Jump to content
IGNORERAD

Hjälp med ord och uttryck


Magrood

Recommended Posts

Hittade här en länk till mycket användbar sökfunktion över främmande ord i svenska språket.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 354
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    144

  • Wangthong

    16

  • Herr Chang

    14

  • Nicholas

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har tittat lite på det men kan inte komma med en tillräckligt bra formulering tycker jag.

Kan du inte skriva hela meningen så kanske det blir något enklare?

Mvh Welder

Tack

Hela meningen är typ:

Vill du jobbba med processinriktad och maskinell materialbearbetning?

:::

Fick förklarat av en bekant att det är typ materialbearbetning med datorstyrd maskin.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina ögon är processinriktad ett väldigt brett begrepp som antingen syftar på organisationen eller tekniken.

I "gamla" företag så hade man ofta en funktionsstruktur med olika avdelningar som gjorde olika saker såsom inköp, tillverkning, försäljning och så vidare. Det fungerade bra eftersom man ofta gjorde odifferentierad produkter i långa serier. Idag så är produktionen mer flexibel och istället för organisera utifrån avdelningarna så kan man organisera utifrån den produkt man jobbar med istället för ett fast område.

Tänk dig ett företag som gör livsmedel. Istället för att ha en inköpsavdelning som köper allt till alla, en produktionsavdelning som gör allt av allt och så vidare så har men en processinriktning där några på inköpsavdelningen jobbar med en viss produkt i samarbete med några på produktion i samarbete med några på försäljningsavdelningen så att alla följer en viss produkt från början till slut. Ordet kan alltså syfta på hur man organiserar arbetet.

Den andra betydelsen är att att själva produktionen är en process som inte består av diskreta steg. Pappersindustri och stålindustri är typiska processindustrier i den betydelsen eftersom papper och stål smälts/mals och bearbetas i ett antal steg som inte avbryts utan sker just som en process.

Det skulle jag säga är de två vanligaste betydelserna men som Welder säger så skulle det nog hjälpa med hela meningen.

Hoppas det var till nytta.

//Tobias

Mycket intressant information.

:great:

Tack

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade här en länk till mycket användbar sökfunktion över främmande ord i svenska språket.

Lycka till!

//Singha711

Den sidan är nu lagd till min bokmärkesrad...

Det kommer att underlätta mitt arbete mycket.

Tusen tack!

:wai: :wai: :wai:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalas frågade om användning av uttrycket Na kha (om talaren är en kvinna) och Na khrapp (om talaren är en man).

Jag lovade att återkomma efter provet.

:::

Na kha/khrapp används i många olika sammanhang.

1. Informationsgivande text/tal. Man lägger dit Na kha/khrapp för att det inte ska låta för kort. Det upplevs att det är artigare om man inte säger saker och ting för kort, tror jag.

t.ex. Jag går nu, na kha.

Pbai laew.

eller Pbai laew na kha - det låter trevligare och artigare.

2. Och man använder det för att skilja mellan en uppmaning och ett påstående (informationsgivande)

t.ex. ไปอาบน้ำก่อน pbai AAb namm gaan

Det kan betyda både

1. Gå och duscha först! - en uppmaning

eller

2. Jag går och duschar först. - ett påstående (informationsgivande)

För att tydligt visa att man bara vill ge information (alternativ 2) lägger man dit Na kha/khrapp.

:::

3. För att vädja och be som Conservator skrev.

Då brukar man släpa på rösten på samma sätt som man säger "snäääääääla"

Men på thailändska blir det Na khaaaaaaaaaaa eller Na khraaaaaaaaap.

:::

Kommer inte på något mer nu.

Jag återkommer om jag kommer på något mer na kha.

Mvh

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

:::

Fick förklarat av en bekant att det är typ materialbearbetning med datorstyrd maskin.

:::

Hej Magrood,

jag känner mig nödgad att lyfta en varningens finger för ett möjligt missförstånd här:

Rent språkligt har begreppen "processinriktad" och "datorstyrd" helt olika innebörd och är två helt väsensskilda saker.

En process kan vara datorstyrd men behöver inte vara det. Egenskapen "datorstyrd" är i sig ovidkommande för begreppet "process". De kan inte användas synonymt.

Att din bekant använder ordet "datorstyrd" som synonym för ordet "processinriktad" kan i bästa fall tolkas som en ganska grov språkligt slarvighet som du helst bör glömma så fort du kan.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du jobbba med processinriktad och maskinell materialbearbetning?

Tolkar jag som

Vill du jobba med att tillverka en en specifik del (i tillverkningen av något) med en maskin ( typ svarv/fräsmaskin mm)

Svårt ord att förklara, söker man på google så används det flitigt i olika sammanhang men att hitta vad det betyder verkar hopplöst

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

jag känner mig nödgad att lyfta en varningens finger för ett möjligt missförstånd här:

Rent språkligt har begreppen "processinriktad" och "datorstyrd" helt olika innebörd och är två helt väsensskilda saker.

En process kan vara datorstyrd men behöver inte vara det. Egenskapen "datorstyrd" är i sig ovidkommande för begreppet "process". De kan inte användas synonymt.

Att din bekant använder ordet "datorstyrd" som synonym för ordet "processinriktad" kan i bästa fall tolkas som en ganska grov språkligt slarvighet som du helst bör glömma så fort du kan.

M.v.h.

//Singha711

Tackar!

Därför är det bra med forum som detta.

Man får många svar och många synvinklar.

Är det ett bra exempel på att mångfald berikar? :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Singha711 om att en process inte behöver ha några datorer inblandade.

Förstår icke varför man i detta exempel beskriver någon slags tillverkning som processinriktad. Alla former av tillverkning innebär väl någon slags process?

Eller menar man kanske att den som får jobbet ska fokusera mer på att utveckla processen snarare än att delta i produktionen?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar...

Jag tror jag förstår det...

Material bearbetning med hjälp och maskin och det sker i process, på löpande band eller produktionslinje, eller?

:::

Vad betyder: Underhållsstandard ur den här texten?

Bruksvärde är det värde en lägenhet kan anses ha från hyresgästens synpunkt. Man tar hänsyn till:

-lägenhetens beskaffenhet: storlek, planlösning, utrustning, underhållsstandard m.m.

-förmåner: hiss, tvättstuga, trappstädning, service m.m.

Tack så mycket på förhand.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara hur ofta olika saker planeras att renoveras

Målning/ tapesering av väggar tex vart 10:e år

Byte av vitvaror tex vart 20:e år

Slipning av gplv tex vart 15:e år

mm, mm

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara hur ofta olika saker planeras att renoveras

Målning/ tapesering av väggar tex vart 10:e år

Byte av vitvaror tex vart 20:e år

Slipning av gplv tex vart 15:e år

mm, mm

Lite enklare uttryckt kan man säga i vilket skick lägenheten är.

Eller om man vänder på det. Vilken standard det har varit på underhållet.

Hur väl underhållen lägenheten är.

Frågan är om det planerade underhållet räknas in?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha ett underlag för hyressättning så måste framtida underhåll räknas in

Man sätter en standard för hur ofta renoveringar ska ske

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack...

Vad är skillnaden mellan pantsätta och belåna?

:::

Pantsätta kan man göra både med lösöre och fast egendom, eller?

Belåna ... att man lämna något som säkerhet för lån.

Vad är skillnaden mellan dem två orden?

Mvh

Magrood

-lite förvirrad-

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel på en process är att göra potatismos, att mosa potatisen är en del av processen för att få mos. Sen tillsätts kryddor och önskad vätska.

mvh Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

E

Tack...

Vad är skillnaden mellan pantsätta och belåna?

:::

Pantsätta kan man göra både med lösöre och fast egendom, eller?

Belåna ... att man lämna något som säkerhet för lån.

Vad är skillnaden mellan dem två orden?

Mvh

Magrood

-lite förvirrad-

En pant innebär att du lämnar en sak och får en summa pengar för denna, senare kan du mot nästan samma summa få tillbaka din sak (du belånar värdet på en till exempel en telefon) . Ett lån på banken är att låna pengar till en viss procent, procenten är betalning för riken att låna ut om du inte kan betala tillbaka. Panten och procenten är altså samma sak en garant om du inte kan betala tillbaka.

mvh Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Pantsätta och belåna är synonym-ord så det finns inte någon skillnad på dem egentligen.

Fast kanske gör det det ändå? :)

Man kan belåna en summa med sitt hus som säkerhet, om värdet på huset överstiger det lånade beloppet med en viss procentsats som jag inte kan.

Men om man pantsätter något måste man lämna den pantsatta ägodelen ifrån sig.

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående underhållsstandard så skiljer det från person till person.

Några tycker inte att det gör något om det är lite "skit i hörnen" och tycker att det är ok med lite små skavanker här och där.

Andra är mer pedantiska och fixar och donar med sådant som andra kanske anser vara oväsentliga saker.

Standarden kan alltså vara personlig.

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

----

Vad är skillnaden mellan pantsätta och belåna?

Det är i princip samma sak.

Man lånar pengar mot ett objekt med säkert värde (tex hus, guld etc) som pant eller garanti.

Pantsätta är ett mera ålderdomligt uttryck och används ibland för att dramatisera en händelse, tex när de thailändska bärplockarna tvingas pantsätta sina hus och risfält för att finansiera biljett och visum till Sverige.

När man använder ordet belåna ger man mera uttryck för en normal affärstransaktion. I tidigare bondesamhällen var lån och skuld mycket stigmatiserat där pantsättning av egendom ansågs som första steget till finansiell ruin.

Alltså: belåna = pantsätta. Skillnader finns bara i dramaturgin.

M.v.h.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra beskrivning Singha ,jag tordes inte svara (har ej gått i Svensk skola) men för mej är skillnaden bara en känsla

Pantsätta , lite mindre seriöst, typ sätter mitt namn i pant , pantsätta sin själ, men även pantlån ..

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Welder nu gällde det underhållsstandard för att sätta en hyresnivå

Det kan ju faktiskt gälla ett nybygge som det ska sättas en hyra på

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Welder nu gällde det underhållsstandard för att sätta en hyresnivå

Det kan ju faktiskt gälla ett nybygge som det ska sättas en hyra på

Jag tolkade det som så att det kan vara en viss skillnad på nivån av det tidigare underhållet.

Den pedantiske håller en högre underhållsnivå än vad den mer slarvige gör.

Pedanten lever efter sin egen standard och så gör även den mer slarvige.

Slarvern kanske inte är så noga med att inte repa golv, lister, väggar et.c. som pedanten nog förmodas vara.

Av den anledningen är pedantens lägenhet bättre underhållen än slarverns som med större sannolikhet behöver en mer omfattande renovering än pedantens för att uppnå samma skick, vilket av den anledningen har en viss betydelse för prissättningen.

Det var min tolkning men det finns säkert flera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det svenska språket är inte enkelt. Tag bara en sådan sak som skillnaden mellan "en" och "ett". Det finns ju inga regler, utan man får helt enkelt lära sig alla ord (alla substantiv), en efter en...

Lägg till det alla målande fraser som vi har, exempelvis;

"Högt till tak"

"Att sjösätta en idé"

"Döma hunden efter håren"

"Kasta inte sten i glashus"

"En hund begraven"

"En helt annan femma"

"Nära ögat"

"Peppar peppar"

"Halka in på ett bananskal"

"Ta sin Mats ur skolan"

Och så vidare...

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ändå viss skillnad på att pantsätta och belåna?

Exempelvis skulle fru Chang kunna gå till pantbanken och få låna pengar för sitt guld, men pantbanken håller då i guldet tills skulden är reglerad.

Jag kan gå till banken och belåna min bostadsrätt, jag har dock full tillgång till lägenheten så länge jag sköter räntor och amorteringar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personlig assistent

Vilket av de här två menas det?

- En assistent som hjälper en med personliga saker (för att klara vardagen)?

- En assistent som är bara för mig personligen.

Jag är osäker om vad ordet "personlig" syftar på. Om det är personliga saker som att klä av och klä på, eller om det är personlig som är motsatsen till offentlig.

:::

När jag tänker grammatiskt så borde det betyda personlig som är motsatsen till offentlig.

Men när jag tänker på vad de gör så undrar jag om inte det snarare är en assistent som hjälper en med personliga saker så att man kan klara det vardagliga livet.

:::

Tack på förhand!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...