Jump to content
IGNORERAD

Stänga av eller inte


Joints

Recommended Posts

Tallviking

Jag stänger av gammal vana av min netbook. Dessutom drar jag ur sladden o laddar den inte när jag inte är hemma, det lär ju varit en villa som brann ned för ett antal månader sedan där man lämnat en avstängd laptop men på laddning i soffan. Det blev för varmt och hela huset brann ned. Dessutom har man läst för mycket om överhettade och andra defekter på batterier.

Det var förra året utanför Helsingborg. 5 personer dog vid det tillfället också tyvärr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    7

  • Joints

    6

  • Lemmy

    6

  • BND

    4

Mest aktiva i denna tråd

Det må vara hänt om man köpt en billig skräp PC...

Seriösa leverantörer har mycket sofistikerad programvara som avgör om batteriet ska laddas eller ej, oavsett om man kopplat datorn till strömuttaget. Allt för att maximera batteriets livslängd. Det finns batterier som har inbyggd processor och minne för att hålla koll på alla laddningar.

Herr Chang har talat.

Kan tänka att jag har skräp PC, HP står det på den. Den har vi genom jobbet och jag använder den mycket. Den är nog drygt 2 år gammal nu. För ett halvår sedan fick kompisen byta batteri, nyligen en annan jobbarkompis. De har sofistikerad mjukvara för batterioptimering, men ändå trilar en del dit mycket fortare. Jag har fortfarande mitt batteri som nytt fast jag använder datorn kanske mer än de som haft batteriproblem. Skillnaden oss emellan är att jag slår av när jag inte använder datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång under de 5 1/2 år som jag ägt dator så har jag fått virus och det var i min gamla dator med xp (fortfarande i liv hos en kompis) och det var efter ett besök på en suspekt thaisida som jag råkade klicka in mig på, en annan gång blev det virus på min hotmailadress efter att jag på fyllan klickade på en länk som jag kanske inte skulle ha gjort i nyktert tillstånd.. Samt att moderkortet lade av i den gamla datorn som var av det superkända märket Medion eller nåt.. Men eftersom jag redan hade ett extra nätverkskort i så var det bara att stoppa i sladden där och surfa vidare.. Den datorn har snart hållit ihop i 6 år och den fick jobba hårt när jag hade 100/10 lina och stod och seedade 24/7 ca 1 år..

Nu kommer säkert alla "dataproffs" kalla mig för idi*t för att jag inte använder virusskydd och må så vara, själv kan jag inte mycket, men jag kan i alla fall boota om datorn om den kraschar och det räcker för mig.. Backup på extern hdd av det som är viktigt typ foton och liknande.. Allt annat finns ju gratis :P

Och anledningen till att jag inte använder mig av något virusskydd är för att en polare som har någon universitetsutbildning i dataprogrammering eller nåt har förklarat för mig vad, hur och varför jag inte behöver ha det och vilka fördelar/nackdelar det innebär, fattar inte så mycket av vad han pratar om men litar till 100% på vad han säger till skillnad från alla råd man fått från självlärda världsmästare.. Den senaste som var här och utan min tillåtelse lade in ett "antivirusprogram" i min dator resulterade i att jag fick boota om den då programmet segade ner datorn något oerhört.. Och inte gick det att avinstallera heller, hmm kanske är antivirusprogrammen som är boven i dramat om man nu vill bli lite konspiratorisk.. :crazy:

Hej ursäkta att jag klippte lite från ditt inlägg, bara för att detta inte skulle bli så stort.

För det första, hur vet du att du inte har nåt virus om du inte har nåt antivirusskydd? Dom flesta virus som ligger ute o snurrar varken förstör eller segar ner din dator, dom bara snor information eller använder din ip-adress för spam-ändamål och annat betydligt värre.

Sen skulle jag vilja höra din universitetspolares argument för att inte ha antivirusskydd. Vad var det för programmeringsutbildning han hade gått? 5 poäng i basic eller? (ursäkta min oförskämdhet men har han sagt som du säger så hoppas jag han inte arbetar i IT-branschen). Fördelen med antivirusskydd är att du är betydligt bättre skyddad mot virus än om du inte har det, nackdelen är enligt mig inget alls. Visst finns det idag antivirusprogram som suger en del kraft, t.ex alla Symantecs versioner är ju kända för det, men har du ingen uråldrig dator är det inget du lär märka. O skulle de va så illa så kan man i stället använda någon av gratisvarianterna typ AVG eller Avast tillsammans med Windows egna brandvägg så har du ett fullgott skydd.

Anledningen till att virus fortfarande sprids är ju alla som inte stoppar dom, dvs datorer utan antivirusskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Joints ville veta om han skulle stänga av sin nya HP laptop.

Han fick ett par råd, för och emot - säkert fullt tillräckligt för kunna ta beslut i denna för honom tillsynes viktiga fråga.

Men nu håller ni på att diskutera fram en ny dator till stackarn. Nu ska han ha en Apple vad jag kan förstå.

Joints kommer säkert att slänga sin HP eller ge den till behövande rödskjortor på gatorna i Bangkok

köpa sig en Mac och sedan kommer, som ett brev på posten, en ny livsavgörande fråga:

Ska han stänga av den eller är det kanske bättre att låta den vara på mest hela tiden?

Men det är en annan tråd. Den kommer säkert att sluta med att Joints köper sig en HP.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints ville veta om han skulle stänga av sin nya HP laptop.

Han fick ett par råd, för och emot - säkert fullt tillräckligt för kunna ta beslut i denna för honom tillsynes viktiga fråga.

Men nu håller ni på att diskutera fram en ny dator till stackarn. Nu ska han ha en Apple vad jag kan förstå.

Joints kommer säkert att slänga sin HP eller ge den till behövande rödskjortor på gatorna i Bangkok

köpa sig en Mac och sedan kommer, som ett brev på posten, en ny livsavgörande fråga:

Ska han stänga av den eller är det kanske bättre att låta den vara på mest hela tiden?

Men det är en annan tråd. Den kommer säkert att sluta med att Joints köper sig en HP.

mvh GD

Sorry, blir lät att det glider ifrån topicen som på så många andra ställen. Jag tycker att han ska stänga av den då han vet att han inte ska använda den mer samma dag, eller när det är åska i luften. Det är en princip jag använt mig av i alla år, oavsett stationär eller Laptop, privat eller jobbdator.

Och peppar peppar, jag har aldrig haft nåt haveri mer än på ett "måndagsexemplar" jag hade på jobbet en gång.

Ändrades av Lemmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Joints ville veta om han skulle stänga av sin nya HP laptop.

Han fick ett par råd, för och emot - säkert fullt tillräckligt för kunna ta beslut i denna för honom tillsynes viktiga fråga.

Men nu håller ni på att diskutera fram en ny dator till stackarn. Nu ska han ha en Apple vad jag kan förstå.

Joints kommer säkert att slänga sin HP eller ge den till behövande rödskjortor på gatorna i Bangkok

köpa sig en Mac och sedan kommer, som ett brev på posten, en ny livsavgörande fråga:

Ska han stänga av den eller är det kanske bättre att låta den vara på mest hela tiden?

Men det är en annan tråd. Den kommer säkert att sluta med att Joints köper sig en HP.

mvh GD

Hejsan GD.

Suverän sammanfattning av de 55 inläggen om att "Stänga av". :clapping::clapping::clapping:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan GD.

Suverän sammanfattning av de 55 inläggen om att "Stänga av". :clapping::clapping::clapping:

Den fick du en karma för, och jag ber om ursäkt för mina inlägg som inte egentligen hade här att göra.

:kort: till mig själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints ville veta om han skulle stänga av sin nya HP laptop.

Han fick ett par råd, för och emot - säkert fullt tillräckligt för kunna ta beslut i denna för honom tillsynes viktiga fråga.

Men nu håller ni på att diskutera fram en ny dator till stackarn. Nu ska han ha en Apple vad jag kan förstå.

Joints kommer säkert att slänga sin HP eller ge den till behövande rödskjortor på gatorna i Bangkok

köpa sig en Mac och sedan kommer, som ett brev på posten, en ny livsavgörande fråga:

Ska han stänga av den eller är det kanske bättre att låta den vara på mest hela tiden?

Men det är en annan tråd. Den kommer säkert att sluta med att Joints köper sig en HP.

mvh GD

Det som gäller just nu är att den får stå på hela dagen om jag är hemma och stängs av inför natten. Så får det vara tillsvidare. En ny HP blir det knappast. Fast det har jag ju sagt förut. Nästa kan faktiskt bli ett äpple. Ska testköra farsans så får vi se.

Den fick du en karma för, och jag ber om ursäkt för mina inlägg som inte egentligen hade här att göra.

:kort: till mig själv

Ingen fara. Jag läste ditt inlägg med intresse. Att vi vandrar lite OT här på MPR är standard och fungerar för det mesta alldeles utmärkt, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nerike

Ett av de bästa svar jag läst ( Ditt svar sid 1 )

Tycker Offe

Ps har nu läst tråden helt ut Hur gör ni med batterierna tar ni ut dom eller ej Har enAserus Extensa som håller på att ge upp Vad ska jag köpa istället ej mer än 8 papp?

Ds

Ändrades av Offe1609
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...