Jump to content
IGNORERAD

Rånad i en taxi


Jive

Recommended Posts

Sponsra clion på en biljett till pattis så löser han detta i ett nafs :crazy: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    11

  • GammalDansken

    6

  • Tommy

    5

  • Fritz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

IL,

En svarttaxi eller en svart taxi? Aker du bara med roda taxibilar numera ;)

Hej

Det jag avsåg var svarttaxi i ordets rätta bemärkelse, det var helt vanliga personbilar som plockade upp kunder på en speciell plats mellan inrikes och

utrikes på flygplatsområdet.

Själv struntar jag i färgen på bilen men har gärna en chaufför ifrån Isaan för att slippa trubbel.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har inte missat någonting, NoBuzz.

Svarttaxi förekommer inte i Pattaya/Jomtien!

"Vittaxi" skulle aldrig tillåta en svarttaxi att köra här.

Jag har sett en Bkk-reggad taxi med passagerare bli prejad av en gul/blå taxi (Pattaya) och passagerarna bli utdragna ur taxin med hjälp av MC-taxi. Bkk-taxin hade tydligen blivit observerad att ha plockat upp passagerna från gatan i Pattis.

Hej

Det stämmer att taxi bilarna ifrån Bangkok är livrädda för att plocka upp passagerare i Pattaya, enligt dom är Pattayas transporter maffiastyrda och enligt

dom själva riskerar dom att bli misshandlade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

men har gärna en chaufför ifrån Isaan för att slippa trubbel.

Mvh Isan Lover

Kan inte lata bli att (o)roas varje gang du skriver detta helt utan ironi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det stämmer att taxi bilarna ifrån Bangkok är livrädda för att plocka upp passagerare i Pattaya, enligt dom är Pattayas transporter maffiastyrda och enligt

dom själva riskerar dom att bli misshandlade.

Mvh Isan Lover

Det beror troligen på att det är big business att sälja Taxiresor med Bkk taxi i de många "resebyråerna" på gatorna i Pattis, priset är 800bath, taxichaffisen får 500 av dessa och det är iaf bättre än att behöva köra tomma bilar t Bkk.

Pattayas affärsmän håller ihop...

Jag har själv stoppat en Bkk taxi i korsningen mellan Second Road och Pattaya Tai och fick priset 700 bath plus motorvägs avgiften.

Chaffisen såg lite nervös ut...

Jävligt tråkig historia Jive, "LOS my ass" det börjar bli dags att flytta "Hem" till Sverige.

Hälsa X!

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror troligen på att det är big business att sälja Taxiresor med Bkk taxi i de många "resebyråerna" på gatorna i Pattis, priset är 800bath, taxichaffisen får 500 av dessa och det är iaf bättre än att behöva köra tomma bilar t Bkk.

Pattayas affärsmän håller ihop...

Jag har själv stoppat en Bkk taxi i korsningen mellan Second Road och Pattaya Tai och fick priset 700 bath plus motorvägs avgiften.

Chaffisen såg lite nervös ut...

Jävligt tråkig historia Jive, "LOS my ass" det börjar bli dags att flytta "Hem" till Sverige.

Hälsa X!

MVH Tommy

Ehhh...menar du att det är tryggt att åka taxi i Sverige ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ehhh...menar du att det är tryggt att åka taxi i Sverige ?

Fritz..

Relativt tryggt, det är så sällan man har råd :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ehhh...menar du att det är tryggt att åka taxi i Sverige ?

Fritz..

Ar det vanligt att passagerare blir ranade av sin chaffor nar de aker med nagot av de riktiga bolagen och inte svarttaxi? Visst, valdtakter verkar vara obehagligt vanligt forekommande men ran?

Har sagt det forut - Alisa och manga av hennes vanner aker aldrig Taxi efter typ 21-22 pa kvallen - galler bade killar och tjejer. Sist nar jag var borta och hon inte hade bil (service) fick hennes brorsa aka ca 35 minuter enkel resa for att skjutsa henne ca 15 minuter i fel riktning for att sedan ta sig hem igen - allt for att undvika taxi kring midnatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror troligen på att det är big business att sälja Taxiresor med Bkk taxi i de många "resebyråerna" på gatorna i Pattis, priset är 800bath, taxichaffisen får 500 av dessa och det är iaf bättre än att behöva köra tomma bilar t Bkk.

Pattayas affärsmän håller ihop...

Jag har själv stoppat en Bkk taxi i korsningen mellan Second Road och Pattaya Tai och fick priset 700 bath plus motorvägs avgiften.

Chaffisen såg lite nervös ut...

Jävligt tråkig historia Jive, "LOS my ass" det börjar bli dags att flytta "Hem" till Sverige.

Hälsa X!

MVH Tommy

Hej Tommy!

Jag känner igen symptomen. Har man bestämt sej för att flytta "hem" till Sverige så greppas varje tillfälle att "övermotivera" beslutet.

Absolut inget konstigt med det, utan snarare mänskligt och naturligt.

Tror dock att det största incitamentet för din del är är omsorgen om dina barns framtid.

Rätt eller rätt?:)

Läser man de svenska kvällsblaskorna, så skall man nog inte känna sej för säker i Sverige heller när man vistas ute nattetid.

Jag återgav den här händelsen för att tipsa besökare här vad man bör se upp med och vad som kan väntas hända (ej hända) om man råkar illa ut.

Den thailändska polisen är helt kass och definitivt inte på vår sida - inte ens objektiva/neutrala om det händer något.

Hoppas och tror att du och din familj får ett mycket fint liv i Sverige!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhh...menar du att det är tryggt att åka taxi i Sverige ?

Fritz..

Vet inte har inte råd med svenska taxipriser.

Tänkte mest på att X blev rånad under pistolhot i en "vittaxi" och att den totalt värdelösa poliskåren inte hade lust att hjälpa en Farrang...

I Svarttaxi kan det nog vara farligt ibland, iaf har jag "hört" det.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar det vanligt att passagerare blir ranade av sin chaffor nar de aker med nagot av de riktiga bolagen och inte svarttaxi? Visst, valdtakter verkar vara obehagligt vanligt forekommande men ran?

Har sagt det forut - Alisa och manga av hennes vanner aker aldrig Taxi efter typ 21-22 pa kvallen - galler bade killar och tjejer. Sist nar jag var borta och hon inte hade bil (service) fick hennes brorsa aka ca 35 minuter enkel resa for att skjutsa henne ca 15 minuter i fel riktning for att sedan ta sig hem igen - allt for att undvika taxi kring midnatt.

Tjenare Wille. Jag tolkar ditt inlägg som att du anser våldtäkt är lindrigare än rån. Rätta mig gärna om jag tolkat fel.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy!

Jag känner igen symptomen. Har man bestämt sej för att flytta "hem" till Sverige så greppas varje tillfälle att "övermotivera" beslutet.

Absolut inget konstigt med det, utan snarare mänskligt och naturligt.

Tror dock att det största incitamentet för din del är är omsorgen om dina barns framtid.

Rätt eller rätt?:)

Läser man de svenska kvällsblaskorna, så skall man nog inte känna sej för säker i Sverige heller när man vistas ute nattetid.

Jag återgav den här händelsen för att tipsa besökare här vad man bör se upp med och vad som kan väntas hända (ej hända) om man råkar illa ut.

Den thailändska polisen är helt kass och definitivt inte på vår sida - inte ens objektiva/neutrala om det händer något.

Hoppas och tror att du och din familj får ett mycket fint liv i Sverige!

Rätt!

Och Sant :diablo:

Och Tack!

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Wille. Jag tolkar ditt inlägg som att du anser våldtäkt är lindrigare än rån. Rätta mig gärna om jag tolkat fel.

Fritz..

Jag tolkar Willes inlägg som att han inte tror rån är lika vanligt som våldtäkt efter en taxiresa.

Var läser du att Wille tycker rån är värre än våldtäkt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tjenare Wille. Jag tolkar ditt inlägg som att du anser våldtäkt är lindrigare än rån. Rätta mig gärna om jag tolkat fel.

Fritz..

Tror jag inte alls du gor. Jag tro mest du ser en mojlighet att tolka det sa. Du kan sakerligen ocksa dra slutsatsen att jag och i princip alla andra manniskor med mkt fa undantag inte anser valdtakt lindrigare an ran - mest utifran sunt fornuft dvs.

Nu var det ju ran som namndes. Ran pa en vuxen man. Att en ensam kvinna kan utsattes for hemskheter i alla mojliga och omojliga situationer i Sverige ar knappast nagon hemlighet. Dock har jag inte hort nagot om taxichaffisar som ranar sina kunder. Ingen jamforelse mellan brotten i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Willie, SurinP3.

Jag tolkade Willies inlägg fel. Så kan det bli efter en lång dags färd mot natt. Ber om ursäkt drinks.gif

Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Willie, SurinP3.

Jag tolkade Willies inlägg fel. Så kan det bli efter en lång dags färd mot natt. Ber om ursäkt drinks.gif

Fritz

Det gor vi alla lite da och da - ha en skon sondagkvall.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

En bekant till mej (X), boende i Jomtien, hade gjort en barsväng i Pattaya och skulle hem till Jomtien på nattkröken.

Han tog en av de gul/blå taxibilarna som brukar stå på 2:nd road. Förutom X och chaffisen, klev också en thaikille in i bilen. My friend, sá chaffisen.

Bilen startade och körde mot Jomtien. Någonstans på nya rakan ner mot Jomtien slet thaikillen upp en pistol och satte i magen på X och krävde pengar, mobil och rubbet. Det var bara för X att lämna över allt. Han blev därefter avsläppt i böghörnan, just utanför polisens "filial" där.

Han gick raskt de ca 30 meterna in till poliskontoret och berättade vad som hänt.

Svaret från poliserna blev - ring turistpolisen! Inte en antydan till att hjälpa honom eller ropa ut på radion om händelsen.

Uchhh, det är hemskt att läsa och känna med hur personen upplevde det hela.

Först rån och sen skitbehandling av självaste polisen.

Orkar han gå vidare med att kontakta pressen och sånt?

Bara undrar. Jag tror inte att jag skulle våga om jag bor och rör mig omkring i Pattaya.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vill ibland tolka fel. Detta beror oftast på att jag är hungrig eller irriterad på nåt. :whistle:

Ha en trevlig kväll som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uchhh, det är hemskt att läsa och känna med hur personen upplevde det hela.

Först rån och sen skitbehandling av självaste polisen.

Orkar han gå vidare med att kontakta pressen och sånt?

Bara undrar. Jag tror inte att jag skulle våga om jag bor och rör mig omkring i Pattaya.

:::

Mvh

Magrood

Hej Magrood!

Han har varit i Thailand tillräckligt länge för att inse att han mår bäst av att bara glömma, men vara mer vaksam.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood!

Han har varit i Thailand tillräckligt länge för att inse att han mår bäst av att bara glömma, men vara mer vaksam.

Gokväll Jive..Jag har förstått att du bott i Stockholm innan du flyttade hit till Pattaya. Anser du det vara farligare åka taxi här än i den svenska kungliga huvudstaden ?

Det kan ju vara ett samtalsämne att ta upp ifall vi träffas över några Chang vilket jag hoppas att vi gör drinks.gif

Äsch...vi kan säkert lösa massor med andra världsproblem när vi lika är på G great.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar det vanligt att passagerare blir ranade av sin chaffor nar de aker med nagot av de riktiga bolagen och inte svarttaxi? Visst, valdtakter verkar vara obehagligt vanligt forekommande men ran?

Har sagt det forut - Alisa och manga av hennes vanner aker aldrig Taxi efter typ 21-22 pa kvallen - galler bade killar och tjejer. Sist nar jag var borta och hon inte hade bil (service) fick hennes brorsa aka ca 35 minuter enkel resa for att skjutsa henne ca 15 minuter i fel riktning for att sedan ta sig hem igen - allt for att undvika taxi kring midnatt.

Frugan jobbade på MBK när jag träffade henne, hon slutade 10 på kvällen 6 dagar i veckan, hon åkte alltid buss hem.

När jag erbjöd mej att skjuta till lite slantar så att hon kunde ta taxi istället (ca 100 bath då) sa hon "Taxi is not safe, bus is better".

Hon menade att risken för att bli rånad eller värre var mycket större i Taxi än i en buss, så hon satt hellre en halvtimma extra i buss för att komma hem säkert.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Gokväll Jive..Jag har förstått att du bott i Stockholm innan du flyttade hit till Pattaya. Anser du det vara farligare åka taxi här än i den svenska kungliga huvudstaden ?

Det kan ju vara ett samtalsämne att ta upp ifall vi träffas över några Chang vilket jag hoppas att vi gör drinks.gif

Äsch...vi kan säkert lösa massor med andra världsproblem när vi lika är på G great.gif

Fritz..

Det är sju år sedan jag flyttade från Sthlm, så jag kan inte vara så kaxig i mina jämförelser, men världsproblemen är jag en joävel på efter några Chang, så visst...

Skall bara ordna en del saker i Sverige först.

Vi hörs och syns framöver!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

En svår fråga vad som är säkrast, Tommys fru tror jag har alldeles rätt, det är något som känns övervakande i en buss inne i en stad, medans det känns som om buset får näring nere i t.ex. en tunnelbana, eller i en buss utanför tätbebyggelsen, anonymitetsfixering?

I Stockholm åker jag hellre taxi än T-bana om det blir en sen kväll.

I Udon,(risfältsidyllen) känner jag inte till några rån (vet naturligtvis inte allt som sker) på faranger utanför bakgatorna runt bussterminalen, däremot hör man då o då om rån typ guld och väskryckning mot Thailändare så här känner jag mig rätt säker i såväl taxi som tuctuc.

Men nu är det ju som bekant en milsvid skillnad på Udon o Pattaya. :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv varit med om ett rånförsök i en bathtaxi.Det var när jag som siste passagerare märkte att han körde in i ett busk-trädområde åt fel håll och jag gjorde honom uppmärksam på det.Men han bara körde vidare så jag hoppade helt sonika av när det gick sakta nog,sedan fick jag vandra ut till vägen igen.Då var jag inte så kaxig :whistle: Vet nu ej säkert om det var ett sådant försök men det kändes så iaf.Mvh Måne som för en gångs skull inte var örnfull :drinks:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan jobbade på MBK när jag träffade henne, hon slutade 10 på kvällen 6 dagar i veckan, hon åkte alltid buss hem.

När jag erbjöd mej att skjuta till lite slantar så att hon kunde ta taxi istället (ca 100 bath då) sa hon "Taxi is not safe, bus is better".

Hon menade att risken för att bli rånad eller värre var mycket större i Taxi än i en buss, så hon satt hellre en halvtimma extra i buss för att komma hem säkert.

MVH Tommy

Jag förutsätter att hon inte åkte med Bangkoks lågt flygnade gröna bussar hem med tanke på att hon tyckte bussen var säkrare :whistle:

Tjejer i Thailand vill många gånger inte åka taxi hem ensamma och jag vet inte hur många gånger jag fått åka en rejäl rundtur i Bangkok för att lämna av sällskapet innan jag kunnat be taxichauffören ställa sikte på Ratchadaphisek.

Men det här med rån i taxin känns lite som ett turistorts problem, turismen minskar och folk tjänar inte tillräckligt med pengar och då löser en del sina penningproblem på det här viset.

Liknande tendenser finns på Phuket, tuk-tuk förarna är missnöjda för att de tjänar mindre pengar beroende på att turister löser sina transportproblem på annat vis än att åka med de svindyra tuk-tukarna. Rån, hot och misshandel har ju förekommit även där.

Sen att polisen i det här aktuelle fallet skiter i det är ju jävligt allvarligt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...