Jump to content
IGNORERAD

Premiärtur med Bangkok Airport Link


Bangkok Info

Recommended Posts

Bangkok Info

Så var det äntligen dags för premiären med nya Airport Link. Thailand Railway släppte nyheten om prova på veckan igår. Fram tills nu på fredag är det helt gratis för den som vill pröva på att åka från Flygplatsen till Phaya Thai i centrala Bangkok.

Jag klev på tåget vid Phaya Thai. Sista delen av gångbron till Skytrain var inte färdig en så man fick gå ner till marken och upp igen. Tågvagnarna påminde om BTS med tillskillnad mot Skytrain hade dem inte plastfilm för fönstren. Vilket gjorde att man fick en fin utsikt och det var intressant att se nya delar av Bangkok från luften. Skyskrapor, tempel och kåkstäder svischa förbi utanför rutan. Makkasan Terminalen såg imponerande ut. Fast det verkade vara en del jobb kvar med inredningen.

En så länge var områdena runt flera av de nya stationerna knappt bebyggda. Men det kommer ändras snart då markpriserna går upp och slumhusen får flytta på sig för nya köpcentrum och condohus. Mest efterlängtad är nog stationen vid Ramkamhaeng som är en tätbefolkad ytterstadsdel med många universitet och arbetsplatser.

Resan utan stop tog 26 minuter ut till Suvarnabhumi som var en inomhus station. På ena sidan gick mat direkt upp i utrikesterminalen och på andra låg Novotels flashiga flygplatshotell.

Bra för befolkningen och Bangkok som stad att man nu efter den senaste tidens tråkigheter kan få lite posetiv uppmärksamhet igen. Kommer garanterat att börja använda Airport Link när den öppnar ordentligt sen.

post-7056-127541085167_thumb.jpg

post-7056-127541085167_thumb.jpg

Guide till Bangkok www.bangkokinfo.se

Blogg om Bangkok www.bangkokinfoblogg.se

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    4

  • L64

    3

  • jens

    3

  • Bangkok Info

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Tack för rapporten och bilden!

Detta är ytterligare ett exempel på när mutor och korruption gör att verksamheter får lida. Linjen har varit klar länge. Det är "bara" mutfrågan som gjort att den inte fått tillstånd att starta kommersiellt.

Verkar som det närmar sig nu!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

hej,

kanon alla tiders, helt perfekt.

finns det några prisuppgifter hur mycket

det kommer att kosta ?

den går väl mellan Makkadam och flygplatsen ?

mvh challenger98great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man kan läsa på hemsidan så kommer provperioden att vara till augusti. Det finns 2 olika tåg. Express som kostar 150 Bath, går i 160 km/tim och tar 15 min. Det långsamma som stannar vid 8 stationer och kostar mellan 15 och 45 Bath. Fram till augusti skall det vara gratis och det går bara under en 4-timmarsperiod på morgonen och en 4 timmarspeiod på kvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Finns ju inte en chans att det kommer löna sig att ta tåget om man håller till längs Sukhumvit. Först skall man med bagage och allt skramla sig iväg till en BTS station för att sedan upptäcka att det inte finns några hissar. Sedan skall man ta sig till Phayathai för att byta linje. Detta har redan kostat dig mellan 15 och 30 baht och nu skall du pynta 150 baht till. I minuter handlar det säkert om mellan 25+15 minuter minst. Alltså drygt 170 baht och drygt 40 minuter. Är man två är det definitivt billigare med en taxi och är det inte rusningstid förmodligen snabbare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju inte en chans att det kommer löna sig att ta tåget om man håller till längs Sukhumvit. Först skall man med bagage och allt skramla sig iväg till en BTS station för att sedan upptäcka att det inte finns några hissar. Sedan skall man ta sig till Phayathai för att byta linje. Detta har redan kostat dig mellan 15 och 30 baht och nu skall du pynta 150 baht till. I minuter handlar det säkert om mellan 25+15 minuter minst. Alltså drygt 170 baht och drygt 40 minuter. Är man två är det definitivt billigare med en taxi och är det inte rusningstid förmodligen snabbare också.

Japp!

Alltså även om man har kort promenadavstånd till en skytrain station så blir det bökigare och antagligen dyrare än att ta Taxi.

För mej som bor Norr om centrum så tar det ofta lika lång tid att ta en taxi till närmaste Skytrainstation som att åka direkt till flygplatsen, så jag kommer antagligen aldrig att nyttja den linjen.

"Snålex" varianten till flygplatsen för mej är att ta buss 554 ute på Ramintra (5 minuters promenad), tar ca en halvtimma och kostar 40Bath :great:

Har testat 4 ggr men faktiskt aldrig för att flyga utan för att vinka av en kompis, eller för att byta buss på Suvvan på väg till Pattaya, mycket smidigt efter som man slipper all stadstrafik, och slipper leta parkeringsplats.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju inte en chans att det kommer löna sig att ta tåget om man håller till längs Sukhumvit. Först skall man med bagage och allt skramla sig iväg till en BTS station för att sedan upptäcka att det inte finns några hissar. Sedan skall man ta sig till Phayathai för att byta linje. Detta har redan kostat dig mellan 15 och 30 baht och nu skall du pynta 150 baht till. I minuter handlar det säkert om mellan 25+15 minuter minst. Alltså drygt 170 baht och drygt 40 minuter. Är man två är det definitivt billigare med en taxi och är det inte rusningstid förmodligen snabbare också.

Tänkvärt. och i liknande banor har jag funderat de gånger jag varit i Bangkok.. Ett handelns mecka men det är ett rent H-vete att ta sig fram om man har det minsta lilla bagage.

Vägövergångar med höga trappsteg, ev en rulltrappa på ena sidan men som ändå börjar med ett 10-tal vanliga trappsteg. Microskåpiska taxibilar med en stor djävla gastub i bagaget... Kombi är det ett okänt begrepp i Thailand.

På det sätt man bygger tunnelbanestationer, skytrainstationer etc. är det smidigt att som resenär att växla mellan trafikslagen?

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det blir väl med denna tåglinje som det är med Arlanda Express. Det passar vissa personer. Själv har jag bara åkt Arlanda Express 2 ggr även om jag flyget kanske 100 ggr till Arlanda. Men eftersom jag nästan alltid rest till Kista-Solna så går det ju fortare att ta taxi direkt från Arlanda.

Sedan skall ni till Sukhumvit så reser man kanske inte med det tåg som Bangkok Info åkte.

Det kommer ju att finnas 2 linjer.

Den första är Snabbtåget som skall ta ca 15 min till Makkasan. Där byter man till tunnelbanan och kan åka en station till Asok på Sukhumvit. Kostnaden för denna skall vara runt 150 thb.

Sedan har vi den linje som Bangkok Info åkte. Den skall egentligen stanna på 6 ställen innan den kommer fram till Phaya Thai för Skytrain.

Denna resa kommer att hamna mellan 50-100 thb. Och ta lite drygt 30 minuter.

Näst sista stoppet ligger exempelvis på gångavstånd från hotellen i Pratunam (ex Baiyoki).

Denna linje kommer jag nog att använda när jag skall ta minibussen till HuaHin. Då tar jag tåget in till Phaya Thai och tar sedan BTS en station till Viktory där man går ner direkt till bussarna.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur går det? Kör man för fullt nu eller?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var nere i april så talade taxichaffisen jag åkte med rätt bra engelska. Jag frågade om han tycker att tåget är dåligt för det kommer väl sno dina kunder? Han flinade och menade att det inte kommer påverka ett skit.

Väldigt få kommer orka brottas med sina väskor in i ett tåg för att ändå få ta taxi en bit inne i stan. Med den resan blir det väldigt få batingar man sparar men det tar mer tid och krångel. Vad är startavgiften för en farang som åker ett par km inne i stan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara värt att notera att man enbart har öppet måndag-fredag. Så skall man resa under helgen så är det bara och ta taxi som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var nere i april så talade taxichaffisen jag åkte med rätt bra engelska. Jag frågade om han tycker att tåget är dåligt för det kommer väl sno dina kunder? Han flinade och menade att det inte kommer påverka ett skit.

Väldigt få kommer orka brottas med sina väskor in i ett tåg för att ändå få ta taxi en bit inne i stan. Med den resan blir det väldigt få batingar man sparar men det tar mer tid och krångel. Vad är startavgiften för en farang som åker ett par km inne i stan?

En taxi startar på 35 baht oavsett om man är thai eller farang i Bangkok.

För mig blir det nog taxi även i fortsättningen, Tåget till Makkasan 150 baht, tunnelbana från Pethcburi stationen till Huay Khwang 35-40 baht. Sen får jag ändå asa hem väskorna elternativt ta en MC bulle för 20 baht. När taxin från Suvvan brukar landa på 230 baht inklusive flygplatsavgift.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En bild från bagageclaim på Suvvan häromveckan.Vet icke om den gäller dock :crazy:

post-3290-014117200 1278609209_thumb.jpg

Funderar på o testa den nästa gång för skojs skull :drinks:

post-3290-014117200 1278609209_thumb.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tänkvärt. och i liknande banor har jag funderat de gånger jag varit i Bangkok.. Ett handelns mecka men det är ett rent H-vete att ta sig fram om man har det minsta lilla bagage.

Vägövergångar med höga trappsteg, ev en rulltrappa på ena sidan men som ändå börjar med ett 10-tal vanliga trappsteg. Microskåpiska taxibilar med en stor djävla gastub i bagaget... Kombi är det ett okänt begrepp i Thailand.

På det sätt man bygger tunnelbanestationer, skytrainstationer etc. är det smidigt att som resenär att växla mellan trafikslagen?

/Enis

Kombi eller mini-van jo det finns

Link to comment
Dela på andra sajter

En bild från bagageclaim på Suvvan häromveckan.Vet icke om den gäller dock :crazy:

Verkar ju otroligt om dom tror att dom ska få lönsamhet med endast trafik 6 timmar om dagen. Dessutom landar dom flesta internationella flyg tidigt på morgonen eller eftermiddan och avgår runt midnatt, så det lär ju inte vara många av dom passagerarna som anpassar sig efter tågtiderna.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju otroligt om dom tror att dom ska få lönsamhet med endast trafik 6 timmar om dagen. Dessutom landar dom flesta internationella flyg tidigt på morgonen eller eftermiddan och avgår runt midnatt, så det lär ju inte vara många av dom passagerarna som anpassar sig efter tågtiderna.

Dom tiderna gäller bara nu, när dom kör igång för fullt så lär det gå tåg nästan dygnet runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på thairadion att linken ska öppnas för trafik den 23/8 och kosta 100bath fram till årskiftet, men man vet ju aldrig om man kan tro på det.

Klart jag är ute efter sex.....men det händer att jag är ute efter midnatt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Här är en artikel från dagens Bangkok Post.

Airport link drar som sagt igång den 23:e och biljettpriset kommer att vara 15 TBH året ut.

Verkar dock inte helt genomtänkt och integrerat med BTS och MRT.

Airport Link

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Airport Link är tyvärr ytterligare ett exempel på hur det kan gå när det viktigaste är att några skall sko sig. Att det är så försenat beror på att man inte kan komma fram till hur korruptionspengarna skall fördelas. Man har t.o.m varit inne på att byta ut tågen för att en ny leverantör (japansk) vill det (an kan kanske se att Siemens inte betalat tillräckligt)

Nu skall man komma ihåg att denna affär beslutades för många år sedan och då kunde tillräknas Thaksvinet. Tyvärr går detta ofog i arv.

Att det skulle finnas någon som helst plan på samordning med övriga kommunala transporter ser jag som uteslutet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Airport Link ställer till det ordentligt för mobiltelefoner. :diablo:

Har kontoret 75 meter från det och varje gång ett tåg närmare sig så bryts samtalet, alternativt så går det inte att ringa. :(

Trodde först min telefon var kass, men det visade sig att flera på jobbet hade fått samma problem sen dom började med testkörningarna för Airport Link.

Ha en go kväll!

:wai:

Sitter och smuttar på en go 66cl Leo nu.. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Airport Link ställer till det ordentligt för mobiltelefoner. :diablo:

Har kontoret 75 meter från det och varje gång ett tåg närmare sig så bryts samtalet, alternativt så går det inte att ringa. :(

Trodde först min telefon var kass, men det visade sig att flera på jobbet hade fått samma problem sen dom började med testkörningarna för Airport Link.

Ha en go kväll!

:wai:

Sitter och smuttar på en go 66cl Leo nu.. :drinks:

âr det inte 64:or?

Link to comment
Dela på andra sajter

route-map.jpg

Routen säger mig inte mkt, är det ngn station som är nära Kohsan road? :D

Jens heter jag och jag bor numera på Koh Samui..

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Å fasen.. Då är jag lurad.. :huh:

Det står ju inte på flaskan.. :( Måste man köpa en "låda" för att ta redan på det? Eller skall man hälla ut en flaska och mäta?

Ha en go kväll! :drinks:

Tips från coachen.

Häll INTE ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer - nya tåget kommer säkert passa vissa, men knappast alla.

ENIS; håller med om att det är irriterande med stora tuben i bagaget! Är det obligatoriskt? Måste fordonet framföras med annat drivmedel än bensin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...