Jump to content
IGNORERAD

Om kungligheter


noBuzz

Recommended Posts

Den yngre generationen har nog oftast andra idoler än den gamle Konungen.

Min egen svärfar har bilder på Kungen både högt och lågt i huset.

Gamla bilder, nya bilder, trasiga bilder och gobelänger med Kungen och hans fru på.

Frugan frågade honom så sent som för några veckor sedan varför han inte städar

lite och slänger alla dessa gamla utgångna almanackor med kungen på framsidan.

Han ville göra det sa han, men han tordes inte göra det.

Det satt så långt inbankat i skallen på honom att det vore en farlig och

otursbringande hädelse att plocka ner och slänga dessa gamla almanackor.

Intressant.

Jag minns när jag var liten.

Min farmor som var analfabet lärde mig att "wai" böcker när jag hade läst klart.

Det gjorde jag och jag hade mycket respekt för böcker.

Men nu för tiden ligger det böcker på golvet lite här och var i mitt arbetsrum.

Minns inte om jag har trampat på någon bok. Men busstidtabell har jag nog gjort någon gång (farmor har inte lärt mig att ha respekt för tidtabeller :ironi: ).

:::

Hör kanske inte till ämnet.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    10

  • GammalDansken

    9

  • ban99arne

    7

  • bambam

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Marsupilami

Sökte på Google efter "kungen offentlig person"

Redan på andra träffsidan såg det ut så här...

post-3917-127523776325_thumb.jpg

Att tänka sig, Marsupilamis korståg mot kungliga avatarer på MPR en "hit" på Google.

Bra eller skrämmande?

Har ju inte sååå mycket att göra med Thailand och hugade spekulanter på kunskap om Thailand

kan ju lätt få en underlig uppfattning om vad MPR egentligen är / var / brukar vara smiley.gif

mvh GD

:great:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag såg den filmen för ett tag sedan och inte var den så farlig att den inte skulle passera censuren här? Tycker du det?

Ett märkligt beteende visades onekligen upp och vad syftet med filmandet och fotograferingen skulle vara vet jag inte riktigt.

Den filmen finns för övrigt att beskåda på nätet för den som är intresserad.

- Nä, jag tycker inte att filmen är så hemsk eller osmaklig i sig :)

Däremot tror jag att många Thailändare blir lite ångestfyllda av att man internationellt via Internet påvisar Kronprinsens och hans frus excentriska beteende. Excentriskt i den mån att filmsnutten skiljer sig så pass starkt från den hovliga och välputsade propagandabild som serveras i Thailand till thailändarna.

Mycket riktigt kan man utanför Thailand hitta filmsnutten om man söker på Google och knappar in Kronprinsens namn. Därför avstår jag från att lägga ut filmen här på MPR. Någon annan kan ju göra det om det känns lockande med tanke på förekommande repressalier från thailändska myndigheters håll. Jag och frugan har för framtiden investerat i både mark och ett hus i Thailand. Och det vore inte så smart eller trevligt att plötsligt få "Lese Majestäts - myndigheterna" på ett beivrande hembesök.

Det är Thailändarnas sak att eventuellt hylla, kritisera eller störta deras eget kungahus, själv håller jag mig av ren självbevarelsedrift på min egen neutrala kant i den frågan.

Jag tror också att det på sätt och vis kunde vara nyttigt för Thailand att lyfta upp Kronprinsen till Kungatronen. Då skulle nog befolkningen snart tröttna på den smått religiösa idoliseringen av kungahuset, och istället kanske de tvingas intressera sig för viktiga demokratifrågor och en solidarisk utveckling av landet, istället för att ständigt ställa till det för sig och sedan sätta sitt hopp till en hypad sagogestalt som numera tycks sova en törnrosasömn.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte bli hovdam men fes varje gång jag neg, så det sket sig.

Så jag skulle bli hovnarr istället men den platsen var tydligen tagen av någon med samma problem, men med tyngre symptom. :)

Ändrades av Herr Chang
Citat från Arne raderat
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Försökte bli hovdam men fes varje gång jag neg, så det sket sig.

Så jag skulle bli hovnarr istället men den platsen var tydligen tagen av någon med samma problem, men med tyngre symptom. smile.gif

... så det enda du har kvar, är problemet?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

om du tycker att han e på lyset i denna film så har vi iså fall fler som har dyslexi, inte fan har han problem men nykterheten snarare e det så han han är ju väldigt frispråkig och om han över huvodtaget skulle vara på lyset så hade detta inneburit att han var en högrisk person med vapen och det hade absolut inte accepterats i jaktlaget, Om du har lite kunskap om vett o etikett så hade du inte kommit med en sådant påstående. tydligen har vi många här då som har dyslexi.

Högriskperson.. ja.. vad ska man säga? Jag tycker handling säger mer än ord. Jag vill då ha ett rejält avstånd mellan mig och regenten.

http://www.expressen.se/1.368821

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=680640

Men det spelar ju inte så stor roll nu när han gett sig själv befogenhet att tillverka kungligheter av vilken bonnläpp som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Guest Siam-Nilsson

The World's Hottest Young Royals

Vickan är hetaste prinsessan i världen

2010-07-22 13:31

post-5068-049835600 1279894861_thumb.jpg

Kronprinsessan Victoria är den hetaste prinsessan i världen just nu.

Hon hamnar på tredje plats när den amerikanska affärstidningen Forbes listar de 13 hetaste kungligheterna i världen.

http://di.se/Default.aspx?refresh=1&pid=3866&epslanguage=sv

http://www.forbes.com/2010/07/19/young-royals-wealth-monarch-prince-william.html

http://www.forbes.com/2010/07/19/young-royals-wealth-monarch-prince-william_slide.html

Prinsessan Sirivannavari, Thailand

som är dotter till kronprinsen, samt är duktig badmintonspelare och firad

modedesigner kom på en hedrande 11e plats.

post-5068-088553200 1279894636_thumb.jpg

Undrar just på vilken plats hennes 4 bröder hade hamnat om de nu inte

hade blivit av med sina prinstitlar och sedan tvingats att leva i landsflykt i Florida?

post-5068-073314000 1279894750_thumb.jpg

post-5068-088553200 1279894636_thumb.jpg

post-5068-073314000 1279894750_thumb.jpg

post-5068-049835600 1279894861_thumb.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändarna är stolta över sin kung.

Det är väl helt Ok om man ser till vad han har gjort för sitt land. Jag ids inte räkna upp alla insatser han har gjort, men bland annat har han jobbat med konstbevattning och liknande insatser.

Även om det inte verkar så exxtremt nyttigt, så har han i alla fall utfört en hel del till folkets bästa.

Kan någon vara snäll och räkna upp vad Knugen har gjort för Sverige under tiden?

Förutom att vara en pajas som inte ens kan skilja på Örebro och Arboga...

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändarna är stolta över sin kung.

Det är väl helt Ok om man ser till vad han har gjort för sitt land. Jag ids inte räkna upp alla insatser han har gjort, men bland annat har han jobbat med konstbevattning och liknande insatser.

Även om det inte verkar så exxtremt nyttigt, så har han i alla fall utfört en hel del till folkets bästa.

Kan någon vara snäll och räkna upp vad Knugen har gjort för Sverige under tiden?

Förutom att vara en pajas som inte ens kan skilja på Örebro och Arboga...

Knugen i Saweeden har en sämre PR-avdelning? Allvarligt. Tror du på allt vad du hör om Bolibompa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Knugen i Saweeden har en sämre PR-avdelning? Allvarligt. Tror du på allt vad du hör om Bolibompa?

Nej hur så?

Tror du allt du läser om Carl Bildt?, Eller nån annan du läser om på nätet? Obama?, Pol Pot?, Hitler?, Alf Svensson?, Gudrun Schyman?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kan någon vara snäll och räkna upp vad Knugen har gjort för Sverige under tiden?

Förutom att vara en pajas som inte ens kan skilja på Örebro och Arboga...

Pajas eller inte, så har han väl i över 30 år åkt härs och tvärs över världen för att på inrådan av UD, regeringen och svenska exportrådet agera dragplåster åt svenska börsnoterade företag i samband med att de gör kundbesök i främmande land.

På så vis har han med sin sk "kungliga glans" varit ett underhållande och glassigt inslag vid banketter och dyl för att främja bolagens exportorders. Affärer som sedan har givit svenska industriarbetare arbetstillfällen. Hade han nu varit så "värdelös" så hade han heller inte ombetts att medverka vid dessa affärstillfällen.

Så indirekt har han väl gjort en hel del gott för Sverige och svenskarnas situation, även om han nu inte har inriktat sig på att ordna fram dammar och bevattningsanläggningar på Västgötaslätten.

Mvh

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungar ger jag inte mycket for. Som sann republikan sa anser jag att ingen skall vara fodd till sitt ambete. En god och oforarglig kung kanske inte gor sa stor skada men vad hander nar det blir en kung som borjar utnyttja sin position for sin egen odemokratika agenda. En president kan man atminstone rosta bort.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Lars Molin gjorde 1986 "Kunglig toilette" där han sätter fingret på hur fjantig en kungadyrkan kan vara. Mycket underhållande som det mesta han gjorde http://nyheter24.se/filmtipset/film/kunglig-toilette.html

Jag håller med dig att det är en otidsenlig och fjantig dyrkan,

men om den kungliga glasen nu funkar för att imponera på folk och gör att våra företag i Sverige kan sälja mer utomlands så må det väl vara ok med fjanteriet. Huvudsaken är ju att Sverige och svenskarna tjänar på det i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Jag håller med dig att det är en otidsenlig och fjantig dyrkan,

men om den kungliga glasen nu funkar för att imponera på folk och gör att våra företag i Sverige kan sälja mer utomlands så må det väl vara ok med fjanteriet. Huvudsaken är ju att Sverige och svenskarna tjänar på det i slutändan.

Det konstiga med den PR-butiken är att folket står för omkostnaderna och andra tar hem vinsterna. Skulle företagen betala för sin PR och kungen på så sätt finansiera sitt leverne så hade jag inga problem med det. Som många sagt före mig så står nog älgen för sveriges bästa PR idag... och han gör det gratis !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tja, en väldresserad Älg kommer säkert att göra succé på affärsmiddagen eller på banketten i främmande land. Men dessa tämjda bestar är det ju ganska ont om, så det får nog bli vår kung i alla fall som håller låda.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det konstiga med den PR-butiken är att folket står för omkostnaderna och andra tar hem vinsterna. Skulle företagen betala för sin PR och kungen på så sätt finansiera sitt leverne så hade jag inga problem med det. Som många sagt före mig så står nog älgen för sveriges bästa PR idag... och han gör det gratis !!

Ja Toprunner,

Det är i regel andra som tar hem vinsterna, i regel företag.

Vad får dig att tro att dessa företag slipper skatt på sina vinster? Att de slipper betala arbetsgivaravgift och skatt på deras anställdas löner?

Om dom gör det så är det väl gynnsamt för Sverige?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag måste säga att jag har något helt otroligt svårt att se upp till en dyslektiker med alkoholproblem som dessutom har gift sig med en dotter till en f.d nazist. Jag kan möjligen tycka synd om stackarn.

Är det inte Kim som har som signatur "Det som A säger om B, det säger mer om A än om B" Passa väldigt bra på dig.

Att använda dyslektiker på det nedsättande sätt du gör är rent oförskämt. Det spelar ingen roll mot vem man använder det så nedsättande som du gör, det säger i alla fall mig vilken typ av person du är. Dåligt och tyder på taskig uppfostran.

Alkoholproblem? Du vet sannolikt ingenting om det. Det är lika oförskämt att antyda något sådant om någon. OM det skulle vara så att en person har det så inte skall det användas som ett halvt skällsord.

Vad gäller kungen kan jag informera dig om att han sannerligen inte har några alkoholproblem. Han är mer noggrann med alkoholen än vad sannolikt de flesta på detta forum är.

Hans sätt att uttrycka sig är nog mer en fråga om att han är så påpassad att han varken kan säga bu eller bä utan att folk går i taket och därför måste välja varje ord han säger.

Att du inte gillar Kungligheter; det har jag förstått. Du har själv inte fattat att t.ex. Kronprinsessans bröllop gav mer än 20 gånger pengarna tillbaka. Fattar du det? Ekonomi kallar vi det för. Om man som ett fyllo tjatar om att "jag vill verkligen inte betala för ett bröllop" och inte fattar att det ger stora summor tillbaka (har debatterats i annan tråd) så kanske det kan vara dags att du sätter dig ner och tänker igenom det en gång till.

Hjärnan bör tillkopplas innan munnen öppnas.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Ja Toprunner,

Det är i regel andra som tar hem vinsterna, i regel företag.

Vad får dig att tro att dessa företag slipper skatt på sina vinster? Att de slipper betala arbetsgivaravgift och skatt på deras anställdas löner?

Om dom gör det så är det väl gynnsamt för Sverige?

Herr Chang har talat.

Det skulle väl kungen tvingas göra om kungen drev sin PR-verksamhet som företag med.. skulle ju vara mer gynnsamt isåfall.. och moraliskt högre stående!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Är det inte Kim som har som signatur "Det som A säger om B, det säger mer om A än om B" Passa väldigt bra på dig.

Att använda dyslektiker på det nedsättande sätt du gör är rent oförskämt. Det spelar ingen roll mot vem man använder det så nedsättande som du gör, det säger i alla fall mig vilken typ av person du är. Dåligt och tyder på taskig uppfostran.

Alkoholproblem? Du vet sannolikt ingenting om det. Det är lika oförskämt att antyda något sådant om någon. OM det skulle vara så att en person har det så inte skall det användas som ett halvt skällsord.

Vad gäller kungen kan jag informera dig om att han sannerligen inte har några alkoholproblem. Han är mer noggrann med alkoholen än vad sannolikt de flesta på detta forum är.

Hans sätt att uttrycka sig är nog mer en fråga om att han är så påpassad att han varken kan säga bu eller bä utan att folk går i taket och därför måste välja varje ord han säger.

Att du inte gillar Kungligheter; det har jag förstått. Du har själv inte fattat att t.ex. Kronprinsessans bröllop gav mer än 20 gånger pengarna tillbaka. Fattar du det? Ekonomi kallar vi det för. Om man som ett fyllo tjatar om att "jag vill verkligen inte betala för ett bröllop" och inte fattar att det ger stora summor tillbaka (har debatterats i annan tråd) så kanske det kan vara dags att du sätter dig ner och tänker igenom det en gång till.

Hjärnan bör tillkopplas innan munnen öppnas.

Behöver du en klöspåle eller vad är det?

Jag har mig veterligen aldrig kommenterat eller intresserat mig för kungabröllopet... var läser du in det.. du måste drömma? Jag har bara noterat att kungen utnämde en "utböling" till kunglighet vilket ter sig märkligt.

Jag ser upp till personer som förtjänar respekt och jag tycker inte kungen gör det för mig. Du kan ju istället nämna en bragd han gjort som förtjänar respekt? Att hänga en skylt på med ordet "knug" på en individ gör honom inte till nationalhelgon i mina ögon... hur mycket du än gafflar.

Kul att se att du instämmer i nazist-kopplingen i alla fall eftersom du inte tagit upp den i din harang :)

Mitt ställningstagande har jag baserat på det jag sett om kungen sen han blev kung då jag var 15 år, ingen imponerande svit direkt. Innan dess figurerade han som playboy/partyprick på stockholms nattklubbar. Hade han fortsatt så och stått för det hade jag nog respekterat honom för det i alla fall.

Jag försöker nog ignorera fenomenet som ett irriterande myggbett ungefär och ägnar det inte mer energi än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Behöver du en klöspåle eller vad är det?

Jag har mig veterligen aldrig kommenterat eller intresserat mig för kungabröllopet... var läser du in det.. du måste drömma? Jag har bara noterat att kungen utnämde en "utböling" till kunglighet vilket ter sig märkligt.

Jag ser upp till personer som förtjänar respekt och jag tycker inte kungen gör det för mig. Du kan ju istället nämna en bragd han gjort som förtjänar respekt? Att hänga en skylt på med ordet "knug" på en individ gör honom inte till nationalhelgon i mina ögon... hur mycket du än gafflar.

Kul att se att du instämmer i nazist-kopplingen i alla fall eftersom du inte tagit upp den i din harang :)

Mitt ställningstagande har jag baserat på det jag sett om kungen sen han blev kung då jag var 15 år, ingen imponerande svit direkt. Innan dess figurerade han som playboy/partyprick på stockholms nattklubbar. Hade han fortsatt så och stått för det hade jag nog respekterat honom för det i alla fall.

Jag försöker nog ignorera fenomenet som ett irriterande myggbett ungefär och ägnar det inte mer energi än så.

Öhhh...klöspåle?

För att jag talar om vad jag anser om dina synnerligen osmakliga uttalanden. Tänk efter själv.

Det faktum att du tror att jag håller med om ditt uttalande om nazikopplingen förstärker bara mitt intryck av dig (vilket inte är respekt)

Jag har inga som helst synpunkter på om du gillar kungen eller ej. Det rör mig inte i ryggen.

Det var ditt osmakliga, dåliga användandet av tillmälen som jag reagerade mot. Jag hade sagt samma sak om du så använt det mot IL, Bossej eller någon annan här.

Min förhoppning är att du lär dig något av denna diskussion men det är väl inte sannolikt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Öhhh...klöspåle?

För att jag talar om vad jag anser om dina synnerligen osmakliga uttalanden. Tänk efter själv.

Det faktum att du tror att jag håller med om ditt uttalande om nazikopplingen förstärker bara mitt intryck av dig (vilket inte är respekt)

Jag har inga som helst synpunkter på om du gillar kungen eller ej. Det rör mig inte i ryggen.

Det var ditt osmakliga, dåliga användandet av tillmälen som jag reagerade mot. Jag hade sagt samma sak om du så använt det mot IL, Bossej eller någon annan här.

Min förhoppning är att du lär dig något av denna diskussion men det är väl inte sannolikt.

Eftersom du oftast skriver i affekt (vad jag sett) brukar jag scrolla dina inlägg och lär därför knappast ta intryck av diskussionen...helt rätt, du får gärna göra detsamma med mina.

Personangrepp drar jag mig för.. det är vad som sägs som är intressant och hur underbyggt det är... inte vem som säger det. Mig veterligen har jag behållit mina åsikter om personer här för mig själv... kungen är däremot en offentlig, skattefinansierad person.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Eftersom du oftast skriver i affekt (vad jag sett) brukar jag scrolla dina inlägg och lär därför knappast ta intryck av diskussionen...helt rätt, du får gärna göra detsamma med mina.

Personangrepp drar jag mig för.. det är vad som sägs som är intressant och hur underbyggt det är... inte vem som säger det. Mig veterligen har jag behållit mina åsikter om personer här för mig själv... kungen är däremot en offentlig, skattefinansierad person.

Det är fullständigt egalt för mig om du tar intryck eller ej av denna diskussion. Som jag skrev; en förhoppning men inte sannolikt. Fortsätt gärna och dra ner byxorna på dig själv. Jag småler!! :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Det är fullständigt egalt för mig om du tar intryck eller ej av denna diskussion. Som jag skrev; en förhoppning men inte sannolikt. Fortsätt gärna och dra ner byxorna på dig själv. Jag småler!! :-)

Det var väl Fritjof Nilsson Piraten som skrev : "Skriver du om en synål kommer någon enögd fan att ta åt sig." Vilket är påfallande sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det var väl Fritjof Nilsson Piraten som skrev : "Skriver du om en synål kommer någon enögd fan att ta åt sig." Vilket är påfallande sant.

Byxorna nere märker jag.

Skall jämföras med ditt inlägg "Jag måste säga att jag har något helt otroligt svårt att se upp till en dyslektiker med alkoholproblem som dessutom har gift sig med en dotter till en f.d nazist. Jag kan möjligen tycka synd om stackarn."

Inte direkt jämförbart eller hur?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...