Jump to content
IGNORERAD

Föräldrapenning


lasseiudon

Recommended Posts

lasseiudon

Jag har just tagit hit fru och barn ifrån Thailand och undrar om föräldrapenningen. För att få föräldrapenning med den s.k. sjukpenningnivån så måste man ju ha arbetat här i Sverige. Idag gick jag in till försäkringskassan och frågade och fick till svar att om hon arbetat och fått lön i sex månader så kunde hon sedan få föräldrapenning beräknad på den s.k. sjukpenningnivån. Jag är i den lyckliga situationen att jag har eget företag och då kunde jag ju börja att själv ta ut föräldapenning medans frugan får jobba och sedan efter 6 månader kan vi byta. Min fråga är hade han rätt om de sex månaderna, han på försäkringskassan, jag sitter och läser i broschyrerna och den siffra jag hittar är 240 dagar, vilket jag får till 8 månader.

Nån som har koll på det här om hur länge hon måste ha arbetat för att få rätt till full sjukpenning och ersättning vid föräldraledighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just tagit hit fru och barn ifrån Thailand och undrar om föräldrapenningen. För att få föräldrapenning med den s.k. sjukpenningnivån så måste man ju ha arbetat här i Sverige. Idag gick jag in till försäkringskassan och frågade och fick till svar att om hon arbetat och fått lön i sex månader så kunde hon sedan få föräldrapenning beräknad på den s.k. sjukpenningnivån. Jag är i den lyckliga situationen att jag har eget företag och då kunde jag ju börja att själv ta ut föräldapenning medans frugan får jobba och sedan efter 6 månader kan vi byta. Min fråga är hade han rätt om de sex månaderna, han på försäkringskassan, jag sitter och läser i broschyrerna och den siffra jag hittar är 240 dagar, vilket jag får till 8 månader.

Nån som har koll på det här om hur länge hon måste ha arbetat för att få rätt till full sjukpenning och ersättning vid föräldraledighet.

240 dagar är 8 månader, om man jobbar alla dagar i veckan som egenföretare gör.

Annars kan 240 dagar vara 1 år med normal arbetstakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Hur många dagar kan jag få föräldrapenning?

Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar reserverade för var och en av er. De övriga kan en av er välja att avstå till den andra föräldern.

Har du ensam vårdnad om barnet har du rätt till alla 480 dagarna. Tvillingföräldrar har rätt till ytterligare 180 dagar med föräldrapenning.

Föräldrapenning kan sedan betalas ut längst tills barnet har fyllt åtta år eller avslutatsitt första skolår.

Har du barn som är födda före 2002 gäller andra regler.

Tre olika ersättningsnivåer.

Det finns tre olika ersättningsnivåer inom föräldrapenningen: sjukpenningnivå, grundnivå och lägstanivå.

Ersättningen på sjukpenningnivån beror på vilka inkomster du har. Ersättningen på grundnivån och lägstnivån är i de flesta fall lika stor, och den är lika för alla.

Sjukpenningnivå.

Under 390 av de sammanlagt 480 dagarna med föräldrapenning får föräldrarna ersättning på sjukpenningnivå. Sjukpenningnivån ger dig något mindre än 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst. De 60 dagar som är reserverade för var och en av föräldrarna är dagar på sjukpenningnivå.

Grundnivå

Om du inte uppfyller villkoren får att få ersättning på sjukpenningnivå får du ersättning på grundnivå i stället.

Lägstanivå.

De övriga 90 dagarna får föräldrarna ersättning på lägstanivå.

De första 180 dagarna gäller speciella regler.

De första 180 dagarna som betalas ut för ett barn är alltid dagar på sjukpenning- eller grundnivå. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste

du uppfylla ett speciellt villkor: du måste ha haft en sjukpenninggrundande inkomst som varit högre än 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade födelsen.

Har du arbetat i ett annat EU- eller EES-land kan du få tillgodoräkna dig den perioden.

Uppfyller du inte villkoret kan du bara få ersättning på grundnivå under de första 180 dagarna som föräldrapenning betalas ut för ett barn.

Kom ihåg att regeln gäller de första 180 dagarna som föräldrapenning betalas ut för ett barn, alltså inte de första 180 dagarna du tar ut föräldrapenning.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

SGI (Sjukpenning grundande inkomst) som ligger till grund för sjuk och föräldrapenning beräknas enligt vad som skrivs här. http://www.forsakringskassan.se/nav/5c4620f6ba00c01953d44c52e1fba97f

Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:

* beräknas pågå under minst sex månader eller

* är årligen återkommande.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just tagit hit fru och barn ifrån Thailand och undrar om föräldrapenningen. För att få föräldrapenning med den s.k. sjukpenningnivån så måste man ju ha arbetat här i Sverige. Idag gick jag in till försäkringskassan och frågade och fick till svar att om hon arbetat och fått lön i sex månader så kunde hon sedan få föräldrapenning beräknad på den s.k. sjukpenningnivån. Jag är i den lyckliga situationen att jag har eget företag och då kunde jag ju börja att själv ta ut föräldapenning medans frugan får jobba och sedan efter 6 månader kan vi byta. Min fråga är hade han rätt om de sex månaderna, han på försäkringskassan, jag sitter och läser i broschyrerna och den siffra jag hittar är 240 dagar, vilket jag får till 8 månader.

Nån som har koll på det här om hur länge hon måste ha arbetat för att få rätt till full sjukpenning och ersättning vid föräldraledighet.

Du har rätt och mannen på Försäkringskassan gav dig fel svar. Det är 240 dagar från beräknad eller faktisk förlossning man räknar att man måste ha varit i arbete för att få enligt sjukpenningnivån. Dessutom ska man ha jobbat minst 6 månader eller ha avsikten att göra så för att få enligt sjukpenningnivån.

Exempel: Beräknad förlossning är 1 augusti 2010. 240 dagar innan detta är typ 1 januari 2010. I detta exempel måste man haft arbete från 31 december 2009 och dessutom har ett arbete som pågått 6 månader eller att man har avsikten att jobba minst 6 månader.

Tillägg: Om barnet är fött i Thailand kan ni eventuellt komma att behöva att visa upp något form av intyg med anledningen att ingen föräldrapenning är utbetalt i annat land.

Exempel: Familj där barnet är fött i Polen och fått föräldrapenning där, får sina dagar avräknade efter hur mycket föräldrapenning man fått i Polen. Föräldrapenning skiftar från land till land, alla har olika.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det jag känner till är 240 dagar före beräknad förlossning.

Men i ert fall är kommer hon och barnet hit efter att barnet redan är fött (i Thailand, eller?) Kan det vara annorlunda där?

Har aldrig hört talas om 6 månaders regel.

Men det är bäst att skriva upp mannens namn, tid och datum han gav ut informationen samt det han sa till dig.

Jag skulle ha dubbelkollat med någon annan på Förskräckingskassan.

Har bråkat med dem. Jag har både A och F-skatt.

Jag fick korrekt svar 3 gånger i rad från en av personalen i Uppsala. (Det jag har fått höra stämmer med information som jag har läst och pluggat på deras hemsida)

Men min sura bitchiga handläggare som sitter i Göteborg sa att de i Uppsala gav fel information och de borde inte ge ut information till klienter.

Fick jobba nästan ihjäl mig och kämpat hårt innan jag vann kampen.

Tips!

Fråga dem igen och igen.

Dokumentera så mycket du kan.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...