Jump to content
IGNORERAD

Stänga av eller inte


Joints

Recommended Posts

Hej,

Köpte mig en ny laptop häromdagen. Tänkte att jag skulle vara duktig den här gången och följa alla goda råd när det gäller skötsel och så vidare. En bekant i Bangkok påstår sig aldrig stänga av sin dator. Den har tydligen varit på i flera år om jag kommer ihåg rätt. Nu är det visserligen en statsionär men jag har även hört samma sak fråna andra håll. Tydligen ska det slita lite på datamaskinen med att stänga av och på varje dag.

Kommer även ihåg datorerna på universitetet som man absolut inte skulle stänga av. Men gäller detta även bärbara maskiner?

Vad säger expertisen?

Mvh

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    7

  • Joints

    6

  • Lemmy

    6

  • BND

    4

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Själv kör jag bara med viloläge om jag inte har planerat att vara borta från datorn i några dagar.

Detta beror dock på taskigt tålamod mer än att jag är rädd om mina saker.

Men dom som "vet" menar att HD'n tar mer styk av att startas upp från avslaget läge

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Köpte mig en ny laptop häromdagen. Tänkte att jag skulle vara duktig den här gången och följa alla goda råd när det gäller skötsel och så vidare. En bekant i Bangkok påstår sig aldrig stänga av sin dator. Den har tydligen varit på i flera år om jag kommer ihåg rätt. Nu är det visserligen en statsionär men jag har även hört samma sak fråna andra håll. Tydligen ska det slita lite på datamaskinen med att stänga av och på varje dag.

Kommer även ihåg datorerna på universitetet som man absolut inte skulle stänga av. Men gäller detta även bärbara maskiner?

Vad säger expertisen?

Mvh

Joints

Vad expertisen säger vet jag inte.

Dels beror det på vad du har för dator. Dels beror det förmodligen på vad du har för operativsystem.

Har du en billigare dator, tror jag dus ska stänga av den under natten, annars tröttnar fläktar och datorn "smälter".

Jag stänger av mina under natten. Dels för att spara ström, dels för att "rensa" dom.

/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Stänger av mina på natten, så när jag startat en dator så slår jag bara av den om jag ska åka bort eller till jobbet (dvs frånvaro mer än 3-4 timmar), eller till natten. Oftast så sätter jag igång något batch-jobb innan jag åker iväg och ställer in datorn på auto-avstängning när jobbet är klart.

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad expertisen säger vet jag inte.

Dels beror det på vad du har för dator. Dels beror det förmodligen på vad du har för operativsystem.

Har du en billigare dator, tror jag dus ska stänga av den under natten, annars tröttnar fläktar och datorn "smälter".

Jag stänger av mina under natten. Dels för att spara ström, dels för att "rensa" dom.

/Keithan

Det är en HP av mellanklass, Fönster Sju. Ganska nöjd men just fläkten låter lika mycket som en dator jag köpte för sex år sedan. Dock fungerar fläkten ovanligt bra och kyler ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ställer du in så din dator går in i viloläge så sliter det ju inte på fläktar etc.

Tror visst jag kan vara din bekant i Bangkok ;)

Jag låter en rad saker ske på natten. Uppgrdering, virussökningar, indexering, fragmentering, etc. Saker som stör och tar datorkraft sker när jag nannar så sött.

Men ska man lämna burken på är det bra att ha en ström-mackapär som hindrar överspänning vid åska etc.

Sammanfattningsvis är det väl så att den så kallade expertisen tvistar och inget klart svar finnes. Värmeskador vs. slitage. Att starta upp leder till en stor värmeskillnad på din burk. Processor, HDD, etc går från rumstemperatur till 70+ grader på en mkt kort stund. Detta sägs slita mkt på hårdvaran. Å andra sidan så innebär det ett visst ökat slitage om burken får stå på.

Låter aldrig min laptop stå på över natten dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är en HP av mellanklass, Fönster Sju. Ganska nöjd men just fläkten låter lika mycket som en dator jag köpte för sex år sedan. Dock fungerar fläkten ovanligt bra och kyler ordentligt.

Tror att du har viloläges knapp på F3

Tryck på Fn och F3 så kommer du att märka att fläktarna inte går, men det gör inte övriga komponenter heller så överhettnings risk borde inte finnas där

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låter en rad saker ske på natten. Uppgrdering, virussökningar, indexering, fragmentering, etc. Saker som stör och tar datorkraft sker när jag nannar så sött.

Jag trodde du sov på jobbet. Stämmer inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska absolut stänga av datorn!

All hårdvara har en begränsad livstid och den som finns i en laptop är inte den mest ”stryktåliga” med lång livslängd. En servers hårdvara klarar där emot många fler drift timmar.

Sedan mår alla operativsystem som har sitt ursprung från Pytteliten (Microsoft) bara bra av att startas om. Så försök att undvika viloläge så långt det går och starta om den ofta.

Till sist ett litet tipps till alla som ”tankar” musik och film på sin laptop. Gör inte det, de små hårddiskar som finns i en laptop och dåliga kylningen gör att livslängden på hårddisken blir mycket begränsad. Aldrig roligt att stå utan backup och alla semesterbilder i datorn den dagen hårddisken lägger av.

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det stämmer att datorn blir slöare ju mer man stänger av den, och värst blir det om man bara stänger av den med ström knappen.

Men det var så för, det var bussarna i moderkort samt proces.. som inte hitta hem (kan gå in djupare men orkar inte skriva en uppsats bussar=dom som tranporterar info.)

Men som sagt det gäller inte idag, för tekniken har löst dom problemen.

Andledning att man inte stänger kan bero på olika faktorer, för min del är mest uppstarten som jag inte orkar vänta på.

Har min dator på jämt lika gäller skärmen tekniken har även där gjort sitt så att bild inte bränner fast.

Men vad man ska tänka på är, om man har på sin dator jämt och har bredband så är den lättare utsatt för intrång.

Ett tips för er som surfar mycket ha 2 datorer, en enkel som ni sköter era banktjänster med samt en surf och lek/jobbdator

Det är absolut det bästa virusskydd du kan få, att ha den enkla för banktjänster och bara det och när det är gjort så koppla bort internet kabeln.

En sådan bärbar kan ni hitta för ett par tusen, och ni är garanterade att ni inte kommer bli skimmade eller hackade.

Och skulle ni mot alla ods bli av med pengar på kontot, då lämnar ni den till polisen som styrker att ni har bara använt den till banktjänster.

Varpå ni får hela belopet tillbaka, för felet låg/ligger inte hos er utan på eran bank.

Men så finns det dom så köper på nätet och ger ut sitt kortnummer, men dom får skylla sig själva

Använd er bankdator och för över pengar till PayPal så har ni löst det med.

Så frågan om jag stänger av nej det gör jag inte, jag stänger ej av internet heller eller skärm men så jag inga banktjänster i denna dator heller

Så därför är jag inloggad på MPR hela tiden, fast jag inte är vid datorn

Finns inget för en hacker av intresse eller vinning i min dator, därav kan jag vara uppkopplad hela tiden (har även virusskydd samt brandvägg)

Så dagens datorer blir ej slöare genom att stänga av, men att man inte stänger av är för min del att jag orkar inte invänta uppstarten.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du har viloläges knapp på F3

Tryck på Fn och F3 så kommer du att märka att fläktarna inte går, men det gör inte övriga komponenter heller så överhettnings risk borde inte finnas där

Jag har ett strömsparläge. Då blir allt svart och fläkten vilar. Har använt den ett par nätter men efter att ha läst här blir jag än mer förvirrad. Har tidigare haft otur med två HP vars motherboard totalhavererat. Vette fan varför jag köpte en till men nu är det gjort.

Fler förslag mottages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till sist ett litet tipps till alla som ”tankar” musik och film på sin laptop. Gör inte det, de små hårddiskar som finns i en laptop och dåliga kylningen gör att livslängden på hårddisken blir mycket begränsad. Aldrig roligt att stå utan backup och alla semesterbilder i datorn den dagen hårddisken lägger av.

/BND

Är verkligen 2.5 HDD så mycket mer känslig än den större 3.5? Idag sitter ju tex 2.5 i alla Xbox och PS3 och där används de ju otroligt mycket, jag har aldrig hört att 2.5 skulle vara mer känslig. Men jag kan ju ha missat det. Det är intressant dock, har du någon länk till info? Jag laddar ner mycket på min Macbook Pro så detta är högst relevant för min del, jag har inte möjlighet att ha en stationär dator för tillfället, finns inte plats för en så min laptop är min primära dator till allt.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du ska absolut stänga av datorn!

All hårdvara har en begränsad livstid och den som finns i en laptop är inte den mest ”stryktåliga” med lång livslängd. En servers hårdvara klarar där emot många fler drift timmar.

Sedan mår alla operativsystem som har sitt ursprung från Pytteliten (Microsoft) bara bra av att startas om. Så försök att undvika viloläge så långt det går och starta om den ofta.

Till sist ett litet tipps till alla som ”tankar” musik och film på sin laptop. Gör inte det, de små hårddiskar som finns i en laptop och dåliga kylningen gör att livslängden på hårddisken blir mycket begränsad. Aldrig roligt att stå utan backup och alla semesterbilder i datorn den dagen hårddisken lägger av.

/BND

Hårdvara i all ära. Varför håller servrarna så länge när dom nästan aldrig slås AV/PÅ

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man inte starta om den så att man rensar internminnet?

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Rebnel

Det kan du göra ändå ta verktygsknappen välj Internetalernativ.

Och vill bara uppdatera sidan tryck på F5

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hårdvara i all ära. Varför håller servrarna så länge när dom nästan aldrig slås AV/PÅ

Servrar har en helt annan nivå på sin kylning. Bättre och stabilare kraftaggregat och sitter i kylda miljökontrollerade utrymmen som innehåller lite damm och smuts bl.a

Just kylning är en av de vanligaste problemorsakerna särskilt på laptops och särskilt i varma länder

Bor man vid havet i Thailand är även salthalten i den höga luftfuktigheten ett problem för datorer som inte är motsvarande problematiskt i Sverige

Förr i tiden sas att man inte skulle stänga av och på datorer för då uppstod "chipcreap" vilket var att kretsarna "kröp ur" sina hållare eftersom benen böjdes fram och tillbaka med termokrafterna vid nerkylning och uppvärmning

Detta existerar inte idag där alla kretsar är lödda istället för monterade i hållare

Jag ser personligen ingen "nytta" att lämna datorn på om man inte använder den mer än att den är snabbare att komma igång med från sov-läge än från helt avstängd

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Din kompis i Bangkok verkar förnuftig.

Servrar och många stationära datorer har stora fläktar och oftast gott om luft kring komponenterna

så de kan hålla nere temperaturen.

Din bärbara är kompakt - det var därför du valde den smiley.gif

Lita inte på att den kyls tillräckligt och ställ den aldrig på mjukt underlag (i sängen eller på en duk)

då kyls den inte alls och håll luftintagen på undersidan rena för damm.

Har dåliga erfarenheter med HP och värme men det kan ju ha bättrats på senare modeller.

Stäng av datorn försåvida inte den minuten det tar att starta upp den igen är avgörande för dig.

Själv har jag en SSD-disk som drar lite ström (=värme) och med den startar datorn inte

bara upp på 10 sekunder - det finns inga rörliga delar i den som kan slitas av ideliga uppstarter.

Men du har ju inte mycket glädje av att jag har en sådan whistle.gif

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Behöver man inte starta om den så att man rensar internminnet?

Len

Modern mjukvara tiilåter dig att göra detta genom ett par enkla inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rebnel

Det kan du göra ändå ta verktygsknappen välj Internetalernativ.

Och vill bara uppdatera sidan tryck på F5

Mvh

Nerike

Tack,

men det är inte bara internet utan all info som lagras i minnet typ word, excel ... som ska rensas så att det går snabbare.

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Modern mjukvara tiilåter dig att göra detta genom ett par enkla inställningar.

Tack,

Du får gärna intruera mig hur man gör.

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, oj massa saker jag gör "fel". Jag har nog inte stängt av den på ett par månader, den stor på på nätterna och laddar ner, jag har den konstant på en kudde i knät elller i sängen. Inga problem alls med något ännu, datorn blir inte ens "seg" eller nått.

Dock är det ju en Apple och inte någon plastig Win skrutt :great:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Din kompis i Bangkok verkar förnuftig.

Årets understatement - killen är ett geni!

Själv har jag en SSD-disk som drar lite ström (=värme) och med den startar datorn inte

bara upp på 10 sekunder - det finns inga rörliga delar i den som kan slitas av ideliga uppstarter.

Men du har ju inte mycket glädje av att jag har en sådan whistle.gif

mvh GD

Uppgraderade HDD för ett par veckor sedan. Fanns inga SSD-diskar till försäljning varken på Fortunte Town eller Panthip. Surt - hade varit trevligt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Min fråga tidigare om Servers var inte så allvarlig.

Men det jag ville komma fram till, vilket æven alla andra gjorde var att temperatur ær inte bra.

Men att då lægga datorn i vilolæge (som jag æven skrev tidigare) skadar inte datorn næmnvært.

Och det gør jag p.g.a lathet.

Det som ær synd med Mac ær att ssd oc OS X inte ær den perfekta kombinationen p.g.a øverskrivnings grejer. (orkar inte skriva mer)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, oj massa saker jag gör "fel". Jag har nog inte stängt av den på ett par månader, den stor på på nätterna och laddar ner, jag har den konstant på en kudde i knät elller i sängen. Inga problem alls med något ännu, datorn blir inte ens "seg" eller nått.

Dock är det ju en Apple och inte någon plastig Win skrutt :great:

Jag håller med dig korp. :great:

Livet blir enklare med äppellådor. :friends:

Men jag rekommenderar Len att stänga av sin laptopp på natten.

Om han slår på den när man vaknar och sedan går och borstar tänderna, märker man nog inte av den sega uppstarten. :dance1:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag tycker inte det finns någon större anledning att stänga av datorn, oavsett om det är en laptop eller en stationär. Möjligen om jag ska till Thailand en månad. Viloläge är mycket bättre enligt min mening. För laptop kan det vara motiverat om man reser mycket och inte har tillgång till laddning. Det dras trots allt lite ström även i viloläge.

Största anledningen för mig att undvika avstängning är att jag oftast har en antal program igång med diverse dokument öppnade med fönstren placerade och scrollade på lämpligt sätt. Detta förlorar jag om jag stänger av datorn...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...