Jump to content
IGNORERAD

Tror ta mej faan inte att det är sant

hobbe
 Dela

Recommended Posts

Efter att ha sett detta höll jag på att svälja hela huvudet!!

En indonesisk 2-åring som röker 40 cigg om dagen och föräldrarna hans tycker att han

verkar hälsosam!!! :crazy:

http://tv.expressen.se/nyheter/Utrikes/1.2002542/ardi-2-roker-40-cigaretter-om-dagen

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Dela på andra sajter

• Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Baa

7

• GammalDansken

5

• hobbe

4

• Tommy

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, visst häpnar man.

Jubelidi*ter kan man hitta var som helst.

Jobbade i Indonesien, 20 år sedan och tycker inte de jag mötte var så dåligt upplysta om tobakens skadeverkningar. Men visst räkte väldigt många. Men de jag såg röka var vuxna.

Dela på andra sajter

Kan man släpa in sina barn i frontlinjen bland militanta beväpnade demonstranter som söker konflikt med tungt beväpnad militär så verkar rökning vara ganska lugnt för barnets hälsa. :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Efter att ha sett detta höll jag på att svälja hela huvudet!!

En indonesisk 2-åring som röker 40 cigg om dagen och föräldrarna hans tycker att han

verkar hälsosam!!! crazy.gif

http://tv.expressen.retter-om-dagen

Jag ser dagligen små barn i bilar i Sverige och deras föräldrar röker i bilen, ja vad tänker dom med?

Dela på andra sajter

Kan man släpa in sina barn i frontlinjen bland militanta beväpnade demonstranter som söker konflikt med tungt beväpnad militär så verkar rökning vara ganska lugnt för barnets hälsa. whistle.gif

Sorterar det inte under "Vad gör man väl inte för pengar?".

Visst har du rätt att rökning verkar hälsosamt i en sådan jämförelse.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

Kan man släpa in sina barn i frontlinjen bland militanta beväpnade demonstranter som söker konflikt med tungt beväpnad militär så verkar rökning vara ganska lugnt för barnets hälsa. :whistle:

Propagandamaskinen ska tydligen rapa upp sitt budskap i alla trådar på detta forum. Tyvärr, men jag känner mig faktiskt manad att dela ut, det som blir, mitt andra - så långt...

Ändrades av erka
Dela på andra sajter

Ibland är dina kommentarer lika uppfriskande som en brakskit i ett tält.

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Dela på andra sajter

Jag ser dagligen små barn i bilar i Sverige och deras föräldrar röker i bilen, ja vad tänker dom med?

Moralpanik!

Jösses känner mig tvungen att lägga in detta:

"Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt.

Våra barnsängar var målade med blybaserad färg.

Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.

Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.

Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga,därför att vi alltid var ute och lekte.

Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon rent faktiskt dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar.

Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när gatubelysningen blev tänd. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen

-

ingen mobiltelefon.

Vi hade inget Playstation, Nintendo eller X-boxar - i det hela taget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, inga mobiltelefoner,hemdatorer eller chatrooms på internet.

Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!

Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva. Kommer du ihåg olyckorna?

Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.

Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna,och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv.

Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet. Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll igenom och var tvungna att gå om ett år.

Vi fick äta jordnötter. Åkte bil utan bälte (med föräldrar som rökte i

bilen) Fick aldrig skjuts utan fick ta oss själva gående eller per cykel. Ritade med tuschpennor med ämnen som är helt förbjudna idag..

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer.

Vi hade frihet, fiasko, succéer och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Och du är en av dem. Grattis! (Eller en som borde få reda på vilka tuffa villkor vi levde upp under, och trots allt överlevt)

Om du har lust sänd detta vidare till andra som upplevde den stora lyckan att växa upp som barn, innan lagstiftningsmakten och andra myndigheter reglerade våra liv till vårt eget bästa...

Det goda livet var vårt!

Eller hur?"

Barn måste få vara barn och dagens överbeskyddande PK föräldrar (se curling) sabbar framtiden och föder bortskämda asmatiker/alergiker som bor i en antiseptisk bubbla.

Var det för hårt? :friends:

Dela på andra sajter

Ibland är dina kommentarer lika uppfriskande som en brakskit i ett tält.

Det var ett sätt att uttrycka den omtankesskillnad som MPR visar

Här skapas en hel tråd om detta icke Thailändska barn på ett Thailandsforum om hur hemskt föräldrar behandlar sitt barn i ett annat land genom potentiellt dödlig rökning

Medans i en annan tråd på MPR om demonstrationerna i Bangkok, finns det debattörer som inte inser det sjuka med att släpa in barn bland direkt dödlig miljö mellan demonstranter och militär

Allting är relativt som dom säger.

Om det är några som förtjänar negativ karma är det dessa föräldrar i Bangkoks röda demonstrationer.

"Don´t shoot the messenger".

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Nej det var sanningen och mycket bra skrivet!!

Detta försöker jag få mina barn att leva efter också förutom ett par av sakerna vi gjorde som absolut inte var bra...!!

MVH

Snucke född 69

Dela på andra sajter

Det var ett sätt att uttrycka den omtankesskillnad som MPR visar

Här skapas en hel tråd om detta icke Thailändska barn på ett Thailandsforum om hur hemskt föräldrar behandlar sitt barn i ett annat land genom potentiellt dödlig rökning

Medans i en annan tråd på MPR om demonstrationerna i Bangkok, finns det debattörer som inte inser det sjuka med att släpa in barn bland direkt dödlig miljö mellan demonstranter och militär

Allting är relativt som dom säger.

Om det är några som förtjänar negativ karma är det dessa föräldrar i Bangkoks röda demonstrationer.

"Don´t shoot the messenger".

Så hädanefter ska allt som skrivs här relateras till vad några ärthjärnor som hade med sig ungarna i demonstrationerna i Bangkok gjorde?

ex. "svensk begick mord i Pattaya"

Fast lika jävligt som att ta med barn på demonstrationerna i BKK är det inte.

Jag tror dom flesta här vet vad du står i frågan om dom "röda",det är ju bara att läsa i "Detta händer just nu"

och det är väl rätt ställe .Låt det stanna där.

Sen ligger denna tråd under Off Topic och om du bemödar dej att titta så ska du se att det står

"Här diskuteras ämnen som inte direkt har med Thailand eller just med ett visst ämne att göra. Dvs "urspårade" diskussioner hamnar också här."

Men vi kanske ska be forumvärdarna ta bort allt som inte handlar om Thailand?

Dela på andra sajter

Som hobbe skriver ligger tråden i off-topic, och där är det definitivt tillåtet att skriva om sådant som inte är Thailandsrelaterat. Inlägget som sådant tycker jag är intressant med avseende på asiatisk mentalitet.

Forumreglerna gäller dock även i off-topic, och vi undanber oss inlägg om svensk politik.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Såg förra året när svärföräldrar i Vientianne, gav cigarett fimpar till 2-3 åringar,

och lät dem röka.

-Tragiskt, men jag tror det beror på okunskap.

U-C

Dela på andra sajter

Detta var innan sossarna spårade ur och reglerade allt. Alltså innan Palme.

Mvh :wai:

Kenthamon

Ingen svensk politik? :rtfm::ironi:

Wwax :great:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Har haft lyckan att växa upp under den tid och de förhållanden som WWax beskrev i sitt inlägg, nu vet jag inte om det är nåt att skryta med, men en annan sak som slog mitt minne, vi fick ta ansvar för våra handligar, en o annan hurril fick man väl men så värst mycket skada led nog inte generationen. I dag daltas det för jäkla mycket, inte så att jag förordar barnaga, men ansvar.

Efter några år i Thailand så finner i varje fall jag att den lindriga form av smisk i baken som Thaibarnen utsätts för knappast är skadligt, det trista i kråksången däremot är den könssegregation som senare kommer som ett brev på posten, pojkarna gör hur f-n dom vill medans flickorna troget hjälper familjen med allehanda göromål. Att sno t.ex lillasysters mobil därför att storebror tappat eller tröttnat på sin är helt OK.

Finns en massa annat på plus o minussidan, men kontentan, vi 40 talister skulle förmodligen inte finnas om det som är reglerat i dag gällt då.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Har haft lyckan att växa upp under den tid och de förhållanden som WWax beskrev i sitt inlägg, nu vet jag inte om det är nåt att skryta med, men en annan sak som slog mitt minne, vi fick ta ansvar för våra handligar, en o annan hurril fick man väl men så värst mycket skada led nog inte generationen. I dag daltas det för jäkla mycket, inte så att jag förordar barnaga, men ansvar.

Efter några år i Thailand så finner i varje fall jag att den lindriga form av smisk i baken som Thaibarnen utsätts för knappast är skadligt, det trista i kråksången däremot är den könssegregation som senare kommer som ett brev på posten, pojkarna gör hur f-n dom vill medans flickorna troget hjälper familjen med allehanda göromål. Att sno t.ex lillasysters mobil därför att storebror tappat eller tröttnat på sin är helt OK.

Finns en massa annat på plus o minussidan, men kontentan, vi 40 talister skulle förmodligen inte finnas om det som är reglerat i dag gällt då.

Även om det var skön stämning och vi hade kul i vår uppväxt på 40 och 50-talen, så skall man nog akta sej för att romantisera alltför mycket. Utvecklingstrenden på de flesta områden har nog, trots allt, gått åt rätt håll.

Jag har väl kanske inte heller mått så dåligt av en dask i ändan då och då, men jag reagerar kraftigt när jag ser thaiarna slå sina barn i huvudet och det är tamejfan inga smekningar precis.

En annan positiv grej i utvecklingen sedan min uppväxt är synen på tobaksrökning. Det var ju helt ofarligt när jag började i tonåren och det låg en tät rökridå i de flesta miljöer.

Det är många av oss 40-talister som har dött en alltför tidig och plågsam död pga tobaken.

Visst är det lite pjoskigt här och där idag, men totalt sett går det åt rätt håll och man får ta det mindre goda med det lite godare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Även om det var skön stämning och vi hade kul i vår uppväxt på 40 och 50-talen, så skall man nog akta sej för att romantisera alltför mycket. Utvecklingstrenden på de flesta områden har nog, trots allt, gått åt rätt håll.

Jag har väl kanske inte heller mått så dåligt av en dask i ändan då och då, men jag reagerar kraftigt när jag ser thaiarna slå sina barn i huvudet och det är tamejfan inga smekningar precis.

En annan positiv grej i utvecklingen sedan min uppväxt är synen på tobaksrökning. Det var ju helt ofarligt när jag började i tonåren och det låg en tät rökridå i de flesta miljöer.

Det är många av oss 40-talister som har dött en alltför tidig och plågsam död pga tobaken.

Visst är det lite pjoskigt här och där idag, men totalt sett går det åt rätt håll och man får ta det mindre goda med det lite godare.

Eftersom trådstarten handlade om just tobaken negativa inverkan så visst är det så, men redan på 50 talet så fick man till livs att "vill Du lira i det har gänget så röker vi inte" så det blev aldrig någon rökare av mig med flera som idrottade så allt var inte sotsvart.

Visst är utveckling nödvändig och som sagts, barnaga är inte OK om det övergår i hårda tag men en dask skadar deffinitivt inte om den ges kärleksfullt.

Vetenskapen om gifternas inverkan på människokroppen skulle förmodligen som Du skriver förlängt många liv, dessvärre tror jag Tv spel och datorer kommer att ha samma negativa inverkan på hälsoläget som tobak och sprit med övervikt och dålig allmänkondition.

Det mest negativa med "moderna tider" är dock att det idag anses rättså allmänt att kan man bara smita från det man gjort sig skyldig till så är det OK.

Baa

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Är föräldrarna utvecklingsstörda eller lider dom av nån annan åkomma?

Dela på andra sajter

Är föräldrarna utvecklingsstörda eller lider dom av nån annan åkomma?

Tror på det första alternativet

post-3917-127512442708_thumb.jpg

post-3917-127512442708_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Detta var innan sossarna spårade ur och reglerade allt. Alltså innan Palme.

Mvh :wai:

Kenthamon

Exactemente, en kan bare hoppes att alliansen vinner i höst så att di kan införa gratis cigg till alla barn under sin andra mandatperiod.

Tar ju sin tid att ställa allt till rätta.

Frihetskämpen Arne

Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag har sett ett tiotal varianter på det Wvax klippte in, det finns grupper på Facebook mm som formligen frossar i denna typ av nostalgi. Själv är jag fodd 72 i ett litet samhälle och i en fungerande familj, mer priviligierad än så kan man knappast vara. Trots denna priviligierade uppväxt, som mer eller mindre delas av alla i min ålder, så behover jag bara att titta på min egen Facebooksida, där jag har en hel del gamla hogstadiekompisar, for att se hur liten andel av dessa priviligierade ungar som verkligen "blev något".

Världen idag ser så oerhort annorlunda ut än vad den gjorde 1972; visst kan vi titta bakåt och forsoka se vad vi missat de senaste decennierna men att tro att allt var bättre forr är att lura sig själv. Sedan är det väl alltid lättare att komma ihåg ljusa sommarnätter då man spelade fotboll med kompisarna än en regning novemberkväll med Nygammalt i ena kanalen och Naturrutan i den enda alternativa kanalen smile.gif

Dela på andra sajter

.. än en regning novemberkväll med Nygammalt i ena kanalen och Naturrutan i den enda alternativa kanalen smile.gif

Heja Bosse Larsson!!!!

Dela på andra sajter

Heja Bosse Larsson!!!!

Nu blev till o med jag impad, ynglet känner tlll BosseL :great:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...