Jump to content
IGNORERAD

Detta händer just Nu


Joints

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Svar till MaiChai Skillnaden är Generalernas aktiviteter.

När Somchai 2008 flera ggr begärde stöd från militär med att återta regeringskansli, parlament och

och flygplatser som de gula ockuperat sammanlagt över ett halvår, svarade generalerna i TV att de

rekomenderade Somchai att avgå.

När Somchai sedan avgått stödde generalerna Abhisit som ny PM bla med att delta i `förhandlingarna'

med småpartierna för att få dem att byta sida

Även nu stödjer generalerna Abhisit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 13,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    1613

  • MaiChai

    1139

  • Tallviking

    965

  • Serath

    829

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

Jag har just tittat på Ch3´s sammandrag av gårdagen. Dom visade bl.a. hur de röda tog ut döda kroppar från sjukhusen och bar omkring i folkmassan. Fy faaaan!!

Ovärdigt!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyval skulle givetvis ha utlysts redan när Somchai insåg vart det barkade hän med PPP. Han hade den möjligheten enligt konstitution i flera dagar men valde att avstå.

Varför skulle han då gjort det? För att det efter valet 2007 förekom någon utomparlamentarisk påverkan som fick Chart Thai och Banharm Silapa-Archa att gå från löftet dagen innan valet att aldrig någonsin mer stödja ett parti styrt av Thakisn.

Ifall den utomparlamentarisk verksamheten utföres av inflytelserika militärer eller korrupta mångmiljardärer är för mig egalt, det hör inte hemma i en demokrati. För massvis med folk som röstade på Chart Thai gjorde det för Banharm lovade att aldrig stödja Thakisn och sedan är han den förste att hoppa på PPP koalitionen-lockad av något man bara kan spekulera om.

Hade vi inte krävt nyval om till exempel Centern hoppat av alliansen dagarna efter valet 2006 för att istället bilda regering med S-V och MP?

Visst krävs det ett nyval i Thailand men inte om 14 dagar som de röda kräver, regeringen har kommit med två olika kompromissförslag som båda har förkastats av de röda.

PPP regeringen hade inte på kartan att utlysa nyval när de gula demonstrerade för det, varför är dagens situation annorlunda då?

Nu går du in på svensk politik, Nej ingen hade krävt nyval om Centern hoppat av alliansen, Man hade i demokratisk anda inväntat nästa val för att ge igen istället för att kalla in militären. Och rent löjligt påstående från din sida och visar tydligt hur okunnig du är.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

15 döda och 678 skadade så här långt. rena slakten. Och många experttyckare på MPR som tydligen redan har hela händelseförloppet, samt vilken sida som var bovarna, klart för sig. Suck!

Själv väljer jag nog att vänta med den analysen, samt konstaterar så här långt att 4 veckors relativt fredliga demonstrationer tog denna vändning när makten beslutade att sätta hårt mot hårt och agera. Något makten nu verkar ångra eftersom dessa nu begärt vapenvila.

Personligen så tyckte jag redan vid oroligheterna för ett år sedan att Abhisit borde ha utlyst ett nyval så fort som möjligt. Dom röda kräver ju inte att få makten utan bara ett val. Om inte för annat så borde det genomföras enbart för att minska sprickan bland landets befolkning som bara växer sig bredare och bredare så länge den parlamentariska situationen är så oklar som den är och har varit allt sedan de gula fick igenom sin vilja genom utomparlamentariska metoder.

Nollställ och börja om, folket accepterar helt säkert mycket lättare den sida som vinner makten i ett direkt val istället för genom diverse tveksamt politiska manövrar. Bort med alla oklarheter om vem som är folkets val.

Fortsätter man från maktens sida (var nu den egentliga makten än ligger, är väl tveksamt om det är Abhist som har den?) att stånga huvudet i väggen så är sprickan snart ohelbar och kommer sluta i ett regelrätt inbördeskrig. Alternativt i en hård militärdiktatur med tillhörande folkförtryck.

Det finns ingen väg tillbaka, nyval, nu!

Hej Kim

Håller med dig i det du skriver, och det känns skönt att några av oss inte törstar efter blod utan vill ha en fredlig lösning på det här snarast.

Ja det är tragiskt att så många på forumet verkar "tycka om" det som nu sker och har utsett demonstranterna till ensamma bovar.

Det är ju faktiskt bara att utlysa nyval och låta folket avgöra vem som ska leda landet, ska det vara så förbannat svårt.

Minus karman haglar över en när man vill ha fred, men dom får gärna dra bort alla + jag kommer aldrig att stödja slakt på sitt eget folk,

jag är allergisk mot förtryck och militärer mot civila och det kommer jag att vara så länge jag lever.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim

Håller med dig i det du skriver, och det känns skönt att några av oss inte törstar efter blod utan vill ha en fredlig lösning på det här snarast.

Ja det är tragiskt att så många på forumet verkar "tycka om" det som nu sker och har utsett demonstranterna till ensamma bovar.

Det är ju faktiskt bara att utlysa nyval och låta folket avgöra vem som ska leda landet, ska det vara så förbannat svårt.

Minus karman haglar över en när man vill ha fred, men dom får gärna dra bort alla + jag kommer aldrig att stödja slakt på sitt eget folk,

jag är allergisk mot förtryck och militärer mot civila och det kommer jag att vara så länge jag lever.

Mvh Isan Lover

Nu lyckades du faktiskt med konsstycket att överträffa dej själv i lägstanivå.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyckades du faktiskt med konsstycket att överträffa dej själv i lägstanivå.

Man upphör aldrig att förvånas. Jan Myrdal sitter osäkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man upphör aldrig att förvånas. Jan Myrdal sitter osäkert.

Tar tillbaks den sista meningen. Taskigt skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej Kim

Håller med dig i det du skriver, och det känns skönt att några av oss inte törstar efter blod utan vill ha en fredlig lösning på det här snarast.

Ja det är tragiskt att så många på forumet verkar "tycka om" det som nu sker och har utsett demonstranterna till ensamma bovar.

Det är ju faktiskt bara att utlysa nyval och låta folket avgöra vem som ska leda landet, ska det vara så förbannat svårt.

Minus karman haglar över en när man vill ha fred, men dom får gärna dra bort alla + jag kommer aldrig att stödja slakt på sitt eget folk,

jag är allergisk mot förtryck och militärer mot civila och det kommer jag att vara så länge jag lever.

Mvh Isan Lover

Du passerar nu gränsen för all anständighet och förnuft!

Du börjar bli riktigt oförskämd mot övriga här. Sluta med detta är du snäll.

Det finns ingen här som vill ha denna situation. Det är oanständigt av dig att skriva något sådant.

De som direkt startat detta elände är rödmyrorna. Dom har provocerat fram denna situation. För en kommunist kanske detta är rätt väg (du resonerar väl "lite spill får man räkna med för att uppnå målen")

Angående nyvalet; är det så förbannat svårt att se att dels har regeringen valts, dels har den föreslagit nyval med rimlig framförhållning. Detta har rödmyrorna avslagit, väl medvetna om att något liknande detta skulle bli följden.

Jag är allergisk mot fundamentalister som inte ser vägen utan bara revolutionära mål och det kommer jag vara så länge jag lever

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du passerar nu gränsen för all anständighet och förnuft!

Du börjar bli riktigt oförskämd mot övriga här. Sluta med detta är du snäll.

Det finns ingen här som vill ha denna situation. Det är oanständigt av dig att skriva något sådant.

De som direkt startat detta elände är rödmyrorna. Dom har provocerat fram denna situation. För en kommunist kanske detta är rätt väg (du resonerar väl "lite spill får man räkna med för att uppnå målen")

Angående nyvalet; är det så förbannat svårt att se att dels har regeringen valts, dels har den föreslagit nyval med rimlig framförhållning. Detta har rödmyrorna avslagit, väl medvetna om att något liknande detta skulle bli följden.

Jag är allergisk mot fundamentalister som inte ser vägen utan bara revolutionära mål och det kommer jag vara så länge jag lever

Hej

Dom av dig kallade rödmyrorna demonstrerade i ca en månad utan att orsaka speciellt mycket förstörelse eller blodspillan.

Och jag tycker att det var bra att Generalen till en början vägrade att skjuta mot dom röda när han svarade Apishit att det går inte "för dom är alla Thai".

Så där tvådde han sina händer och visade sin ovilja, men regeringen ville annorlunda och hur det slutade vet vi ju nu.

Landet är mer splittrat än någonsin och det här kommer att leda till ännu mer våld förstås.

Vad det gäller ett ev. nyval så ville dom röda ha ett inom 15 dagar och regeringen svarade om 9 månader "take it or leave it",

det naturliga hade varit att kompromissa vidare och landa på anske 3 månader.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Thai-faq.com (Mycket bra video på vad som hände vid Phan Fa)

http://www.thai-faq.com/thai-news/thai-army-open-fire-on-red-protesters/

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte bättre om forumägaren Kim liksom regeringen Abhisit helt enkelt censurerade oliktänkande, då slipper ju herr forumägare bli upprörd över andras tankar och ägna större vikt vid sina egna funderingar.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon på plats i BKK? Skulle uppskattas med lite personliga betraktelser. Behöver inte vara en avhandling utan bara en lite lätt beskrivning av läget där just du/ni är. Någon skillnad från i fredags, igår eller är allt som vanligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thai-faq.com (Mycket bra video på vad som hände vid Phan Fa)

http://www.thai-faq.com/thai-news/thai-army-open-fire-on-red-protesters/

Hej

Tack för en bra video som säger allt, den visade hur militären öppnade eld mot lugna dansande och glada demonstranter som t.o.m skakade hand med militärerna tills dessa

började skjuta.

Såna här bildbevis är guld värda i det efterspel som kommer, stort tack till dom som filmade det här trots stor risk att bli skadade själva.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

pattayanordic

bästa kommentaren på länge:

- "Perhaps the Abhisit government could use the US$1bln plus confisticated from Thaksin to help with a onetime offset of some of these bad debts. It may kill 2 birds with one stone." sh2000, CNA forum

han menar att betala av delar av lånet som bönderna lånade på Thaksin tid för att odla mer ris o socker.

kan funka, eller så är det som att slänga pengar i brunnen...

Pattaya Nordic Bar, Soi Buakhao, Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Söndagens rullande uppdateringar från Thaivisa kan man läsa här.

Tydligen ska de röda fortfarande hålla fyra soldater som gisslan.

Nya oroligheter väntas vid Thaicom.

Abhisit har kallat sina koalitionskollegor till möte kl 13.00

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Söndagens rullande uppdateringar från Thaivisa kan man läsa här.

Tydligen ska de röda fortfarande håla fyra soldater som gisslan.

Nya oroligheter väntas vid Thaicom.

Abhisit har kallat sina koalitionskollegor till möte kl 13.00

Hej

Man kan ju hoppas på att koalitionspartnerna kan tänka sig ett nyval nu, för att få lugn i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

THE NATION: Blood needed at King Mongkut Hospital - especially group O and B. Donation at Chalermprakiat Bldg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Kim gör samma generalfel som många andra i den här situationen.

Man kan nämligen tycka att ett val förändrar läget, eller att Abhisit avgår eller vad som helst.

Det är nämligen ok att tycka. Men det är INTE ok att använda våld.

Alla bilder, diskussioner och uttalanden under de gångna veckorna har tydligt dokumenterat att UDD är våldsorienterat.

De leende gummorna på Willes bilder till trots. "terroristerna" som Kim med fin passning kallade dem.

Ledare har manat sina anhängare via anti-polis, anti-militär, anti-regering, anti-allt-sentiment.

Först fredligt men sen aktivt förespråkat våld. Problemet är inte vad de leende gummarna tycker.

Problemet är vad de uppviglande ledarna och den militanta mobben gör.

Filmen på thai-faq visar detta tydligt. De flesta röda dansar, men några kastar granater och molotovkoktails.

När hade du med dig molotovkoktails, redo att kastas, på dans sist? Eller granater?

http://www.thai-faq.red-protesters/

Och IL borde minst få en tillsägelse. Han ljuger medvetet i syfte att skapa splittring.

Är det ok enligt forumreglerna?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för en bra video som säger allt, den visade hur militären öppnade eld mot lugna dansande och glada demonstranter som t.o.m skakade hand med militärerna tills dessa

började skjuta.

Såna här bildbevis är guld värda i det efterspel som kommer, stort tack till dom som filmade det här trots stor risk att bli skadade själva.

Mvh Isan Lover

Har du och jag tittat på samma video???

Jag har tittat på hela videon som länken hänvisar till. Man kan inte se att nån skjuter överhuvudtaget, man hör bara en massa smällar.

Var ser du bevisen som är guld värda?

Med största säkerhet så har både militär och polis eget folk som filmar vad som händer. Hoppas verkligen att dom som rullade gasbomben mot soldaterna som skadade 50 (kanske nån dog efteråt också) fångades på film så dom får rättsliga efterräkningar.

Då kan dom räkna med att njuta resten av sitt liv på Bkk Hilton.

// Jobbe

Ändrades av Jobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Fyy faan. Det här får UDDs ledare inte slippa undan straff för.

Detta är enkom deras och Thaksins fel.

Saknar ord för vad jag känner. Må de brinna i helvetet.

Som jag ser det bär den bangkokcentriska militär-rojalistiska eliten den största skulden till att den här bedrövliga situationen uppstått. Den iscensatte en militärkupp och sedan en juridisk kupp där "feltänkande" politiska partier förbjöds med röstköp som svepskäl (alla thailändska partier ägnar sig åt pengautbetalningar vid val). Till slut har de "outbildade horderna" fått nog.

Personligen så tyckte jag redan vid oroligheterna för ett år sedan att Abhisit borde ha utlyst ett nyval så fort som möjligt.

Amen till det. Hade inte militärkuppen blivit av, eller om nyval utlysts inom rimlig tid, tror jag inte att den här upptrappningen som kulminerade igår hade skett.

Nu har det blivit så polariserat att om Abhisit utlyste nyval ikväll skulle han nog bli misstrodd av de röda, inte säker på att det räcker för att desarmera situationen. Jag undrar hur många dagar han har kvar som premiärminister. Jag är orolig för att Abhisit snart kommer ersättas av en hårdare militär typ och att vissa delar av de röda blir allt mer militanta. Hoppas verkligen att det inte blir så.

Kungahuset som åtnjuter sådan respekt i båda läger skulle kunna desarmera situationen genom att utlysa nyval. Önskar att kung Bhumibol kunde resa sig upp ur sjuksängen och göra just det, men jag är inte hoppfull.

Ändrades av Gnarparn
Link to comment
Dela på andra sajter

15 döda och 678 skadade så här långt. rena slakten. Och många experttyckare på MPR som tydligen redan har hela händelseförloppet, samt vilken sida som var bovarna, klart för sig. Suck!

Själv väljer jag nog att vänta med den analysen, samt konstaterar så här långt att 4 veckors relativt fredliga demonstrationer tog denna vändning när makten beslutade att sätta hårt mot hårt och agera. Något makten nu verkar ångra eftersom dessa nu begärt vapenvila.

Personligen så tyckte jag redan vid oroligheterna för ett år sedan att Abhisit borde ha utlyst ett nyval så fort som möjligt. Dom röda kräver ju inte att få makten utan bara ett val. Om inte för annat så borde det genomföras enbart för att minska sprickan bland landets befolkning som bara växer sig bredare och bredare så länge den parlamentariska situationen är så oklar som den är och har varit allt sedan de gula fick igenom sin vilja genom utomparlamentariska metoder.

Nollställ och börja om, folket accepterar helt säkert mycket lättare den sida som vinner makten i ett direkt val istället för genom diverse tveksamt politiska manövrar. Bort med alla oklarheter om vem som är folkets val.

Fortsätter man från maktens sida (var nu den egentliga makten än ligger, är väl tveksamt om det är Abhist som har den?) att stånga huvudet i väggen så är sprickan snart ohelbar och kommer sluta i ett regelrätt inbördeskrig. Alternativt i en hård militärdiktatur med tillhörande folkförtryck.

Det finns ingen väg tillbaka, nyval, nu!

Du lägger in rätt långtgående egna åsikter som du bygger ditt resonemang på. Det var när de röda trängde in i radiolänkstationen och körde bort militärerna som dom tvingades gå till motattack och återta stationen

Man hade liksom inget val längre att bara stå och se på efter den händelsen

Och hur länge kan ett lands ordningsmakt stå och se på utan att göra något när en folkmassa med demonstranter slår sönder, blockerar, kastar flaskor, brandbomber, riktiga bomber, tegelstenar etc etc runt om kring sig ?

Hur tror du t.ex svensk ordningsmakt hade agerat i motsvarande situation

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har du och jag tittat på samma video???

Jag har tittat på hela videon som länken hänvisar till. Man kan inte se att nån skjuter överhuvudtaget, man hör bara en massa smällar.

Var ser du bevisen som är guld värda?

// Jobbe

Hej

Om du samtidigt som du tittar på videon lyssnar på den hukande reportern så berättar han precis vad som händer.

Under tiden som dom glada människorna dansar så börjar det höras smällar som folk först tror är fyrvekeri, men snart går det upp för dom att det är militären som har

börjat skjuta, och då svarar demonstranterna med stenkastning och senare även molotovcocktails.

Det framgår mycket tydligt att det inte är demonstranterna som börjar.

Det samma sägs f.ö även på nyheterna i SVT nu kl 09.00 men dom är väl lika dumma som mig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var när de röda trängde in i radiolänkstationen och körde bort militärerna som dom tvingades gå till motattack och återta stationen

Hur tror du t.ex svensk ordningsmakt hade agerat i motsvarande situation

De röda trängde in i radiolänkstationen efter att regimen stängt ned den. Endast regimvänliga medier tillåts ju i Thailand. I Sverige har vi tack och lov yttrandefrihet så något liknande skulle inte uppstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det framgår mycket tydligt att det inte är demonstranterna som börjar.

Mvh Isan Lover

Det finns en klocka på videon.. Berätta vilken minut och sekund som detta framgår tydligt.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...