Jump to content
IGNORERAD

Hjälp med ord och uttryck


Magrood

Recommended Posts

Det finns även de som blivit arresterade p.g.av att de visat sitt stånd emedan andra fortfarande har kommers däri. :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 354
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    144

  • Wangthong

    16

  • Herr Chang

    14

  • Nicholas

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Det här går över mitt för stånd

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att vara ståndaktig om man vill hålla stånd mot alla lustigheter i den här tråden.

Motstånd håller inte så länge och en resning efteråt är inte att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det gäller att vara ståndaktig om man vill hålla stånd mot alla lustigheter i den här tråden.

Motstånd håller inte så länge och en resning efteråt är inte att tänka på.

Du menar resning i efterhand

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Den här tråden höll inte stånd mot urspårning så länge.

Nu krävs det en moderator för att sätta den i stånd.

Om det är lönt att underhålla den, vill säga, kanske bättre att den byggs upp från grunden.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte fortsätta lite ståndsaktigt, typ:

En ståndaktig knalle från Skara

han skulle till marknaden fara

Men där fick han tji

för frun kom förbi

så han flyttade ståndet till Vara.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

På marknaden. :)

Det är ganska intressant att gå omkring bland olika stånd. De finns i olika former och även närområdet skiljer sig markant från stånd till stånd.

När stånden skall resas så tar en del hjälp av andra medan några föredrar att resa det själv.

En del är så nöjda med sitt stånd att de mer än gärna visar upp det för andra att beskåda.

Det är hård konkurrens bland stånden och det pågår en ständig kamp om vem som har det största och finaste. Några har lite mindre stånd men de försöker att kompensera det på olika vis. Kanske genom en väl utvecklad tunga som förmår att locka folk till just hans stånd.

De flesta oroas av konkurrensen och är rädda för att inte kunna behålla sina stånd. Några håller krampaktigt fast vid sitt stånd väl medvetna om att om det faller innebär det ett hårt arbete för att resa det igen. Särskilt om de är ensamma.

De som inte har ett eget stånd går runt bland de olika stånden för att se vad som erbjuds. Några går från stånd till stånd utan att bli riktigt nöjda. Det är inte alltid som det största ståndet tilldrar sig den största uppmärksamheten. Lika viktigt kan ståndets omgivning vara.

En del har lagt ner lite tid på sitt stånd och rensat lite bland det omkringliggande buskaget. Några föredrar att låta buskaget växa vilt och några rensar bort det helt. En del är fåfänga och smyckar sitt stånd, några ser till att hålla det inoljat så att det blir enklare när det väl ska användas.

När mörkret faller klär några in sina stånd med gummi innan det blir dags att låta det ta plats i det tillfälliga förvaringsutrymmet. Det finns de som chansar utan gummi men de riskerar att ståndet sedan inte kan användas på ett tag då det kan få olika oönskade bieffekter.

I de flesta fall kan ståndet användas efter en viss renovering men det är ändå inte att rekommendera. Särskilt inte om det är ett okänt förvaringsutrymme.

Det finns de som helst vill vara tillsammans med andra stånd medan andra helst har sitt stånd för sig själva och löser eventuella problem för egen hand. Men har man ett stånd som man är nöjd med och som skänker andra så mycket glädje så tycker jag att man gott kan dela med sig.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett av våra grannfora finns en tråd som heter på ett ungefär " I have an erection in my garden" så det går att utvidga denna tråd om någon känner sej internationell.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

På marknaden. :)

Det är ganska intressant att gå omkring bland olika stånd. De finns i olika former och även närområdet skiljer sig markant från stånd till stånd.

När stånden skall resas så tar en del hjälp av andra medan några föredrar att resa det själv.

En del är så nöjda med sitt stånd att de mer än gärna visar upp det för andra att beskåda.

Det är hård konkurrens bland stånden och det pågår en ständig kamp om vem som har det största och finaste. Några har lite mindre stånd men de försöker att kompensera det på olika vis. Kanske genom en väl utvecklad tunga som förmår att locka folk till just hans stånd.

De flesta oroas av konkurrensen och är rädda för att inte kunna behålla sina stånd. Några håller krampaktigt fast vid sitt stånd väl medvetna om att om det faller innebär det ett hårt arbete för att resa det igen. Särskilt om de är ensamma.

De som inte har ett eget stånd går runt bland de olika stånden för att se vad som erbjuds. Några går från stånd till stånd utan att bli riktigt nöjda. Det är inte alltid som det största ståndet tilldrar sig den största uppmärksamheten. Lika viktigt kan ståndets omgivning vara.

En del har lagt ner lite tid på sitt stånd och rensat lite bland det omkringliggande buskaget. Några föredrar att låta buskaget växa vilt och några rensar bort det helt. En del är fåfänga och smyckar sitt stånd, några ser till att hålla det inoljat så att det blir enklare när det väl ska användas.

När mörkret faller klär några in sina stånd med gummi innan det blir dags att låta det ta plats i det tillfälliga förvaringsutrymmet. Det finns de som chansar utan gummi men de riskerar att ståndet sedan inte kan användas på ett tag då det kan få olika oönskade bieffekter.

I de flesta fall kan ståndet användas efter en viss renovering men det är ändå inte att rekommendera. Särskilt inte om det är ett okänt förvaringsutrymme.

Det finns de som helst vill vara tillsammans med andra stånd medan andra helst har sitt stånd för sig själva och löser eventuella problem för egen hand. Men har man ett stånd som man är nöjd med och som skänker andra så mycket glädje så tycker jag att man gott kan dela med sig.

:wai:

Min karmakvot är slut för idag.

Men det inlägget är bland de roligaste jag har läst på länge.

Påminner mig om thaihumor som jag saknar --- tvetydliga saker brukar vi skoja om på thailändska. :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min karmakvot är slut för idag.

Men det inlägget är bland de roligaste jag har läst på länge.

Påminner mig om thaihumor som jag saknar --- tvetydliga saker brukar vi skoja om på thailändska. :-)

Mvh

Magrood

Det är alltid roligt att kunna glädja andra då och då.

Tvetydlighet är roligt och det var ett tacksamt ord att använda i ett litet alster.

Jag hade ganska roligt själv under tiden jag satt och klurade. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

I vissa fall kan en person/ familj få bostadsbidrag som en hjälp med att klara hyran. Även bostadslösa kan ansöka om bostadsbidrag om de har hemmavarande barn.

Jag förstår inte hur det hänger ihop med den fetmarkerade texten.

Menas det att en bostadslös person med barn som bor/lever med denne kan söka om bostadsbidrag för att kunna skaffa sig en bostad åt sig själv och framförallt barnet eller eventuellt kunna betala för att övernatta på ställen för hemlösa personer?

För i normala fall måste man ha en bostad för att kunna söka bostadsbidrag. Men i det här fallet som det finns barn med i bilden kan man söka bidraget även om man inte redan har en bostad, eller?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa fall kan en person/ familj få bostadsbidrag som en hjälp med att klara hyran. Även bostadslösa kan ansöka om bostadsbidrag om de har hemmavarande barn.

Jag förstår inte hur det hänger ihop med den fetmarkerade texten.

Menas det att en bostadslös person med barn som bor/lever med denne kan söka om bostadsbidrag för att kunna skaffa sig en bostad åt sig själv och framförallt barnet eller eventuellt kunna betala för att övernatta på ställen för hemlösa personer?

För i normala fall måste man ha en bostad för att kunna söka bostadsbidrag. Men i det här fallet som det finns barn med i bilden kan man söka bidraget även om man inte redan har en bostad, eller?

Mvh

Magrood

Som du själv säger. Det finns definitioner på vad som räknas som bostad men i dessa fall kan man frångå dessa definitioner.

Till ex. en sammanboende som nyss separerat från sambo och bor tillfälligt hos kompis, husvagn, sommarstuga etc.

Finns säkert flera exempel.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Som du själv säger. Det finns definitioner på vad som räknas som bostad men i dessa fall kan man frångå dessa definitioner.

Till ex. en sammanboende som nyss separerat från sambo och bor tillfälligt hos kompis, husvagn, sommarstuga etc.

Finns säkert flera exempel.

Ah... Tack så mycket för hjälpen.

Det blev mycket tydligare...

:wai:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en sista fråga för idag.

- avbeställa tiden inom 24 timmar om du får förhinder,

annars får du betala full avgift

:::

Menas det att man ska avbeställa tiden senast 24 timmar i förväg om man får förhinder?

Eller minst 24 timmar innan den bokade tiden.

Eller menar de helt enkelt att man ska avbeställa inom 24 från och med att vet om att man får förhinder.

Att man inte bryr sig om att räkna hur lång tid det är från avställningen till den bokade tiden?

I så fall kan man ju ljuga om att man precis fått reda på att man fått förhinder?

:::

Eller vad tror ni?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller menar de helt enkelt att man ska avbeställa inom 24 från och med att vet om att man får förhinder.

Ja, ibland är det så enkelt. :)

Åtminstone om man ska tolka texten ordagrant.

Det brukar oftast finnas en utförligare text som förklarar närmare vad som gäller vid olika situationer.

Vid besök hos läkare eller tandläkare t.ex. så informerar de oftast när man senast kan lämna återbud utan extra kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ibland är det så enkelt. :)

Åtminstone om man ska tolka texten ordagrant.

Det brukar oftast finnas en utförligare text som förklarar närmare vad som gäller vid olika situationer.

Vid besök hos läkare eller tandläkare t.ex. så informerar de oftast när man senast kan lämna återbud utan extra kostnad.

Tack...

Aha... så det kan vara så enkelt.

Det känns konstigt. Normalt är det minst 24 timmar innan den bokade tiden.

Men skriver de så så menar de nog så - och nu har jag fått det bekräftat från en svensk. :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack...

Aha... så det kan vara så enkelt.

Det känns konstigt. Normalt är det minst 24 timmar innan den bokade tiden.

Men skriver de så så menar de nog så - och nu har jag fått det bekräftat från en svensk. :-)

Mvh

Magrood

Ja, det är nog det mest normala eller åtminstone det vanligaste förfarandet.

Men som jag skrev var det en ordagrann tolkning jag gjorde av texten.

Inom = "innanför" eller "före utgången av".

Det känns som om man skulle behöva få det bekräftat av de som kom med den informationen, om inte annat så för att se om de själva är medvetna om vad det står.

Står det inte något annat tillägg så skulle jag hävda min rätt med hänvisning till den texten om det någon gång skulle bli aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en sista fråga för idag.

- avbeställa tiden inom 24 timmar om du får förhinder,

annars får du betala full avgift

:::

Menas det att man ska avbeställa tiden senast 24 timmar i förväg om man får förhinder?

Eller minst 24 timmar innan den bokade tiden.

Eller menar de helt enkelt att man ska avbeställa inom 24 från och med att vet om att man får förhinder.

Att man inte bryr sig om att räkna hur lång tid det är från avställningen till den bokade tiden?

I så fall kan man ju ljuga om att man precis fått reda på att man fått förhinder?

:::

Eller vad tror ni?

Mvh

Magrood

Jag tolkar texten som att om man bokar en tid så har man 24 timmar att ångra sig på, sen går tiden inte att boka av.

Men sannolikt är det slarvig svenska, de menar troligen att man kan avboka om det är minst 24 timmar innan den bokade tiden. Och då är "inom" helt fel ord.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Kanske en sista fråga för idag.

- avbeställa tiden inom 24 timmar om du får förhinder,

annars får du betala full avgift

:::

Menas det att man ska avbeställa tiden senast 24 timmar i förväg om man får förhinder?

Eller minst 24 timmar innan den bokade tiden.

Eller menar de helt enkelt att man ska avbeställa inom 24 från och med att vet om att man får förhinder.

Att man inte bryr sig om att räkna hur lång tid det är från avställningen till den bokade tiden?

I så fall kan man ju ljuga om att man precis fått reda på att man fått förhinder?

:::

Eller vad tror ni?

Mvh

Magrood

Hej.

Jag tycker det är slarvigt skrivet: "avbeställa tiden inom 24 timmar om du får förhinder, annars får du betala full avgift".

Med inom 24 timmar menas: max 24 timmar efter tidpunkt a.

Vilken är tidpunkt a? Från bokningstillfället? Från att förhindret uppstår? Står inget om det!

Jag tror som H. Chang att det dom menar men inte skriver är att : man ska avboka minimum 24 timmar före den bokade tiden.

I vilket sammanhang är det? Om det är en biljett av ngt slag kan det nog vara så att det menas att man har 24 timmar på sig att avboka fr.o.m. att bokningen är gjord.

Men som sagt meningen är slavigt formulerad.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack...

Det är en bokad tid hos läkare.

Vad jag har sett så är det att man ska avboka minst 24 innan den bokade tiden.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack...

Aha... så det kan vara så enkelt.

Det känns konstigt. Normalt är det minst 24 timmar innan den bokade tiden.

Men skriver de så så menar de nog så - och nu har jag fått det bekräftat från en svensk. :-)

Mvh

Magrood

Svenska är inte så svårt när man skriver det man menar.

Det är när man skriver det man inte menar som det blir svårt! :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej igen

Vad betyder den här texten?

processinriktad och maskinell materialbearbetning

Jag kan ordet materialbearbetning,

Jag kan ordet maskinell

Men processinriktad är jag osäker. Tror det har någonting med löpandeband-produktion på fabrik, eller?

Men alla tre ord tillsammans kan jag inte riktigt.

Tack på förhand.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Vad betyder den här texten?

processinriktad och maskinell materialbearbetning

Jag kan ordet materialbearbetning,

Jag kan ordet maskinell

Men processinriktad är jag osäker. Tror det har någonting med löpandeband-produktion på fabrik, eller?

Men alla tre ord tillsammans kan jag inte riktigt.

Tack på förhand.

Mvh

Magrood

Jag har tittat lite på det men kan inte komma med en tillräckligt bra formulering tycker jag.

Kan du inte skriva hela meningen så kanske det blir något enklare?

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Vad betyder den här texten?

processinriktad och maskinell materialbearbetning

Jag kan ordet materialbearbetning,

Jag kan ordet maskinell

Men processinriktad är jag osäker. Tror det har någonting med löpandeband-produktion på fabrik, eller?

Men alla tre ord tillsammans kan jag inte riktigt.

I mina ögon är processinriktad ett väldigt brett begrepp som antingen syftar på organisationen eller tekniken.

I "gamla" företag så hade man ofta en funktionsstruktur med olika avdelningar som gjorde olika saker såsom inköp, tillverkning, försäljning och så vidare. Det fungerade bra eftersom man ofta gjorde odifferentierad produkter i långa serier. Idag så är produktionen mer flexibel och istället för organisera utifrån avdelningarna så kan man organisera utifrån den produkt man jobbar med istället för ett fast område.

Tänk dig ett företag som gör livsmedel. Istället för att ha en inköpsavdelning som köper allt till alla, en produktionsavdelning som gör allt av allt och så vidare så har men en processinriktning där några på inköpsavdelningen jobbar med en viss produkt i samarbete med några på produktion i samarbete med några på försäljningsavdelningen så att alla följer en viss produkt från början till slut. Ordet kan alltså syfta på hur man organiserar arbetet.

Den andra betydelsen är att att själva produktionen är en process som inte består av diskreta steg. Pappersindustri och stålindustri är typiska processindustrier i den betydelsen eftersom papper och stål smälts/mals och bearbetas i ett antal steg som inte avbryts utan sker just som en process.

Det skulle jag säga är de två vanligaste betydelserna men som Welder säger så skulle det nog hjälpa med hela meningen.

Hoppas det var till nytta.

//Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Vad betyder den här texten?

processinriktad och maskinell materialbearbetning

Jag kan ordet materialbearbetning,

Jag kan ordet maskinell

Men processinriktad är jag osäker. Tror det har någonting med löpandeband-produktion på fabrik, eller?

Men alla tre ord tillsammans kan jag inte riktigt.

Tack på förhand.

Mvh

Magrood

Hej Magrood,

"processinriktad och maskinell materialbearbetning" betyder helt enkelt att ett eller flera (utgångs-) material bearbetas av olika maskiner i en följd (=process).

För att förstå de många främmande ord i svenskan (och i många andra språk) är det en oerhört fördel att kunna grundläggande språkelement i det latinska och evtl. även det (klassiskt-)grekiska språket. Jobbar man med språk är det nästan oundbärligt att införskaffa en ordbok över främmande ord där man lätt kan få en förklaring över ordens sammansättning och innebörd.

I detta fall härstammar ordet "process" från det latinska ordet "pro-cedere" vilket i sina beståndsdelar betyder framåt(=pro) och skrida(=cedere), dvs framskrida. Process betyder alltså fortgång, utvecklingsgång, förlopp o.dyl. Med ordet "processinriktad" genomför man en omvandling av substantivet "process" till ett motsvarande egenskapsord passande till ordet "materialbearbetning". Man hade likaväl kunnat skriva "processorienterad", "processartad" eller "processaktig" men det kanske inte låter lika trendigt och modernt som "processinriktad".

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...