Jump to content
IGNORERAD

Odla chili hemma


Jonasn

Recommended Posts

Vi har fått mängder med chilli i år, så nya användningssätt testas hela tiden, här är det chillismör, riktigt gott faktiskt i stället för persiljesmör. :nyam:

post-5552-0-04844000-1321301687_thumb.jp

post-5552-0-04844000-1321301687_thumb.jp

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • husse

    4

  • Duracell

    3

  • Offe1609

    3

  • lynn

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Chilli (Tysk jagtterrier) 7V. gammal

IMAG0035.jpg

Chilli Snart ett år gammal

IMG_2394.jpg

Till färg och storlek påminner den om grabbens mellanpinscher :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Mellanpincher hehe, säg inte det åt honom... Han har biffat till sej ganska skapligt nu, men är besvärande valpig i huvet fortfarande

Solly för O.t.

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att plantera, men fick bara några långa taniga saker med lite blad. Hur länge ska man vänta på att få frukt? och ska man klippa av dem så det inte blir så långa?

MVH Martin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att plantera, men fick bara några långa taniga saker med lite blad. Hur länge ska man vänta på att få frukt? och ska man klippa av dem så det inte blir så långa?

MVH Martin.

Då har dom fått för lite sol/lyse/värme har du dom står i ett fönster, kan det behövas en lampa ovanför.

vi har ju för lite sol i Sverge

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

De ska alltså inte klippas på något vis? Verkar vara lite olika bud gällande detta, och själv har jag planterat frön för första gången. Skulle vara fint med lite "matiga" tips så att jag får bästa chansen att lyckas :)

Då har dom fått för lite sol/lyse/värme har du dom står i ett fönster, kan det behövas en lampa ovanför.

vi har ju för lite sol i Sverge

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
karlarpsmetz

Har fått lite chili men några är muterade post-3528-1339828379,78_thumb.jpgpost-3528-1339828395,64_thumb.jpgpost-3528-1339828417,75_thumb.jpgpost-3528-1339828438,01_thumb.jpg

post-3528-1339828379,78_thumb.jpg

post-3528-1339828395,64_thumb.jpg

post-3528-1339828417,75_thumb.jpg

post-3528-1339828438,01_thumb.jpg

Ändrades av karlarpsmetz

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

Inte chili men något annat jag odlat fram med gott resultat basilika och Namwaan min dotter

post-3528-1339829277,92_thumb.jpg

post-3528-1339829277,92_thumb.jpg

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Nu är det dags att så igen.

Köpte frön på nätet men ska även leta efter frön i Thailand.

 

post-7524-0-04892000-1358005590_thumb.jp

 

 

 

Hoppas på en bra chili skörd i år.

 

Kram

Lynn

post-7524-0-04892000-1358005590_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi" jag" har odlat Prik Noi Deang hemma.

 

Det gick till så att "vi" satte dom i April, i en låda med plastfolie över. Jag lade den på medicin/sminkskåpet i toaletten. Precis under lysröret. 

Lådan var där till början av Juni. Naturligtvis med återkommande "duch"stänk över sig.

Sen flyttade "vi" över den till balkongen, med plast folién över sig.

Prick noi deng växte sig lika stora som i LOS och lika phet som där. :heat:

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Frön jag köpt på Impecta.

 

Tabascopeppar "Tabasco", Små spetsiga, upprätta, gröna frukter som vid full mognad blir röda. En av världens hetaste sorter med unik, eldig smak. Styrka het.

 

Sötpeppar "Lombardo". Med 12-15 cm långa, gröna frukter som övergår i rött vid full mognad. Stor växtkraft.

 

Paprika "Marconi Rosso". Tidig. Konformade frukter med mild, söt och god smak, c:a 17cm långa.

 

Paprika gul "Golden Calwonder" Stora, gyllengula frukter med något mildare smak. Sorten är tjockväggig med krispigt fruktkött.

 

Tomat "Cosoluto Genovese" Från tidigt 1900-tal. Stora, mörkröda, välribbade tomater. Väl genomfärgat, krämigt fruktkött.

 

Tomat "Black from Tula", Kulturarv från sent 1800-tal. Gammal tomat från Ukraina. Mörkt rödsvarta, stora, goda frukter på c:a 300gram. Söt, fyllig smak med saftigt fruktkött.

 

Honungmelon F1 "Honey Dew". Vackert gula, runda till ovala frukter, c:a 10-15 cm i daiameter med sött, saftigt, orange fruktkött. Vikt c:a 1kg.

 

Gurka "Japanese Climbing",Kulturarv från 1892. Slinrande slanggurka med starka klängen. Långa krispiga frukter.

 

Dessa ska ner i såjord imorgon. I de fina rootrainersern. Sen får grannen ta hand om dem medan vi är i Thailand.

Och när vi kommer hem hoppas jag att ha med mig fler roliga fröer.

 

Kram

Lynn

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...