Jump to content
IGNORERAD

4.076


noBuzz

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Kanske Bathen släpps och blir flytande när Thailand har betalt för sina beställda utländska varor.

Exempelvis för deras beställda JAS-plan och för alla nya passagerarplan till kungafamiljen,

samt för den övriga militära utrustningen som ska importeras under detta och nästa år.

Jag har för mig att det förra året meddelades att armen planerade att spendera

ca 400 miljarder bath på nya prylar.

Det kan ju vara ekonomiskt förnuftigt att göra dessa inköp innan Bathen devalveras.

En del utländska investerare tycks inte vilja vänta,

och har nu börjat sälja av Bath till förmån för Dollar.

Baht weakens due to sharp sell-off

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    11

  • lenno

    11

  • GammalDansken

    5

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tjena Jive hur ser kostnadsutveklingen ut i varuhusen och barer är det kostnads ökning nu. Folk drar sig för att åka till Thailand på grund av oroligheterna där, påverkar det priserna. Jag vet att på landsbyggden ökar arbetslöshetn på grund av oroligheterna och den höga Bathen. Jag har hört att det är ganska dött i Pattaya och inga turister nästan.

Annars hur är det med dig och Ath, kommer du till Sverige i sommar.

MVH

Sakaeo

Hej Sakaeo!

Barpriserna har jag ingen större koll på, men jag ser en tendens till ökade priser för övrigt.

Prisökningarna är dock rimliga pga det stora utbudet av varuhus och en minskad farangtäthet (gäller Pattis).

Det stämmer att det är ganska glest med turister just nu, men det hör ju också till årstiden.

Markant är dock frånvaron av asiatiska turister (koreaner bl a) och det hänger nog ihop med oroligheterna.

Just nu planerar jag en resa till Sverige för att hjälpa min mor som har blivit krasslig.

Aht och jag mår jättebra och sverigeresan gör jag enbart för min mors skull.

Hälsa Lasse och hoppas han fixar hälsan!

Kan tillägga att det byggs oerhört mycket i och runt Pattaya och det är nästan uteslutande sk townhouse för thai.

Många och stora komplex med denna hustyp.

Det råder tydligen en stor optimism för thaiarnas utkomst i regionen.

Mvh

Janne

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Innan den Thailändska finanskrisen 1997 pendlade bahten mellan 3-4 baht per krona. Under 1993 var den som starkast på 2.99.

Vad finns för anledning att tro att dessa nivåer inte återkommer?

Da var bathen officiellt knuten till dollarn pa drygt 22 baht/dollar eller liknande. Detta innebar att kursen kanske var lite missvisande eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte den sk marknaden och ingen annan som sätter priset på bathen eller är jag ute och cyklar igen ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Är det inte den sk marknaden och ingen annan som sätter priset på bathen eller är jag ute och cyklar igen ?

Fritz..

Självklart är det efterfrågan som styr priset.

Frågan är vad det är som styr efterfrågan.

Därom tvistar de lärda.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske Bathen släpps och blir flytande när Thailand har betalt för sina beställda utländska varor.

Exempelvis för deras beställda JAS-plan och för alla nya passagerarplan till kungafamiljen,

samt för den övriga militära utrustningen som ska importeras under detta och nästa år.

Jag har för mig att det förra året meddelades att armen planerade att spendera

ca 400 miljarder bath på nya prylar.

Det kan ju vara ekonomiskt förnuftigt att göra dessa inköp innan Bathen devalveras.

En del utländska investerare tycks inte vilja vänta,

och har nu börjat sälja av Bath till förmån för Dollar.

Baht weakens due to sharp sell-off

Frågan är bara om det utgör någon nämnvärd skillnad då jag misstänker att sådana affärer görs upp i USD. Och den växlingskursen ligger på sina 32THB och varit relativ stabil de senaste 3 åren mellan 30-35. Lite skillnad mot 2001 då man behövde hosta upp 45 bath för en $. Som en intressant jämförelse stod kronan vid denna tid i ungefär samma förhållanden som nu gentemot bathen.

Sedan undrar jag om verkligen thailändarna ensamma är kapabla att devalvera sin valuta och varför de skulle göra det när hjulen snurrar, exporten går bra och inflödet av utländsk valuta är massiv genom turismen och sinsoder :) . Skillnad borde det väl vara om omvärlden tycker att prisläget börjar bli alltför högt. Men där tror jag inte vi är ännu iaf.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Lenno,

Exempelvis den Vietnamesiska Dongen har devalverats ett flertal gånger under de gångna åren. Detta för att göra turistandet billigare och för att göra sina exportprodukter attraktivare på världsmarknaden.

När Thailands grannländer utvecklas och kommer ifatt Thailand,

då blir nog även Thailand tvunget att reglera deras valuta nedåt.

Detta för att kunna konkurrera prismässigt. Att förlita sig på att konkurrera med högre kvalitet blir nog inte aktuellt då Thailand inte satsar tillräckligt på ingenjörsutbildningar och annan inhemskt utvecklad teknologi.

Däremot spottar universiteten ur sig tusentals med mediokra akademiker inom administration.

Riktigt duktiga studenter brukar också stanna kvar i USA och i andra länder där de har studerat.

http://www.nationmultimedia.com/home/BoT-Dong-devaluation-should-not-hurt-Thai-economy--30122451.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi faranger är nog inte så viktiga som vi tror för Thailand.

Det verkar som vi inte bidrar med mer än 6-7 % av BNP när det kommer till kritan.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vi faranger är nog inte så viktiga som vi tror för Thailand.

Det verkar som vi inte bidrar med mer än 6-7 % av BNP när det kommer till kritan.

Fritz..

Och vilka är det som importerar en stor del av det som Thailand exporterar?

- Jo , just det - vi Faranger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vilka är det som importerar en stor del av det som Thailand exporterar?

- Jo , just det - vi Faranger.

Jag uttryckte mig nog otydligt. Turismen i Thailand bidrar med ca: 6-7 % av BNP. Det som exporteras går med 100% säkerhet utomlands. Over and out.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Idag på morgonen, svensk tid, stärks SEK mot övriga valutor och USD faller tillbaka under 8SEK igen - och direkt får vi 14THB mer för vår tusenlapp...

När man tycker Bathen är väl stark tänker man nog mer med egna plånboken. Att man får ut så mycket vid ATM- maskinen har ju trots allt varit en av de bidragande orsakerna till att landet haft så många besökare. Tror att detta är minst denna nivå på växlingskurs man får acceptera att betala för att turista i landet framöver.

Lenno,

Det är alltid svårt att förutspå en valutakurs vilket väldigt många sk valutaexperter redan bevisat genom åren. Din tro att bahtkursen kommer att förbli väldigt stark utgår isåfall från att USA kommer att ha en väldigt stark ekonomi framöver eftersom bahten är mer eller mindre knuten till dollarn. Jag har svårt att skriva under på detta utan tror mer på motsatsen dvs att det tar lång tid att städa upp i den amerikanska ekonomin. Allt detta under förutsättning att problemen i Syd Europa kan hanteras på ett hyggligt sätt. Som sagt det är de stora valutorna som styr och trots att ett litet land som Sverige med en av Europas ft starkaste ekonomier onekligen går väldigt bra så sjunker vår valuta mot de dollarknutna valutorna. Det är bara att anpassa sig efter detta och är man beroende av vilken valutakurs som gäller varje gång man står vid en ATM så bör man nog ta ett sabbatsår under 2010.

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr tog morgonen slut och därmed stärks inte kronan längre. :diablo:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tyvärr tog morgonen slut och därmed stärks inte kronan längre. diablo.gif

Det är fortfarande morron här .

post-3917-127488979754_thumb.jpg

mvh

post-3917-127488979754_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, med rådande kurser är det ju ett ypperligt tillfälle att växla in bathingarna till sekiner.

Växla idag, imorrn kan det vara försent!

ValutateoRetikern Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Nu är inte jag så insatt med det här med valutautveckling, men har inte den väldigt låga räntan inverkan på den svaga kronkursen också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Da var bathen officiellt knuten till dollarn pa drygt 22 baht/dollar eller liknande. Detta innebar att kursen kanske var lite missvisande eller?

Mycket möjligt.. har ingen aning.. någon som vet? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

THB per 1 USD under 10 år:

http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=THB&view=10Y

Den grafen ger svar på några av frågorna ovan. Bl.a. att den knappast kan ha varit knuten till 1 USD på 22 bath bara året innan.

Den visar ju även att bathen inte är slaviskt bunden enbart till USD, utan även som skrev i tidigare inlägg; beroende på dels egen inhemsk styrka men också att den även är knuten till de viktigaste handelspartnernas dvs grannländernas valutor. Kanske yuanen t.o.m. är viktigare för Thailand eftersom handelsutbytet (läs: importen är så stor därifrån att det knappast skulle vara så smart att devalvera). Dessutom vet ju alla att just yuanen i sin tur, helt ogenerat till amerikanernas stora förtret, är knuten rakt av till USD.

Jag är medveten om Thailands underlägsenhet gentemot vissa av grannländerna när det gäller utbildningsväsendet på såväl språk- teknik- som finansområdet. Men det verkar som de tar igen detta med råge på turismen där de andra knappast kan komma upp i bråkdelen av Thailands.

De 6- 7% Fritz nämnde tror jag inte ett ögonblick på. Spanien har 15 % av sin BNP genom turismen och om man tar med all den valuta som slussas in via oss faranger som inte är så lätt att registrera såsom månatliga underhåll till nära & kära, indirekta husbyggen (som är skrivna på thai) och "underhållningsbranschen" kommer man säkerligen fram till enorma mörkertal.

Somtam, håller med dig i stort, precis som jag tidigare skrivit om valutaflykt till guld och USD osv. Försökte bara fylla luckan på din fråga varför bathen tycks "ha slitit sig loss" från just USD - till viss del, men inte helt iom yuanen.

Vill man uttrycka sig kraftfullt om USD, kan man göra det så här som Göran Högberg på Börstjänaren gör i dagens nyhetsbrev:

USA´s KREDIT

En vacker dag kommer investerare, hushåll och långivare att tappa förtroendet för USA´s kredit. Då, även i en svag ekonomi, kommer inflationen tillbaka. Folk kommer att rusa för att bli av med sina dollars. Priser kommer att stiga snabbt.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, borde finnas en sammanslagning av graferna för medeltemperatur och växlingskurser så att man på ett bättre sätt kunde planera när man skall ta semester.

Turisten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Vill man uttrycka sig kraftfullt om USD, kan man göra det så här som Göran Högberg på Börstjänaren gör i dagens nyhetsbrev:

USA´s KREDIT

En vacker dag kommer investerare, hushåll och långivare att tappa förtroendet för USA´s kredit. Då, även i en svag ekonomi, kommer inflationen tillbaka. Folk kommer att rusa för att bli av med sina dollars. Priser kommer att stiga snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

THB per 1 USD under 10 år:

http://www.xe.com/cu...to=THB&view=10Y

Den grafen ger svar på några av frågorna ovan. Bl.a. att den knappast kan ha varit knuten till 1 USD på 22 bath bara året innan.

Den visar ju även att bathen inte är slaviskt bunden enbart till USD, utan även som skrev i tidigare inlägg; beroende på dels egen inhemsk styrka men också att den även är knuten till de viktigaste handelspartnernas dvs grannländernas valutor. Kanske yuanen t.o.m. är viktigare för Thailand eftersom handelsutbytet (läs: importen är så stor därifrån att det knappast skulle vara så smart att devalvera). Dessutom vet ju alla att just yuanen i sin tur, helt ogenerat till amerikanernas stora förtret, är knuten rakt av till USD.

Jag är medveten om Thailands underlägsenhet gentemot vissa av grannländerna när det gäller utbildningsväsendet på såväl språk- teknik- som finansområdet. Men det verkar som de tar igen detta med råge på turismen där de andra knappast kan komma upp i bråkdelen av Thailands.

De 6- 7% Fritz nämnde tror jag inte ett ögonblick på. Spanien har 15 % av sin BNP genom turismen och om man tar med all den valuta som slussas in via oss faranger som inte är så lätt att registrera såsom månatliga underhåll till nära & kära, indirekta husbyggen (som är skrivna på thai) och "underhållningsbranschen" kommer man säkerligen fram till enorma mörkertal.

Somtam, håller med dig i stort, precis som jag tidigare skrivit om valutaflykt till guld och USD osv. Försökte bara fylla luckan på din fråga varför bathen tycks "ha slitit sig loss" från just USD - till viss del, men inte helt iom yuanen.

Vill man uttrycka sig kraftfullt om USD, kan man göra det så här som Göran Högberg på Börstjänaren gör i dagens nyhetsbrev:

USA´s KREDIT

En vacker dag kommer investerare, hushåll och långivare att tappa förtroendet för USA´s kredit. Då, även i en svag ekonomi, kommer inflationen tillbaka. Folk kommer att rusa för att bli av med sina dollars. Priser kommer att stiga snabbt.

Ingen ide att ifrågasätta Frits ang turismens del av Thailands inkomster.

Ca 6% - Du kan lätt hitta en källa - siffran har förekommit ganska ofta i detta forum.

Vad angår bathens volatilitet så är det en komplicerat vetenskap som din kurva inte kastar mycket ljus över.

Du kan ju läsa avhandlingen nedan som omhandlar 4 asiatiska valutors fluktuationer (inkl. THB) i perioden 1985-2008

dvs även under den finansiella krisen i Asien 1997.

Modellen som testas heter GARCH (generalized autoregressive conditional heteroscedasticity) models of Bollerslev(1986)

som enligt artikeln har blivit ett allt mera populärt analysverktyg.

work288.pdf

Från studien...

Thailand

Our analysis in Figure 1 shows that Thailand’s currency has changed 3 times the

volatility regime and Table 3.1 shows that the first break point occurred on May 15,

1997. Recall from Table 1 that the Asia crisis started by serious attacks of hedge

funds on May 14 and 15, 1997, against the Thai currency, so the break point marks

exactly the beginning of the Asian crisis. After fruitless defenses the authorities had

to change the currency system on July 2, 1997, 6 weeks after the attacks began: thus

the estimated structural change in volatilities is exactly in line with financial history.

The second break point occurred on Sep. 29, 1998, 5 quarters after the regime switch,

and marked the end of the high volatility regime, about 1 month after a new agreement

with the IMF had been found.

The third break point was found in our analysis for Dec. 11, 2006, after which the

volatility increased almost to the level of the Asia crises. This increase in volatility

was caused by a coup d’etat, which took place on (Tuesday) Sep. 19, 2006, when the

Thai army toppled the elected government of Prime Minister Thaksin Shinawatra.

The subsequent instability of the new government of Thailand made the currency

more volatile.

Läs mera i pappret...

Det finns andra studier som t.ex. försöker visa på sammanhang mellan börsens utveckling och valutans värde.

När jag väl hittar det fulländade verktyget som kan förutsäga exakt - kommer jag att bli rik smiley.gif

mvh GD

work288.pdf

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag väl hittar det fulländade verktyget som kan förutsäga exakt - kommer jag att bli rik smiley.gif

Och jag med! För då ska jag bli din kompis!

Det är så mycket som påverkar valutorna, förutom inhemska ekonomiska trender (och lönelägen), att det är

lönlöst att försöka spekulera i något.

Annat än som Arne - i att det kommer gå ner! Eller upp!. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså...jaha...då så.

Märkligt bara att det finns rätt mycket folk som försörjer sig på det. B)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jasså...jaha...då så.

Märkligt bara att det finns rätt mycket folk som försörjer sig på det. cool.gif

Japp, som spekulerar i valutor, i råvaror you name it.

För lånade pengar, dina och mina.

Ibland förlorar de några hundra mille.

Eller miljarder.

idi*ter - hur svårt kan det vara?

Men idi*terna får behålla jobbet, och bonussarna.

Vi andra står där med en finanskris som ska betalas

och när semestern i Thailand äntligen ska bli - sjunker kronan igen.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså...jaha...då så.

Märkligt bara att det finns rätt mycket folk som försörjer sig på det. cool.gif

Varför är det så märkligt?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...