Jump to content
IGNORERAD

Operatörbyte


LungAlahato

Recommended Posts

LungAlahato

Bytte nyligen operatör från Comhem(via TV-jacket 8 mb/s) till Bahnhof(fibernät 10 mb/s). Erbjudandet verkade så bra att bestämde byta och dessutom kan ha datorn i köket dä det finns uttag för fiber och inte så trångt som i sovrummet.

Gjorde mätninigar i www.bredbandskollen.se och fick ganska bra resultat: skicka 18 mb/s och ta emot 12 mb/s.

Vad som förbryllar mig är att det tar längre tid att komma in hit till MPR och andra webbsidor än förut. Har provat med olika browsers men det går lika trögt i de andra också.

Om det finns nån som kan ge lite tips för att få lite snabbare in så jag vore tacksam...

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Bytte nyligen operatör från Comhem(via TV-jacket 8 mb/s) till Bahnhof(fibernät 10 mb/s). Erbjudandet verkade så bra att bestämde byta och dessutom kan ha datorn i köket dä det finns uttag för fiber och inte så trångt som i sovrummet.

Gjorde mätninigar i www.bredbandskollen.se och fick ganska bra resultat: skicka 18 mb/s och ta emot 12 mb/s.

Vad som förbryllar mig är att det tar längre tid att komma in hit till MPR och andra webbsidor än förut. Har provat med olika browsers men det går lika trögt i de andra också.

Om det finns nån som kan ge lite tips för att få lite snabbare in så jag vore tacksam...

Vilka DNS-servrar använder du och kan du testa att använda andra DNS-servrar för att se om det gör någon skillnad ?

Finns under nätverksinställningar/IP-protokoll

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Vilka DNS-servrar använder du och kan du testa att använda andra DNS-servrar för att se om det gör någon skillnad ?

Finns under nätverksinställningar/IP-protokoll

Klickade "Erhåll address till DNS-servern automatiskt" i Egenskaper för internet Protocol Version 4(TCP/IPv4).

Har konfigurerat datorn enligt Bahnhofs intruktioner. Mitt OS är Win 7 och men B. erbjuder konfigurationer för Vista och lägre så jag gör som man ska göra för Vista.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Klickade "Erhåll address till DNS-servern automatiskt" i Egenskaper för internet Protocol Version 4(TCP/IPv4).

Har konfigurerat datorn enligt Bahnhofs intruktioner. Mitt OS är Win 7 och men B. erbjuder konfigurationer för Vista och lägre så jag gör som man ska göra för Vista.

Testa att byta DNS-adresserna från automatiska till t.ex Google:s DNS-servrar

Dom har:

8.8.8.8

8.8.4.4

Mer detaljer hur du gör finns här:

http://testcentret.idg.se/2.8640/1.277393/sa-testar-du-googles-nya-dns-tjanst

Ytterligare läsning:

http://blog.browsermob.com/2009/12/google-public-dns-vs-opendns-vs-your-isps-dns-measuring-performance/

Mina testresultat baserat på 3 st testomgångar (alltså 3 test som omfattar "Test 1-3" för varje DNS-server). Dock fungerade inte USA uppslaget i förmiddags med Google DNS så jag blev tvungen att byta.

Medelvärde, bästa testvärden

Google DNS: 35,7 ms

OpenDNS: 36,0 ms

Bahnhof DNS: 178,9 ms

Medelvärde, sämsta testvärden

Google DNS: 61,03 ms

OpenDNS: 164,3 ms

Bahnhof DNS: 213,4 ms

Medelvärde, alla testvärden

Google DNS: 44,4 ms

OpenDNS: 80,5 ms

Bahnhof DNS: 193,2 ms

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Testa att byta DNS-adresserna från automatiska till t.ex Google:s DNS-servrar

Dom har:

8.8.8.8

8.8.4.4

Mer detaljer hur du gör finns här:

http://testcentret.i...-nya-dns-tjanst

Ytterligare läsning:

http://blog.browserm...ng-performance/

Mina testresultat baserat på 3 st testomgångar (alltså 3 test som omfattar "Test 1-3" för varje DNS-server). Dock fungerade inte USA uppslaget i förmiddags med Google DNS så jag blev tvungen att byta.

Medelvärde, bästa testvärden

Google DNS: 35,7 ms

OpenDNS: 36,0 ms

Bahnhof DNS: 178,9 ms

Medelvärde, sämsta testvärden

Google DNS: 61,03 ms

OpenDNS: 164,3 ms

Bahnhof DNS: 213,4 ms

Medelvärde, alla testvärden

Google DNS: 44,4 ms

OpenDNS: 80,5 ms

Bahnhof DNS: 193,2 ms

Tjenis Tallviking

Bytte ut DNS-addresserna så får se om det hjälpte.. Har känslan att det funkar snabbare nu än tidigare på dan.

Tack för det!

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...