Jump to content
IGNORERAD

Kenneth Eriksson i fängelset


Jan L

Recommended Posts

Nästa månad har Kenneth Eriksson avtjänat sitt straff för dråp.

I början av hans fängelsetid i Pattaya fick jag möjlighet att besöka honom.

Videon är ursprungligen cirka 30 minuter lång, men jag har kortat ner till sju minuter.

Delar av videon användes av programmet "Efterlyst" som hade beställt.

Kan kanske vara av intresse när han nu släpps fri och förpassas ur landet - för gott.

Jan L

post-3360-127520552227_thumb.jpeg

post-3360-127520552227_thumb.jpeg

Ändrades av Surin P3
youtube infogad med youtube knappen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    9

  • Joints

    5

  • MaiChai

    5

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Innebär det att han fått ihop sina miljoner då? I vilket fall ett magstarkt videoklipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon länk till själva brottet ? Är lite svårt att sätta sig in i vad som hänt då man inte vet vad han gjort.

Bra klipp, man får sympati med han då man ser hur oerhört besviken han är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon länk till själva brottet ? Är lite svårt att sätta sig in i vad som hänt då man inte vet vad han gjort.

Bra klipp, man får sympati med han då man ser hur oerhört besviken han är.

Den 13 februari 2005 orsakade Kenneth Eriksson en kvinnas död på sitt hotellrum i Pattaya, Thailand.

Hans egen förklaring var att han hade värjt sig när kvinnan gick till angrepp mot honom med en glasbit. Han transporterade senare iväg den döda kroppen i en väska och lämnade den på en byggarbetsplats.

Den 18 februari hittades kroppen. Efter några dagar på flykt gav han den 1 mars upp och gick in på svenska ambassaden i Bangkok. Han överlämnades därefter till den thailändska polisen.

Kenneth Eriksson var i början av 1980-talet en lovande ishockeyspelare i Kramfors-Alliansen. Han övergick senare till att döma ishockey och avancerade snabbt till linjeman i elitserien. Karriären tog slut när han förskingrade Ångermanlands ishockeydomarförenings klubbkassa.

Han lämnade sedan Sverige och tog senare värvning i Franska främlingslegionen.

Kenneth Erikssons pappa Lennart Eriksson, som är bosatt i Örnsköldsvik, har vid flera tillfällen rest till Thailand för att hjälpa sin son.

I slutet av november 2006 blev Kenneth Eriksson dömd till fängelse för vållande till annans död. En dom som överklagats av en thailändsk kommission som kräver dödsstraff.

Källa


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra klipp. Manar absolut till eftertanke.

Men man skulle absolut vilja ha en redogörelse för vad som faktiskt hände och Kenneths synpunkter

på detta i anslutning till händelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kentan :great: Nu kommer jag ihåg klippet på Efterlyst, dom hade ju övervakningsbilder på när han lämnade hotellet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt man på rätt plats.En vältränad främlingslegionär ska väl knappast ha några problem med att avväpna en 45 kilos dam(min åsikt)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Rätt man på rätt plats.En vältränad främlingslegionär ska väl knappast ha några problem med att avväpna en 45 kilos dam(min åsikt)Mvh Måne

Man kan så tycka men står man naken i duschen och du blir anfallen av en påtänd

person med en glasbit i handen så kanske det inte hjälper hur vältränad man är

om rädslan och paniken sätter in , usch tragiskt alltihop

Link to comment
Dela på andra sajter

mr chaweng

Har svårt för sådana här snyft repotage.

Han ska vara glad att han får komma ut efter endast 5 år och 4 månader

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth är en ganska lång och kraftfull människa och jag är ganska övertygad om att det var ett misstag att kvinnan dog, ett dråp helt enkelt.

Det tragiska är att kvinnan inte är identifierad, hon var en frilansare på beachroad som förmodligen kom från ett grannland eftersom ingen har anmält henne som saknad trots att hennes bild har cirkulerats på alla landets polisstationer.

I och med att hon inte hade några anhöriga som drev på så blev straffet ganska milt, har för mig att en del av det var för overstay, men han fick 10 år och 8 månader. Som halverades för att han erkände.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth är en i mitt tycke en person som jag aldrig skulle över huvud taget fundera på att bromsa för, så länge jag har helförsäkring på bilen.

En otrevlig jävel som som parasiterar på andra och sen dödar en människa och tycker att man ska tycka synd om han.

Synd bara att han inte fick sitta resten av sitt liv i fängelse i Thailand .Det har han gjort sig förtjänt av .

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går inte på snyft versionen... Mördare/dråpare kan gått sitta...

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Tycker heller inte synd om Kenneth Eriksson.

Men han har ju rätt i sin kritik av det thailändska rättssystemet... att kunna köpa sig fri för tre miljoner baht alternativ straff begränsat till två år för en miljon baht är... ja, vad ska man säga? Och vad är det för idi*ti med att om man erkänner sig skyldig blir det automatiskt lägre straff?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vad som egentligen hände den där natten inne på toaletten vet bara Kenneth Eriksson.

Jag för min del har svårt att tro att en thaitjej kring 155 cm och 50 kg skulle våga attackera en bamsing som Kenneth.

Det troligaste scenariot är väl att de munhuggits om något.

Kanske betalning för pippet eller något och att det sedan övergått till våld.

Personligen kan jag tycka synd om Kenneth eftersom jag vet vilket helvete på jorden det är att sitta inspärrad i ett thailändskt fängelse.

Och Kenneth har rätt i det han säger att det varit bättre att han tagit sitt eget liv den där natten istället.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är det för idi*ti med att om man erkänner sig skyldig blir det automatiskt lägre straff?

Är det inte samma i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag för min del har svårt att tro att en thaitjej kring 155 cm och 50 kg skulle våga attackera en bamsing som Kenneth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Frågan är om det nu var en olycka hur skulle ni ha agerat ifall ni varit i hans skor?

Chansen att du skulle få en rättvis behandling i Sverige är större än i Thailand.

Bara det att man kan köpa sig fri visar visar hur ruttet systemet är.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Frågan är om det nu var en olycka hur skulle ni ha agerat ifall ni varit i hans skor?

Chansen att du skulle få en rättvis behandling i Sverige är större än i Thailand.

Bara det att man kan köpa sig fri visar visar hur ruttet systemet är.

De flesta av oss hade säkert drabbats av panik och försökt göra sig av med kroppen så som Kenneth ju försökte göra.

Möjligen hade det gått att korta straffet genom att genast självmant tillkalla polis och berätta sanningen utan omsvep.

Men oavsett vilket så hade man säkert fått tillbringa åtskilliga år i aphuset.

Det klokaste är ju att INTE bråka med någon i Thailand överhuvudtaget.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i Pattaya när detta inträffade och har för mig att "hon" var en han, men jag kan ha fel.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag träffade ju denna Kenneth av en tillfällighet ca 1 vecka eller nåt sånt före mordet på det hotell där dramat inträffade. Vi satt ett gäng svenskar, b la Kenneth, och talade om ditt och datt och han hade just varit ute på en morgonlöprunda.

Han verkade helt normal då, men av vad som efter mordet framkom så verkar han ju vara en ganska oansvarig människa (smitit från stora skulder i Sverige, lurat medmänniskor) och också använt droger vid mordtillfället. Så den där historien med anfall med glasbit vet jag inte om man behöver sätta någon större tilltro till, han verkar ju inte vara den som drar sig för att egoistiskt uttnyttja andra.

Använder man så hårt våld mot en annan människa att denna dör, om än oavsiktligt, så måste man ha någon form av allvarlig empatistörning. Och gömmer man dessutom kroppen så bör ju det inte räknas som en speciellt mildrande omständighet. Har också för mig att huvudet hade omfattande krossskador vilket ju inte tyder på en mild knuff som slutade olyckligt.

Så jag tycker nog han ska vara nöjd över hur milt straff han faktiskt fick.

Skrämmande är ju dock den info han ger om att han hade kunnat slippa straff helt mot en muta på 3 mille samt fått ett mycket lindrigare straff om han lagt upp 1. Motbjudande att mutkolvarna i Thailands rättsapparat inte drar sig för att berika sig själv på andra människors olycka och död. Borde inte ge speciellt mycket andlig karma åt tjänstemännen ifråga. Usch!

Ps Har även bott på rummet där mordet skedde vid ett par tillfällen, fast åren före själva händelsen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ja jag träffade ju denna Kenneth av en tillfällighet ca 1 vecka eller nåt sånt före mordet på det hotell där dramat inträffade. Vi satt ett gäng svenskar, b la Kenneth, och talade om ditt och datt och han hade just varit ute på en morgonlöprunda.

Han verkade helt normal då, men av vad som efter mordet framkom så verkar han ju vara en ganska oansvarig människa (smitit från stora skulder i Sverige, lurat medmänniskor) och också använt droger vid mordtillfället. Så den där historien med anfall med glasbit vet jag inte om man behöver sätta någon större tilltro till, han verkar ju inte vara den som drar sig för att egoistiskt uttnyttja andra.

Använder man så hårt våld mot en annan människa att denna dör, om än oavsiktligt, så måste man ha någon form av allvarlig empatistörning. Och gömmer man dessutom kroppen så bör ju det inte räknas som en speciellt mildrande omständighet. Har också för mig att huvudet hade omfattande krossskador vilket ju inte tyder på en mild knuff som slutade olyckligt.

Så jag tycker nog han ska vara nöjd över hur milt straff han faktiskt fick.

Skrämmande är ju dock den info han ger om att han hade kunnat slippa straff helt mot en muta på 3 mille samt fått ett mycket lindrigare straff om han lagt upp 1. Motbjudande att mutkolvarna i Thailands rättsapparat inte drar sig för att berika sig själv på andra människors olycka och död. Borde inte ge speciellt mycket andlig karma åt tjänstemännen ifråga. Usch!

Ps Har även bott på rummet där mordet skedde vid ett par tillfällen, fast åren före själva händelsen.

Det var ju tur att du bodde där innan dråpet skedde annars hade kanske du och frugan fått gå till farbror andeutdrivaren.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju tur att du bodde där innan dråpet skedde annars hade kanske du och frugan fått gå till farbror andeutdrivaren.

BTT

Jag bodde där innan jag träffade frugan, hon skulle aldrig acceptera att bo i en sån dump. wink.gif

Men hon var med på plats och träffade Kenneth då 2005 i alla fall. Med var även en annan forummedlem som bodde på hotellet och lärde känna Kenneth lite bättre.

Själva var vi bara dit för att hämta upp bekanta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...