Jump to content
IGNORERAD

Läskunnighet i Thailand


Posten Berit

Recommended Posts

Posten Berit

Det var feltolkat igen, eller iaf inte som frugan menade.

Vad frugan menade var att de som stal allt i den 7/11 butiken kanske inte kunde läsa Thai, eftersom de kom från ett annat land.

Underförstått: Det var betalda protestanter men inte Thai.

(Jag vet att hon menade så eftersom hon sade det också.)

Fatta nu snälla: Detta uttal från frugan var ett typiskt, korkat uttalande från en normalt klok och snäll Thai, som ledsnat på kaoset.

Finns säkert fler korkade uttalanden från normalt kloka och snälla människor i denna tråden.

MVH Tommy

Ok! Sorry! Jag missuppfattade. Blev bara lite ledsen för hur hur flera här innan förlöjligade de röda på grund av deras avsaknad av utbildning och ointresse för böcker. I och med flera andra inlägg i 7/11-incidenten om just böckerna skällde jag på fel person.

Som svar på en willes inlägg om läskunnigheten så har det blivit bättre och visst kan man debattera om 1 av 20 som inte kan läsa överhuvudtaget är en liten eller stor siffra. Jag hittar ingen siffra på det, men jag misstänker att det finns en stor andel som inte kan läsa flytande och därför har svårigheter att läsa dagstidningar eller böcker. Att problemet är lika stort i städerna visste jag inte, men det är väl rätt naturligt då det finns fattiga även där.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Sorry! Jag missuppfattade. Blev bara lite ledsen för hur hur flera här innan förlöjligade de röda på grund av deras avsaknad av utbildning och ointresse för böcker. I och med flera andra inlägg i 7/11-incidenten om just böckerna skällde jag på fel person.

Som svar på en willes inlägg om läskunnigheten så har det blivit bättre och visst kan man debattera om 1 av 20 som inte kan läsa överhuvudtaget är en liten eller stor siffra. Jag hittar ingen siffra på det, men jag misstänker att det finns en stor andel som inte kan läsa flytande och därför har svårigheter att läsa dagstidningar eller böcker. Att problemet är lika stort i städerna visste jag inte, men det är väl rätt naturligt då det finns fattiga även där.

Läskunnigheten är stor i Thailand men läsförståelsen är det sämre med, ungefär som här på MPR... :whistle:

Har upplevt många gånger att de flesta thai kan läsa orden men har inte en susning om vad de egentligen betyder, iallafall när jag jobbat med thai som studerar engelska.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Läskunnigheten är stor i Thailand men läsförståelsen är det sämre med, ungefär som här på MPR... whistle.gif

Har upplevt många gånger att de flesta thai kan läsa orden men har inte en susning om vad de egentligen betyder, iallafall när jag jobbat med thai som studerar engelska.

biggrin.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ok! Sorry! Jag missuppfattade. Blev bara lite ledsen för hur hur flera här innan förlöjligade de röda på grund av deras avsaknad av utbildning och ointresse för böcker. I och med flera andra inlägg i 7/11-incidenten om just böckerna skällde jag på fel person.

Som svar på en willes inlägg om läskunnigheten så har det blivit bättre och visst kan man debattera om 1 av 20 som inte kan läsa överhuvudtaget är en liten eller stor siffra. Jag hittar ingen siffra på det, men jag misstänker att det finns en stor andel som inte kan läsa flytande och därför har svårigheter att läsa dagstidningar eller böcker. Att problemet är lika stort i städerna visste jag inte, men det är väl rätt naturligt då det finns fattiga även där.

Analfabetismen är marginellt mindre i Sverige än i Thailand.

Ca 95% kan läsa där mot 97% eller mer här enligt statistiken.

Det finns ju alltid en viss andel av befolkningen som aldrig kommer att kunna

men om denna naturliga analfabetism är medräknat i ovanstående procentsatser är jag osäker på.

Går du till grannlandet Burma är du nere i ca 90% och det är en väsentlig skillnad.

Där spenderas endast 3% av BNP på skola och hälsovård så det lär bli ännu värre.

Ibland får man epitetet "ej läskunnig" här på forum'et, men om det räknas med i statistiken vet jag ej smiley.gif

smiley.gifsmiley.gif mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ibland får man epitetet "ej läskunnig" här på forum'et, men om det räknas med i statistiken vet jag ej smiley.gif

smiley.gifsmiley.gif mvh

Hehehe.. Då är vi minst två här som är analfabeter. Rätt hög siffra internationellt på ett internetforum. :) Fast jag har fått höra det mesta allt från att min läskunnighet har ifrågasatts till att ett otal gånger blivit kallad för idi*t. Ibland är det betydligt värre saker. Jag har till och med fått ett par PM vilka jag inte ska gå mer in på.

Jag ska själv kämpa för att få mina inlägg till IL-nivå, vilka måste vara de med mest självkontroll på detta forum. Det är väl en bra bit kvar för mig. :)

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hehehe.. Då är vi minst två här som är analfabeter. Rätt hög siffra internationellt på ett internetforum. smile.gif Fast jag har fått höra det mesta allt från att min läskunnighet har ifrågasatts till att ett otal gånger blivit kallad för idi*t. Ibland är det betydligt värre saker. Jag har till och med fått ett par PM vilka jag inte ska gå mer in på.

Jag ska själv kämpa för att få mina inlägg till IL-nivå, vilka måste vara de med mest självkontroll på detta forum. Det är väl en bra bit kvar för mig. smile.gif

Håller helt med om det senare.

Finns ingen här som skriver så totalt befriat från raljerande, sarkasm och pajkastning som IL.

Håller sällan med honom i sak men alla retoriska övergrepp får mig att beundra hans totala lugn ännu mera.

Många här lyckas i kraft av kunskap och lysande inlägg att framstå som kloka, men ett enda "clown",

"idi*t", "du ljuger" eller "du är ej läskunnig" får respekten att dunsta fortare än kvickt.

Tur att de samma sällan bryr sig smiley.gif

smiley.gifsmiley.gif mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok! Sorry! Jag missuppfattade. Blev bara lite ledsen för hur hur flera här innan förlöjligade de röda på grund av deras avsaknad av utbildning och ointresse för böcker. I och med flera andra inlägg i 7/11-incidenten om just böckerna skällde jag på fel person.

Som svar på en willes inlägg om läskunnigheten så har det blivit bättre och visst kan man debattera om 1 av 20 som inte kan läsa överhuvudtaget är en liten eller stor siffra. Jag hittar ingen siffra på det, men jag misstänker att det finns en stor andel som inte kan läsa flytande och därför har svårigheter att läsa dagstidningar eller böcker. Att problemet är lika stort i städerna visste jag inte, men det är väl rätt naturligt då det finns fattiga även där.

Hej

Jag tror att mörkertalet är ganska stort då inte alla ungdomar ens kan läsa eller skriva efter avslutad skolgång, men dom får ändå godkända betyg för att

läraren inte ska bli kritiserad.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att mörkertalet är ganska stort då inte alla ungdomar ens kan läsa eller skriva efter avslutad skolgång, men dom får ändå godkända betyg för att

läraren inte ska bli kritiserad.

Mvh Isan Lover

Kan nog bara hålla med här finns flertal tonåringar som inte kan läsa min 12 årliga son kan bara staka sig igenom en text, efter åt kan han ej referera vad han läst.

När jag fattade detta fick han varje dag läsa en halvtimme hoppas det går framåt för honom. Skall se om vi kan göra så med de andra barnen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan nog bara hålla med här finns flertal tonåringar som inte kan läsa min 12 årliga son kan bara staka sig igenom en text, efter åt kan han ej referera vad han läst.

När jag fattade detta fick han varje dag läsa en halvtimme hoppas det går framåt för honom. Skall se om vi kan göra så med de andra barnen också.

Hej

Vi har liknande exempel i vår släkt och frugan är mycket upprörd över hur dålig nivå det är på utbildningen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, efter att ha studerat en massa trådar här på forumet så konstaterar man snabbt att det finns bara en som kan läsa och det är undertecknad.

Förläste Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Mja, efter att ha studerat en massa trådar här på forumet så konstaterar man snabbt att det finns bara en som kan läsa och det är undertecknad.

Förläste Arne

Ja, nu gäller det bara att lära sig skriva

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu gäller det bara att lära sig skriva

Mja, tycker allt Ni bör böra med att lära Er läsa.

Pedagogen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja, nu gäller det bara att lära sig skriva

Mja, tycker allt Ni bör böra med att lära Er läsa.

Pedagogen Arne

Är läsförståelse månne nästa steg för bägge di herrarna?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag vet massor med 3-åringar i Thailand som varken kan läsa eller skriva, mer än 90% måste vara analfabeter"

Med statistik kan man bevisa allting...

ALI står för "Adult Literacy Index" och det är ju naturligt att man måste studera den vuxna befolkningen och inte 10-12-åringar för att få så riktiga siffror som möjligt.

Thailand har en jämförelsevis mycket hög läskunninghet, det som de saknar är som jag ser det insikt av vad de olika orden betyder. Inte hur de uttalas.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurvida det ligger till med läskunnigheten generellt i Thailand vill jag p.g.a. bristande kunskaper inte kommentera.

Något som dock slagit mig är hur litet läsintresse Thailändare verkar ha. Då syftar jag främst på skönlitteratur. Det är inte ofta jag ser en Thailändare liggandes i hängmattan med en sliskig novell framför trynet.

Min egen fru läser, men enbart faktaböcker, eller "vägledande" böcker. Jo, en och annan modetidning passerar nog även hennes blickfång, men skönlitteratur...Näe, det är inte intressant för henne.

Jag brukar rekommendera böcker för henne. :rtfm: Internationella bästsäljare översatta till Thai, men det är väldigt sällan hon köper mina rekommendationer, än mer sällan hon läser dem. :bag:

Någon som observerat detsamma, eller läser era fruar/flickvänner "vanliga" böcker i avkopplande syfte?

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott ihop med min frun nu i ca 5 år.

På den tiden har hon läst framför allt EN bok, om och om igen, nämligen Bibeln

På våra resor till Thailand har jag lyckats få henne att läsa två böcker, Angels and Demons, och Shantaram.

Så svaret är väl Nej, något större läsintresse finns ej!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

"Jag vet massor med 3-åringar i Thailand som varken kan läsa eller skriva, mer än 90% måste vara analfabeter"

Med statistik kan man bevisa allting...

ALI står för "Adult Literacy Index" och det är ju naturligt att man måste studera den vuxna befolkningen och inte 10-12-åringar för att få så riktiga siffror som möjligt.

Thailand har en jämförelsevis mycket hög läskunninghet, det som de saknar är som jag ser det insikt av vad de olika orden betyder. Inte hur de uttalas.

Jag spekulerar.

Tveksamt om barn räknas med i analfabetiseringsprocenten.

Alla länder, inklusiva Sverige, har ju i så fall annars samma "problem", att de som inte börjat skolan räknas med.

I givet fall borde procenten vara bättre där barnen börjar skolan som 3-4-5-åringar.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spekulerar.

Tveksamt om barn räknas med i analfabetiseringsprocenten.

Alla länder, inklusiva Sverige, har ju i så fall annars samma "problem", att de som inte börjat skolan räknas med.

I givet fall borde procenten vara bättre där barnen börjar skolan som 3-4-5-åringar.

mvh

Glömde ironiflaggan.

La in exemplet mest för att jag såg någon i tråden som menade att analfabetismen var hög i Thailand och hänvisade till en 12-åring som hade problem att läsa.

Alltså måste man utgå från vuxna människor, inte barn. Men vill man "bevisa" för sig själv och andra att analfabetismen i Thailand är extremt hög så kan man ju be 10 tre-åringarläsa två artiklar i Thai Rath och se om det funkar?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är läsförståelse månne nästa steg för bägge di herrarna?

Ni verkar ju inte begripa vad Ni läser, vet Ni månne vad Ni skriver?

Anal Fabettaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde ironiflaggan.

Kanske kunde den vara en lämplig avatar för Er.

Avataristen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag vet massor med 3-åringar i Thailand som varken kan läsa eller skriva, mer än 90% måste vara analfabeter"

Med statistik kan man bevisa allting...

ALI står för "Adult Literacy Index" och det är ju naturligt att man måste studera den vuxna befolkningen och inte 10-12-åringar för att få så riktiga siffror som möjligt.

Thailand har en jämförelsevis mycket hög läskunninghet, det som de saknar är som jag ser det insikt av vad de olika orden betyder. Inte hur de uttalas.

Så sant, det finns lögn, förbannad lögn och statistik.

Tvivlar inte ett dugg på siffrorna i sig, eller jo det gör jag faktiskt, känns som den "statistiken" hamnar i någon av de tidigare exemplen. Det är torftigt att säga #jag känner si o så många" eller "jag har hört att si o så många" inte kan läsa eller skriva. Men nuär det på det viset att jag har faktiskt träffat en hel del människor som bara mycket bristfälligt kan uppfatta en text eller förstå dess innebörd och fått detta bekräftat av en hel del folk som är både faranger o Thai, nu skall det väl tillåggas att jag bor i Udon och inte i BKK, men jag har för mig att jag hörde samma sak från södra landsänden, så det känns lite konstigt med sådana fakta, kan till o med tro på att det kan vara som tidigare nämnt ett sätt att bättra på landets statistiska status. Men som sagt, detta är bara vad jag känner.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så sant, det finns lögn, förbannad lögn och statistik.

Tvivlar inte ett dugg på siffrorna i sig, eller jo det gör jag faktiskt, känns som den "statistiken" hamnar i någon av de tidigare exemplen. Det är torftigt att säga #jag känner si o så många" eller "jag har hört att si o så många" inte kan läsa eller skriva. Men nuär det på det viset att jag har faktiskt träffat en hel del människor som bara mycket bristfälligt kan uppfatta en text eller förstå dess innebörd och fått detta bekräftat av en hel del folk som är både faranger o Thai, nu skall det väl tillåggas att jag bor i Udon och inte i BKK, men jag har för mig att jag hörde samma sak från södra landsänden, så det känns lite konstigt med sådana fakta, kan till o med tro på att det kan vara som tidigare nämnt ett sätt att bättra på landets statistiska status. Men som sagt, detta är bara vad jag känner.

Precis!

Om man har vänstra foten i kokande vatten och högerfoten i isvatten då borde det vara lagom :-)

:-):-) mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Något större läsintresse har inte jag heller märkt av i Thailand. Jag köpte en, bok på Thai, till min flickvän som hon tragglade sig igenom. Men jag misstänker att hon inte tog in så mycket av innehållet. Jag läste samma bok på engelska så att vi skulle kunna diskutera den, men hon hakade mest upp sig på triviala detaljer istället för bokens större budskap.

Thailändsk statiskt ger jag inte så mycket för. Det är bara kolla på Bangkok Post som i samma vecka kan presentera mycket motsägelsefulla siffror inom samma område, ofta med någon myndighet som källa.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...