Jump to content
IGNORERAD

Var det rätt eller fel att cencurera?


noBuzz

Var det rätt eller fel att cencurera?  

70 röster

  1. 1. Var det rätt eller fel att cencurera?

    • Rätt - De röda uppviglade folk till våldsamheter och spred lögner i syfte att åstadkomma kaos
      31
    • Rätt - det var ok tillfälligt tills dess situationen lugnat ner sig.
      12
    • Fel - det var fel, även om de uppviglade folk och spred lögner
      20
    • Fel - de varken uppviglade eller spred misinformation
      7


Recommended Posts

Magnus-Chumphae

Censuren var situationsbunden. UDD har inte alltid censurerats och censuren kommer att släppa igen. Precis som förra året.

Därav frågeställningen.

Frågorna var inte heller alltför generaliserande eller syftade till att peka finger eller påverka de som svarar - vilket dina frågor gör.

I din frågeställning kan man inte välja speciellt många alternativ - om man inte är helt bakom flötet.

Syftet var inte en generell fråga om censur eftersom en sådan fråga inte behövs. Nästan alla moderna människor är ju emot ensur.

Om du inte begrep syftet med frågeställningen - varför deltog du?

Det finns inget som heter ”situations bunden Censur”, det är än dock Censur med samma effekt och samma följder att rätten att sprida information och åsikter begränsas samt styrs av den som kontrollerar Censuren!

Om de stängt ner alla former av spridande av nyheter och information tja då kanske det skulle kunnat kallas situations bunden censur med det gjordes ej det gav obegränsat utrymme för en part att sprida sina åsikter och det de ansåg vara sanningen således lika fult samma gamla vanliga Censur!

Jag är gammalmodig jag anser att skit är skit även om man kallar det något annat! Så även om du kallar Censuren för selektiv informationsrätt så är det lika fullt censur!

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 185
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    29

  • Tommy

    20

  • andersbangkok

    19

  • Wangthong

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Atom

Jag får ofta intrycket att väldigt många på forumet diskuterar den senaste tidens utveckling i Thailand ur ett teoretiskt eller generellt perspektiv. Har man den utgångspunkten så är det självklart att man stoder de man upplever som under dogs och att man skriver "censur är alltid fel bla bla bla". Nu är ju inte det som händer teoretiskt utan på riktigt. Om man kan thailändska och har lyssnat med jämna mellanrum på kwaamjing wan nee under en längre tid så är det inte lika lätt att blåogd forsvara det "fria ordet" längre. Om Radio Dalarna exempelvis dag ut och dag in skrek om att doda Reinfeldt och hans barn, elda upp Stockholm och spred rena logner om att stockholmare våldtar unga dalkullor och misshandlar dalmasar utan straff så skulle nog de flesta svenskar, inte bara stockholmare, reagera efter ett tag och undra om de ska få hålla på så. Givetvis har de pratat om annat också men den här typen av skit har forekommit dagligen. Givetvis är exempelvis ASTV också långt ifrån rumsrena och det skulle nog blivit rätt många anmälningar även där om något sådant forekom i Sverige men när det kommer till våldshets så ligger de en bra bit efter.

Märk väl att jag också flera gånger påpekat att statskontrollerad media är partisk och uppenbart stoder sittande regering. Den är inte lika fysiskt farlig då den inte hetsar till våld men den är lika farlig for demokratin då de flesta inte ens uppfattar att det är propaganda.

Det bästa hade nog varit om domstolarna hade häktat ansvarig utgivare varje gång de gick over gränsen och stängt ned kanalen for en vecka, kanske hade det hjälpt, och de sluppit ta till med kraftigare censur. Jag har dock hort, därmed ingen länk, från personer med god insikt i Demokraterna att de ville ha dessa kanaler kvar då de enligt deras egna opinionsundersokningar alienerade tidigare PTPare utanfor hard core gruppen.

En fråga: Ni som tycker att det inte borde censurerats, skulle ni tycka det var OK om motsvarande radio och TV kanaler fanns i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det blir lite fånigt med sönder vinklade frågor! I samtliga fall visar den kraftiga vinklingen av en frågeställning på att det finns något fundamentalt fel i det svar frågeställaren kämpar för att uppnå. Att säga att just då vid det tillfället var det okej att göra så… nästa gång så är det okej då med därför att det var ju okej förra gången osv.

Jag känner tyvärr igen denna typ av resonemang från de inledande uttalandena från många totalitära regimer genom åren samt även diverse fanatiska organisationer med så denna fråga om att bara lite Censur när den här regimen beslutar om det så är det inte farligt, måste avfärdas med det enkla svaret att det är bara att välja för Censur eller mot Censur!

Att försvara Censur med att det finns motståndare som uppmanar till brott! Är lika fel det skall avgöras och hanteras av en domstol så som det brott det är samt på samma sätt skall publicerandet av sådan uppmaningar hanteras det finns ingen orsak att försöka legitimera Censur med liknande frågor. Uppmanande till brott skall oavsett vem det är som gör det hanteras av en domstol för just det aktuella ärendet.

Men nu säger en del det var ju så extrema utfall som gjordes av vissa parter, tja det brukar vara en typs följd av ett Censur samhälle att det blir allt mera extrema uttalande av båda parter!

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget som heter ”situations bunden Censur”, det är än dock Censur med samma effekt och samma följder att rätten att sprida information och åsikter begränsas samt styrs av den som kontrollerar Censuren!

Om de stängt ner alla former av spridande av nyheter och information tja då kanske det skulle kunnat kallas situations bunden censur med det gjordes ej det gav obegränsat utrymme för en part att sprida sina åsikter och det de ansåg vara sanningen således lika fult samma gamla vanliga Censur!

Jag är gammalmodig jag anser att skit är skit även om man kallar det något annat! Så även om du kallar Censuren för selektiv informationsrätt så är det lika fullt censur!

Magnus-Chumphae

Precis som Atom skriver så är jag tämligen övertygad om att - om någon började skriva "Magnus-Chumpae är en f*tta och borde hängas" varje dag,

och det efter några veckor började samlas fler och fler människor som höll med och vill göra allvar av det hela - så skulle du ändra dig och

tycka att moderatorer, eller polisen, gjorde något åt detta. För att tysta de som spred detta illvilliga skitsnack.

Eller skulle du inte tycka det?

Skulle du tycka - "låt dem hålla på, de har frihet att yttra sig"!

Med handen på hjärtat och utan din frihetskämpe/superhjältedräkt på dig - vad skulle du tycka?

Jag skulle tycka att man skulle häkta idi*terna som höll på med detta.

Och är också övertygad om att du då skulle tycka att jag var rätt sjysst som försvarade dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Magnus.. angående detta med domstolar.. det rådde undantagstillstånd när man införde dessa åtgärder.

Tycker du att man ska ansöka om tillstånd hos tingsrätt, att få skjuta en motståndare, även när det råder krig - innan man skjuter vederbörande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Precis som Atom skriver så är jag tämligen övertygad om att - om någon började skriva "Magnus-Chumpae är en f*tta och borde hängas" varje dag,

och det efter några veckor började samlas fler och fler människor som höll med och vill göra allvar av det hela - så skulle du ändra dig och

tycka att moderatorer, eller polisen, gjorde något åt detta. För att tysta de som spred detta illvilliga skitsnack.

Eller skulle du inte tycka det?

Skulle du tycka - "låt dem hålla på, de har frihet att yttra sig"!

Med handen på hjärtat och utan din frihetskämpe/superhjältedräkt på dig - vad skulle du tycka?

Jag skulle tycka att man skulle häkta idi*terna som höll på med detta.

Och är också övertygad om att du då skulle tycka att jag var rätt sjysst som försvarade dig.

Jag anser att man skall inte blanda det som är kriminellt beteende med Censur att så som du gjorde för att vara försöka vara lustig är och bör vara kriminellt således ska det hanteras som det inte med Censur eller ska det vara legitimt att stänga tidningen om den skriver skit om dig det är ju det du menar.

Jag förstår att det är tråkigt att försöka försvara en totalitär regims agerande men det lär inte bli lättare genom att använda fula tillmälen mot de som protesterar! Att sedan inte kunna skilja på sak och person är ju synd men det kanske kommer med tiden!

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Intressant att det är så svårt för Censur förespråkarna att hålla sig till ämnet, Censur det har således inte förekommit politisk Censur i Thailand utan de har enbart Censurerat de uppmaningar till brott som förekommit i samtliga medier oavsett vilken part som uppmanat till brott och oavsett vem som varit det tilltänkta offret i dessa uppmaningar!

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att det är tråkigt att försöka försvara en totalitär regims agerande men det lär inte bli lättare genom att använda fula tillmälen mot de som protesterar! Att sedan inte kunna skilja på sak och person är ju synd men det kanske kommer med tiden!

Jaha.. och där kom det. Så var det med den sakligheten. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Du menar således att politisk Censur är okej vid vissa tillfällen så vem skall avgöra det, den makthavare som innehar makten vid det tillfället och önskar Censurera sina motståndare eller!

Det är ju det du propagerar för det är tyvärr en ganska enkel fråga, är Censur okej eller är Censur inte okej, lika enkelt som med graviditeter, en kvinna kan endera vara gravid eller inte gravid det finns inget som bara nästan gravid!

Jag tycker att politisk censur aldrig är ok.

Jag tycker också att våldshets är fel och att sådana som sysslar med detta med rätta censureras.

Det tycker även alla moderna rättsstater och om deltagande debattörer inte förstår skillnaden, eller varför, så är diskussionen meningslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jaha.. och där kom det. Så var det med den sakligheten. :)

Vad menar du med där kom det? Så var det med den sakligheten!

Alla regimer som tillgriper Censur är totalitära per definition! Du försvarar deras Censur således försvarar du en totalitär regim. Vad är det för märkligt med den slutsatsen om jag får fråga!

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag tycker att politisk censur aldrig är ok.

Jag tycker också att våldshets är fel och att sådana som sysslar med detta med rätta censureras.

Det tycker även alla moderna rättsstater och om deltagande debattörer inte förstår skillnaden, eller varför, så är diskussionen meningslös.

Och vem står för det avgörandet hur vida censuren är politisk eller inte! Den Regim som tillgriper Censuren eller?

Om det förekommer uppmaningar till våld så bör saken avgöras av en domstol som dömer de skyldiga till rimliga straff för de brott som förekommit.

Det är inte ett skäl för att tillgripa Censur av politiska motståndare och övriga som ej håller med regimen oavsett orsak till deras meningsskiljaktigheter.

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

PS. Magnus.. angående detta med domstolar.. det rådde undantagstillstånd när man införde dessa åtgärder.

Tycker du att man ska ansöka om tillstånd hos tingsrätt, att få skjuta en motståndare, även när det råder krig - innan man skjuter vederbörande?

Du börjar bli lite tramsig nu undantagstillstånd utfärdat därför att regimen ej klarade av att hantera en demonstration som urartade till upploppsliknande beteenden är inte att jämföra med Krig, vilket du säkert kan få förklarat för dig av någon som befunnit sig i krig! Dock finns det även i Krig vissa regler som flertalet av jordens stater accepterat! I dessa är det klart uttalat att våldsmedel som huvudsakligen riktar sig mot civila och civila byggnader anläggningar och verksamheter är förbjudet men du anser kanske att de reglerna är felaktiga. Att skjuta civila är även under krigstillstånd straffbart! Vilket vissa herrar i Balkan konflikten fick erfar dock sent omsider.

Anser Du att det är Krig i Thailand eller det anser inte jag att det är det är ett besvärligt läge men ej Krig. Då det ej är krig och det finns en domstolsväsende som enligt regimen fungerar så fanns det inga hinder att låta domstolen hantera de fall av uppmaningar till våld eller upplopp som förekommit i media.

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ofta intrycket att väldigt många på forumet diskuterar den senaste tidens utveckling i Thailand ur ett teoretiskt eller generellt perspektiv. Har man den utgångspunkten så är det självklart att man stoder de man upplever som under dogs och att man skriver "censur är alltid fel bla bla bla". Nu är ju inte det som händer teoretiskt utan på riktigt. Om man kan thailändska och har lyssnat med jämna mellanrum på kwaamjing wan nee under en längre tid så är det inte lika lätt att blåogd forsvara det "fria ordet" längre. Om Radio Dalarna exempelvis dag ut och dag in skrek om att doda Reinfeldt och hans barn, elda upp Stockholm och spred rena logner om att stockholmare våldtar unga dalkullor och misshandlar dalmasar utan straff så skulle nog de flesta svenskar, inte bara stockholmare, reagera efter ett tag och undra om de ska få hålla på så. Givetvis har de pratat om annat också men den här typen av skit har forekommit dagligen. Givetvis är exempelvis ASTV också långt ifrån rumsrena och det skulle nog blivit rätt många anmälningar även där om något sådant forekom i Sverige men när det kommer till våldshets så ligger de en bra bit efter.

Märk väl att jag också flera gånger påpekat att statskontrollerad media är partisk och uppenbart stoder sittande regering. Den är inte lika fysiskt farlig då den inte hetsar till våld men den är lika farlig for demokratin då de flesta inte ens uppfattar att det är propaganda.

Det bästa hade nog varit om domstolarna hade häktat ansvarig utgivare varje gång de gick over gränsen och stängt ned kanalen for en vecka, kanske hade det hjälpt, och de sluppit ta till med kraftigare censur. Jag har dock hort, därmed ingen länk, från personer med god insikt i Demokraterna att de ville ha dessa kanaler kvar då de enligt deras egna opinionsundersokningar alienerade tidigare PTPare utanfor hard core gruppen.

En fråga: Ni som tycker att det inte borde censurerats, skulle ni tycka det var OK om motsvarande radio och TV kanaler fanns i Sverige?

Det har funnits sådana radio och TV-kanaler i Sverige. De finns förmodligen kvar, men de har lärt sig var gränserna går och håller sig inom dom gränserna numera.

Jag håller här med Magnus-Chumphae. "Om det förekommer uppmaningar till våld så bör saken avgöras av en domstol som dömer de skyldiga till rimliga straff för de brott som förekommit. Det är inte ett skäl för att tillgripa Censur av politiska motståndare och övriga som ej håller med regimen oavsett orsak till deras meningsskiljaktigheter."

Det ska inte vara regeringen som bedömmer kritikerna till regeringen. I ett land som Thailand är det lite problematiskt, (inte bara lite problematiskt kanske jag måste förtydliga) visst är det så. Men de måste börja jobba efter demokratiskt och juridiskt riktiga spelregler. I annat fall kommer vi aldrig ifrån lekskolementaliteten, där alla hänvisar till att den och den inte fick straff.

Observera att jag inte stöder de som har uppmanat till kriminella handlingar, oavsett om dessa är på regeringssidan eller på den röda sidan. Men de ska ha rätt att uttala det och sedan vara beredda att ta sitt straff. Det är där det felar hela tiden i Thailand. Hoppas fortfarande att de ska förstå att det är där lösningen till problemet finns. Har man inte lika spelregler för alla kommer alltid problem att uppstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde en sån här site censureras eller lämnas öppen?

http://www.butcherofbangkok.net/

Solklart påhittad propaganda, men så solklart att det blir dumt...

Jag tycker sidan bör lämnas öppen, eftersom den är så tydligt ironisk eller falsk att ingen kan ta den på allvar.

Ungefär som att jag slutat ta Isaan Lovers inlägg på allvar, läser dom i förbifarten, men förväntar mej inget med nån som helst substans eller verklighetsförankring längre.

Är det OK att skriva vad skit som helst om en person, för att stärka sin egen position?

Om inte var går gränsen?

Hur grovt förtal skall accepteras?

Är det ok att fabricera vad som helst utan att beivras?

Lite trött på all propaganda på forumet nu.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde en sån här site censureras eller lämnas öppen?

http://www.butcherofbangkok.net/

Solklart påhittad propaganda, men så solklart att det blir dumt (jag tycker sidan bör lämnas öppen, eftersom den är så tydligt ironisk eller falsk att ingen kan ta den på allvar).

Är det OK att skriva vad skit som helst om en person, för att stärka sin egen position?

Om inte var går gränsen?

Hur grovt förtal skall accepteras?

Är det ok att fabricera vad som helst utan att beivras?

Lite trött på all propaganda på forumet nu.

MVH Tommy

Problemet med internet är ju att man kan lägga sidan utanför landet där lagen inte kommer åt den och då spelar den inte efter samma spelregler längre. Då kan det väl vara ok att censurera bort den. Annars är det ju lagen som ska bestämma i alla dina fall ovan.

Jag håller nog med dig i ovanstående fall, men domstolen är väl fortfarande den som bestämmer. Vi kan väl hoppas att den så löjlig att ingen anmäler, då behöver inte domstolen ta ställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Herr Ban Kokaren, klädsamt att det finns en fråga som Ni överlåter till det Thailändska folket att besluta i.

Beslutsamen Arne

:zzz::zzz:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har funnits sådana radio och TV-kanaler i Sverige. De finns förmodligen kvar, men de har lärt sig var gränserna går och håller sig inom dom gränserna numera.

Jag håller här med Magnus-Chumphae. "Om det förekommer uppmaningar till våld så bör saken avgöras av en domstol som dömer de skyldiga till rimliga straff för de brott som förekommit. Det är inte ett skäl för att tillgripa Censur av politiska motståndare och övriga som ej håller med regimen oavsett orsak till deras meningsskiljaktigheter."

Det ska inte vara regeringen som bedömmer kritikerna till regeringen. I ett land som Thailand är det lite problematiskt, (inte bara lite problematiskt kanske jag måste förtydliga) visst är det så. Men de måste börja jobba efter demokratiskt och juridiskt riktiga spelregler. I annat fall kommer vi aldrig ifrån lekskolementaliteten, där alla hänvisar till att den och den inte fick straff.

Observera att jag inte stöder de som har uppmanat till kriminella handlingar, oavsett om dessa är på regeringssidan eller på den röda sidan. Men de ska ha rätt att uttala det och sedan vara beredda att ta sitt straff. Det är där det felar hela tiden i Thailand. Hoppas fortfarande att de ska förstå att det är där lösningen till problemet finns. Har man inte lika spelregler för alla kommer alltid problem att uppstå.

Bara en liten undran. Tror du att PTV hade fått fortsätta sända om detta hade hänt i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Intressant diskussion!

Vi alla utsätts dagligen för censur i olka former. En del är vi medvetna om, annan censur vet vi inte om av det enkla skälet att vi aldrig får veta att det förekommit censur.

Fråga vilken väletablerad journalist eller reporter som helst så får ni veta hur redaktioner censurerar artiklar eller helt valt att inte lägga upp dem. Man kan kalla det för en viss självcensur (t.ex frågan om att lämna ut namn på misstänkta brottslingar etc.)

Viss censur sker för att det som presenteras är rent olaglig.

T.ex Radio Islam har flera gånger förbjudits sända p.g.a hets mot folkgrupp. Idag finns det ett antal organisationer som förbjudits sända p.g.a samma brott.

Thaksvin censurerade massor av lokalradiostationer för att dom sände regeringskritisk information. Hans metod var något förfinad. Han beordrade att frekvenserna som de kritiska radiostationerna använde; dessa frekvenser skulle hlt plötsligt användas till annat :whistle: radiostationerna fick inga nya frekvenser då samtliga var upptagna. Thaksvin sågs hånleende åt detta i artiklar (har inga artiklar att uppvisa som bevis)

I Sverige hade vi till för några år sedan "Styrelsen för Psykologiskt Försvar" Ni kan läsa mer Här

En av deras uppgifter var att "Den kallas också Psykologiska försvaret, namnet på alla de organisationer och myndigheter som skapats för att kunna klara av försvarsviljan för att skydda Sveriges territoriella gräns. Ett av målen var att minska ryktesspridningen. Psykologiska försvaret var tillsammans med militära försvaret och det ekonomiska försvaret en del i totalförsvaret. Man skulle bland annat analysera folkstämningen och vid behov starta de kampanjer som krävs. En av uppgifterna var att radiobevaka utländska etermedier."

De flesta nationer har någon form av skydd mot propaganda. Så även Thailand.

Ofta sker i Thailand en självcensur, t.ex i fråga om kungahuset.

När undantagstillstånd inrättas; ja då kan såväl i Sverige som i Thailand censur införas.

I fallet Thailand så tycker jag att det till del var befogat. Jag är medveten om att det finns en risk i att införa censur men ofta måste man göra val.

Det var uppenbart att viss media spred lögner och uppviglade folk till aktioner.

Då kan man i statens intresse införa begränsningar.

Man kan alltid diskutera hur mycket censur som skall införas, och om det ger motsatt effekt (vissa uppfattar att regeringen mörkar och ljuger för dom kan inte se eller lyssna på sina vanliga kanaler).

jag har viss förståelse för att regeringen införde begränsningar då det blev hur galet som helst och uppviglande program.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten undran. Tror du att PTV hade fått fortsätta sända om detta hade hänt i Sverige?

I Sverige har det aldrig fått gå så långt. Vi hade mött det mycket tidigare. Vi kan inte ägna oss åt så hypotetiska resonemang. Thailand måste också börja möta saker tidigare, inte låta det gå till inbördeskrig. Visa att reglerna gäller för alla på samma sätt. Börja att visa att det finns en lag, innan nästa orolighet bryter ut. Hur de ska göra vet i tusan, de har bäddat för länge, på tok för länge, utan att gå i säng och komma till skott. Varannan rättegång gul, varannan röd kanske. De har ett dilemma där, de kan inte fortsätta med att vissa aldrig behöver komma till domstol.

Du och jag kommer aldrig att bli överens om censurfrågan. Annars är vi nog överens om rätt mycket. Thailand måste börja ordna upp sina lagar och bli ett rättvisare samhälle överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har det aldrig fått gå så långt. Vi hade mött det mycket tidigare. Vi kan inte ägna oss åt så hypotetiska resonemang.

Thailand måste också börja möta saker tidigare, inte låta det gå till inbördeskrig. Visa att reglerna gäller för alla på samma sätt.

Börja att visa att det finns en lag, innan nästa orolighet bryter ut. Hur de ska göra vet i tusan, de har bäddat för länge, på tok för länge,

utan att gå i säng och komma till skott. Varannan rättegång gul, varannan röd kanske.

De har ett dilemma där, de kan inte fortsätta med att vissa aldrig behöver komma till domstol.

Du och jag kommer aldrig att bli överens om censurfrågan. Annars är vi nog överens om rätt mycket.

Thailand måste börja ordna upp sina lagar och bli ett rättvisare samhälle överhuvudtaget.

Fast... jag tror att vi är överens i cencurfrågan. :)

Jag tycker absolut att man skulle ha gått in mycket tidigare.

Man skulle ha fimpat alla sändningar, inte givit någon sändningstillstånd och häktat ansvariga utgivare och talare för uppvigling,

hets mot folkgrupp, hot, ryktesspridning till fara för rikets säkerhet, förtal, landsskadlig vårdslöshet eller någon av de allehanda

andra saker de ägnade sig åt.

Det hade man gjort i Sverige.

Så.. då är vi väl överens? I Sverige hade PTV inte fått sända heller, och de hade blivit cencurerade. Fast långt mycket tidigare.

Det som var fel i Thailand var främst två saker.

1. De fick hålla på för länge och borde ha stoppats/cencurerats tidigare.

2. De skulle ha stoppats via domstolsbeslut. Inte av regeringen.

Har vi nått konsensus? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion!

Vi alla utsätts dagligen för censur i olka former. En del är vi medvetna om, annan censur vet vi inte om ..

.

...

Man kan alltid diskutera hur mycket censur som skall införas, och om det ger motsatt effekt (vissa uppfattar att regeringen mörkar och ljuger för dom kan inte se eller lyssna på sina vanliga kanaler).

jag har viss förståelse för att regeringen införde begränsningar då det blev hur galet som helst och uppviglande program.

Intressant, jag är inte insatt i hur media lever med censurfrågan, därför var ditt inlägg kul att läsa.

Att folket kan lita på regering och rättssystem är väl dit Thailand måste nå, för att det ska fungera så småningom. Det är väl dit Thailand måste sträva. Frågan är hur lång tid ett sådant skifte kan ta. Förut fanns i varje fall ett förtroende för kungahuset. Nu är man sämre rustade än någonsin förr.

Hur man ska bygga upp ett förtroende löses inte med censur i varje fall. Men det kan vara något att börja med att applicera befintliga lagar enligt en tryckfrihetstanke. Jag är för dåligt insatt i den Thailändska lagen för att komma vidare i ett sånt resonemang.

Kommer det faktum att Thailand blivit invalt i Human Rights Council att påverka den framtida lagstiftningen i närmaste framtiden? Det kan vara en intressant öppning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast... jag tror att vi är överens i cencurfrågan. smile.gif

Så.. då är vi väl överens? I Sverige hade PTV inte fått sända heller, och de hade blivit cencurerade. Fast långt mycket tidigare.

Det som var fel i Thailand var främst två saker.

1. De fick hålla på för länge och borde ha stoppats/cencurerats tidigare.

2. De skulle ha stoppats via domstolsbeslut. Inte av regeringen.

Har vi nått konsensus? smile.gif

Vi närmar oss varandra. Punkt 2 är vi helt överrens om.

Punkt 1 är vi överens om att det skulle möts tidigare.

Åtgärderna i punkt 1, kan vi enas om att vi har olika uppfattning om. smile.gif

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi närmar oss varandra. Punkt 2 är vi helt överrens om.

Punkt 1 är vi överens om att det skulle möts tidigare.

Åtgärderna kan vi enas om att vi har olika uppfattning om. smile.gif

Ok. Vad bra! great.gif:)

Vad tycker du hade varit berättigade åtgärder?

Och, eftersom vi jämför med Sverige, vilka åtgärder hade man vidtagit i Sverige tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplysningsvis vill jag också nämna att även EU och USA helt stoppar vissa sändningar med politiskt innehåll. Just nu.

Al-Manar är Hizbollahs tv-kanal som sänds via satellit och som helt tar sida för Palestina och mot Israel.

Man har kommit fram till att det finns samband melland kanalens sändningar och ett ökat hat mot Israel bland muslimer.

Därför är sändningarna helt förbjudna i Frankrike, Spanien, Tyskland, Nedeländerna och i USA.

Sedan 2005.

Och man pratar om att förbjuda sändningar i hel EU.

http://www.europarl.+DOC+XML+V0//EN

Märkligt va?

I Sverige vill KD införa samma förbud.

http://www.kristdemo...igestoppas.aspx

Europa måste vara en totalitär union. smile.gif

PS. Magnus-Chumpae - upp till kamp! Rädda Hizbollahs sändningar i Sverige!

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med där kom det? Så var det med den sakligheten!

Alla regimer som tillgriper Censur är totalitära per definition! Du försvarar deras Censur således försvarar du en totalitär regim. Vad är det för märkligt med den slutsatsen om jag får fråga!

Magnus-Chumphae

Vad tycker du om Sveriges beslut att censurera, eller rättare sagt stänga, Radio Islam?

Då är Sverige också en totalitär stat eller?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...