Jump to content
IGNORERAD

Pongpat Wachirabunjong's tal som har berört många thailändare


swedenfarang

Recommended Posts

Mycket tankeväckande och förklarar en hel del om hur man aktar sitt konungahus.

Måhända en blivande politiker, om det vore möjligt skulle han få min röst.

"If you dont like the father, get out of this country"

Slå upp det i stora bokstäver inne i BKK.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jovisst har han poanger, men tyvar ganska billiga sadana. Sarskillt i en tid som denna och budskapet sager en del om det politiska klimat och asiktsfrihet som rader i Thailand idag.

Da tyckte jag AFC killens tal var mer inspirerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tankeväckande och förklarar en hel del om hur man aktar sitt konungahus.

Måhända en blivande politiker, om det vore möjligt skulle han få min röst.

"If you dont like the father, get out of this country"

Slå upp det i stora bokstäver inne i BKK.

Baa

Skulle jag säga nåt liknande i Sverige skulle jag bli lunchad, och kallad nazi/rasist svin.

Men så finns det dom som håller med hans tal, fast dom skulle stå i första led och luncha mig i Sverige

Får inte ihop det hela, är det helt okey att andra länder gör så men icke i Sverige.

Vi hyllar dom i andra länder som vågar stå på sig, men lunchar dom som gör det i Sverige.

Som sagt jag får icke det hela att gå ihop.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, yttrandefrihet och åsiktsfrihet är inget som ligger högt upp på listan. Att man ska tvingas hylla något man inte stödjer gör det däremot. Skrämmande intolerans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag också gillade talet. Skarpt...

Att man skulle kallas rasist eller nazist i Sverige efter ett sådant tal är väl inte helt otroligt.

Detta sker dock inte i Thailand pga otaliga orsaker. Varav vissa är solklara.

Men faktum kvarstår, att jag personligen ser upp till folk som är stolta över sitt land.

Det land som byggts upp av generation efter generation för att bli det land det är idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 25 år sedan när jag hade besökt Thailand första gången skulle jag ha varit enormt stolt över ett sådant tal.

När man såg hur de gamla togs väl om hand, omsorgen om andra människor. Alla älskade kungahuset och sitt land. Det som händer idag vore otänkbart då. Visserligen fanns problemen i södra Thailand då också, visst fanns fattigdomen och slum, men det fanns ett hopp om bättre tider. Att man blev uppskörtad och fick betala 40 Bath för en tallrik nuddelsoppa kunde man ha överseende med, när den gamla tanten fick betala 50 satang för samma maträtt. Glömde man plånboken på ett fik kom de springande med den innan man hann lämna kvarteret. Visst korrruptionen var ett gissel, men vad gjorde det om man hade kontakter och pengar. Skogsskövlingen lärde kungen ut att det var fel, istället planterades träd och otaliga fisk- och bevatnings-projekt startades

Det Thailand jag blev förälskat i började försvinna för drygt 10 år sedan. Ungdomen struntar i många fall över att respektera andra. En gammal tant eller en höggravid kvinna är inte garanterad en sittplats på en lokalbuss i Bangkok längre. Det som var ett problem 25 år sedan med de stora klyftorna mellan fattig och rik, ökar istället för att minska. Många har fått möjlighet till bättre utbildning men fortfarande har så många så många bara tillgång till en bristfällig utbildning. Korruptionen fanns ett hopp om att den skulle minska, men allt har gått så fel så fel.

Som tur är har ölen blivit bättre, turisthotellen fler och större. Lite nationalparker har fått stryka på foten för den saken skull, men vad gör väl det när de rika kunnat gå in och skapa mera jobb för den fattiga befolkningens skull. Börjar bli ironisk, då är det bäst jag slutar, innan ni upptäcker åt vilket håll det lutar.

Det känns svårt att känna samma glädje och förhoppning idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke

Skulle jag säga nåt liknande i Sverige skulle jag bli lunchad, och kallad nazi/rasist svin.

Men så finns det dom som håller med hans tal, fast dom skulle stå i första led och luncha mig i Sverige

Får inte ihop det hela, är det helt okey att andra länder gör så men icke i Sverige.

Vi hyllar dom i andra länder som vågar stå på sig, men lunchar dom som gör det i Sverige.

Som sagt jag får icke det hela att gå ihop.

Mvh

Nerike

Med rätta skulle man bli kallad både det ena och det andra. Och passar inte det kan man ju lämna

landet.

Men varför skulle man just bli lunchad , någon kannibalism råder väl inte i Sverige eller har jag missat

något.

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Med rätta skulle man bli kallad både det ena och det andra. Och passar inte det kan man ju lämna

landet.

Men varför skulle man just bli lunchad , någon kannibalism råder väl inte i Sverige eller har jag missat

något.

Ett solklart exempel är väl Ultima Thule, dom sjöng om att vara stolt över sitt land och historia.

Dom sjung om rätten att hylla sitt land mm.

Ganska snabbt så gick drevet mot dom, fast dom sa rent ut att dom ej är rasister utan patrioter som hyllar sitt land.

Många var dom som stod i fronten, Thore skogman vägra ta imot royalty för låten dans ut i Vallhall.

Många så kallade kultureliten med självaste drevkungen själv (jan guillou) i spetsen, förkasta dom och sa att det är ren rasism.

Visst var det rasism men inte av Ultima Thule utan dom som drev drevet mot dom, kom inte här och säg att ni är stolta över ert land utan det är fördolt rasims skrek dom.

Tiil och med Bert Karlsson sa upp deras skivkontrakt, skivaffärer sluta sälja deras skivor och så vidare.

Och detta var bara på ett exempel på hur Svenskar är fega och inte vågar stå för sin sak.

Det går utmärkt att hylla en som hyllar sitt land genom att säga tycker du inte om vad vår fader ut ur vårt land och man blir rörd av det.

Och man ställer sig i led och hyllar den personen men fan om det sker i Sverige då är man ju inte klok.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har den Thailändske risbondens ekonomi utvecklas i förhållande till kungahuset de senaste 25 åren?

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det skall mkt till for att man skall dra en parallell med att "tvingas" alska sin kung och radande politiska invandrardiskussions-klimat i Sverige.

Ni gnaller over den svenska asiktsfriheten - men samtidigt hyllar ni inskrankning av den thailandska - inte helt genomtankt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

For ovrigt har talet rort upp kanslor hos de roda! Gissa varfor de forsoker branna ned Channel 3!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...