Jump to content
IGNORERAD

Hyra mc?


Fredrik T

Recommended Posts

Hej!

Jag och min polare som åker custombågar här hemma i Sverige tänker hyra mc i Thailand eller Fillipinerna.

Vilket land är billigast eller bäst att hyra i för lite nöjesåkning i rätta klimatet?

Vi vill gärna höra synpunkter och åsikter.

Hälsningar Fredrik och Jari :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag och min polare som åker custombågar här hemma i Sverige tänker hyra mc i Thailand eller Fillipinerna.

Vilket land är billigast eller bäst att hyra i för lite nöjesåkning i rätta klimatet?

Vi vill gärna höra synpunkter och åsikter.

Hälsningar Fredrik och Jari :drinks:

Tjenis i Pattis kostar det mellan 500-1500 bath/dag från rismaskiner till Harley.

Men va försiktiga om ni inte är vana att köra mc i Los ,klimatet på vägarna är

lite annorlunda än i Svedala!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för info Svampen.

Ja vi ska vara försiktiga. Vi åker mycket här hemma, men i Thailand är ju allt mycket annorlunda

+ vänstertrafik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för info Svampen.

Ja vi ska vara försiktiga. Vi åker mycket här hemma, men i Thailand är ju allt mycket annorlunda

+ vänstertrafik...

Nja, det är faktiskt både vänster- och högertrafik samtidigt, men det lär du dej snart...:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nja, det är faktiskt både vänster- och högertrafik samtidigt, men det lär du dej snart...smile.gif

Skaffa er rätt utrustning innan ni åker:

1) En massiv försäkring som betalar för läkervård eller transport hem i passanda låda.

2) Minst ett öga i nacken

3) ett sjätte sinne för vad snubben i bilen framför eller bakom eller på tvärgatan ev kan hitta på

4-11) 8 extraliv (var) så ni har nio som katten, för de kan lätt komma att behövas.

Sen är det bara att köra som hemma - fast tvärtom

smiley.gifsmiley.gif mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, Kanonbra nu vet vi hur vi ska gardera oss mot alla faror.

Ska bli spännannde. :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att ha akt mkt hoj innan ar knappast en fordel i Thailand - sarskillt inte om du da faktiskt agerar logiskt och rationellt i trafiken. Dessutom sa handlar det inte sa mkt om att du vallar olyckor som att du blir utsatt for dem av andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha akt mkt hoj innan ar knappast en fordel i Thailand - sarskillt inte om du da faktiskt agerar logiskt och rationellt i trafiken. Dessutom sa handlar det inte sa mkt om att du vallar olyckor som att du blir utsatt for dem av andra.

Håller inte riktigt med. Är du en van förare i Sverige så har du lärt dig att köra och kontrollera vilken mc som helst. Då slipper du koncentrera dig på det när du bekantar dig med en ny trafikmiljö. Dessutom är mcförare mer utsatta i trafiken hemma i Sverige än vad bilförare är. ALLA mc-förare vet att man måste behandla alla bilförare som potensiella idi*ter. Inget illa menat med det utan bara ren självbevarelsedrift.

Är man utbildad i Sverige har man även lärt sig betydelsen av att hålla uppsikt, något som de flesta i Thailand helt verkar sakna. Själv så känner jag mig säkrast när jag sitter på en stor touringbike typ Yamaha Tenere eller liknande. Då sitter man högt och har bra utsikt plus kraft nog att klara sig ur kniviga situationer.

Men visst krävs det mer koncentration och att köra en hel dag är ganska mentalt utmattande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Håller inte riktigt med. Är du en van förare i Sverige så har du lärt dig att köra och kontrollera vilken mc som helst. Då slipper du koncentrera dig på det när du bekantar dig med en ny trafikmiljö. Dessutom är mcförare mer utsatta i trafiken hemma i Sverige än vad bilförare är. ALLA mc-förare vet att man måste behandla alla bilförare som potensiella idi*ter. Inget illa menat med det utan bara ren självbevarelsedrift.

Är man utbildad i Sverige har man även lärt sig betydelsen av att hålla uppsikt, något som de flesta i Thailand helt verkar sakna. Själv så känner jag mig säkrast när jag sitter på en stor touringbike typ Yamaha Tenere eller liknande. Då sitter man högt och har bra utsikt plus kraft nog att klara sig ur kniviga situationer.

Men visst krävs det mer koncentration och att köra en hel dag är ganska mentalt utmattande.

Sjalvklart ar det sa, men faran ligger i om du borjar forvanta dig att andra forare kor efter samma principer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja och var jäkligt försiktiga när det regnar blir såphalt på vägarna här nere

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte svara Filipinerna, men sen mindes jag att vi såg 4 allvaliga olyckor på 1,5 timmas bussfärd från Manillas flygplats tiil färjeläget mot Sabang beach...

Vet inte kanske bättre där iaf, de har högertrafik och dina ryggmärgsreflexer kommer att styra dej åt rätt håll vid undanmanövrar.

Se till att hyra av nån som har riktiga försäkringar och ha ett internationellt körkort, det e 2 bra tips, kör nykter 1 tips till!

Sist jag hyrde MC (scooter) så var den inte ens registrerad (försäkring var det inte tal om), kände mig lite dum när jag märkte det på andra sidan Koh Samui mot var jag hyrde...

Jag klarade mig den gången.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra alla tips och andras erfarenheter. Själv har jag bara kört lite moppe i Bangkok och lite bil i Manilla+

en hel del moppeturer på vischan.

Bangkok var otäckt, bara cirka 3 kilometer och sen stopp för en olycka hade hänt. Dom höll på att sopa undan glas när vi kom och sedan släpptes trafiken fram igen och jag fick köra igenom den största blodpöl jag settt i hela mitt liv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har du kört mycket mc i svedala och har vårat säkerhetstänk så klarar du dig mycket bättre än gemene fylltratt som

inte ens har mckort, men i Thailand ska hyra en värsting å vara coola nissediablo.gif

Har sett många skräckexempel, då till och med bartjejerna fick sätta i nyckeln i låset då de ej klarade det självacrazy.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Passa er varje gång ni ser en U-turn-skylt.

Maken till dödsfälla då de som ska göra en högersving måste vänta i

samma fil som andra använder som höghastighets- /omkörningsfil, ska man leta länge efter.

Har sett en olycka i Pattaya där minst 5 motorcyklister mejades ner just i det läget.

Det låg cyklar och lik spridda över flera filer och på bägge sidor om mittremsan.

Åkte nyss i minibuss från Bangkok till Koh Chang.

I princip 3 timmar sammanlagt i denna fil i 150 knyck med sanslösa filbyten eller våldsamma inbromsningar

för de som väntade på att få svänga.

Var helt slut i högerbenet efter allt trampande på bromsen där jag satt bakom chauffören.

mvh dödsdromedaren GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...