Jump to content
IGNORERAD

Ligisterna i Udon Thani


Tackzhin

Recommended Posts

Exactemente, här ute på risfälten är kreti & pleti mest upprörda över att börshuset brunnit för nu kan di inte daytrada ihop sitt dagliga flis.

Pletianen Arne

Synd om dom. Någon av deras representanter kanske kan hjälpa dem på andra börser? Lenno kanske är sugen på att ge en solidarisk hand?

Själv har jag inte tillgång till några handlarkonton så jag kan dessvärre inte hjälpa till i dessa sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • sarne

    6

  • noBuzz

    5

  • MaiChai

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Här i Udon har det varit en lugn dag såvitt jag vet. Mindre med folk och bilar på gatorna, inga problem att korsa till och med Posri Road. Flera affärer och restauranger var stängda.

Vid lunchtid spärrades gatan framför Central Plaza av, komplexet tömdes på kunder. Uppe vid domstolen-city hall området avspärrningar och soldater (som satt i skuggan, 37C idag).

Även infarten "bakom (öster om) McDonalds mot nya UD townområder var avspärrad.

Från en thailändsk vän fick jag veta att civila vakter sköt ihjäl två personer som skulle tända eld på guvernörens hus igår eftermiddag. Ikväll inträder utegångsförbudet 21.00, gäller att äta middag i god tid så det inte blir som igår :-)

http://www.udonthani...m/flight-status

Enligt denna sida är flygplatsen här i Udon nu i normal drift. Vi hoppas att det inte kommer några attacker mot den, då blir det mycket svårare.

Nu dags att kvicka sig ut på middag..

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Udon har det varit en lugn dag såvitt jag vet. Mindre med folk och bilar på gatorna, inga problem att korsa till och med Posri Road. Flera affärer och restauranger var stängda.

Vid lunchtid spärrades gatan framför Central Plaza av, komplexet tömdes på kunder. Uppe vid domstolen-city hall området avspärrningar och soldater (som satt i skuggan, 37C idag).

Även infarten "bakom (öster om) McDonalds mot nya UD townområder var avspärrad.

Från en thailändsk vän fick jag veta att civila vakter sköt ihjäl två personer som skulle tända eld på guvernörens hus igår eftermiddag. Ikväll inträder utegångsförbudet 21.00, gäller att äta middag i god tid så det inte blir som igår :-)

http://www.udonthani...m/flight-status

Enligt denna sida är flygplatsen här i Udon nu i normal drift. Vi hoppas att det inte kommer några attacker mot den, då blir det mycket svårare.

Nu dags att kvicka sig ut på middag..

/Sarne

Har varit i KhonKhaen, men har just fått rapporter från stan, avspärrat som sagts men mobben har bränt ner 2 skolor i stan, väldigt smart gjort, men dom var gentila nog att be lärare och barn att gåt innan dom tände på.

Det är synd om människan, först klagar den på att inte få utbildning, sen bränner man skolor, inte lätt att fatta sammanhanget.

Det lär ha dött 5 personen, förutom de två så blev det skottlossning i går kväll när brandkåren skulle göra sitt jobb, tror dock att det var 3 st ur mobben som fick bita i gräset. 15 personer befinner sig på sjukhus.

Nu finns det inga 100% källor så ta detta för vad det är, obekräftade sanningar.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Stadshuset nerbränt! Fy faen, det var en fin byggnad!

Vem sympatiserar med dessa huliganer? :

Mvh/

www.mangeudon.se

Isan Lover!

Ändrades av Incinerator
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag ogillar detta forum starkt men loggar ändå in för att göra ett inlägg angående läget i Udon Thani. Det är märkligt att de som anses vara "Thailandsexperter" är så okunniga om de politiska förhållandena i landet. Jag förstår oron men anser att det inte finns någon anledning att tro att västerlänningar, i nuläget, är särskilt utsatta. Det finns inget som talar för att demonstranterna som vi ser på youtube-clippen i tråden är ute efter att skada något annat än det som de ser som regeringens egendom eller möjligen regeringens företrädare. Det är utlopp för en oerhörd ilska mot regeringen och den maktelit som står bakom regeringen.

Det är många som tycker att regeringen visat att de inte behöver Thailändare. "Då behöver inte heller Thailändarna regeringen!"

Ilskan tycker jag är lätt att förstå och har inget med huliganism att göra! Varför har oron inte uttryckts tidigare när regeringen visat bristande förmåga att hantera situationen eller måste det brinna i knuten för att det inte ska vara roligt längre?

/svempa

I mitt tycke ett sanslost naivt och okunnigt inlägg. Thaksins formodligen storsta insats for Isaans fattiga var inte 30-Bahtsreformen, det var att han fick "etniska Thailändare" att borja se Isaaniter som thailändare och inte Laoitier eller Kambodjaner. De såg dem inte längre som korkade och lata utlänningar for vilka satsningar på sjukvård och utbildning är bortkastade pengar (ungefär som många thailändare, inklusive Isaaniter, ser på manniskorna i tre sydligaste provinserna).

Jag kan bara tala for det jag ser i Bangkok och Chachoengsao samt läser på sociala medier men helt klart verkar det som de roda ledarna och hulliganerna de senaste dagarna eldat upp allt det de vunnit de senaste 9 åren. Här i byn där det tills for 2 veckor sedan hängde roda flaggor lite overallt finns det inte en endaste kvar och vanliga Isaanska arbetare trakasseras av lokala arbetare, knappast någon maktelit.

Det är bara att hoppas att det snarast dyker upp ett trovärdigare alternativ de kan samlas runt. PTP är nog for all framtid rokta, man kan inte bilda en regering på en majoritet av de 35% som bor i Nord och Nordost ifall alla andra hatar en. Det är minst 5 år tills nästa val där majoriteten i Isaan har någon chans att få deras parti i regeringsposition, hoppas for deras och Thailands skull att den tiden räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Central Plaza (Robinson) och manga andra affarer och restauranger har oppnat igen. Forhoppningsvis haller laget pa att normaliseras.

UTH

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh, detta Thailand och dess indiskreta nyhetsmedia.i dag visade man på nyheterna obduktionen, ja just det, av den igår skjutne rödingledaren i Udon, en av ivrarna för eldandet i stan och även inblandad i dråpet av den gula politikern som i oförstånd kom på den något tvivelaktiga idén att manifester i stan för något eller ett par år sedan.

Jag fick inte klart för mig vad han hette, men det kan säkert någon annan bidraga med.

I Udon heter det att Abhisit beordrat hans hädangång, hmmmm, var han så viktig?

Eftersom jag inte är insatt i politiken avstår jag från spekulationer därom men undrar hur hans lärjungar tänker sig att hämnas, eller förhoppningsvis inte, men f-n trot.

OBS Har fått lite hjälp av hustrun i översättandet, hoppas ingen tar illa vid sig därav.

Ba

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh, detta Thailand och dess indiskreta nyhetsmedia.i dag visade man på nyheterna obduktionen, ja just det, av den igår skjutne rödingledaren i Udon, en av ivrarna för eldandet i stan och även inblandad i dråpet av den gula politikern som i oförstånd kom på den något tvivelaktiga idén att manifester i stan för något eller ett par år sedan.

Jag fick inte klart för mig vad han hette, men det kan säkert någon annan bidraga med.

I Udon heter det att Abhisit beordrat hans hädangång, hmmmm, var han så viktig?

Eftersom jag inte är insatt i politiken avstår jag från spekulationer därom men undrar hur hans lärjungar tänker sig att hämnas, eller förhoppningsvis inte, men f-n trot.

OBS Har fått lite hjälp av hustrun i översättandet, hoppas ingen tar illa vid sig därav.

Ba

Uthai Saenkaew?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ploen Wongma, hette han som dog i går och som var en ledande rödtröja, dock inte på den politiska scenen utan som militant uppviglare..Detta har jag fått berättat för mig och kan varken bekräfta eller dementera.

Just nu drar röädingarna fram i stan och uppmanar sina röda bröder att elda upp allt som kan ha gul anknytning, än så länge har dom lyckats rätt bra med cityhall, amphoeroffice, ett annat kommunalt hus samt två skolor.

I dag vägrar jag att överhuvudtaget ge mig in till stan eftersom jag har en Bangkokregistrerad bil och jag har ingen aning om hur detta skulle tolkas.

Frugans systersom kom med buss till Udon och sa att han inte såg något men att det hördes sirener från utryckningsfordon stort sett oavbrutet, känns inget vidare tryggt promenadstråk.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ploen Wongma, hette han som dog i går och som var en ledande rödtröja, dock inte på den politiska scenen utan som militant uppviglare..Detta har jag fått berättat för mig och kan varken bekräfta eller dementera.

Just nu drar röädingarna fram i stan och uppmanar sina röda bröder att elda upp allt som kan ha gul anknytning, än så länge har dom lyckats rätt bra med cityhall, amphoeroffice, ett annat kommunalt hus samt två skolor.

I dag vägrar jag att överhuvudtaget ge mig in till stan eftersom jag har en Bangkokregistrerad bil och jag har ingen aning om hur detta skulle tolkas.

Frugans systersom kom med buss till Udon och sa att han inte såg något men att det hördes sirener från utryckningsfordon stort sett oavbrutet, känns inget vidare tryggt promenadstråk.

Tyvärr så tror jag att de inte lyckas med annat än att reta upp folk lokalt. Och när det blir för mycket så kommer folk ge igen, lokalt.

De enda de lyckas förstöra för är sig själva och sin hembygd.

Tragiskt och jobbigt för er som bor där och bara vill ha lugn och ro.

Vilket jag gissar fortfarande är en majoritet. Trots att Udon är rödare än rött. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så tror jag att de inte lyckas med annat än att reta upp folk lokalt. Och när det blir för mycket så kommer folk ge igen, lokalt.

De enda de lyckas förstöra för är sig själva och sin hembygd.

Tragiskt och jobbigt för er som bor där och bara vill ha lugn och ro.

Vilket jag gissar fortfarande är en majoritet. Trots att Udon är rödare än rött. Eller?

Jo, det tycker man, kan dock inte vara helt säker på när sinnet rinnet på Thaisvensson och vilken riktning det då tar.

Ingenting är ju 100 logiskt i Thailand, kan ju bli alla mot mobben, eller mobben mot oförberedda, eller vilket skeende som helst, bara att hålla sig utanför.

Tycker synd om de som förlorat sina arbetsplatser och inkomst i en redan pressad region.

Man hoppas.plötsligt känns de två veckor som återstår till Sverigevistelsen längre än för en månad sedan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har idag promenerat omkring i centrala Udon Thani. Det är väldigt lugnt, lite av söndagseftermiddag varm sommardag i Sverige. Vi såg inga som helst tecken på oroligheter, och Baa, vi hörde inte en enda siren här i stan. Uppe vid Tung simon park är unga soldater utposterade, de som inte står post/vägvakt sitter iskuggan. Avslappnad stämning. Vi talade med motorcykelhandlaren i korsningen Posri Road-paralellgatan Tung simon. Han hade köpt glass åt soldaterna, tyckte synd om grabbarna. Min teori och förhoppning, är att de röda bränt sitt krut. Dock är det (inte minst bland thai) massor av rykten i svang. Igårkväll påstods det till exempel (via telefon från en thaitjej) att Central Plaza brann. Vi ser byggnaden från vårt hotell, allt verkade OK. Vi gick dit, allt var OK.

/Sarne

post-4094-12744422625_thumb.jpg

post-4094-127444226578_thumb.jpg

post-4094-127444226973_thumb.jpg

post-4094-12744422625_thumb.jpg

post-4094-127444226578_thumb.jpg

post-4094-127444226973_thumb.jpg

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Med kommentarer som "alla faranger stoder regering" osv fran mobben pa gatorna sa ar med en lovligt naivt att tro att man som farang pa nagot satt ar fredad fran det okontrollerade valdet. I Klong Toey stod grannar mot grannar och misshandlade random thaiare som dok upp pa gatorna - lat oss saga att det knappast var nagra "gula" eller "regeringsrepresentanter" utan vanliga arbetare som hamnade i ilskans vag.

Ilskan kan man forsta - men inte pa nagot satt forsvara den monumentala idi*tin det ar att ge sig pa sin egna stad och skjuta sig sjalv i foten. Det ar bortom korkat och sa ostrategiskt att det inte ar sant.

Alla är faktsiskt fel, men en majoritet verkar hålla på regeringen.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Så summa sumarum.. Alla förutom en tycker att det är rätt lugnt i Udon. Är det rätt uppfattat?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag befinner mig i Udon. Var håller ni andra "tyckare" hus?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Och jag befinner mig i Udon. Var håller ni andra "tyckare" hus?

/Sarne

Vinklade bilder. Säkert tagna 2007 i oktober Untitled-1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter skönt med en lugnare dag än i går, som sagts, Thai har en tendens att skarva på loie, frågade grabben vad han sett, en amulans och några soldater vid bussterminalel och avspärrat vid UD Town, siremnerna va nog inte så många när det kom till kritan, bara lite.

Däremot fick jag rapport från en gammal inföding som påstår att det är ganska många röda vid nongprajak.

Sarne, var Du i närheten? Intrssant om dom flyttat sig dit, för här ute vid galoppbanan är det tomt.eller har dom förhoppningsvis åkt hem.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Stadshuset nerbränt! Fy faen, det var en fin byggnad!

Vem sympatiserar med dessa huliganer? :

Mvh/

www.mangeudon.se

Är det inte pant på dom där flaskorna dom sular?

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Är det någon som kan säga hur situationen i Udon är nu?Min dam sa att alla Atm i Si That och Wang Sam Mo var stängda igår.Nu kanske det har lugnat ner sig lite eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan säga hur situationen i Udon är nu?Min dam sa att alla Atm i Si That och Wang Sam Mo var stängda igår.Nu kanske det har lugnat ner sig lite eller?

Det ar lugnt i omradet runt Central Plaza. Enligt TV-nyheterna skall det aven galla hela Thailand. ATM:erna har varit stangda nattetid i hela Udon Thani under tva natter av sakerhetsskal. Det aterstar en natts utegangsforbud. Efter att ha sett bilderna pa TV fran forodelsen i Bangkok tycker jag javligt synd om det stora antal thailandare som fatt sitt livsverk forstort.

Ändrades av uth

UTH

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta banker med ATM automat i anslutning till banken har tagit ur pengakasetterna av säkerhetsskäl, finns dock några som ligger i utkanten som fortfarande funkar, bl.a. aeon både i BigC o Carrefour. Hur det blir med påfyllningen om det skulle sin vet jag inget om.

För övrigt vet jag inget just nu, sliter med en förkylning och bara latar mig, men hustrun är inne i stan och kommer väl att få lite skvaller till livs.

Återkommer om det är nåt vettigt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Och jag befinner mig i Udon. Var håller ni andra "tyckare" hus?

/Sarne

Jag tycker att det är ganska skönt att sitta här på min balkong i Spånga, Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag befinner mig i Udon. Var håller ni andra "tyckare" hus?

/Sarne

Mitt i Flen, då är man alltid först med senaste nytt!

Flensta Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vanligtvis välunderrättad källa, min Fru, är det som vanligt i staden idag, fast folk är rädda att det ska hända nåt mer.

Generellt sett gillar man inte att dom brände ner Cityhall och skadade amphoer, dom tycker ännu mer illa om att dom tuttade på skolorna. I går försökte man sig på lokala amphoerkontoret i Nongbua men då var militären tydligen redan där och sedan som en skänk från himmelen kom regnet så det blev å vitt jag vet inget.

Men detta har jag fått det från min fru så Ni som inte vill behöver inte tro påt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...