Jump to content
IGNORERAD

Medborgarskap


Rebnel

Recommended Posts

Fru och barn har haft PUT i 3 år 22/5, ansökte om Svenskt medborgarskap till båda och det blev klart den 24/5.

Tack för ett snabbt jobb Migrationsverket.

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Vad fick du pröjsa? 1500 per huvud eller?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Vad fick du pröjsa? 1500 per huvud eller?

1500:- totalt gäller för föräldern och ALLA barn som har begärt medborgarskap men barnen får ej vara över 18 år då gäller 5 år innan man kan ansöka om medborgarskap.

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Här tog det Migrationsverket 5 arbetsdagar att ta beslut! Ansökan skickades in 14:e maj. Beslut taget 20:e maj! Snyggt jobbat!

Synd att de inte kunde varit lika snabba när UT ansökan skulle behandlas. Lite mer att ta ställning till där i och för sig men.

Skönt att det är klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till båda familjerna! :drinks:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

mr chaweng

Här tog det Migrationsverket 5 arbetsdagar att ta beslut! Ansökan skickades in 14:e maj. Beslut taget 20:e maj! Snyggt jobbat!

Synd att de inte kunde varit lika snabba när UT ansökan skulle behandlas. Lite mer att ta ställning till där i och för sig men.

Skönt att det är klart!

Min dam kom hit 1999 och barnen 2001. Vi lämnade in ansökan om Svenskt medborgarskap 15 november.

Då sa dem att väntetiden var ungefär sex månader.

Jag ringde dem i onsdags och då sa dem att det var på gång att godkännas.

Man kan undra varför det tar 5 dagar för vissa, medans frugan och barnen fått vänta i 200 dagar 1zgarz5.gif1zgarz5.gif1zgarz5.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong: Ja, det blir dubbelt medborgarskap.

mr chaweng: Ja, det kan man verkligen undra varför det ska ta så grymt mycket längre för vissa. Men det måste väl vara något i ansökan som gör att den hamnar i en annan "hög" för närmare granskning eller något. Ingen aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

mr chaweng

Wangthong: Ja, det blir dubbelt medborgarskap.

mr chaweng: Ja, det kan man verkligen undra varför det ska ta så grymt mycket längre för vissa. Men det måste väl vara något i ansökan som gör att den hamnar i en annan "hög" för närmare granskning eller något. Ingen aning.

Jag vet inte vad skulle vara?

Handläggaren vi fick kanske åkte på långsemester till Thailand över vintern.

Frugans kompis blev också Svensk medborgare på en vecka strax innan vi lämnade in ansökan!

Det kanske har något med mig att göra whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

De fördelar jag kan komma på med att tanten blir svensk medborgare är rösträtt och lättnader vad gäller visum vid inresa till vissa länder.

Vad finns det egentligen mer för fördelar?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

mr chaweng

De fördelar jag kan komma på med att tanten blir svensk medborgare är rösträtt och lättnader vad gäller visum vid inresa till vissa länder.

Vad finns det egentligen mer för fördelar?

Frugan ville bli Svensk medborgare främst för att kunna hälsa på sin syster som bor i USA utan att ansöka om visum och annat strul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

De fördelar jag kan komma på med att tanten blir svensk medborgare är rösträtt och lättnader vad gäller visum vid inresa till vissa länder.

Vad finns det egentligen mer för fördelar?

Inte mycket vad jag vet. Möjligen bättre hjälp från svenska ambassaden om det trasslar till sig vid besök i annat land. Dock ej i Thailand, eftersom thailändska medborgarskapet finns kvar.

Mer långsökt kanske att vissa säkerhetsklassade arbeten plus värnplikt kräver svenskt medborgarskap. Om nu thaidamen kommer så långt ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel är ju att man slipper åka till Mig-verket och få nytt PUT inklistrat var femte år när det gamla passet gått ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, bortsett ifrån de 1500 kronorna så ser jag ju, så länge Thailand godkänner dubbelt medborgarskap, ingen nackdel för henne att bli svensk medborgare heller.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

FYI

ang medborgarskap

Ca 10 vek tog det nu efter att ansökan om medborgarskap ifylld och klar på webben tills det blev klart och beviljat.

Tycker nog att det ändå är acceptabla väntetider.

Så nu börjar det "ny-gamla" livet med en Svensk hustru ;).

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

De fördelar jag kan komma på med att tanten blir svensk medborgare är rösträtt och lättnader vad gäller visum vid inresa till vissa länder.

Vad finns det egentligen mer för fördelar?

Att ev. barn kan göra militärtjänst :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

FYI

ang medborgarskap

Ca 10 vek tog det nu efter att ansökan om medborgarskap ifylld och klar på webben tills det blev klart och beviljat.

Tycker nog att det ändå är acceptabla väntetider.

Så nu börjar det "ny-gamla" livet med en Svensk hustru ;).

Hur ska det gå... att vara gift med "Ulla på posten"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Värnplikten i Sverige är väll numera avskaffad

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...