Jump to content
IGNORERAD

Biljettbokning vid visumansökan!


thaikonsult

Recommended Posts

Serath,var citronerna goda som kvällsmat?Bara för att vi inte tycker lika om allt så behöver du väl inte klyva allt du läser,tragiskt :diablo:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thaikonsult

    6

  • måne

    5

  • Marlon

    5

  • Wangthong

    5

Mest aktiva i denna tråd

thaikonsult

Mailadressen till Lasse på Thai Scan är: lars@thai-scan.com

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågeformuläret kommer att lämnas ut på ambassaden och ska fyllas i på plats. Formuläret finns tydligen enbart på svenska och engelska. Frågan som kvarstår är om sökanden får ta hjälp av en översättningsbyrå. Framtiden får utvisa svaret.

Mvh Thaikonsult

Frågan är om det enligt internationell rätt kan vara riktigt att införa en procedur som diskvalificerar de icke språkkunniga från att besöka släktingar/bekanta.

Att det kan vara ok enligt europeiska mått förvånar mig inte! 1zgarz5.gif

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Ställde frågan till Jade idag och dom sa att om jag tex bokar en biljett BKK-ARN med avresa 14 Juli så är sista inbet.dag 5 Juli

Förövrigt så undrar jag om 15000SEK för en BKK-ARN ToR, 1 årig ombokningsbar flygbiljett är ett okay pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det enligt internationell rätt kan vara riktigt att införa en procedur som diskvalificerar de icke språkkunniga från att besöka släktingar/bekanta.

Att det kan vara ok enligt europeiska mått förvånar mig inte! 1zgarz5.gif

Vi kanske inte ska måla fan på väggen ännu. Så här står det t.ex. på VFS Globals hemsida för visa-ansökan till Danmark (från Thailand):

"...do remember we are here to assist and help you through the entire visa application process..."

Man kan ju hoppas att VFS Global hjälper till att fylla i det frågeformulär som krävs för visa till Sverige!? På måndag så vet vi.

Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kanske inte ska måla fan på väggen ännu. Så här står det t.ex. på VFS Globals hemsida för visa-ansökan till Danmark (från Thailand):

"...do remember we are here to assist and help you through the entire visa application process..."

Man kan ju hoppas att VFS Global hjälper till att fylla i det frågeformulär som krävs för visa till Sverige!? På måndag så vet vi.

Marlon

Hoppas att du har rätt. När det gäller ambassaden i BKK har jag inte så goda erfarenheter. Tycker inte att framförhållningen är så god. Måndag ligger inte så långt bort. Tycker därför att mera information borde finnas tillgänglig. Hoppas att frugans bror och hans fru slipper mer strul. De åker ner andra gången på onsdagkväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du har rätt. När det gäller ambassaden i BKK har jag inte så goda erfarenheter. Tycker inte att framförhållningen är så god. Måndag ligger inte så långt bort. Tycker därför att mera information borde finnas tillgänglig. Hoppas att frugans bror och hans fru slipper mer strul. De åker ner andra gången på onsdagkväll.

Håller helt med dig Wangthong, den 7:e Juni är inte långt borta! Skulle också önska mer information, damen väntar på papper från mig och åker sen till Bkk för att lämna in sin ansökan. Hon är orolig för den nya visa hanteringen och hoppas att dokumenten ska komma fram innan veckan är slut (är förövrigt andra gången jag skickar och det verkar tyvärr inte som rekommenderat brev funkar heller, får bli UBS/DHL eller liknande framöver :suicide: ). Så konkret info om de nya rutinerna/dokumenten som ska fyllas i vore önskvärt. Är ju så tråkigt om hon skulle behöva ta ledigt från jobbet ytterliggare en gång för att åka till Bkk om något skulle saknas/vara fel i ansökan.

Vi får skylla på att det varit stökigt i Bkk, folk har inte kunna komma till jobbet på VFS för att göra klart allt i tid (inkl deras hemsida).

Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Här finns infon från VFS Global - bara att läsa och begrunda: http://www.vfsglobal.com/sweden/Thailand/index.html

Handläggningen av en visumansökan hos VFS Global tar 5-7 arbetsdagar medan en visumansökan hos ambassaden i Bangkok numera tar upp till 2 veckor.

Vid inbjudan ska referenspersonen visa upp att han förfogar över minst 370 kr/dag och person som besöket varar och nu gäller även att visa upp kopia på en bokad flygbiljett och kopia på sökandens id-kort.

VFS har även en fotoservice, kopiering, budservice, liksom e-post och sms-service om statusen av visumansökan.

Här finns även det nya frågeformuläret som den sökande ska fylla i (gäller inte för gifta personer): http://www.vfsglobal.com/sweden/Thailand/pdf/Questionnaire.pdf

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Meddelandet om biljettbokning från den 7 juni skickades av Conny Larsson, chef för visumavdelningen vid ambassaden i Bangkok till oss på mailen idag den 26 maj kl. 13.29 svensk tid. Detta efter en fråga till hon ställd av oss.

Mvh Thaikonsult

Heter "hon" Conny? :drinks:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns infon från VFS Global - bara att läsa och begrunda: http://www.vfsglobal...land/index.html

Handläggningen av en visumansökan hos VFS Global tar 5-7 arbetsdagar medan en visumansökan hos ambassaden i Bangkok numera tar upp till 2 veckor.

Vid inbjudan ska referenspersonen visa upp att han förfogar över minst 370 kr/dag och person som besöket varar och nu gäller även att visa upp kopia på en bokad flygbiljett och kopia på sökandens id-kort.

VFS har även en fotoservice, kopiering, budservice, liksom e-post och sms-service om statusen av visumansökan.

Här finns även det nya frågeformuläret som den sökande ska fylla i (gäller inte för gifta personer): http://www.vfsglobal...estionnaire.pdf

Mvh Thaikonsult

Tack för länken.

Inte så bra information och service vad jag kan se. Ingenting om hur de som inte kan svenska och engelska ska lösa ansökan. Trots allt så är inte Thailändska ett så ovanligt språk i Thailand.

Jag är som tidigare sagt frågande till hur man kan bortse från detta faktum och om det är enligt internationell rätt.

Frågan är om det enligt internationell rätt kan vara riktigt att införa en procedur som diskvalificerar de icke språkkunniga från att besöka släktingar/bekanta.

Ingen som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...