Jump to content
IGNORERAD

Vad har kungen gjort för Thailand och dess befolkning?


Surin P3

Recommended Posts

Satt och funderade på vad frun sa igår...

"Vår kung har i alla fall varit på de flesta ställena i Thailand och skitat ner skorna - Vad har dagens politiker gjort? Suttit i svala rum med A/C:n och kliat sig i huvudet."

Ja, vad har kungen egentligen gjort för att förtjäna denna respekt? (Som enligt många är på väg att försvinna)

Hittade en artikel som beskriver lite om hans historia http://www.vision.org/visionmedia/article.aspx?id=14193

Personligen så tycker jag att det är en bra sak att älska sin kung, såsom bl.a. Thailändare gör.

Oavsett hur denna kärlek kommer till. Enkel indoktrinering/hjärntvätt eller hans historiska insatser?

Jag har till exempel fått lära mig av min mamma att älska henne, oavsett vad hon gör eller har gjort.

Är det också indoktrinering/hjärntvätt...?

Med tanke på dagens händelser om att kungen börjar ifrågasättas, tror jag personligen har med rädsla att göra - Rädsla för att han snart inte kommer att finnas mera.

En liknande rädsla ett barn har när ens egna föräldrar är på väg till "nästa liv".

Vad har kungen alltså gjort för Thailand och thailändarna? Förtjänar han den respekt han har eller inte? Det är frågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    8

  • noBuzz

    4

  • acarls

    3

  • conservator

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kungen är väl en symbol för folket. En ledare som inte har någon politisk koppling och därför kan vara enande över dessa motsättningar.

Kungen ska kunna ha en lugnande och stödjande roll för befolkningen.

En som enar och inte har någon politisk koppling till endera sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina Thailändska studenter skrev något i stil med att "Everyone is talking about what the king has done for Thailand but I can still see that some don't have food for the day and other live in palaces."

Jag skulle säga att den Thailändska kungen har gjort mycket för Thailand, men jag är tveksam ifall han har gjort mer än vad Thailand har gjort för honom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Eftersom jag bor i Thailand är jag förbjuden enligt lag att uttala mig om Thailands älskade

kung.

När det gäller kungar i Sverige eller Danmark tycker jag att man som förälder kan börja med att läsa den danske författaren HC Andersens Kjesarens nya kläder, för sina barn

och kanske även för sin thailändska familjs barn .

Link to comment
Dela på andra sajter

Kung Prajadhipok gick i landsflykt efter kuppen 1932 då Thailand fick sin första församling och man gick från absolut monarki till konstitutionell monarki.

Prajadhipok abdikerade, i landsflykt, eftersom han hade ställt som krav att landets församling helt och hållet skulle vara folkvalt.

Och inte bara till viss del som dåvarande generaler och elitister tyckte.

Landets församling gick inte med på detta med motiveringen att landet inte var redo för riktig demokrati fullt ut.

Än idag är det ett argument man hör i flera sammanhang och det är ett argument som används för att skydda elit från konkurrens.

Sedan dess har i princip millitär och elit styrt och kungen har haft en underordnad roll.

Bhumiboll accepterade detta förhållande och började löpande ägna sig åt diverse antroposofisk fritidssysselsättning.

Han är den ende (som jag vet) som brydde sig om landsbygden (njae.. i alla fall lite) under alla dessa år av militärt förtryck.

Och han gjorde det utan att behöva köpa röster, han satt ju där han satt.

Dock... tiderna förändras och nya generationer kommer.

Generationer som inte sett detta hända och som därför tror/tycker annorlunda.

Men faktum är... han rörde sig bland folket på landet.. och var intresserad av deras liv.

Därav alla bilder med honom gående på risfälten med kameror etc.

Han fick faktiskt "skitiga skor".

Han var den ende. Och han var dessutom kung. Så han blev DERAS kung.

Därför älskar de honom.

Och det är väl klart att han förtjänar respekt och igenkännande för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina Thailändska studenter skrev något i stil med att "Everyone is talking about what the king has done for Thailand but I can still see that some don't have food for the day and other live in palaces."

Jag skulle säga att den Thailändska kungen har gjort mycket för Thailand, men jag är tveksam ifall han har gjort mer än vad Thailand har gjort för honom...

Visst är det så att vissa inte har mat för dagen, med det är nog inte flera är antalet som bor i stora hus.

Visst skulle kungen kunna dela med sig av sina Baht, men hur långt skulle de räcka egentligen?

Skulle han få för sig att ge alla sina pengar till sina undersåtar så fick alla ca 2.500 Baht. http://www.forbes.com/2007/08/30/worlds-richest-royals-biz-royals07-cx_lk_0830royalintro_slide_6.html?thisSpeed=undefined

Vad händer sen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag bor i Thailand är jag förbjuden enligt lag att uttala mig om Thailands älskade kung.

Läste du det i "kejsarens nya kläder"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3 jag fattar inte hur du kan sjunka så lågt som till att starta en sådan här tråd.

Vad vill du att vi som bor i Thailand skall skriva som inte har samma uppfattning som du och din fru.

Tycker detta säger en hel del om dig som person.

Varför respektera inte du det Thailändska folket frågar jag dig i stället.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3 jag fattar inte hur du kan sjunka så lågt som till att starta en sådan här tråd.

Vad vill du att vi som bor i Thailand skall skriva som inte har samma uppfattning som du och din fru.

Tycker detta säger en hel del om dig som person.

Varför respektera inte du det Thailändska folket frågar jag dig i stället.

Moo

Jag menar att du ska skriva det du vill...

Tyckte jag ställde en ganska enkel fråga. Vad har kungen gjort under sin tid som regent?

Men det var väl inte oväntat att du ser att jag frågade nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför respektera inte du det Thailändska folket frågar jag dig i stället.

Har sett dig skriva detta några gånger nu.

Vad menar du med att han inte respekterar det Thailändska folket?

På vilket sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar dig i stället igen varför respekterar inte du det Thailänska folket.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga till dig också Moo...

Varför respekterar inte du det Thailändska folket?

(Jag vet att du frågade mig först, men jag är större än du och paxar att du ska svara först, låser och kastar nyckeln i sjön, kommer aldrig mer igen).

Ligger vi på rätt nivå nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar det inte i grund och botten om att när man har det svårt måste man ha någon eller något att hoppas på, sätta sin tilltro till. I Thailand finns eller har funnits någon, ja kungen som folket har kunnat sätta sin tillit till. Det är väl bättre att hoppas på att någon levande skall kunna hjälpa en. En död är väl ganska meningslöst att hoppas på.

Kungen har i detta fall i alla fall gett en normal Thailändare lite hopp om det sen har varit falskt eller inte får andra tvista om. Personligen satsar jag hellre på kungen än budda eller Jesus krist.

Thailändare som tror och hoppas på sin kung eller väl betydligt smartare än vi svenskar som sätter sin tilltro till en gud som bevisligen inte finns eller har funnits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har några konkreta exempel på vad kungen gjort under sin tid som regent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar det inte i grund och botten om att när man har det svårt måste man ha någon eller något att hoppas på, sätta sin tilltro till. I Thailand finns eller har funnits någon, ja kungen som folket har kunnat sätta sin tillit till. Det är väl bättre att hoppas på att någon levande skall kunna hjälpa en. En död är väl ganska meningslöst att hoppas på.

Kungen har i detta fall i alla fall gett en normal Thailändare lite hopp om det sen har varit falskt eller inte får andra tvista om. Personligen satsar jag hellre på kungen än budda eller Jesus krist.

Thailändare som tror och hoppas på sin kung eller väl betydligt smartare än vi svenskar som sätter sin tilltro till en gud som bevisligen inte finns eller har funnits.

Mycket bra Evert

Kungen är ju en levande symbol för folket

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har några konkreta exempel på vad kungen gjort under sin tid som regent?

Är det inte kungen som uppfunnit och fått patent på en metod att "bomba" moln och framkalla regn så att risbönderna får regn på sina grödor.

Är det inte kungen som bidragit till vattenregleringen på många platser i Thailand, byggande av dammar och vattenreservoarer så att thailands bönders grödor ej skulle översvämmas vid regn och torka ut vid torrperiod.

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har några konkreta exempel på vad kungen gjort under sin tid som regent?

Hur kommer det sig då att den thailändska Kungen är så populär? Framför allt ska det betonas att Kung Bhumibol inte bara är folkets Kung, han är också en Kung för folket. Inte sällan har han kallats för ”Utvecklingskungen”. Titeln har han fått för sitt djupa engagemang att hjälpa folket och olika områden att få tillgång till föda. Redan 1952 tog Kungen initiativ till olika typer av utvecklingsprojekt och sedan dess har över 2.000 Kungliga projekt genomförts i Thailand. Många av projekten har handlat om att främja småskaliga jordbruksaktiviteter, en hållbar förbrukning av vattenresurser samt om att introducera nya jordbrukstekniker.

Hittade detta på huahin.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Handlar det inte mest av vad han upplevs foretrada, sta for och representera mer an vad han faktiskt gjort? Iden om kungen och det han star for har skapat hans myt och darmed den nastan overnaturliga respekten som ibland ges honom.

Det frekventa resandet till de olika delarna av landet till saval mojliga som omojliga platser, hans diverse skogs/jordbruks och utvecklingsprojekt etc. + skicklig PR har skapat en image av en folklig kung som bryr sig om alla sina undersatar – inte bara de rika och inflytelserika. Han har varit en god buddist, han har visat stor respect for aldre etc. och darmed gett sken av att vara den ultimate thailandaren som representerar allt det goda i Khwampenthai. Folk tror nog att han star over de sma politiska konflikterna och ar den enda som verkligen ser till landets och folkets basta. Bara det faktum att han refereras till som “fader” sager ju en hel del.

Laggs sedan till alla overnaturliga myter om hans person – han skapar regn nar det ar torka och stoppar oversvamningar nar det ar moonsun osv.

Vad han egentligen har gjort och hur folk ser honom ar nog vitt skilda saker i manga fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har några konkreta exempel på vad kungen gjort under sin tid som regent?

Han har gjort så mycket som inte kan underskattas men som folk kanske inte tänker på när de ser bilder av honom idag.

Det finns mycket information bl.a. på nätet om man vill fördjupa sig och det är svårt att komma med enskilda exempel.

Här är några länkar som kan vara av intresse.

A Visionary Monarch

Thailands Guiding Light

En mycket bra svensk sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Satt och funderade på vad frun sa igår...

"Vår kung har i alla fall varit på de flesta ställena i Thailand och skitat ner skorna - Vad har dagens politiker gjort? Suttit i svala rum med A/C:n och kliat sig i huvudet."

Ja, vad har kungen egentligen gjort för att förtjäna denna respekt? (Som enligt många är på väg att försvinna)

Hittade en artikel som beskriver lite om hans historia http://www.vision.or...e.aspx?id=14193

Personligen så tycker jag att det är en bra sak att älska sin kung, såsom bl.a. Thailändare gör.

Oavsett hur denna kärlek kommer till. Enkel indoktrinering/hjärntvätt eller hans historiska insatser?

Jag har till exempel fått lära mig av min mamma att älska henne, oavsett vad hon gör eller har gjort.

Är det också indoktrinering/hjärntvätt...?

Med tanke på dagens händelser om att kungen börjar ifrågasättas, tror jag personligen har med rädsla att göra - Rädsla för att han snart inte kommer att finnas mera.

En liknande rädsla ett barn har när ens egna föräldrar är på väg till "nästa liv".

Vad har kungen alltså gjort för Thailand och thailändarna? Förtjänar han den respekt han har eller inte? Det är frågan...

Vet inte så mycket om dagens kung, därimot så har ju kung nummer 5 gjort en massa gott för thai folket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att vissa inte har mat för dagen, med det är nog inte flera är antalet som bor i stora hus.

Visst skulle kungen kunna dela med sig av sina Baht, men hur långt skulle de räcka egentligen?

Skulle han få för sig att ge alla sina pengar till sina undersåtar så fick alla ca 2.500 Baht. http://www.forbes.com/2007/08/30/worlds-richest-royals-biz-royals07-cx_lk_0830royalintro_slide_6.html?thisSpeed=undefined

Vad händer sen?

Jag håller med om att det inte skulle vara någon poäng med att dela ut kungens förmögenhet, lika lite som det långsiktigt skulle gynna någon om H&M eller IKEA skulle konfiskeras och delas ut. Om däremot (och jag känner att jag börjar låta som IL nu) en del som är högre upp i hierarkin skulle tjäna lite mindre så skulle en del som är lägre kunna tjäna mer. Det finns ju svenska företag som betalar hyggliga löner och samtidigt gör sina ägare rika, jag ser inte något motsatsförhållande där.

Det är ju inte heller många som bor i palats men om man är kritisk mot kungen och samtidigt Thailändare är det nog säkrast att uttrycka sig i genrella termer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...