Jump to content
IGNORERAD

Var det rätt eller fel att cencurera?


noBuzz

Var det rätt eller fel att cencurera?  

70 röster

  1. 1. Var det rätt eller fel att cencurera?

    • Rätt - De röda uppviglade folk till våldsamheter och spred lögner i syfte att åstadkomma kaos
      31
    • Rätt - det var ok tillfälligt tills dess situationen lugnat ner sig.
      12
    • Fel - det var fel, även om de uppviglade folk och spred lögner
      20
    • Fel - de varken uppviglade eller spred misinformation
      7


Recommended Posts

För en undersökningsjunkie som jag skulle jag vilja göra en ny omröstning i frågan.

Med tanke på det som kommer fram i denna video.. och att det dött nästan 80 personer och så många skadats.. tycker ni att det var rätt att cencurera kanalerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 185
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    29

  • Tommy

    20

  • andersbangkok

    19

  • Wangthong

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För en undersökningsjunkie som jag skulle jag vilja göra en ny omröstning i frågan.

Med tanke på det som kommer fram i denna video.. och att det dött nästan 80 personer och så många skadats.. tycker ni att det var rätt att cencurera kanalerna?

Frågan är så dum så min uppfattning är att man inte skall besvara den.

Ser ej på videior som publiceras här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om tv-kanalerna har sänt sådant som syntes i videon, så var det inte bara rätt att censuera dom, det var regeringen skyldighet anser jag.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, kreti & pleti bör endast få den information som di behöva för att uträtta sitt dagliga arbete.

Nomenklaturisten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om tv-kanalerna har sänt sådant som syntes i videon, så var det inte bara rätt att censuera dom, det var regeringen skyldighet anser jag.

mvh. Lars

Är inte censur och lögner en av anledningar till att världen är som den är. Jag är för yttrandefrihet i alla former.

Kan inte förstå dom som tycker något annat. Jag ska titta på videon, nu och se om jag ändrar mig. whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade den blivit visad så hade till och med IL ändrat uppfattning. Untitled-1.gif

Men vad hade vi på MPR då haft att kivas om.

Ändrar inte min uppfattning den står på fast grund.

Men enligt undersökningen är jag ensam om den uppfattningen.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Frågan är så dum så min uppfattning är att man inte skall besvara den.

Ser ej på videior som publiceras här.

Bättre att blunda. Jag tror du blundar hela tiden.

Mvh

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är så dum så min uppfattning är att man inte skall besvara den.

Ser ej på videior som publiceras här.

Vissa skulle det vara synd att censurera, mycket de skriver är så dumt så att det blir roligt :lol:

Känner att jag behöver vara extra tydlig här...

Jag menar att många av Carpenters inlägg är jätteroliga (för att de är korkade alltså).

Thaksin är många gånger för kul att censurera han med, vet inte om ni såg intervjun när han satt i Kina (Hongkong?) och lipade om att den Thailändska regimen borde vara mer demokratisk, som den Kinesiska då? :lol::lol::lol:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte censur och lögner en av anledningar till att världen är som den är. Jag är för yttrandefrihet i alla former.

Kan inte förstå dom som tycker något annat. Jag ska titta på videon, nu och se om jag ändrar mig. whistle.gif

Då har du säkert inget emot om jag kallar dej för en blåögd människa helt utan kontakt med verkligheten? Eller kanske värre?

Jag tycker det finns många saker som bör censureras, barnporr är ett ämne som dyker upp i skallen...

Uppvigling till att bränna Bangkok och döda Journalister är ett annat.

:rtfm:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte censur och lögner en av anledningar till att världen är som den är. Jag är för yttrandefrihet i alla former.

Kan inte förstå dom som tycker något annat. Jag ska titta på videon, nu och se om jag ändrar mig. whistle.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsbrott

Uppvigling innebär i svensk rätt att i ord eller skrift uppmana andra till brott eller ohörsamhet. Uppvigling kan också betyda att man uppmanar soldater att åsidosätta sina skyldigheter. Om brottet är ringa döms ej till ansvar, men om brottet bedöms som grovt kan den skyldige dömas till fängelse i upp till fyra år.

Brottet uppvigling regleras i andra paragrafen i brottsbalkens sextonde kapitel, "Om brott mot allmän ordning":

Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.Stockholms tingsrätt dömde i juni år 2000 en person till ett års fängelse för grov uppvigling för att i en tidskrift ha uppmanat till handgriplig protest mot ett motorvägsbygge utanför Stockholm, "Södra länken". Hovrätten höll 2001 fast vid brottsrubriceringen men sänkte straffet till 100 timmars samhällstjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Sen kan man ju spekulera i om visning av sådanna videoer har en "uppviglande" effekt eller inte.

Att det skulle medverka till att minska hatet håller jag för osannolikt.

Bara en spekulation, förstås

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrar mig fortfarande inte. Om den visats tidigare hade många hoppat av när de sett vidden av

idi*tin. Arresteringar har kunnat göras för uppvigling t.ex.

Nu kom dom sent med sina terroristbrott. Få se vad det blir med dom, dom kanske också censureras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du säkert inget emot om jag kallar dej för en blåögd människa helt utan kontakt med verkligheten? Eller kanske värre?

Jag tycker det finns många saker som bör censureras, barnporr är ett ämne som dyker upp i skallen...

Uppvigling till att bränna Bangkok och döda Journalister är ett annat.

rtfm.gif

MVH Tommy

Fick inte med texten

Självklart finns det lagar för yttrandefrihet också,

Hade man varit öppen och visat denna uppvigling hade inte förnekelsen fått så fritt spelrum. Håller med dig fullständigt om barnporr.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att vi inte har fullständig yttrandefrihet i Sverige :(???

Om Nynazister står och skriker "Döda alla svartingar" är det då "Uppvigling" eller bara "Hets mot folkgrupp"?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong skrev:

Fick inte med texten

Självklart finns det lagar för yttrandefrihet också,

Hade man varit öppen och visat denna uppvigling hade inte förnekelsen fått så fritt spelrum. Håller med dig fullständigt om barnporr.

Inlägget ändrats av Wangthong: 2 minuter sen

Så yttrandefriheten skall alltså inte vara total?

Sorry, ville bara dra dt till de värsta ytterligheterna.

Var det då fel av regeringen i Thailand att "Censurera" kanaler och websidor som uppmanade till revolution och mord? Alltså klara lagbrott i alla länder. :rtfm:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Wangthong skrev:

Fick inte med texten

Självklart finns det lagar för yttrandefrihet också,

Hade man varit öppen och visat denna uppvigling hade inte förnekelsen fått så fritt spelrum. Håller med dig fullständigt om barnporr.

Inlägget ändrats av Wangthong: 2 minuter sen

Så yttrandefriheten skall alltså inte vara total?

Sorry, ville bara dra dt till de värsta ytterligheterna.

Var det då fel av regeringen i Thailand att "Censurera" kanaler och websidor som uppmanade till revolution och mord? Alltså klara lagbrott i alla länder. :rtfm:

MVH Tommy

Varje kommunistrevolution ska slås ned, så kan vi leva i demokratiska samhällen.

Mvh :wai:

Kenthamon

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade man varit öppen och visat denna uppvigling hade inte förnekelsen fått så fritt spelrum.

Om den visats tidigare hade många hoppat av när de sett vidden av idi*tin.

Arresteringar har kunnat göras för uppvigling t.ex.

PTV var inte cencurerat förrän väldigt sent.

Uppviglingen pågick dagligen i många månader, på TV inför alla, utan att folk varken hoppade av eller att folk arresterades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

PTV var inte cencurerat förrän väldigt sent.

Uppviglingen pågick dagligen i många månader, på TV inför alla, utan att folk varken hoppade av eller att folk arresterades.

Vad ska man göra med dom som inte vill ta till sig information, t.ex blindstyret som inte tittar på videos på MPR?

Nån som vet? :crazy:

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man göra med dom som inte vill ta till sig information, t.ex blindstyret som inte tittar på videos på MPR?

Nån som vet? :crazy:

Mvh :wai:

Kenthamon

Lite svår fråga på slutet där...

Man kan väl göra som i Sverige, lagstadga om att alla är skyldiga att känna till alla lagar, så att ingen kan skylla på okunskap när de råkat bryta mot någon lag?

(OK nu är jag ute på tunn is, men jag tror att det stämmer, det där om att man skall känna till lagarna alltså).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Lite svår fråga på slutet där...

Man kan väl göra som i Sverige, lagstadga om att alla är skyldiga att känna till alla lagar, så att ingen kan skylla på okunskap när de råkat bryta mot någon lag?

(OK nu är jag ute på tunn is, men jag tror att det stämmer, det där om att man skall känna till lagarna alltså).

MVH Tommy

Så är inte fallet

http://juristensfunderingar.blogspot.com/2010/05/sapo-far-gront-ljus-att-bryta-mot-lagen.html

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje kommunistrevolution ska slås ned, så kan vi leva i demokratiska samhällen.

Mvh :wai:

Kenthamon

Alla revolutioner är inte av ondo, fast det är klart att det är hopplöst att sätta gränser för vilka som är goda/onda.

Gav lite dålig karma, pga "kommunistrevolution"

Lite för ensidigt, men såhär, rätt ur minnet så kan jag inte komma på en kommunistrevolution som jag tror var bäst för folket i det land den skedde i...

Antar att det finns flera goda exempel, kanske i några länder i Centralamerika och Afrika, Kina kan diskuteras...

Faan nu blev det politik på riktigt, ber om ursäkt och censurera gärna om det känns rätt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste inte länken, men antar att den visar att jag hade fel, sånt händer.

Edit:

Ooops! kollade lite snabbt!

Jag trodde jag hade fel, men det var ett misstag ;) :

"Nu har chefsåklagaren Per Lind beslutat att inte väcka åtal med motiveringen att de berörda Säpocheferna inte förstod bättre eftersom de inte hade tillräcklig kompetens. Okunskap om gällande rätt brukar annars inte fria från ansvar för brott! Olika regler tycks alltså gälla för Säpochefer och oss andra dödliga."

Intressant att sånt där händer i ett "Demokratiskt" land...

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vad ska man göra med dom som inte vill ta till sig information, t.ex blindstyret som inte tittar på videos på MPR?

Nån som vet? :crazy:

Mvh :wai:

Kenthamon

Hmm, rakade ge dig minuskarma istallet for att citera men men.

Eftersom du tidigare framforde asikter angaende inforandet av demokrati genom att "sla ned" sa kanske det ar din losning gallande denna situation ocksa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong skrev:

Fick inte med texten

Självklart finns det lagar för yttrandefrihet också,

Hade man varit öppen och visat denna uppvigling hade inte förnekelsen fått så fritt spelrum. Håller med dig fullständigt om barnporr.

Inlägget ändrats av Wangthong: 2 minuter sen

Så yttrandefriheten skall alltså inte vara total?

Sorry, ville bara dra dt till de värsta ytterligheterna.

Var det då fel av regeringen i Thailand att "Censurera" kanaler och websidor som uppmanade till revolution och mord? Alltså klara lagbrott i alla länder. rtfm.gif

MVH Tommy

Det är en viss skillnad på t.ex barnporr och uppvigling. Barnporr är väl ingen svårighet att plocka bort utan att det blir ett juridiskt dilemma. Ska vi få yttra oss om kungahuset, är det ett svårare dilemma? Att ta bort uppvigling eller förtal t.ex. är betydligt svårare. Det är väl det som gör det så svårt i ett land som Thailand där rättvisan är väldigt selektiv. Ska vi kunna sensurera bara för att det inte är politiskt korrekt att uttala vissa saker. Är det regeringen eller domstolarna som ska bedömma. Helt klart i mitt tycke ska det vara att vad som är uppvigling ska bedömas i domstol. Där har vi ett dilemma när domstolarna inte är opartiska.

Att uppmana till mord är inte ok, men vem ska bedömma vad som är godkänd revolution och inte godkännd revolution. Är det vad regeringen tycker som ska vara godkännt, eller är det vad lagen säger? I det här fallet var det undantagstillstånd vilket gör det än svårare att bedömma frågan. Trots det så håller jag fast vid att det är viktigare att vara öppen och inte sencurera hit och dit.

Mycket av resonemanget under denna kris har gått ut på vad som har varit trovärdigt och inte. Detta är en följd av den kultur av sensur och olikhet framför lagen som finns. Det var till och med upptakten till hela krisen. I ett land där det fungerar har vi knappast råkat ut för en sådan kris. Detta basserar jag mitt ställningstagande på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...