt företag om jag inte har fel. huh.gif

Tänkte på Kaspersy närmast

Sunbelt har jag aldrig ens sett i några jämförande tester så jag vågar inte uttala mig om den produkten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...