Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L64

    7

  • pigge01

    5

  • Tallviking

    5

  • sarne

    3

Mest aktiva i denna tråd

Lamai,

alltid kul att se någon som verkligen gillar att flyga. Jag gillar också det, kanske inte som du dock.

Intressanta ägarandelar enligt pdf:

Thailand’s National Flag Carrier

51% directly 68% indirectly owned by the Royal Thai Government

Jag är inte bra på matte, men.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen. Noterade att flottan är ganska ålderstigen och att det krävs lite investeringar. Gillade bild 61 den beskriver vadå? :dance1:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Vi får väl hoppas att det är Stockholmskärran som är längst ner på 747:ornas ålderstrappa så vi får en ny snart. (s. 42)

Håller helt med

Den är bland dom sämsta jag flugit med

Rekordet dock var en Air France-flygning jag gjorde från Paris till Montreal för några år sedan

Var framme i cockpit med grabben och konstaterade att jag var i ett flygande museum

Det var den äldsta versionen med en flight engineer i bordet bakom piloterna och bara analoga instrument överallt

Fråga dom om detta och de sa att detta var en av världens äldsta flygande 747:or och att den strax efter den flighten skulle skrotas

Drygt 35 år på nacken hade den

Så jämfört med den är Thai:s kärror moderna

Sist jag var nere i Singapore och jobbade flög jag dit med Thai via Bangkok från Stockholm

11 timmar i den gamla häcken utan personlig skärm etc etc

2,5 timme i en modern Airbus med personlig skärm i ryggstödet framför, massor av filmer, TV-serier, nyheter tv-spel samt ett antal kul gadgets, kameror etc att leka med

Hann inte ens titta klart på en film innan det var dags för landning i Singapore

Snacka om skillnad

Om en månad sitter man där igen på TG961 och våndas över detta faktum

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Verkar dumt att fortsatta flyga Thai om man inte trivs med det. Generellt ar de ju inte sarskillt billiga heller.

Flog just till Beirut med Emirates - deras business kostade 4,000 baht mer an Thai's economy. Emirates business ar for ovrigt 7 resor battre an Thai's dito.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Inte mkt. Blir val valet mellan tid och komfort snarare.

Valjer sjalv tid och flyger med Thai aven om de lamnar en hel del att onska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför finns det ingen som tar upp kampen på denna sträcka?

Är det för litet kundunderlag eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför finns det ingen som tar upp kampen på denna sträcka?

Är det för litet kundunderlag eller?

Helt säkert sätt konstaterat, tex SAS försökte ju på denna sträcka

/T. som sitter på TG961 31/5 endast pga att det är en direktflight

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lamai,

alltid kul att se någon som verkligen gillar att flyga. Jag gillar också det, kanske inte som du dock.

Intressanta ägarandelar enligt pdf:

Thailand’s National Flag Carrier

51% directly 68% indirectly owned by the Royal Thai Government

Jag är inte bra på matte, men.

Dom däringa pocenten var ju lite knepiga :crazy:

Vi får väl hoppas att det är Stockholmskärran som är längst ner på 747:ornas ålderstrappa så vi får en ny snart. (s. 42)

Faktum är att ARN/CPH-kärrorna är överst på ålderstrappan, dvs dom nyaste... ;)

Sen förstår jag att alla är vi olika men jag hade mer än gärna testat nåt av arab-bolagen om transfertiden inte är mer än ett par timmar.Skulle vara gott med en bensträckare eller varför inte prova ett par dagar i dom där oljeländerna... men så länge ingen av dom är med i Star så skiter det sig för mig.

Men att inte fler testar är konstigt, dom bolagen har bättre priser, nya plan och toppresultat i alla undersökningar i princip.

Själv går man o väntar på Thai's 380.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Man SAS konkurrerar ju inte ens med Thais priser.

Jodå det gör dom. Inte så stora prisskilnader.

MEN (det är ju alltid ett sådant)

Eftersom frugorna är Thai så går det inte att flyga med annat bolag.

Det är ju väldans viktigt att kunna konversera med piloter och övrig kabinbesättning.

Dom är så "kotimainen" eller hur man nu ska uttrycka det.

Anyway det är bara Thai som duger, det är ju känt att vara bäst av alla flygbolag (bland thaikompisarna i.a.f)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en lista på Thais 747or och deras ålder, håller med om att allt som oftast körs dom nyare kärrorna till ARN.

Om ni är på väg med Thai kolla in på morgonen här. www.flightradar24.com så kan ni se vilken kärra som går på em.

/BF

MSN | Type | Delivery date | Registration | Remark

24458 (769) 747-4D7 21/02/1990 HS-TGH Named Chaiprakarn

24459 (777) 747-4D7 22/03/1990 HS-TGJ Named Hari Phunchai

24993 (833) 747-4D7 31/01/1991 HS-TGK Named Alongkorn

25366 (890) 747-4D7 12/12/1991 HS-TGL Named Theparat

26609 (1001) 747-4D7 20/10/1993 HS-TGO Named Bowonrangsi

26610 (1047) 747-4D7 22/11/1994 HS-TGP Named Thepprasit

26615 (950) 747-4D7 08/12/1992 HS-TGN Named Simongkhon

26616 (1097) 747-4D7 20/12/1996 HS-TGT Named Watthanothai

27093 (945) 747-4D7 04/11/1992 HS-TGM Named Chao Phraya

27723 (1071) 747-4D7 07/11/1995 HS-TGR Named Sirwatthana

27724 (1111) 747-4D7 28/04/1997 HS-TGW Named Visuthakasatriya

27725 (1134) 747-4D7 12/11/1997 HS-TGX Named Nirisobhakya

28705 (1164) 747-4D7 22/12/1998 HS-TGY Named Dararasmi

28706 (1214) 747-4D7 11/05/1999 HS-TGZ Named Phimara

32369 (1273) 747-4D7 11/05/2001 HS-TGA Named Srisuriyothai

32370 (1278) 747-4D7 27/06/2001 HS-TGB Named Si Satchanalai

33770 (1335) 747-4D7 03/10/2003 HS-TGF Named Sri Ubon

33771 (1337) 747-4D7 04/11/2003 HS-TGG Named Pathoomawadi

Ändrades av Bo Fink
Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Thai är medvetna om problem med äldre flygplansflotta och jag kan verkligen

berätta att de vet exakt problemet med de olika konstellationer från

STO och CPH.

Jag har själv suttit i möte med TG ledning i CPH och de kan just nu inte

göra annat än att delge önskemål till TG ledning i Bangkok

och vänta på deras beslut och hålla tummarna.

Det är ett stort väldsomspännade linjenät som ska pysslas ihop

och koordineras med flygplanstyper och avgångstider.etc...

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Själv väljer jag Thai av två anledningar:

- Direktflyg ARN - BKK (bor i sthlm)

- Benutrymme (är 2 meter lång)

Men skall man mer värdera faktorer som pris, in flight entertainment system, in flight service etc ligger nog Thai ganska pyrt till

Finns rätt många konkurrenter som blir intressanta då

Till och med lågprisalternativ som Air Berlin kan bli mer intressanta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lamai,

alltid kul att se någon som verkligen gillar att flyga. Jag gillar också det, kanske inte som du dock.

Intressanta ägarandelar enligt pdf:

Thailand’s National Flag Carrier

51% directly 68% indirectly owned by the Royal Thai Government

Jag är inte bra på matte, men.

Stämmer ju, 51% ägs direkt av the Royal Thai Government.

Resterande procent är via företag / institutioner där the Royal Thai Government har ägarintressen som te.x Vayupak (17% av aktierna i Thai Airways) som ägs till 52% av PTT som i sin tur ägs till 51% av Ministry of Finance, Vayupak har desutom 16% av aktierna i PTT (plus att jag säkert missat något ytterligare ägarförhållande mellan PTT/Vayupak).

Då blir det det ju 68% krångligare är det ju inte.. :crazy:

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant!!

1 timme bara försvann från mitt liv, pga av läsande och analyserande av Thai Airways.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför ni lyssnar på era fruar när det gäller komfort på planen till BKK.Jag har den erfarenheten att man flyger mycket bättre med andra bolag och jag har aldrig sett en thai vara vaken under flygning.Så då skulle väl sällskapet må mycket bättre komfortmässigt av att flyga bekvämare,äta bättre,sova skönare även om det tog några timmar mer.Mvh Måne som flyger thaiair p.g.a. direktflyg :bag:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nu är det tydligen klart med 8 nya trippel-sjuor till Thai.

http://www.bangkokpo...e-eight-boeings

Härligt

Det var dessa som bl.a skall användas på Arlan da och Köpenhamns-linjerna har jag för mig

Så om 2 år drygt kan vi börja se fram emot att åka med egen skärm !!

Härligt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt

Det var dessa som bl.a skall användas på Arlan da och Köpenhamns-linjerna har jag för mig

Så om 2 år drygt kan vi börja se fram emot att åka med egen skärm !!

Härligt !

Vad är det som är härligt med ett sämre och mindre plan?!

Flera pling bälte på = nej tack!!

En skandal enligt mig!

B777-300 ligger sämre i luften är B747-400!!

Nej fram med nya B747-8 två eller tre klass!!

med plats för ca :550 pass.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är härligt med ett sämre och mindre plan?!

Flera pling bälte på = nej tack!!

En skandal enligt mig!

B777-300 ligger sämre i luften är B747-400!!

Nej fram med nya B747-8 två eller tre klass!!

med plats för ca :550 pass.

pigge01

Du vet väl att det inte är storleken som är det viktiga ! :whistle:

En skärm med on-demand gör enorm skillnad på 11-timmarsflygningarna

Speciellt för en som aldrig kan sova sittande utan måste ha något att göra

Flygningarna hem är en mardröm för mig när allt skall vara mörkt och tyst och inga filmer visas mer än till middan

Dom nätterna hatar jag :kort:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Utmärkt tråd som samlar så många flygplans kunniga individer på en och samma plats. Vad jag funderar över är, om man nu väljer bort direktflyg med Thai för något annat som innebär en (1) mellanlandning och är ute efter så nya plan som möjligt (oavsett storlek, klass och flygtid) vad satsar man sina pengar då bäst på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet väl att det inte är storleken som är det viktiga ! :whistle:

En skärm med on-demand gör enorm skillnad på 11-timmarsflygningarna

Speciellt för en som aldrig kan sova sittande utan måste ha något att göra

Flygningarna hem är en mardröm för mig när allt skall vara mörkt och tyst och inga filmer visas mer än till middan!

Dom nätterna hatar jag :kort:

En skärm med on-demand gör enorm skillnad på 11-timmarsflygningarna

Detta finnes på alla 747-8 !!!

Och kommer att instaleras på 12 nyaste 747-400.

Dom 6 älsta ska säljas.

Dom 6 nyaste plan som nu går på CPH/ARN ska få ny inredning i hela planen!!

6 av mellan gruppen ska få nya stolar i Ekonomi 325 stolae, Första och Biz.-klass

är bytta tidigare. De 12 gamla 747-400 går sällan på Scandinavien!!

Vad är det som är fel på ett stolbytt 747-400?!

Dom nätterna hatar jag :kort:

Boka med SAS så får du detta redan!

Full påeng ger ca:5350p på Thai kortet!! Star Alliance

Lite högre pris.

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...