Jump to content
IGNORERAD

Nya planer


hayes

Recommended Posts

Hej

Nu har vi bestämt att istället för att jag ska åka till BKK och besöka henne så ska hon komma hit igen

Så, mina tankar går ju såklart till framtiden. Hur kan vi göra på ett smart sätt med visa, uppehållstillstånd m.m

Tänker såhär:

Vi ansöker om 90dgr visa. Vill vi att hon ska stanna längre isf när ansöker vi om ytterligare 90dgr?

Vad är chanserna att få dom ytterligare 90 dagarna? Och när funkar det att ansöka om förlängningen?

När hon sen måste tillbaka till Thailand så har jag för mig fått infon om att hon måste vara borta från Sverige i 90dgr innan hon kan komma tillbaka??

(Eller kan man ansöka uppehållstillstånd från Sverige?)

Vad är egentligen det bästa sättet att kunna vara tillsammans i Sverige utan att vara tvungna att vara ifrån varandra??

I korta drag så ser var tid tillsammans hittills ut såhär:

Träffades i Thailand i slutet av Januari. Umgicks tillsammans till jag åkte hem i början av Mars.

Sen kom hon hit i 4 veckor i April.

Nu siktar vi på att hon ska komma hit i början av Juli.

Så råd, tankar och ideer är välkomna =)

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Hon kan ansöka om 90 dagars schengenvisum och få ytterliga 3 månaders förlängning i Sverige - ett s.k. uppehållstillstånd för besök hos Migrationsverket.

Hon behöver inte vänta 90 dagar i hemlandet (gäller enbart vid ansökan om schengenvisum), för att söka UT till Sverige. Hon kan lämna in ansökan direkt när hon kommer hem igen.

Hon kan inte ansöka om UT från Sverige eftersom hon inte har något giltigt skäl för en sådan ansökan utan det måste göras via svenska ambassaden i Bangkok.

Detta är det smidigaste sättet att gå tillväga samtidigt som hon får en bra chans att lära känna Sverige ytterligare före hon ansöker om bosättning här.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

När i de första 3 månaderna bör vi ansöka om förlängningen? Hur lång tid tar det att få svar?

Hur lång tid kan det ta för henne att ansöka om UT när hon väl är tillbaka i Thailand?

Jag kommer nog att återkomma med fler frågor i denna tråd så du får gärna

göra det extremt suveräna jobb du gör här i forumet. Är imponerad över att du snällt svarar på alla rörande de här typen av frågor.

Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få då jag inte har någon i min

närhet med den här erfarenheten, TACK!

//Hayes

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

På en förlängningsansökan får man svar direkt när man besöker Migrationsverket.

En handläggning av en UT ansökan kan ta från 3 till 6 månader beroende på hur komplett ansökan är och hur många ärenden Migrationsverket har att handlägga.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag inte kan ta mig till Thailand efter hon åkt tillbaka så kan det ta upp till ett halvår innan vi får se varandra igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Så om jag inte kan ta mig till Thailand efter hon åkt tillbaka så kan det ta upp till ett halvår innan vi får se varandra igen?

Ja, så är det tyvärr.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så är det tyvärr.

Herr Chang har talat.

Okay då blir det till att spara på semesterdagarna framöver.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...