Jump to content
IGNORERAD

Om kungligheter


noBuzz

Recommended Posts

Thailändare är stolta över sin kung. Och tanken på honom får dem att må bra.

När de hänger upp bilder över honom så är det för att hedra, och visa att de tycker om.

Men de tycker inte att andra västerlänningar måste tycka om honom för det.

Svenskar är avundsjuka på sin kung. Och tanken på honom, och att han fötts till kung

men inte dem, får dem att må fysikt illa. När de använder hans bilder är det för att håna,

och visa att de inte tycker om. Och de tycker ofta att Thailändare inte borde tycka om

sin kung heller.

Vissa är så störda av hans förekomst att de t.o.m har bilder av honom som avatar - på thaiforum. :)

Bara en reflektion!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    10

  • GammalDansken

    9

  • ban99arne

    7

  • bambam

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Kanske ett uttryck för den klassiska svenska "avundsjukan" att man inte har det lika bra som alla andra eller som kungen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den yngre generationen har nog oftast andra idoler än den gamle Konungen.

Min egen svärfar har bilder på Kungen både högt och lågt i huset.

Gamla bilder, nya bilder, trasiga bilder och gobelänger med Kungen och hans fru på.

Frugan frågade honom så sent som för några veckor sedan varför han inte städar

lite och slänger alla dessa gamla utgångna almanackor med kungen på framsidan.

Han ville göra det sa han, men han tordes inte göra det.

Det satt så långt inbankat i skallen på honom att det vore en farlig och

otursbringande hädelse att plocka ner och slänga dessa gamla almanackor.

Så kärleken och dyrkan till kungen och hans familj kan nog ibland

vara lite dubbelbottnad och även ångestfylld om man ger sig på att skrapa lite på fernissan.

Här nedan är några exempel från huset där svärfar bor.

Ovanför sängen spanar hela kungafamiljen på Svärfar.

post-5068-12751639444_thumb.jpg

Ute i hallen hänger flera gamla kungliga almanackor ovanpå varandra.

post-5068-127516402647_thumb.jpg

I vardagsrummet hänger en annan gammal almanacka med Kungen

+ en sliten och malplacerad gobeläng med Kungen och Sirikt.

post-5068-127516416331_thumb.jpg

post-5068-12751639444_thumb.jpg

post-5068-127516402647_thumb.jpg

post-5068-127516416331_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Jag måste säga att jag har något helt otroligt svårt att se upp till en dyslektiker med alkoholproblem som dessutom har gift sig med en dotter till en f.d nazist. Jag kan möjligen tycka synd om stackarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen var snarare att det finns massor av dyslektiker med alkoholprolem där ute.

Och ingen begär att någon ska se upp till dem.

Men finns det någon anledning att håna dem?

Om inte - varför hånar folk kungen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, och vissa är jätte avis på Dr T:s portmonä.

Kungaämnet Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Poängen var snarare att det finns massor av dyslektiker med alkoholprolem där ute.

Och ingen begär att någon ska se upp till dem.

Men finns det någon anledning att håna dem?

Om inte - varför hånar folk kungen?

Jag kan då hitta 120 miljoner anledningar.,. alla lika irriterande

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tycka vad man vill om kungahuset och dess representanter, det är en rättighet vi fötts med.

Men att försöka göra sig lustig genom att komma med plumpa kommentarer om någons handikapp eller andra saker de inte haft någon påverkan eller inflytande över, är bara osmakligt som jag ser det.

Hade vår drottning möjlighet att välja sina föräldrar? Om inte så kan hon ju inte lastas för något de gjort eller påståtts ha gjort kan jag tycka.

Även om det kan te sig ut som om de lever ett privilegierat liv så har de med största sannolikhet även varit tvungna att ge upp några av sina egna personliga drömmar bara för att de råkade födas till kungligheter eller giftas till det.

Vad finns det egentligen att vara avundsjuk på? Inte mycket kan jag ärligt påstå.

En sak som många glömmer är att det faktiskt är en enorm skillnad på sak och person.

Man behöver inte respektera kungen bara för att han är kung.

Däremot bör man ha så pass mycket folkvett och sunt förnuft att man kan visa respekt för ämbetet.

Anser man att monarkin är förlegad kan man bilda opinion mot den, vilket också sker. Men även de mest drivande bland dem som hellre vill ha en republik har ändå vett nog att visa dem den respekt som ämbetet trots allt kräver.

Vi lever i en monarki, i ett fritt samhälle där var och en har möjligheten att tycka och tänka fritt. Det är inte bara tillåtet att ifrågasätta, det uppmuntras vi till tidigt i våra liv. Om vi inte fötts till blivande regent vill säga. Då gäller plötsligt andra regler om vad man får tycka och framförallt säga. Är det avundsvärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag har något helt otroligt svårt att se upp till en dyslektiker med alkoholproblem som dessutom har gift sig med en dotter till en f.d nazist. Jag kan möjligen tycka synd om stackarn.

Hej !

är väldigt nyfiken pä din källa till alkoholproblemen, helst ingen tidning för det dizzar jag direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Hej !

är väldigt nyfiken pä din källa till alkoholproblemen, helst ingen tidning för det dizzar jag direkt.

Om jag hade alkoholproblem torde källan till det vara sockerhaltiga vätskor man satt att jäsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Om jag hade alkoholproblem torde källan till det vara sockerhaltiga vätskor man satt att jäsa.

Verkar som fler har problem !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

<P> 

Om jag hade alkoholproblem torde källan till det vara sockerhaltiga vätskor man satt att jäsa.

Okay du är skitrolig ??? har du eller har du inte några källor till dina påståenden ?

Du behöver inte komma med någon ny jätterolig kommentar ge mig bara källan, och kom inte med videon som källa  för sånt skit kan man trolla med,</P><P>jag är inget kungafan men lite respekt är på sin plats. vi vill väl inte ha någon lyteskomik när det gäller kungen.</P>

Ändrades av bambam
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade alkoholproblem torde källan till det vara sockerhaltiga vätskor man satt att jäsa.

Jag tror att du pratar i nattmössan. Dvs, lördags nattmössan.

Det finns inga anledningar att skriva så som du gör. Vi lever i en Monarki,

och jag tycker att gemene man kan uppskatta det arbete som kungahuset utför.

För det gör sannerligen jag.

Ändrades av BanFang
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Okay du är skitrolig ??? har du eller har du inte några källor till dina påståenden ?

Du behöver inte komma med någon ny jätterolig kommentar ge mig bara källan,

Vad menar du med källa? Ett utdrag ur hans läkarjournal? Det är ett faktum att han raglar offentligt både här och där. Alla har väl sin gräns för då man har problem med spriten. Kungen lär ju kunna dra det ganska långt då han hålls under armarna av oss skattebetalare. Andra människor med samma vanor skulle ju duka under betydligt snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med källa? Ett utdrag ur hans läkarjournal? Det är ett faktum att han raglar offentligt både här och där. Alla har väl sin gräns för då man har problem med spriten. Kungen lär ju kunna dra det ganska långt då han hålls under armarna av oss skattebetalare. Andra människor med samma vanor skulle ju duka under betydligt snabbare.

okay det måste va något jag missat. men det måste va jävligt nedtystat så kom med en trovärdig källa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det det mest kreativa du kunde prestera ? :40:

Nej absolut inget kreativt med sanningen.

God natt.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte respektera kungen bara för att han är kung.

Däremot bör man ha så pass mycket folkvett och sunt förnuft att man kan visa respekt för ämbetet.

Om vi inte fötts till blivande regent vill säga. Då gäller plötsligt andra regler om vad man får tycka och framförallt säga. Är det avundsvärt?

Mja Herr Svetsloppa, Ni får djupbocka tre gånger när Ni backar ut ur rummet i konungens närvaro om Ni vill men det är väl lite väl magstarkt att begära att andra skall lägga sig till med samma fjäsk.

Vill Ni kalla killen Ers Höghet så var så god men begär inte att andra skall betrakta honom som en högre stående varelse och vi andra kan väl dua honom precis som vi gör med alla andra.

Tydligen svårt för vissa att inse att di kungliga är precis som alla andra människor och det inte rinner något blått blod i kroppen på dem, finns förmodligen fortfarande någon stolle som tror att kungarna är gudasända att styra över oss vanliga dödliga.

Tror de flesta av dem skulle må gott av att praktisera som spärrvakter något år och på så sätt komma ut ur sin egen lilla värld.

Hovnarren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

okay det måste va något jag missat. men det måste va jävligt nedtystat så kom med en trovärdig källa.

Sorry, orkar inte. Forsätt leva ditt liv med skygglappar om det gör dig lyckligare. Annars kan du plöja genom denna textmassa, inte för att den klassas som trovärdig, men väldigt underhållande. Speciellt de mystiska bilkrockar som vår käre kung tycks drabbas av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, orkar inte. Forsätt leva ditt liv med skygglappar om det gör dig lyckligare. Annars kan du plöja genom denna textmassa, inte för att den klassas som trovärdig, men väldigt underhållande. Speciellt de mystiska bilkrockar som vår käre kung tycks drabbas av.

Som jag sa jag är inget fan av kungen men flashback som källa ger jag inte mycket för

Och Arne du är oftast mycket roande men i bland jävligt jobbig.

Det Kungen får i bidrag ffrån staten är en piss i nilen om man jämför vad vissa kommuner får där innevånarna 

vägrar flytta till där jobben finns, och vad som ges ut till en massa ARBETSSKYGGA individer med läkarintyg från mutade läkare,

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Som jag sa jag är inget fan av kungen men flashback som källa ger jag inte mycket för

Och Arne du är oftast mycket roande men i bland jävligt jobbig.

Det Kungen får i bidrag ffrån staten är en piss i nilen om man jämför vad vissa kommuner får där innevånarna 

vägrar flytta till där jobben finns, och vad som ges ut till en massa ARBETSSKYGGA individer med läkarintyg från mutade läkare,

Jag skickade ett videoklipp tidigare i denna tråd. Kan jag få din bedömning av kungens agerande där? Du kan ju ha dig själv som källa om du tvivlar på andra personers observationer. Här kommer en till som du kan recensera

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Arne du är oftast mycket roande men i bland jävligt jobbig.

Det Kungen får i bidrag ffrån staten är en piss i nilen om man jämför vad vissa kommuner får där innevånarna 

vägrar flytta till där jobben finns, och vad som ges ut till en massa ARBETSSKYGGA individer med läkarintyg från mutade läkare,

Mja, jo det kan ju vara jobbigt att höra några väl valda ord ibland.

Förstår inte riktigt sammanhanget i Ert resonemang att jag på något sätt borde visa min vördnad för kungligheterna för att det ges betydligt mer pengar till arbetsskygga individer. Blir det för jobbigt för Er så ta en kall dusch.

Jobbaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja Herr Svetsloppa, Ni får djupbocka tre gånger när Ni backar ut ur rummet i konungens närvaro om Ni vill men det är väl lite väl magstarkt att begära att andra skall lägga sig till med samma fjäsk.

Vill Ni kalla killen Ers Höghet så var så god men begär inte att andra skall betrakta honom som en högre stående varelse och vi andra kan väl dua honom precis som vi gör med alla andra.

Tydligen svårt för vissa att inse att di kungliga är precis som alla andra människor och det inte rinner något blått blod i kroppen på dem, finns förmodligen fortfarande någon stolle som tror att kungarna är gudasända att styra över oss vanliga dödliga.

Tror de flesta av dem skulle må gott av att praktisera som spärrvakter något år och på så sätt komma ut ur sin egen lilla värld.

Hovnarren Arne

Ja du Banarne, om situationen kräver att man ska djupbocka tre gånger så kommer jag naturligtvis att göra det. Av två anledningar. God uppfostran och respekt för rådande situation. Mina egna personliga värderingar får stå tillbaka för dessa saker som jag anser vara viktigare värden.

Jag har aldrig begärt att man ska betrakta honom som högre stående. Har heller inte begärt att någon ska lägga sig till med fjäsk på något vis. Läs om, läs rätt.

Hans titel är ändå HKH. Det kan man inte bortse från hur illa man än tycker om det.

Av den anledningen får man tillsvidare acceptera att han vid högtidliga tillfällen då han representerar vårt land tilltalas på det viset.

Raljera går bra men varför och till vilken nytta?

Hade de fått välja själva så är jag övertygad om att de valt ett annat liv. Kanske inte som spärrvakter men heller inte som några med ett ytterst begränsat privatliv.

Mvh Welder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade ett videoklipp tidigare i denna tråd. Kan jag få din bedömning av kungens agerande där? Du kan ju ha dig själv som källa om du tvivlar på andra personers observationer. Här kommer en till som du kan recensera

okay han kanske är på lyset eller så är det nägot annat handikapp, men det är inte det jag är ute efter . enligt min åsikt så är han inte

alkolist. vad jag förstår så är du republikan ? . vad är det som säger att vi ska få något bättre genom val ? titta vilka jävla tomtar som finns

riksdag och regering där kan man snacka om verklighetsförankring.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Ja du Banarne, om situationen kräver att man ska djupbocka tre gånger så kommer jag naturligtvis att göra det. Av två anledningar. God uppfostran och respekt för rådande situation. Mina egna personliga värderingar får stå tillbaka för dessa saker som jag anser vara viktigare värden.

Jag har aldrig begärt att man ska betrakta honom som högre stående. Har heller inte begärt att någon ska lägga sig till med fjäsk på något vis. Läs om, läs rätt.

Hans titel är ändå HKH. Det kan man inte bortse från hur illa man än tycker om det.

Av den anledningen får man tillsvidare acceptera att han vid högtidliga tillfällen då han representerar vårt land tilltalas på det viset.

Raljera går bra men varför och till vilken nytta?

Hade de fått välja själva så är jag övertygad om att de valt ett annat liv. Kanske inte som spärrvakter men heller inte som några med ett ytterst begränsat privatliv.

Mvh Welder.

Matteus evangelium 5:e kapitel rad 5

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...