Jump to content
IGNORERAD

Svensk tjej gifta sig med Thai kille


amoros23

Recommended Posts

nissefisk1

Hej!

Jag är en 33 årig tjej som vart tillsammans med min pojkvän i ca 1,5 år nu. Vi skulle gift oss nu i mars,men pga av problemen i Bangkok fick vi skjuta på det. Nu till problemet. Jag är här på TR visum o får inte jobba så jag har ingen inkomst. Hade sparat en del pengar vilket vi har behövt att använda nu. Han är Divemaster och har en inkomst på mellan 18-25 tusen Baht per månad.

För att få Marrige Visum måste vi ha 40 000 ihop eller 400 000 sparat på konto?? eller??

Tacksam för alla svar.

Grattis till att ha hittat kärleken i Thailand, men jag är lite nyfiken va du kommer att livnära dig på i Thailand ?

Mvh Nessefesse.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    4

  • broder tuk tuk

    4

  • Herr Chang

    3

  • amoros23

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk

Grattis till att ha hittat kärleken i Thailand, men jag är lite nyfiken va du kommer att livnära dig på i Thailand ?

Mvh Nessefesse.

Har man en thaiman som tjänar 25000 baht i månaden kan väl två personer livnära sig på de stålarna?

Finns ju gott om thailändska familjer som klarar sig på betydligt mindre pengar i månaden.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Har man en thaiman som tjänar 25000 baht i månaden kan väl två personer livnära sig på de stålarna?

Finns ju gott om thailändska familjer som klarar sig på betydligt mindre pengar i månaden.

BTT

Jo iofs men orka leva så fattigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jo iofs men orka leva så fattigt.

Tja fattigt och fattigt kan man ju diskutera.

Med thailändska mått mätt är väl inte 12500 baht per skalle någon jättefattig inkomst.

Jag skulle nog mer vara orolig för att tillbringa all fritid utan arbete med enbart 12500 baht i månaden att röra sig med.

Har ju sett en del skräckexempel på pensionärer i Pattaya som tillbringat sina nätter med att konsumera öl efter öl och sovit bort halva dagen.

Man pallar möjligen detta under en månadssemester men ett sånt liv månad efter månad gör att vissa gubbar ser ganska tärda och slitna ut och sen slår det slint i skallen på vissa och de hamnar helt på sniskan eller hamnar i aphuset eller så hoppar de från höga ballkonger.

Ska man bosätta sig i Thailand så är det nog rätt att det är visast att antingen ha en rimlig sysselsättning eller så pass gott om stålar att man kan leva ett drägligt liv utan att behöva överge sin västerländska standard vad gäller mat och boende o annat.

Men med rimlig sysselsättning, kärlek och en del vänner så är det ju inte helt orimligt att leva på 12500 baht i månaden.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag kan bara hålla med BTT att det går att leva på dessa summor om man har något vettigt att göra på dagarna.

Och är villig att sysselsätta sig med detta vettiga ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis gått igenom mina levnadskostnader och kommit fram till att det är dyrare för vår familj att leva i Thailand än i Sverige.

Behöver minimum 160 000 baht per månad för att gå runt här. Exklusive sparande.

Och då lever vi rätt torftigt. 200 000 baht per månad är en mer realistisk siffra för att leva ett ok liv.

12 500 per månad räcker inte ens till skolbuss för barnen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis gått igenom mina levnadskostnader och kommit fram till att det är dyrare för vår familj att leva i Thailand än i Sverige.

Behöver minimum 160 000 baht per månad för att gå runt här. Exklusive sparande.

Och då lever vi rätt torftigt. 200 000 baht per månad är en mer realistisk siffra för att leva ett ok liv.

12 500 per månad räcker inte ens till skolbuss för barnen. :)

Men att du hamnar på detta belopp och kommer fram till denna slutsats beror väl till största delen på kostnaden för barnens skolgång...eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive,

Absolut.

Skolavgifter + försäkringar = 100 000 per månad för 3 barn om man ska ha dem i skola med internationell läroplan.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jive,

Absolut.

Skolavgifter + försäkringar = 100 000 per månad för 3 barn om man ska ha dem i skola med internationell läroplan.

Nu ingår ju inte dyra restaurangbesök och 50.000 baht i månaden för boende i 25000 bahts budgeten och inte heller skolavgifter för tre barn eller att man tvunget ska köpa di nyaste och modernaste teknikgrejerna var och varannan månad.

Utan helt enkelt ett ganska normalt thailändskt levnadsätt där man kanske bor lite billigare och äter lite vanlig mat dagligen och att man kan gå förbi Big C utan att kärringen ska in där och shoppa.

Som faranggubbe lär man ju knappast hitta någon thaifru som accepterar att leva på 25000 baht i månaden men nu riktar sig ju budgeten egentligen till en svensk kvinna som lever med en thailändsk man och det kanske är annorlunda då??

Vad vet jag??

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis gått igenom mina levnadskostnader och kommit fram till att det är dyrare för vår familj att leva i Thailand än i Sverige.

Behöver minimum 160 000 baht per månad för att gå runt här. Exklusive sparande.

Och då lever vi rätt torftigt. 200 000 baht per månad är en mer realistisk siffra för att leva ett ok liv.

12 500 per månad räcker inte ens till skolbuss för barnen. :)

160 000 bath per månad = 40 000 svenska kronor. Valet är enkelt. Flytta tillbaka till Sverige, så får du barnbidrag och fri skolsjuts till barn :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej och tack för alla inlägg!!

Ja,jag jobbar som dyk instruktör så vi klarar oss bra på bådas inkomster,men vi lever thai liv och inte lyxliv här nere. Går på thai rest,,bor billigt men komfortabelt.

Vi har inga barn ännu så skol avgifter behöver vi inte tänka på ännu.

Allt gick fint med alla papper!!

Tack återigen för alla inlägg!!

Ta hand om er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...