Jump to content
IGNORERAD

Skilsmässa!


Guest HansG

Recommended Posts

Guest HansG

Hej!

Tyvärr så fungerade inte mitt äktenskap, så jag har för avsikt att skiljas. Detta är ett svårt beslut men felet ligger hos mig. Jag har fått veta att jag måste gå till tingsrätten då min fru inte skriver på några papper för skilsmässan.`

Äktenskapet är inte registerat I Thailand

Är det någon här som har erfarenhet av detta. Behöver jag anlita advokat.

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    9

  • Herr Chang

    8

  • Baa

    7

  • UDON-CHARLIE

    5

Mest aktiva i denna tråd

Avregistrerad clion

Har för mig att det räcker om en vill skiljas då går det igenom kontakta tingsrätten för senaste info

tråkigt i alla fall för er

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt HansG

Du skall ansöka om äktenskapsskillnad hos tingsrätten, någon advokat behöver Du inte om Ni inte har gemensamma egendommar i Sverige, eller i Thailand som Du gör anspråk på.

Din fru behöver inte skriva på, men om hon inte gör det kommer det att dra ut på tiden, tror att det är två år som är praxsis.

Kontakta tingsrätten i Din kommun, där finns information om hur Du skall agera och Du får rätt blankett att fylla i.

Trist som sagt, men livet går vidare.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkit att höra HansG.

När ja skilde mig var det så, man inte har mindreåriga barn och den ena parten inte skriver på.

Blir det prövotid på 6 månader. Båda skrev på för våran del, färdigt på 1 vecka.

Ha det nu bra Hans hälsningar Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Detta var ju tråkigt HansG.

Men utan att referera till just ditt fall kan jag inte låta bli att undra över vad en motvillig skilsmässopartner anser sig kunna åstadkomma genom att motsätta sig skilsmässan? Vad finns det att vinna? Annat än tid?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tråkigt att läsa HansG.

Men ingen vet bättre än er två vad som är bäst för er.

Detta var ju tråkigt HansG.

Men utan att referera till just ditt fall kan jag inte låta bli att undra över vad en motvillig skilsmässopartner anser sig kunna åstadkomma genom att motsätta sig skilsmässan? Vad finns det att vinna? Annat än tid?

Herr Chang har talat.

Jag tror att det beror på skillnader i den thailändska och den svenska lagstiftningen.

Thailand:

Om jag inte missförstår det totalt så fixar man normalt skilsmässa på Amphoe. Det går lätt om både är överens om det. Men upprättar ett avtal om att båda vill skilja sig. Två vittnen skriver under. Sen går man till Amphoe för att registrera skilsmässan. (Har dock aldrig sett ett sånt avtal)

Men om den ena vägrar måste den andra stämma den som inte vill skilja sig. Saken måste ända upp till rätten. Och det är jobbigt och skrämmande. Det finns typ 12 skäl som är tillåtna att använda som skäl för att skilja sig.

:::

Jag tror det är därför en del thailändska kvinnor väljer att vägra skriva under.

:::

Och jag tror också att en del svenska män har utnyttjat det och sagt till tjejen att hon visst inte kan skilja sig från honom om han inte skriver under.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det är tråkigt att läsa HansG.

Men ingen vet bättre än er två vad som är bäst för er.

Jag tror att det beror på skillnader i den thailändska och den svenska lagstiftningen.

Thailand:

Om jag inte missförstår det totalt så fixar man normalt skilsmässa på Amphoe. Det går lätt om både är överens om det. Men upprättar ett avtal om att båda vill skilja sig. Två vittnen skriver under. Sen går man till Amphoe för att registrera skilsmässan. (Har dock aldrig sett ett sånt avtal)

Men om den ena vägrar måste den andra stämma den som inte vill skilja sig. Saken måste ända upp till rätten. Och det är jobbigt och skrämmande. Det finns typ 12 skäl som är tillåtna att använda som skäl för att skilja sig.

:::

Jag tror det är därför en del thailändska kvinnor väljer att vägra skriva under.

:::

Och jag tror också att en del svenska män har utnyttjat det och sagt till tjejen att hon visst inte kan skilja sig från honom om han inte skriver under.

:::

Mvh

Magrood

Nu förstår jag inte Magrood! Det är jobbigt och skrämmande att skilja sig i rätten, och därför väljer en del thailändska kvinnor att inte skriva på? Menar du att dom inte vill skiljas?

Att vissa svenska män kör med skrönor om uppehållstillstånd och skilsmässa förstår jag dock...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Hej!

Ja, nu känns det tungt. Judy är en underbar person som jag fortfarande har väldigt starka känslor för och jag saknar henne. Men omständigheter i Thailand gjorde att det blev ohållbart.

Men tack för alla vänliga ord.

Hälsningar

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag inte Magrood! Det är jobbigt och skrämmande att skilja sig i rätten, och därför väljer en del thailändska kvinnor att inte skriva på? Menar du att dom inte vill skiljas?

Att vissa svenska män kör med skrönor om uppehållstillstånd och skilsmässa förstår jag dock...

Herr Chang har talat.

Utan att veta säkert så skulle jag tro att det har att göra med dels skamkänsla och dels rädslan för att tappa ansiktet inför andra.

Så var det här med tidigare, för morsan var det inga större problem att göra det under 70-talet. Men för mormor och de flesta andra i hennes generation var det en omöjlighet. Inte för att det inte var praktiskt genomförbart, utan just för skammens skull. -Vad ska grannarna säga, et.c.

Läser man den thailändska familjelagen om skilsmässa så finns det ett antal punkter som anses vara skälig grund för att en domstol ska bevilja en sådan.

I det här fallet så var de ju inte gifta enligt thailändsk lag så den är inte relevant i annat fall än att jag skulle tro att det är den lagen som den thailändska kvinnan ifråga känner till bäst och har som personlig värdegrund. Det skulle kunna vara en förklaring till hennes agerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa, Hans G.

Situationer uppstår i detta land, ibland p.g.av snikenhet men lika ofta därför att man inte har samma spelregler som vi är vana vid. Man målar upp en bild av det optimala familjeförhållandet som sedan visar sig vara inte fullt så optimalt.

Återigen kommer man att tänka på ett inlägg för ganska länge sedan där en medlem föreslog hälften på skoj men även som en allvarligt menad eftertänksamhet. "Det borde vara typ körkortsprov innan man bosätter sig i Thailand med en Thailändsk familj". Tror MÅNGA hade undanröjt ett onödigt och känslosamt uppbrott då.

Tänk en gång till och sedan tänk på Dig själv.

Vad Du än gör så önskar jag Dig all lycka.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tråkiga nyheter, men livet går vidare och jag hoppas du finner en ny kärlek.

FAng. skilsmässa i Sverige, nu framgår det inte om ni har gemensamma barn, om så är fallet har ni en prövotid på 6 månader innan skilsmässan tar laga kraft.

Om ni inte har gemensamma barn och hon inte vill skriva på tillsätter tingsrätten en bodelningsman som sköter det hela och denna kostar pengar, kostnade för detta delas

50/50 enl. lag. Om hon skriver på och ni inte har gemensamma barn kostar det 450 kr per person och skilsmässan tar laga kraft i princip omedelbart eller när

er betalning blir registrerad hos tingsrätten.

Hoppas det går bra för er båda och hon behöver inte skämmas för någonting, behöver inte ens gå till tingsrätten.

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Tja, jag tycker HansG ska ha lite is i magen.

Det är ju inte ovanligt att thaidamer i Sverige hittar en ny man som upplevs som bättre av diverse orsaker. Då kanske det plötsligt blir angeläget med officiell skilsmässa...

Nej usch, nu börjar jag låta som BTT ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tja, jag tycker HansG ska ha lite is i magen.

Det är ju inte ovanligt att thaidamer i Sverige hittar en ny man som upplevs som bättre av diverse orsaker. Då kanske det plötsligt blir angeläget med officiell skilsmässa...

Nej usch, nu börjar jag låta som BTT wink.gif

Herr Chang har talat.

Nu ska du inte va' sån mot brodern.

Fortsätt vara dig själv.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Tja, jag tycker HansG ska ha lite is i magen.

Det är ju inte ovanligt att thaidamer i Sverige hittar en ny man som upplevs som bättre av diverse orsaker. Då kanske det plötsligt blir angeläget med officiell skilsmässa...

Nej usch, nu börjar jag låta som BTT wink.gif

Herr Chang har talat.

Jag vet att jag inte skulle uppskatta att läsa om forumister som antyder att kvinnan jag är/har nyss varit gift med är en golddigger och jag antar att inte du heller skulle gilla det så jag tycker inte vi ska utsätta någon annan for det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Tja, jag tycker HansG ska ha lite is i magen.

Det är ju inte ovanligt att thaidamer i Sverige hittar en ny man som upplevs som bättre av diverse orsaker. Då kanske det plötsligt blir angeläget med officiell skilsmässa...

Nej usch, nu börjar jag låta som BTT ;)

Herr Chang har talat.

Bäste Herr Chang!

Nu var det jag som ville avsluta äktenskapet av orsaker som inte berodde på någon annan man.

Hälsningar

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Bäste Herr Chang!

Nu var det jag som ville avsluta äktenskapet av orsaker som inte berodde på någon annan man.

Hälsningar

Hans G

OK HansG, ursäkta om jag tänkte lite förhastat.

Men jag menar, även om din fru inte skriver på skilsmässopapper kan ni väl separera? Eller vägrar hon även det?

Svar ej nödvändigt, det angår förvisso inte mig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

I Sverige (och många andra länder) har man försörjningsplikt gentemot sin äkta hälft, hur är det i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HerrChang

Din första frågan var:

Men utan att referera till just ditt fall kan jag inte låta bli att undra över vad en motvillig skilsmässopartner anser sig kunna åstadkomma genom att motsätta sig skilsmässan? Vad finns det att vinna? Annat än tid?

Mitt försök till svar var:

Men om den ena vägrar måste den andra stämma den som inte vill skilja sig. Saken måste ända upp till rätten. Och det är jobbigt och skrämmande. Det finns typ 12 skäl som är tillåtna att använda som skäl för att skilja sig.

Jag skrev inte att det bara är jobbigt och skrämmande för kvinnor.

Utan att det är även jobbigt och skrämmande för män - därför "kan" kvinnor (och även män) vinna mer än tid (enligt ditt svenska tänkande så är det bara tid man vinner på). Men enligt vad jag tror många thailändska kvinnor/män tänker så vinner man mer än tid enligt resonemanget ovan.

Nu förstår jag inte Magrood! Det är jobbigt och skrämmande att skilja sig i rätten, och därför väljer en del thailändska kvinnor att inte skriva på? Menar du att dom inte vill skiljas?

Att vissa svenska män kör med skrönor om uppehållstillstånd och skilsmässa förstår jag dock...

Herr Chang har talat.

Jag förstår inte heller hur du kunde få fram det som du skrev.

Fick inte ihop det riktigt.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Chang!

Nu var det jag som ville avsluta äktenskapet av orsaker som inte berodde på någon annan man.

Hälsningar

Hans G

Hoppas allt löser sig för er!

Det är starkt att kunna säga det som du säger.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej HerrChang

Din första frågan var:

Men utan att referera till just ditt fall kan jag inte låta bli att undra över vad en motvillig skilsmässopartner anser sig kunna åstadkomma genom att motsätta sig skilsmässan? Vad finns det att vinna? Annat än tid?

Mitt försök till svar var:

Men om den ena vägrar måste den andra stämma den som inte vill skilja sig. Saken måste ända upp till rätten. Och det är jobbigt och skrämmande. Det finns typ 12 skäl som är tillåtna att använda som skäl för att skilja sig.

Jag skrev inte att det bara är jobbigt och skrämmande för kvinnor.

Utan att det är även jobbigt och skrämmande för män - därför "kan" kvinnor (och även män) vinna mer än tid (enligt ditt svenska tänkande så är det bara tid man vinner på). Men enligt vad jag tror många thailändska kvinnor/män tänker så vinner man mer än tid enligt resonemanget ovan.

Jag förstår inte heller hur du kunde få fram det som du skrev.

Fick inte ihop det riktigt.

Mvh

Magrood

OK, då förstår jag vad du menar. Jag fick för mig att du menade kvinnan som inte vill skiljas, men det kan förstås vara obehagligt för mannen som vill skiljas att ta det till domstol.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att det gick som det gick.

HansG och hans historia från frun sedan många många år som blev skitsne när en hälften så gammal thaitjej snodde HansG, sedan via dottern, och sedermera dotterns och HansG:s offentliga forumbråk och försoningar, samt nu, en offentlig skilsmässa.

Ja som sagt, jag beklagar.

Men vi som läst HansG från första dagen han dök upp har lärt oss en sak.

Lev ert liv privat och inse att ett internetforum inte är något man bör använda för att vädra privata konflikter.

Privata konflikter löses bäst privat, och jag hoppas vid min gud att HansG, gamla XfruHansG, nya fruHansG,Flores och nya XfruHansG samt alla andra inblandade i denna långkörare kommer ur detta helskinnade i slutändan.

På internet kommer dock de som vill, kunna läsa allt om de inblandade och vad som hänt genom åren, under en mycket lång tid, ja hur länge det vet vi inte.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tack för himmel blå i livet

Tack för moln du strött därpå.

Tack för solljus, av dig givet,

Tack för mörkret likaså.

Tack för prövningar och strider,

Tack för hopp som uppfyllts väl.

Tack för dagen som framskrider,

Tack för hopp som slagit fel.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...