Jump to content
IGNORERAD

Gulskjortan som ockuperade flygplatsen och blev utrikesminister


JaiDi

Recommended Posts

Min länk

Intressant bloggartikel från aftonbladet.

Gulskjortan som ockuperade flygplatsen och blev utrikesminister

21 maj 2010, kl 15:36 Skrivet av Wolfgang Hansson - Aftonbladet Anmäl !

Ska bli intressant att se hur den thailändska rättvisan behandlar de rödskjortor som gripits.

Långa fängelsestraff, amnesti eller rent av toppjobb i regeringen?

För gulskjortorna har det gått väldigt bra.

För mindre än två år sedan var Kasit Piromya med om att ockupera Bangkoks två internationella flygplatser. Den hölls stängda i en vecka.

Han framträdde som talare på fler möten arrangerade av gulskjortornas PAD (Demokratiska aliiansen) och försvarade ockupationen som han hävdade "var del av den demokratiska processen". Han kallade demonstranternas övertagande av flygplatsen för en "innovativ form av folkliga protester".

Flygtrafiken till och från Thailand blev mer eller mindre lamslagen. Stängningen beräknades ha orsakat förluster på flera hundra miljoner kronor.

Samme Kasit är i dag Thailands utrikesminister. Knappt hade rödskjortornas regering fallit och de gula tagit över förrän han blev utnämnd.

I den egenskapen läxar han upp både rödskjortor och utländska regeringar. Under ett besök i Washington nyligen kallade Kasit rödskjortornas inspiratör och finansiär, den före detta premiärministern Thaksin Shinawatra, för terrorist. Han jämförde honom med Hitler och Stalin.

Sagt av samme man som stödde militärkuppen 2006 mot den folkvalde Thaksin.

Samtidigt attackerade Kasit länder som Sverige som låtit Thaksin resa in i landet.

– De blandar sig i Thailands inre angelägenheter och struntar i det faktum att Thaksin är dömd till fängelse för korruption, sa Kasit.

Jag kan inte tolka Kasit på annat sätt än att han tycker det är terrorism när rödskjortorna ockuperar Bangkoks gator men fullt legitimt att ockupera stadens flygplats.

Det är ok att använda utomparlamentariska metoder för att störta en folkvald regering. Men det är inte ok att använda liknande metoder för att få en icke folkvald regering att avgå.

Thai Airways har stämt Kasit och 36 andra för flygplatsockupationen. Något åtal har ännu inte setts till. Hela polisutredningen verkar ha runnit ut i sanden.

Nu väntar vi på vad som ska hända med rödskjortornas ledare. De mer moderata är gripna medan de militanta ledarna lyckadats gå under jorden. Eftersom regeringen kallat dem terrorister får man förmoda att det blir långa fängelsestraff.

I går räckte dock premiärminister Abhisit ut en hand mot oppositionen. Han lovade sociala reformer och en oberoende utredning av alla händelser i samband med händelserna de senaste två månaderna. Han vädjade om enighet.

Möjligen ett tecken till domstolarna att använda silkesvantar.

Han sa dock inget om det som rödskjortorna mest av allt vill ha; nyval.

Utan nyval får konflikten ingen lösning. Då är det bara en tidsfråga innan protesterna kommer igång igen. På sikt ökar risken för inbördeskrig.

Innan dess återstår att se om de röda och gula är lika inför lagen.

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    16

  • Tallviking

    8

  • RoiET

    8

  • Marsupilami

    7

Mest aktiva i denna tråd

Ja blir intressant om dessa gula "terrorister" blir dömda till samma straff som dom röda.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Dom "fredliga röda" på videon i länken.

Ja inte ska väl dom dömmas.

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom "fredliga röda" på videon i länken.

Ja inte ska väl dom dömmas.

/Marsupilami

Nä fan, det såg helt normalt ut tycker jag! :ironi:

Min flickvän som bor i Bangkok i 5 dagar till berättade igår att minst 3500 har dött, inte ca 50 som Aftönblädet och Äxpressens skriver!

Men från USA kommer det uppgifter om att det inte är thailändare som skjuter och eldar på, utlänningar sägs det va!

Kanske en viss Kim fjong 2 är i farten? :kort:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Dom "fredliga röda" på videon i länken.

Ja inte ska väl dom dömmas.

/Marsupilami

Helt klart skall vissa personer tas om hand av rättssystemet.

Dock man man kanske fråga varför vissa personer som tog hand om och stängde flygplatsen i dec 2008 inte tagits om hand om i rättsystemet (utan t.o.m blivit ministrar) så kan det ju vara svårt att förstå logiken i landet Thailand.

Sedan att det går rykten om att det är fler dödsoffer kan man ju förstå om man tittar tillbaks på vad som hände i maj 1992. Då försvann ju en ganska stor mängd av demonstranter som fortfarande saknas. Att sedan vissa av dessa setts lastats på militära lastbilar som lik är det ingen som vågar prata om.

Man kan ju dock hoppas att nuvarande teknik/kommunikation och mängd icke thai gör att det är svårare att dölja detta år 2010 än det var 1992.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Att det ska va så svårt att bli av med dom? Kan ju ente va svårt att kartlägga ders rörelser + familj.- :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall man väl i ärlighetens namn säga att Kasit inte var med och ockuperade flygplatsen. Han var däremot där och talade och gav ockupanterna sitt stöd, vilket väl inte var speciellt bra. Att man sedan inte kan jämföra de gulas 9 dagar långa ockupation med de rödas 2 månader långa ockupation av centrala Bangkok är en annan sak. Vr och en skall dömas utifrån de brott de begått gula som röda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredliga gula demonstrationer.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

fel

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Fredliga gula demonstrationer.

Ja det har du rätt i om man jämför med dom "röda" demonstrationerna.. :great:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Varfor alltid blanda in de rodas demonstrationer och brott nar man diskuterar de gulas och vice versa?

"De andra var annu varre"- resonemang kanske funkar pa mellanstadiet men knappast om man har nagon som helst ambition att bli en fungerande rattstat.

Att Kasit gav sitt aktiva stod till en terroristhandling (flygplatsockupationen)bor rimligtvis varderas separat och inte relativt hur mkt brott som begicks av de roda 1 1/2 ar senare.

Ar det nagon som tycker att Kasit inte ar extremt olamplig som utrikesminister?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall man väl i ärlighetens namn säga att Kasit inte var med och ockuperade flygplatsen. Han var däremot där och talade och gav ockupanterna sitt stöd, vilket väl inte var speciellt bra. Att man sedan inte kan jämföra de gulas 9 dagar långa ockupation med de rödas 2 månader långa ockupation av centrala Bangkok är en annan sak. Vr och en skall dömas utifrån de brott de begått gula som röda.

Nu skall man väl i ärlighetens namn säga att Thaksin inte var med och ockuperade centrala Bangkok. Han talade däremot via länk och gav ockupanterna sitt stöd, vilket väl inte var speciellt bra. Att man sedan inte kan jämföra fascisternas olagliga ockupation av flygplatserna med de fattigas kamp för demokrati och lika värde är en annan sak. Var och en skall dömas utifrån de brott de begått. Gula som röda. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Nu skall man väl i ärlighetens namn säga att Thaksin inte var med och ockuperade centrala Bangkok. Han talade däremot via länk och gav ockupanterna sitt stöd, vilket väl inte var speciellt bra. Att man sedan inte kan jämföra fascisternas olagliga ockupation av flygplatserna med de fattigas kamp för demokrati och lika värde är en annan sak. Var och en skall dömas utifrån de brott de begått. Gula som röda. :)

Ja man ska i ärlighetens namn inte heller blanda ihop thaifolket med de "rödas" kamp.(där de "röda"ledarna bara var ute efter att få tillbaka korumperade pengar som regeringen fryst.)

Då det visade sig att de "röda" inte hade stöd nog av vanligt folk och att regeringen kunde sätta stopp för de"röda" terroristerna.

Då övergav dom rika "röda" ledarna sitt fotfolk som hade först bakom ljuset.

Folket som då hade blivit betalda att vara där några dagar men som hindrades att ta sig hem genom att pass beslagtogs av "röda" ledare.(vanligt folk upplever ju att passet är nödvändigt att ha och kanske inte vet att man kan få nytt relativt enkelt.)

De "röda" ledarna borde verkligen straffas för sina brott.

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Nu skall man väl i ärlighetens namn säga att Thaksin inte var med och ockuperade centrala Bangkok. Han talade däremot via länk och gav ockupanterna sitt stöd, vilket väl inte var speciellt bra. Att man sedan inte kan jämföra fascisternas olagliga ockupation av flygplatserna med de fattigas kamp för demokrati och lika värde är en annan sak. Var och en skall dömas utifrån de brott de begått. Gula som röda. smile.gif

Nu forstår jag att du gjorde en travestering på OldWolfs enogda inlägg men jag tycker ändå det är osmakligt att påstå att de gula var fascister. Jag skulle tro att det fanns procentuellt ungefär lika många extremister på både den gula och roda sidan. PAD "pre-Thaksin", alltså innan militärkuppen, hade ett gigantsikt stod inte bara bland Bangkoks medelklass utan även bland Sodra och Centrala Thailands fattiga. Det är ju egentligen ganska självklart att man demonstrerar när landets premiärminister betraktar sitt lands finanser som sin egen plånbok. Det PAD som ockuperade flygplatserna hade nog inget storre folkligt stod; en blandning av hard-core entusiaster och allmänna bråkstakar uppbackade av några gigantiska plånbocker, inte helt olikt den roda demonstrationen.

Ledarna for både gula och roda demonstrationer ska givetvis provas av domstol så snart all bevisforing samlats in och det borde rimligtvis vara klart sedan länge gällande de gula, punkt slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Min länk

Intressant bloggartikel från aftonbladet.

Gulskjortan som ockuperade flygplatsen och blev utrikesminister

21 maj 2010, kl 15:36 Skrivet av Wolfgang Hansson - Aftonbladet Anmäl !

Ska bli intressant att se hur den thailändska rättvisan behandlar de rödskjortor som gripits.

Långa fängelsestraff, amnesti eller rent av toppjobb i regeringen?

För gulskjortorna har det gått väldigt bra.

För mindre än två år sedan var Kasit Piromya med om att ockupera Bangkoks två internationella flygplatser. Den hölls stängda i en vecka.

Han framträdde som talare på fler möten arrangerade av gulskjortornas PAD (Demokratiska aliiansen) och försvarade ockupationen som han hävdade "var del av den demokratiska processen". Han kallade demonstranternas övertagande av flygplatsen för en "innovativ form av folkliga protester".

Flygtrafiken till och från Thailand blev mer eller mindre lamslagen. Stängningen beräknades ha orsakat förluster på flera hundra miljoner kronor.

Samme Kasit är i dag Thailands utrikesminister. Knappt hade rödskjortornas regering fallit och de gula tagit över förrän han blev utnämnd.

I den egenskapen läxar han upp både rödskjortor och utländska regeringar. Under ett besök i Washington nyligen kallade Kasit rödskjortornas inspiratör och finansiär, den före detta premiärministern Thaksin Shinawatra, för terrorist. Han jämförde honom med Hitler och Stalin.

Sagt av samme man som stödde militärkuppen 2006 mot den folkvalde Thaksin.

Samtidigt attackerade Kasit länder som Sverige som låtit Thaksin resa in i landet.

– De blandar sig i Thailands inre angelägenheter och struntar i det faktum att Thaksin är dömd till fängelse för korruption, sa Kasit.

Jag kan inte tolka Kasit på annat sätt än att han tycker det är terrorism när rödskjortorna ockuperar Bangkoks gator men fullt legitimt att ockupera stadens flygplats.

Det är ok att använda utomparlamentariska metoder för att störta en folkvald regering. Men det är inte ok att använda liknande metoder för att få en icke folkvald regering att avgå.

Thai Airways har stämt Kasit och 36 andra för flygplatsockupationen. Något åtal har ännu inte setts till. Hela polisutredningen verkar ha runnit ut i sanden.

Nu väntar vi på vad som ska hända med rödskjortornas ledare. De mer moderata är gripna medan de militanta ledarna lyckadats gå under jorden. Eftersom regeringen kallat dem terrorister får man förmoda att det blir långa fängelsestraff.

I går räckte dock premiärminister Abhisit ut en hand mot oppositionen. Han lovade sociala reformer och en oberoende utredning av alla händelser i samband med händelserna de senaste två månaderna. Han vädjade om enighet.

Möjligen ett tecken till domstolarna att använda silkesvantar.

Han sa dock inget om det som rödskjortorna mest av allt vill ha; nyval.

Utan nyval får konflikten ingen lösning. Då är det bara en tidsfråga innan protesterna kommer igång igen. På sikt ökar risken för inbördeskrig.

Innan dess återstår att se om de röda och gula är lika inför lagen.

JaiDi

Hej

Det som du skrev om i ditt inlägg visar väldigt tydligt hur godtyckligt landets lagar används, och hur korrumperade myndigheter och domstolar är,

när dom favoriserar en part (aristokrater, militärer och Bangkok elit) i landets politik, och i princip omöjliggör för oppositionen att regera även när dom är

i majoritet, och numera är nog målet att med samma myndigheter och domstolar att utradera all opposition, genom att kalla oppositionen för terrorister.

Alltså precis det samma som deras egen Utrikesminister vore om lagarna användes konsekvent och domstolarna inte var partiska.

För mig blir Thailand och dess regering mer och mer lik den i grannlandet Burma, som också har en regering som styr landet tack vare militär som hotar och

upprätthåller "ordning", domstolar som fängslar oppositionen, och genom att kalla alla som vill ha förändring av detta för terrorister och fiender till staten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ar det nagon som tycker att Kasit inte ar extremt olamplig som utrikesminister?

Hej

Apishit och Prem?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ja man ska i ärlighetens namn inte heller blanda ihop thaifolket med de "rödas" kamp.(där de "röda"ledarna bara var ute efter att få tillbaka korumperade pengar som regeringen fryst.)

Då det visade sig att de "röda" inte hade stöd nog av vanligt folk och att regeringen kunde sätta stopp för de"röda" terroristerna.

Då övergav dom rika "röda" ledarna sitt fotfolk som hade först bakom ljuset.

Folket som då hade blivit betalda att vara där några dagar men som hindrades att ta sig hem genom att pass beslagtogs av "röda" ledare.(vanligt folk upplever ju att passet är nödvändigt att ha och kanske inte vet att man kan få nytt relativt enkelt.)

De "röda" ledarna borde verkligen straffas för sina brott.

/Marsupilami

Hittils har du endast indirekt "forsvarat" de gulas beteende genom att konsekvent prata om de roda. Vi har ju redan ett gang tradar som diskuterar dem och deras beteende - sa vad anser du om Kasit? Ar han lamplig som FM? Skall han avga? osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man sedan inte kan jämföra fascisternas olagliga ockupation av flygplatserna med de fattigas kamp för demokrati och lika värde är en annan sak.

Naturligtvis så har du rätt. Och man kan naturligtvis inte jämföra flygplatsockupation med UDDs mördande, bombande och brännande av allehanda byggnader.

Däremot så kan man jämföra fattigas kamp för lika värde med PADs kamp för minskad korruption.

Vilka menar du är fascisterna som ockuperat flygplatsen föressten?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Dagens utmaning:

- Framfor en asikt om de gulas beteende utan att referera till de roda

- Framfor en asikt om de rodas beteende utan att referera till de gula

Rimligtvis sa bor deras handlingar inte varderas relativt varandra eller?

Jag anser att PAD's ockupation av bla. flygplatsen gar att klassa som terrorism och ledarna bor omedelbart straffas och Kasit och Korn som oppet och aktivt stott ockupationen bor genast avga.

Jag anser att UDD ockupation av centrala Bangkok gar att klassa som terrorism och ledarna bor omedelbart straffas och PTP politiker som oppet stott deras handlingar skall kastas ur parlamentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föressten.. när vi ändå håller på... det är ju rätt många som gnäller på PAD att de är fascister, royalister, elit.. etc.

Kan detta verifieras någonstans?

Är det någon som har några länkar till PAD-sidor där detta kommer fram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens utmaning:

- Framfor en asikt om de gulas beteende utan att referera till de roda

- Framfor en asikt om de rodas beteende utan att referera till de gula

Rimligtvis sa bor deras handlingar inte varderas relativt varandra eller?

Jag anser att PAD's ockupation av bla. flygplatsen gar att klassa som terrorism och ledarna bor omedelbart straffas och Kasit och Korn som oppet och aktivt stott ockupationen bor genast avga.

Jag anser att UDD ockupation av centrala Bangkok gar att klassa som terrorism och ledarna bor omedelbart straffas och PTP politiker som oppet stott deras handlingar skall kastas ur parlamentet.

Amen. Jag anser detsamma.

De som stått på scen under demonstrationer som genomförts olagligt bör avgå - genom sitt uppvisande av brist på respekt för lag och ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att PAD's ockupation av bla. flygplatsen gar att klassa som terrorism och ledarna bor omedelbart straffas och Kasit och Korn som oppet och aktivt stott ockupationen bor genast avga.

Jag anser att UDD ockupation av centrala Bangkok gar att klassa som terrorism och ledarna bor omedelbart straffas och PTP politiker som oppet stott deras handlingar skall kastas ur parlamentet.

Allvarligt talat Wille, är det dina seriösa åsikter eller vill du skapa ytterligare debatt?

En så pass bildad man som jag anser dig vara och som du på många olika sätt visat tidigare borde inte uttrycka sig så slarvigt.

Jag tror inte att jag behöver motivera mig ytterligare men kan göra det om du anser det nödvändigt?

Däremot skulle jag gärna se att du motiverar dig ytterligare om det nu var seriöst menat.

Mvh Welder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat Wille, är det dina seriösa åsikter eller vill du skapa ytterligare debatt?

En så pass bildad man som jag anser dig vara och som du på många olika sätt visat tidigare borde inte uttrycka sig så slarvigt.

Jag tror inte att jag behöver motivera mig ytterligare men kan göra det om du anser det nödvändigt?

Däremot skulle jag gärna se att du motiverar dig ytterligare om det nu var seriöst menat.

Mvh Welder.

Jag vill höra! Jag fattar inte heller! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Allvarligt talat Wille, är det dina seriösa åsikter eller vill du skapa ytterligare debatt?

En så pass bildad man som jag anser dig vara och som du på många olika sätt visat tidigare borde inte uttrycka sig så slarvigt.

Jag tror inte att jag behöver motivera mig ytterligare men kan göra det om du anser det nödvändigt?

Däremot skulle jag gärna se att du motiverar dig ytterligare om det nu var seriöst menat.

Mvh Welder.

Jag forstar inte vad du inte forstar.

Anser du att kommentaren gallande PAD ar felaktig?

Anser du att kommentaren gallande UDD ar felaktig?

Eller anser du att de rodas respektive gulas handlingar bor varderas gentemot varandra?

eller anser du

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag forstar inte vad du inte forstar.

2. Anser du att kommentaren gallande PAD ar felaktig?

3. Anser du att kommentaren gallande UDD ar felaktig?

4. Eller anser du att de rodas respektive gulas handlingar bor varderas gentemot varandra?

eller anser du

1. Hur du kan dra en parallell mellan ockupation och terrorism?

2. Ja, jag anser inte att man kan jämställa en ockupation med terrorism.

3. Ja, se ovan.

4. Nej, det är två skilda handlingar där det ena inte försvarar det andra.

Jag vill höra! Jag fattar inte heller! :)

Hörde du vad jag skrev nu? ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...