Jump to content
IGNORERAD

Vad har kungen gjort för Thailand och dess befolkning?


Surin P3

Recommended Posts

Satt och funderade på vad frun sa igår...

"Vår kung har i alla fall varit på de flesta ställena i Thailand och skitat ner skorna - Vad har dagens politiker gjort? Suttit i svala rum med A/C:n och kliat sig i huvudet."

Ja, vad har kungen egentligen gjort för att förtjäna denna respekt? (Som enligt många är på väg att försvinna)

Hittade en artikel som beskriver lite om hans historia http://www.vision.org/visionmedia/article.aspx?id=14193

Personligen så tycker jag att det är en bra sak att älska sin kung, såsom bl.a. Thailändare gör.

Oavsett hur denna kärlek kommer till. Enkel indoktrinering/hjärntvätt eller hans historiska insatser?

Jag har till exempel fått lära mig av min mamma att älska henne, oavsett vad hon gör eller har gjort.

Är det också indoktrinering/hjärntvätt...?

Med tanke på dagens händelser om att kungen börjar ifrågasättas, tror jag personligen har med rädsla att göra - Rädsla för att han snart inte kommer att finnas mera.

En liknande rädsla ett barn har när ens egna föräldrar är på väg till "nästa liv".

Vad har kungen alltså gjort för Thailand och thailändarna? Förtjänar han den respekt han har eller inte? Det är frågan...

Mja, själv kan jag inte förstå beundran utan eg orsak.

Att högakta och djupniga åt någon som endast har kravlat fram ur ett visst sköte borde ju med dagens utbildningsnivå endast förekomma hos stollar. Kungar och Sultaner är inte gudasända och har inte blått blod, något som di flesta numera vet.

Att älska sin moder beror väl på att hon faktiskt gjort något för en tex ammat, tröstat, lagat mat osv.

Hurvida den thailänske kungen gjort något väsentligt eller ej kan jag inte svara på.

Man kan ju fundera på hur pass inblandad han varit i regnframställningen och byggande av dammar, förutom att vara en galjonsfigur i dessa sammanhang. Han är väl världens rikaste monark och ett mått på godhet skulle ju kunna vara hur stor procent av bankkontot som går till välgörenhet.

Något som man däremot kan kritisera är att han inte slagit näven i bordet och försökt avskaffa lagarna som förbjuder kristiska åsiker om monarkin. Har man rent mjöl i påsen så kan man tåla kritik och skulle man få diskutera monarkin och ifrågasätta vad som gjorts och inte gjorts

så kanske hans populariet inte varit så stor för man kan ju inte ifrågasätta monarkin när allt annat än hyllande är förbjudet.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    8

  • noBuzz

    4

  • ban99arne

    3

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Jag håller med om att det inte skulle vara någon poäng med att dela ut kungens förmögenhet, lika lite som det långsiktigt skulle gynna någon om H&M eller IKEA skulle konfiskeras och delas ut. Om däremot (och jag känner att jag börjar låta som IL nu) en del som är högre upp i hierarkin skulle tjäna lite mindre så skulle en del som är lägre kunna tjäna mer. Det finns ju svenska företag som betalar hyggliga löner och samtidigt gör sina ägare rika, jag ser inte något motsatsförhållande där.

Det är ju inte heller många som bor i palats men om man är kritisk mot kungen och samtidigt Thailändare är det nog säkrast att uttrycka sig i genrella termer.

Först måste man ha viljan att jobba...cool.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns en gång när jag gick på andra året på universitet.

Jag och mina kompisar tittade på nyheterna. Kungen var sjuk.

Jag tänkte och sa det högt - att jag skulle kunna dö om han fick leva istället.

Mitt liv var värt för min familj - ja.

Men hans liv var värt för folket, landet.

:::

Jag vet inte hur det kom sig att jag tänkte så då.

:::

Kungen har deltagit i många projekt för att hjälpa dem som ingen annan har brytt sig om/hunnit att hjälpa.

Hans jobb var ett bra komplement till statens projekt.

Ibland gjorde han inte arbete själv - men med honom som initiativtagare/PR/figur/ osv osv så blev de projekten av.

Det var nog lättare att få sponsorer som vill stödja hans projekt.

Tror att fler vill stödja hans projekt än regeringens projekt ... kanske för att man kan känna sig lugnare att det inte råder korruption där ... eller kanske för att man kan vara med på 20-tidens nyheterna. Det vet jag inte. Men det är lättare att samla in pengar till olika projekt när kungahuset är inblandade i alla fall.

(När man skänker pengar till någon i kungahuset kan man bestämma som man vill ge till dem för "privata" saker eller för "välgörenhet".)

Jag tror inte att många andra skulle kunna lyckas samla in så mycket pengar från de "rika" till de "fattiga" som kungahuset har lyckats.

:::

Det kan handla om duktigt PR-team som en del uttrycker sig här.

Men då undrar jag varför är inte alla i kungahuset lika populära då?

Jag tror att kungen verkligen förtjänar den respekt han får av folket.

Det finns en och annan i kungahuset som inte alls är populära.

Har han/hon sämre PR-team eller har han/hon förtjänat det själv, som kungen förtjänar respekt och kärlek?

:::

Angående Fon Luang - Kungliga regn så trollar han inte fram det utan det var en enkel naturvetenskaplig idé (enkel när man har fått reda på hur det går till).

Samla ihop moln så de blir tunga till dem behövande ställen - och blir regndroppar.

Det är många andra projekt/idéer som har drivits av kungen.

På grund av tidsbrist väljer jag en av dem.

Detta är Setthakit porpiang (Sufficiency Economy).

Det är en mycket god filosofi - lyckas man med det så kan man nog leva ett lyckligt liv utan så mycket materiella ting.

Visserligen så har jag lärt mig den "tanken" inte bara av kungen utan av många svenskar och invandrare som jag har mött under mina tio år i Sverige.

Men tanken var god och behövs verkligen på den ändrande mentaliteten i Thailand - där pengar blir mer och mer viktigt.

Tanken kanske inte gör så att folk ändra sig från svart till vitt.

Men åtminstone så kan man ta till det som en "ursäkt" med lite stolthet istället för att skämmas som man annars skulle ha gjort i ett samhället där "det är fint att ha råd - mentaliteten" börjar ha tagit över.

:::

Mvh

Magrood

- som fortfarande har mycket begär -

Ps - många teorier här är intressanta.

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tillägga att man kan kalla mig blind som kan beundra kungens "Sufficiency Economy" teori när jag vet att han är mycket förmögen.

Jag är också blind när det gäller många bra budskap från Carabao, trots att han inte kan leva upp till sina egna budskap.

Men...

Vill man utvecklas själv som person - behöver man inte ställa krav på personen som ger ut bra budskap.

Det räcker gott med att bara ta budskapet och jobbar med sig själv istället för att kräva att budskapsgivaren ska föregå med ett gott exempel själv.

Hoppas att mina barn också kan ha överseende med mina brister och kan ta till sig de bra budskap som jag vill förmedla till dem.

(Klart försöker jag vara en bra förebild - men jag vill också kunna leva mitt eget liv som jag själv vill.)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, själv kan jag inte förstå beundran utan eg orsak.

Undantaget din beundran för dig själv då. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hoppas att mina barn också kan ha överseende med mina brister och kan ta till sig de bra budskap som jag vill förmedla till dem.

(Klart försöker jag vara en bra förebild - men jag vill också kunna leva mitt eget liv som jag själv vill.)

Mvh

Magrood

Man kan ju alltid hoppas att de gör det,

men dessvärre brukar barn oftast göra som föräldrarna själva gör, och inte som de säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen har ju sett till att den gyllene triangelns opiumproduktion flyttat över gränsen till Burma genom sina många resor där under 1970-talet då det introducerades nya grödor för bönderna att odla istället för opium. Han såg till att sjukstugor och processfabriker för grödorna byggdes och satte infrastrukturen på plats för att kunna få ut varorna ur de många gånger isolerade dalarna.

Har för mig det var kungen som finansierade bygget av den första vägen mellan Phuket town och Patong någon gång på 1950-talet då han vid ett besök i den pittoreska fiskebyn som Patong faktiskt var under denna tid fick reda på att folk hade dött då de inte kunde komma till sjukhuset i Phuket town på grund av att det saknades en väg över berget.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Angående med att skapa regn så gjorde väl de gamla indianerna det genom "regndans" med en fin liten brasa.

Det var nog inte dansen som fick det att regna men tillräckligt mycket partiklar i luften kan klara av att "knyta" samman molekylerna till större droppar.

Att sedan vidareutvekla iden är jäkligt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju alltid hoppas att de gör det,

men dessvärre brukar barn oftast göra som föräldrarna själva gör, och inte som de säger.

:suicide::suicide::suicide:

Då är det kört med att lära Liam att inte äta med fingrarna...

När det gäller andra saker så hoppas jag att Liam och syskonet är lika smarta som "jag" (eller som pappa som Svarten brukar säga) och kan bortse från budskapsgivaren och ta till sig budskapet.

Man kan nog bara hoppas som du säger.

Mvh

Magrood

- en krabbmor som vill lära sina barn att gå rakt -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

”att inte kasta sten i glashus”

Alla kan naturligtvis bli bättre i sina gärningar,

och att okritiskt och blint hylla någon är ganska improduktivt.

Vad det gäller den Thailändske kungens eventuella stordåd och välgärningar

för den Thailändska befolkningen, så kan jag väl säga så pass mycket

att han säkert har gjort bra mycket mer än vad jag själv har åstadkommit.

Allt är ju relativt här i världen,

men att väga in sin egen lilla insatts är kanske något att tänka på

innan man hej vilt sågar Bhumibols insatser och arbetsresultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan betraktas som offtopic men hur mycket av kungens populäritet kommer av de medeltida LM-lagarna?

När det defakto är olagligt och hårt bestraffat att säga ett negativt ord om monarken så är det väl nästan hjärntvätt det handlar om.

Måste vara världens enklaste PR-jobb. Säger någon emot dig åker de i finkan.

Det känns ju som att samhällsutvecklingen står och stampar en del pga monarkin och att militären lyder främst under den och inte regeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rykande aktuellt från dagens Bkkpost:

If you are in the Thai Facebook social media network, you surely will have seen the most shared video this week – the moving speech of actor Pongpat Wachirabanjong expressing his deep, protective love for His Majesty the King.

Becoming an instant talk of the town, the speech has been circulated on social media networks , re-run on TV and reported in most local papers. When he finished the acceptance speech for his Best Supporting Role at the Nataraj Awards ceremony, the audience was in tears. As they rose up to give him a standing ovation, the same night saw Bangkok burning in the country’s worst political unrest in recent history.

In his speech, he likened Thailand to a house and His Majesty the King to a father who is continuing his forefather’s sacrifices for the country by tirelessly devoting himself to the people.

“If one is burning with anger against someone or feeling frustrated with something but vents that anger on father, hates him, slanders him, and even thinks of chasing him out of the house, then I will walk straight to that person and say this: “If you hate father, if you no longer love him, then leave. Because this house belongs to father. This land belongs to him.

“I love my King,” he declared to rousing cheers. “I believe everyone here loves him too. We belong to the same si (colour). And this srisa (head), I proudly give to His Majesty the King.” I confess. What he said brought tears to my eyes.

Another confession. Although I share Pongpat’s frustrations for the injustice the King has been unfairly receiving from unfounded allegations, slander and downright hate speech, I disagree with his cold “good riddance” solution which seems to have struck a chord with much of the public.

His is the belief that if we dislike anything, the easy solution is just to eliminate it. If anything, this very thinking underlies the violently divisive politics that is destroying our country now.

Violence will not end when we do not believe that violence begets violence.

Like most people in my generation, I grew up with a deep respect for the King for what he has done all his life for the weak and poor in this country, and for being the pillar of morality and goodness when our society is plagued with corruption and we ourselves are plunging into selfish individualism.

It is maddening to see the person we love get attacked so viciously. But how mature we are is measured by our own reactions. Tolerance is maturity. Efforts to review the lese majeste laws to ensure rational debate within the bounds of cultural sensitivity is maturity. Elimination is not.

For a country is much more than a house. It consists of people of different cultures, beliefs and frustrations. When conflicts in views and ideologies arise, we cannot just kick out the people we don’t like.

If we truly respect the King, we must also respect his inclusive approach.

When the country was rocked by the communist insurgency in the ‘70s, he travelled to dangerous zones to help people, including the communist sympathisers.

When the hilltribe people were vilified as drug traffickers and forest destroyers, he brought them substitute crops, encouraged citizenship, and talked about ancestral land rights.

When the southern violence broke out, his advice was to reach out, understand the people’s grievances and help.

Bara en grej jag såg och tänkte på denna tråden.

En folklig Kung, som gjort vad han kan för Thailand och dess olika folk, är vad jag tror.

egentligen nästan hela artikeln http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/178645/saying-good-riddance-is-no-answer-to-our-problems

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kanske kan betraktas som offtopic men hur mycket av kungens populäritet kommer av de medeltida LM-lagarna?

När det defakto är olagligt och hårt bestraffat att säga ett negativt ord om monarken så är det väl nästan hjärntvätt det handlar om.

Måste vara världens enklaste PR-jobb. Säger någon emot dig åker de i finkan.

Det känns ju som att samhällsutvecklingen står och stampar en del pga monarkin och att militären lyder främst under den och inte regeringen.

Lite "off topic" är det - därför att frågan löd:

"vad har kungen egentligen gjort för att förtjäna denna respekt?"

I sina aktiva dagar innan pensionsåldern så jobbade han nog en hel del.

Men självklart kan hans nästan gudalika idolstatus till största delen knytas till de helknäppa LM-lagarna och

den hjärntvättande dagliga propagandan i TV och i skolan.

Men sett i relation till vad många andra Thailändare med stora resurser

har uträttat för landets bästa, så har han nog gjort ett ganska bra jobb ändå.

Att LM-lagarna har behållits och även förstärkts under hans kungamakt beror

nog mer på att skydda de övriga familjemedlemmarna och deras rykte

än att han själv skulle vara i så stort behov av att skyddas av stenhård censur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undantaget din beundran för dig själv då. :)

Hur menar Ni nu?

Självgode Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är jag nog böjd att hålla med dig.

Han är nog en bra karl den där Bhumibol. Bra mycket bättre än de flesta rika Thailändare som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är jag nog böjd att hålla med dig.

Han är nog en bra karl den där Bhumibol. Bra mycket bättre än de flesta rika Thailändare som du säger.

Det är rätt, man skall ha en positiv människosyn.

Särskilt positivt, trevligt och ömsesidigt respektfullt ser det ut när när ett gäng vuxna karlar i kostym ligger och kryper på golvet framför kungen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är rätt, man skall ha en positiv människosyn.

Särskilt positivt, trevligt och ömsesidigt respektfullt ser det ut när när ett gäng vuxna karlar i kostym ligger och kryper på golvet framför kungen.

Det borde ju vara ganska frustrerande och pinsamt för en normalt funtad människa

att inte kunna veta om folk faktiskt krälar och bugar av respekt eller

om det bara bara beror på att lagen tvingar dem att göra så.

Jag själv skulle få spader på omgivningen om de inte var uppriktiga mot mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde ju vara ganska frustrerande och pinsamt för en normalt funtad människa

att inte kunna veta om folk faktiskt krälar och bugar av respekt eller

om det bara bara beror på att lagen tvingar dem att göra så.

Jag själv skulle få spader på omgivningen om de inte var uppriktiga mot mig.

Jag skulle bli spyfärdig om någon vuxen med fullt utvecklat intellekt kröp för mina fötter oavsett.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag skulle bli spyfärdig om någon vuxen med fullt utvecklat intellekt kröp för mina fötter oavsett.

Det har hänt mig,

men bara då jag har fått pedikyr av någon tant på Jomtien Beach.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovsett vad vi tycker om Kungen och hans gärningar så har han i varjefall lyckats med att ena/hålla ihop folket och landet. Något måste han gjort rätt eftersom han har ett massivt stöd bland Thailändarna.

Men nu efter ockupationen och plundringen av Bkk så är landet splittrat. Det är möjligt att vissa röda grupperingar skaffat sig andra ikoner att se upp till? B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Bhumibol har säkert gjort mer en någon annan av de thailändska höjdarna i mån av vad hans position tillåter.- Synd bara om inte Sirindhorn får föra hans arv vidare.- :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Eller vad kungen inte gjort?

T.ex. han kommenterade inte kravallerna när han hade chansen. De röda sade att Kungen har glömt folket...ok man vet ju inte hur medveten han är numera om händelserna.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror kungen sade (genom att inte säga nåt): Jag kommer inte finnas i all framtid. Ni måste lära er att lösa era problem utan min inblandning jämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...