Jump to content
IGNORERAD

Optiker i Udon


Posten Berit

Recommended Posts

Posten Berit

Har någon köpt glasögon i Udon?

Undrar hur optikerna är där och ifall det är prisvärt att köpa glasögon?

Gjorde ett lite halvdant försök att leta efter glasögon i Pattaya förra året men tyckte priserna var ungefär som hos de lite dyrare butikerna i Sverige.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengt-Erik

Köpte till tanten i Ubon, för ca 1 1/2 år sen, fungerar än,

betalade 1,200 bath, ta en dagstur dit

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinlager

Köpte ett par glasögon i Udon Thani förra året. Synundersökning, glasögon och bågar för 2000 Bht (då valde jag ett par bågar av titanium, inget brytningsfel). Har inte kvar adressen men den ligger på Posri Rd bredvid kinesen som säljer naturmedicin. Även optikern är thaikines och pratar utmärkt engelska. Viktigt för mig var att jag fick rekommendation om honom av tre separata personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett par glasögon i Udon Thani förra året. Synundersökning, glasögon och bågar för 2000 Bht (då valde jag ett par bågar av titanium, inget brytningsfel). Har inte kvar adressen men den ligger på Posri Rd bredvid kinesen som säljer naturmedicin. Även optikern är thaikines och pratar utmärkt engelska. Viktigt för mig var att jag fick rekommendation om honom av tre separata personer.

Steinlager...Ingick inte även ett glas med supersöt apelsinjuice? Det brukar vara standard hos optikerna i Udon B)

Förövrigt kan jag bara instämma att prisläget på glasögon i Udon är riktigt trivsamt. Förvisso har jag inget annat än Sverige att jämföra med.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Tjena Mr Lao Kao,

Vi är ju några stycken på forumet som de senaste veckorna har misstänkt att du har problem men synen och jag tror till och med att någon, kanske rent av på ett något oforskämt sätt, har påpekat det. Dina synproblem, så kallat selektivt seende, kan dock inte avhjälpas i Udon Thani. Koper du nya glasogon i Udon Thani foreligger det tvärtom en uppenbar risk att du får än mer selektivt seende, det är ett välkännt faktum att många Udon Thanier har liknande problem som du har.

Jag skulle istället rekommendera att du koper ett par glasogon på Paragon eller någonstanns i sodra Thailand, många där har också problem med selektivt seende men i ditt fall skulle det kanske kompensera ditt befintliga problem. Om du inte vill vara så drastisk skulle du också kunna kopa en lins, foreslagsvis den vänstra, i Udon Thani och sedan den hogra linsen i Ranong. Vem vet, ditt selektiva seende kanske då är som bortblåst.

Untitled-1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mr Lao Kao,

Vi är ju några stycken på forumet som de senaste veckorna har misstänkt att du har problem men synen och jag tror till och med att någon, kanske rent av på ett något oforskämt sätt, har påpekat det. Dina synproblem, så kallat selektivt seende, kan dock inte avhjälpas i Udon Thani. Koper du nya glasogon i Udon Thani foreligger det tvärtom en uppenbar risk att du får än mer selektivt seende, det är ett välkännt faktum att många Udon Thanier har liknande problem som du har.

Jag skulle istället rekommendera att du koper ett par glasogon på Paragon eller någonstanns i sodra Thailand, många där har också problem med selektivt seende men i ditt fall skulle det kanske kompensera ditt befintliga problem. Om du inte vill vara så drastisk skulle du också kunna kopa en lins, foreslagsvis den vänstra, i Udon Thani och sedan den hogra linsen i Ranong. Vem vet, ditt selektiva seende kanske då är som bortblåst.

Untitled-1.gif

Nu har Du nog fel, i varje fall beträffande selektering av färgspektrat, jag har inhandlat fler par glasögon, såväl dubbelslipade som photocromatisla och inte f-n blev det rött, snarare gulgrått i solskenet.

Annars håller jag med Mange och Steinlager, optikerna är superba i Udon och priserna överkomliga även för de mer exclusiva märken och svåra slipningar.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...