Jump to content
IGNORERAD

Svenskar fortsätter att resa


Joints

Recommended Posts

Min länk

Resandet upp 18 procent på 10 år

Under 2000-talet råder reseboom. Svininfluensa, tsunami, terrorhot, militärkupper, klimatkris och finanskris. Inget stoppar svenskens resande. Snarare tvärtom. Och svenskens utlandsresande har ökat med nästan 18 procent. Det visar resemagasinet Vagabonds resebarometer.

...

Thailand, som trots flera inrikeskonflikter, en tsunamikatastrof och en militärkupp, har också fått 68 procent fler resenärer på tio år. Att konflikterna i söder under samma tid handlat om tusentals döda, och att våldsamheterna har pågått bara några timmars bilfärd från stora turistorter, verkar inte ha skrämt bort resenärerna från korallreven.

– Jag tror det har att göra med att vi svenskar har ett grundmurat förtroende för Thailand. Bilden är att det är ett stabilt och vänligt land och därför accepterar vi deras politiska inrikesproblem lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överhörde en par prata om sin nästa resa till Thailand när jag satt på ett flyg förra veckan.

Mannen sa att nästa gång så ville han åka reguljärt och själv fixa med boende och allt annat.

Kvinnan svarade då att nej det ville hon inte, det är så oroligt i Thailand så jag vill åka med ett svenskt resebolag, då är det säkert.

Mannen sa, ja så kanske det är, de svenska bolagen skulle ju aldrig utsätta sina resenärer för fara.

Tror att många svenskar så till den milda grad snöat in på att svenskt är säkert och bra,men annat kan vara farligt.

Ger mig fan på att om fritidsresor ordnade solresor till Gazaremsan i sommar skulle många Svensson åka i tron att fritidsresor minsan är att lita på.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Överhörde en par prata om sin nästa resa till Thailand när jag satt på ett flyg förra veckan.

Mannen sa att nästa gång så ville han åka reguljärt och själv fixa med boende och allt annat.

Kvinnan svarade då att nej det ville hon inte, det är så oroligt i Thailand så jag vill åka med ett svenskt resebolag, då är det säkert.

Mannen sa, ja så kanske det är, de svenska bolagen skulle ju aldrig utsätta sina resenärer för fara.

Tror att många svenskar så till den milda grad snöat in på att svenskt är säkert och bra,men annat kan vara farligt.

Ger mig fan på att om fritidsresor ordnade solresor till Gazaremsan i sommar skulle många Svensson åka i tron att fritidsresor minsan är att lita på.

Ja, det är tragiskt att många anser det vara bäst att hela Thailandsresan är arrangerad av ett svenskt företag. Så mycket man missar...

Det är också förbluffande att en del inbillar sig att det är säkrare att köpa hus i Thailand via svensk mäklare... om inte annat finns det en hel del pengar att spara om man väljer en annan väg.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att svenskar i allmänhet upplevet Thailand lite som ett delat konungarike där Phuket, Krabi e.t.c. utgör en fredad zoon där inget ont utom möjligtvis en tsunami kan inträffa vart 100:e år.

Det är en lätt humoristisk tanke som slåe en när man betraktar den svenska välutbildade resenären å den ena sidan och den outbildade fattiga risbonden å den andra, ingen av dem får ihop sammanhanget om att detta är i grunden samma land för det var ju inte "här" utan i Bangkok det hände...

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att svenskar i allmänhet upplevet Thailand lite som ett delat konungarike där Phuket, Krabi e.t.c. utgör en fredad zoon där inget ont utom möjligtvis en tsunami kan inträffa vart 100:e år.

Det är en lätt humoristisk tanke som slåe en när man betraktar den svenska välutbildade resenären å den ena sidan och den outbildade fattiga risbonden å den andra, ingen av dem får ihop sammanhanget om att detta är i grunden samma land för det var ju inte "här" utan i Bangkok det hände...

Baa

Under tsunamin trodde enormt många svenskar att hela Thailand var drabbad av tsunamin. När man förklarade att det inte var många procent av Thailands kust som var drabbad blev de förvånade. Fortfarande tror nog många svenskar att Thailand var det land som var värst drabbad av tsunamin.

Det som skrivs i sanningsvittnena AB och expressen går fram. Untitled-1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort samma iaktagelse om LOS och hur stort det är 2 st ringde hem till mig i Sverige o tyckte Åh sån tur att du inte är där nu Vadå När jag upplyste att Thailand är minst lika stort som Frankrike "Va det har jag ingen aning om"

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har gjort samma iaktagelse om LOS och hur stort det är 2 st ringde hem till mig i Sverige o tyckte Åh sån tur att du inte är där nu Vadå När jag upplyste att Thailand är minst lika stort som Frankrike "Va det har jag ingen aning om"

Offe

Jag brukar säga 1/4 av Grönland.

Ganska många med som inte hade en aning smiley.gif

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...