Jump to content
IGNORERAD

Dagens politikerlek


noBuzz

Recommended Posts

Guest Atom

Hans största misstag var att inte ta in internationella medlare. Utan internationella medlare så har man svårt att vinna legitimitet. Trots den hårda censuren var de röda mycket smartare när det gällde att få ut sitt budskap till den internationella pressen. Internationella medlare hade mildrat den kritiken som landet fått internationellt.

Visst, internationella medlare låter sympatiskt men det är givetvis helt orimligt. Jag kan inte påminna mig ett endaste land där internationella medlare har ryckt ut pga att ett lands regering och en knapp promille av dess invånare bråkat om huruvida det ska vara nyval om 3, 6 eller 9 månader.

Felet begicks långt innan demonstrationen borjade så jag vet inte heller vad som skulle gjorts när de redan var där, kanske spelat Milli Vanillis "Blame it on the rain" non-stop i 72 timmar smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    9

  • Tommy

    7

  • GammalDansken

    6

  • ban99arne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Problemet i Bkk var att det fann en massa civila demonstranter som nyttjades, troligen mot sitt vetande, som mänskliga sköldar av de beväpnade "Ronin warriors" och lekledarna...

"En illaluktande, irriterrande och tung gas har varit det som behövts där."

Kallas ofta för "Tårgas" och är väldigt svårt att använda utomhus, vet att de försökte.

Jag har både använt den och blivit utsatt för den, det finns säkert flera här som gjort en tillpassningskontroll av sin skyddsmask, eller som fått "Gaslarm" under nån försvarsmaktsövning.

MVH Tommy

Jag vet inte hur de lokala förhållande var, men det har väl inte gjort så mycket att gasen har gått utanför demonstrationsområdet. Här var störningarna ändå så stora. Tårgas används just vid vid demonstrationer med civila demonstranter, för att det inte skadar nämvärt. Ett ständigt bombardemang med tårgas och vatten har varit väldigt demoraliserande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet begicks långt innan demonstrationen borjade så jag vet inte heller vad som skulle gjorts när de redan var där, kanske spelat Milli Vanillis "Blame it on the rain" non-stop i 72 timmar smile.gif .

Då hade regeringen bara anklagats för att ha drivit demonstranterna till kollektivt självmord...

:ironi:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, internationella medlare låter sympatiskt men det är givetvis helt orimligt. Jag kan inte påminna mig ett endaste land där internationella medlare har ryckt ut pga att ett lands regering och en knapp promille av dess invånare bråkat om huruvida det ska vara nyval om 3, 6 eller 9 månader.

Felet begicks långt innan demonstrationen borjade så jag vet inte heller vad som skulle gjorts när de redan var där, kanske spelat Milli Vanillis "Blame it on the rain" non-stop i 72 timmar smile.gif .

Om de resonerar som du gör är det inte underligt att de röda fick de internationella sympatierna. Nu gick de in och var stöddiga och sa att det var otänkbart med internationell medling. Om de istället spelat spelet och sagt att visst utmärkt ide vi vill ha medling, har de fått "goodwill".

Hur långt innan demonstrationerna begicks felet? Var det redan 2006. Vilket fel begick de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tabriz, en stor industristad en bra bit från Teheran för det mesta flög vi när vi skulle till Teheran

Om din barndomsvän var i Tabriz 71-75 så har jag träffat denne, om det var i Teheran så e det tveksamt.

Det fanns bara en svenskskola i Tabriz och det var fler än SKF som använde den, tex Swedish Match.

Ge mig ett förnamn så får vi se om jag minns denne!

MVH Tommy

Lars Ö

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Om de resonerar som du gör är det inte underligt att de röda fick de internationella sympatierna. Nu gick de in och var stöddiga och sa att det var otänkbart med internationell medling. Om de istället spelat spelet och sagt att visst utmärkt ide vi vill ha medling, har de fått "goodwill".

Hur långt innan demonstrationerna begicks felet? Var det redan 2006. Vilket fel begick de?

Jag skrev när internationellt medlande var på tapeten att jag tyckte Abhisit skulle sagt ja. Det hade varit det perfekta sättet for det hade tagit veckor, kanske månader, innan de båda sidorna kunnat enas om vem som skulle medlat och vad de egentligen skulle medlat om. Demonstranterna hade formodligen tappat intresset och deras sponsorer trottnat, med mindre blodspillan som foljd, dessutom hade regeringen internationellt vunnit poäng. I praktiken vore det dock tämligen omojligt att kalla in internationell hjälp och vem skulle tackat ja till uppdraget?

Jag är emot Israel/Palestina diskussioner om vem som gjorde fel forst så om problemen startade 2006 eller 2001 tänker jag inte gå in på. Dock har sittande regering varit vid makten så pass lång tid att de kunde annonserat ett nyval for slutet på året redan vid årsskiftet, att det här skulle hända forr eller senare var ju inte direkt en blixt från klar himmel. De kunde också skyndat på domstolarna angående rättegångarna mot PAD och även rättegångarna mot Thaksin samt UDD for forra årets upplopp.

De kanske räknade med att den här typen av sammandrabbning skulle gynna dem, och faktum är att jag också tror att det gjorde det, men om de kalkylerade så var det mer än lovligt cyniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lars Ö

Kände en Örjan, och var lite kär i hans yngsta storasyster, Agneta.

Om det är dem du känner så hälsa! De lämnade Iran efter att "de fredliga och demokratiska protesterna börjat", har för mig att jag såg dem på "Rapport" när de lämnade Iran.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände en Örjan, och var lite kär i hans yngsta storasyster, Agneta.

Om det är dem du känner så hälsa! De lämnade Iran efter att "de fredliga och demokratiska protesterna börjat", har för mig att jag såg dem på "Rapport" när de lämnade Iran.

MVH Tommy

Inte dom jag känner. Storasyster heter Anna. Och Ö var första bokstav i efternamnet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Så här gör dom i sverige klart slut på en gång

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2005236/flera-gripna-vid-demonstration-i-vartahamnen

Flera gripna vid demonstration i Värtahamnen

En demonstration mot Värtaverket i Värtahamnen i Stockholm urartade på lördagseftermiddagen.

Vid klockan 16.30 hade nio personer gripits efter att ha klippt upp staketet och tagit sig in på området.

- Vi har ett stort antal patruller på plats, säger Ulf Lindgren vid polisens länskommunikationscentral till Expressen.se. adadcea5.gif

Bakom demonstrationen ligger en grupp miljökämpar som vill få verket nedstängt på grund av dess utsläpp av koldioxid.

Värtaverket drivs delvis med kol.

Demonstrationen började vid Karlaplan på Östermalm i Stockholm vid klockan 13 med dans och musik.

Anläggningen drivs av Fortum.

Antalet gripna ökade hela tiden under eftermiddagen.

Vid klockan 16.30 bedömer polisen att demonstrationen är över.

– De flesta har lämnat platsen, säger Ulf Lindgren.

Totalt hade då nio personer gripits.

Dessa kommer att föras till stationerna på Norrmalm och Södermalm.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så här gör dom i sverige klart slut på en gång

http://www.expressen...n-i-vartahamnen

Flera gripna vid demonstration i Värtahamnen

En demonstration mot Värtaverket i Värtahamnen i Stockholm urartade på lördagseftermiddagen.

Vid klockan 16.30 hade nio personer gripits efter att ha klippt upp staketet och tagit sig in på området.

- Vi har ett stort antal patruller på plats, säger Ulf Lindgren vid polisens länskommunikationscentral till Expressen.se. adadcea5.gif

Bakom demonstrationen ligger en grupp miljökämpar som vill få verket nedstängt på grund av dess utsläpp av koldioxid.

Värtaverket drivs delvis med kol.

Demonstrationen började vid Karlaplan på Östermalm i Stockholm vid klockan 13 med dans och musik.

Anläggningen drivs av Fortum.

Antalet gripna ökade hela tiden under eftermiddagen.

Vid klockan 16.30 bedömer polisen att demonstrationen är över.

– De flesta har lämnat platsen, säger Ulf Lindgren.

Totalt hade då nio personer gripits.

Dessa kommer att föras till stationerna på Norrmalm och Södermalm.

Om buzzen är klar med att "föra tråden framåt" med snacket om sina barndomsvänner i Teheran

så ska han strax tala om för dig hur relevant ditt inlägg med referenser till Sverige är.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om buzzen är klar med att "föra tråden framåt" med snacket om sina barndomsvänner i Teheran

så ska han strax tala om för dig hur relevant ditt inlägg med referenser till Sverige är.

Bra träff. :)

Ok. Jag hade fel. Du är naturligtvis välkommen med fler av dina intelligenta inlägg. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är en lat jäkel har jag inte orkat läsa trådens svar men tar mig ändå friheten att svara rent generellt.

1 Demokratiska rättigheter att bedriva demonstrationer måste förbli ett odiskutabelt villkor.

2 Om dessa demonstrationer börjar störa allmänhetens säkerhet skulle en utsvältning medels en järnring runt demonstranterna slås.

3 Alla som i detta läge uppvisar någon form av samhällelig förståelse och därmed är villiga att uppge sin ockupation av aktuell plats skall av min underställda personal garanteras fri lejd. (ev. omlokalisering vid behov)

4 Skulle detta inte ge effektiv effekt efter viss tid skulle ytterligare skärpning av belägringen ske meddels tårgasattacker och andra psykodeliska möjligheter, typ shockbomber utan sprängverkan.

Inte vet jag om detta skulle spara liv, men jag har en stark tro på demokrati och mänskligheten.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Napalm kanske skulle funka på demonstranterna, spridda skurar från krypskyttar tar ju lite längre tid.

Arne Pinochet

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hade jag varit Thailands diktator hade jag reagerat redan efter Songkran förra året och tagit lärdom av apartheid-Sydafrika som redan på 80-talet hade utbildat enheter för kontroll av upplopp.

De skaffade sig en arsenal med godkänd utrustning för att kontrollera förtryckta individer och utbildade många i konsten att förtrycka utan att döda.

Det finns flera fördelar med detta. För det första kan ingen fördöma ledaren för att ha agerat mot mänskliga rättigheter. Dessutom hade rödskjortorna vetat att de möter polis, inte militär, dessutom utan skarp ammunition. Då hade inte det uppstått en situation där de känner att de måste försvara sig själva på samma sätt.

Hade rödskjortorna i en sådan situation angripit polisen med skarp ammunition hade resultatet varit enbart döda poliser och inga döda demonstranter. Förstå vilken psykologisk seger för regeringen.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Napalm kanske skulle funka på demonstranterna, spridda skurar från krypskyttar tar ju lite längre tid.

Arne Pinochet

Ja det blir jättekomplicerat om demonstranterna lagt krypskyttar runt området.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hade jag varit Thailands diktator hade jag reagerat redan efter Songkran förra året och tagit lärdom av apartheid-Sydafrika som redan på 80-talet hade utbildat enheter för kontroll av upplopp.

De skaffade sig en arsenal med godkänd utrustning för att kontrollera förtryckta individer och utbildade många i konsten att förtrycka utan att döda.

Det finns flera fördelar med detta. För det första kan ingen fördöma ledaren för att ha agerat mot mänskliga rättigheter. Dessutom hade rödskjortorna vetat att de möter polis, inte militär, dessutom utan skarp ammunition. Då hade inte det uppstått en situation där de känner att de måste försvara sig själva på samma sätt.

Hade rödskjortorna i en sådan situation angripit polisen med skarp ammunition hade resultatet varit enbart döda poliser och inga döda demonstranter. Förstå vilken psykologisk seger för regeringen.

Nu är det utopiskt för det finns ingen diktator i Thailand utan en vald regeringschef.

Det andra utopiska är att skicka ut obeväpnade poliser mot en mobb, försedda med allehanda vapen. Jag skulle vilja se den chef som ställer upp styrkorna och säger "vi skall upplösa demonstrationen men utan vapen...vi kör med övertalningsmetodik" Det hade nog blivit ett gapflabb och "visst, gå du..Vi väntar ett tag"

Med Seh Daeng, Arisman mfl i täten så var det redan från början klart att detta blir våldsamt.

Ett av regeringens misstag var att man lät det hela pågå för länge innan man upplöste mobben. hade man tagit itu med det som t.ex Grekland och nu senast i Sverige så hade det inte hunnit växa till den nivå det nu blev.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blir jättekomplicerat om demonstranterna lagt krypskyttar runt området.

Mja, kanske man kunde hälla ut något frätande från en Heliokopeter.

Arne Mussolini

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Nu är det utopiskt för det finns ingen diktator i Thailand utan en vald regeringschef.

Det andra utopiska är att skicka ut obeväpnade poliser mot en mobb, försedda med allehanda vapen. Jag skulle vilja se den chef som ställer upp styrkorna och säger "vi skall upplösa demonstrationen men utan vapen...vi kör med övertalningsmetodik" Det hade nog blivit ett gapflabb och "visst, gå du..Vi väntar ett tag"

Med Seh Daeng, Arisman mfl i täten så var det redan från början klart att detta blir våldsamt.

Ett av regeringens misstag var att man lät det hela pågå för länge innan man upplöste mobben. hade man tagit itu med det som t.ex Grekland och nu senast i Sverige så hade det inte hunnit växa till den nivå det nu blev.

Jag tror att enligt Lao Kaos, och andra vänstersympatisörer, så kan man offra lite poliser, för dom är inte människor. Dom är ju bara poliser, samma med militärer, lite svinn får man räkna med. Har FOLKET en demonstration så ska dom få göra som dom vill. :diablo:

Mvh :wai:

Kenthamon

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Mja, kanske man kunde hälla ut något frätande från en Heliokopeter.

Arne Mussolini

Menar du att demonstranterna verkligen skulle göra det? Jag trodde det var dansande och sjungande fredsälskare?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att demonstranterna verkligen skulle göra det? Jag trodde det var dansande och sjungande fredsälskare?

Herr Ban Kokare, har tyvärr inte tid att hjälpa Er.

Förskoleläraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Nu är det utopiskt för det finns ingen diktator i Thailand utan en vald regeringschef.

Det andra utopiska är att skicka ut obeväpnade poliser mot en mobb, försedda med allehanda vapen. Jag skulle vilja se den chef som ställer upp styrkorna och säger "vi skall upplösa demonstrationen men utan vapen...vi kör med övertalningsmetodik" Det hade nog blivit ett gapflabb och "visst, gå du..Vi väntar ett tag"

Med Seh Daeng, Arisman mfl i täten så var det redan från början klart att detta blir våldsamt.

Ett av regeringens misstag var att man lät det hela pågå för länge innan man upplöste mobben. hade man tagit itu med det som t.ex Grekland och nu senast i Sverige så hade det inte hunnit växa till den nivå det nu blev.

Så du ser det som en utopi att Thailand har en diktator? :D

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Så du ser det som en utopi att Thailand har en diktator? :D

Nuvarande regeringschef anser jag inte vara diktator. Historiskt så har man haft flera. Senaste var väl Thaksvin (nja inte riktigt men bra nära)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...