Jump to content
IGNORERAD

Ballar av stål?


MaiChai

Skulle du delta i en demonstration?  

64 röster

  1. 1. Jag kan tänka mig delta i...

    • ..de rödas demonstration
      2
    • ..de gulas demonstration
      1
    • ..ingen som helst thailändsk politiks demonstration
      61


Recommended Posts

En 8 dagar gammal artikel från The Nation som belyser att en del faranger deltager i de rödas ockupation, när det gula höll igång så var det även en del faranger som deltog.

Frågan är, hur många här på MPR är beredda att så att säga "Put your money where your mouth is" och ansluta sig till en extremistgrupp i verkligheten och inte bara på internet?

Foreigners joining the rally

By PierLuc Gagnon

The Nation

Bangkok: -- A few foreigners were spotted among the red crowds at Rajprasong intersection, joining the antigovernment movement regardless of the degree of their knowledge of Thai politics.

An American appeared on the stage yesterday, despite the government's enforcement of the emergency decree.

He said he had read the news and was puzzled by the rumour that some protesters were paid to show their support. Seemingly in Thailand for some time due to his slight knowledge of the Thai language, he had been encouraged to come to the scene to see it with his own eyes.

While on stage, he addressed the crowd in English, saying that the United States took a long time to establish democracy.

"What you're doing is amazing and I hope you achieve it," he said.

As the protest ran into its fourth day on Tuesday, some foreigners were also seen in their red shirts. Having been living here for some time, they were cheered up by the popular movement "in defence of democracy".

"This is becoming a people's movement. The country has been divided in the last month and I am worried about the direction it is heading in," said Frank Klose, a German who has been living in Thailand for the past 20 years.

Klose, a resident of Bangkok and Ubon Ratchathani, added that it was his third time at the protests and he was hoping a dissolution of Parliament would help resolve the current chasm.

However, he admitted he was not too knowledgeable about Thai politics, and mainly came in support of his Thai wife, who is a strong activist.

A desire to see the dissolution of Parliament was shared by other foreigners present.

"A love for freedom," answered another foreigner wearing a "Yubsapha" (House dissolution) scarf when asked about his motivation for joining the protests. He was there with a Thai friend.

"I am here to support freedom of speech, freedom of protest and corruptionfree elections. We should have a democracy without interference like in the US," added the dual American and Canadian citizen, who has been living in Bangkok for 15 years and asked to remain anonymous.

"The current government was not voted in, and I want to have a vote," he said.

He added that it was his first time at the protests as he was too busy with his business, but that he watched and followed the situation every day.

Exprime minister Thaksin Shinawatra's assetsseizure case did not seem to be a factor for the foreigners when asked about their motivation for joining the red shirts' protests.

-- The Nation 2010-04-09

Go to the top of the page

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    4

  • broder tuk tuk

    4

  • MaiChai

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking

Ogillar alla former av extremism, oavsett tröjfärg eller andra kännetecken

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju lite hur pass insatt han är;

"The current government was not voted in, and I want to have a vote," he said.

Utländska medborgare brukar inte får rösta i andra länder än sitt eget, kan jag åka till USA och kräva att får rösta i deras presidentval?

Någon som kan hitta länken till storyn om den svenske PAD deltagaren?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande turist i Thailand och har därmed inte någon rösträtt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, extremister och terrorister kanske inte så många känner sympati för.

Fredliga demonstrationer som inte brukar våld kanske attraherade de utlänningar som deltog på de gulas eller rödas sida.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Fredliga demonstranter är helt ok. Det är en av grundvalarna demokrati bygger på.

Människor som kastar brandbomber, tänder på byggnader, misshandlar folk, skjuter granater, skapar kaos; det kallas för mobb eller kanske t.o.m terrorister.

Dom har lika lite berättigande i Sverige som i Thailand.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vilken :kort: nött

Undrar hur det gick för han? Det nog stor risk att man som utlänning blir svart listat inte kommer in Thailand.

Som farang i Thailand mår man bäst ifall man håller käften, ler och betalar.

De enda plågoandar jag egentligen upplevt är katoyerna som springer längs Beach Road och Second Road i Pattaya under di tidiga morgontimmarna.

Där hjälper det inte att vara vänlig. De ger sig ändå inte.

Men annars behöver man absolut inte hamna i trubbel i Thailand.

Handlar ochså om att hålla en låg profil och inte dra åt sig blickarna för mycket.

Nu är ju det i och för sig lättare ifall man är mörkhårig och 170 cm över havet än om man är en blond tallviking.

Men oavsett så har jag lärt mig att man oftast kan hålla sig utanför trubbel ifall så att säga inte syns eller hörs för mycket och det gäller väl överallt på klotet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan BTT

Jag har läst mycket av vad du skrivit här på MPR.

Skrattat många gånger.

Ruskat på huvudet många gånger.

Men det här :

Som farang i Thailand mår man bäst ifall man håller käften, ler och betalar.

Är nog det bästa jag läst här på MPR, någonsin.

Klockrent !

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag är "gäst" i landet och har därmed inget med Thailands interna problem och politik att göra, så mitt svar var nej.

Ha en bra dag!

jap.gif

PS! Bara trogen skattebetalare i Thailand.

Däremot kan du ju skapa problem för både thailändare, dig själv och svenska turister i allmänhet

om du gillar och väljer att köra fort som fan på vägarna i det land du säger dig vara gäst i.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Som farang i Thailand mår man bäst ifall man håller käften, ler och betalar.

BTT

Mja Bäste Bror, undantaget är förståss då Bror försöker övertala bathbussens förare att Ni faktiskt bara skall betala 5 bath istället för 10.

Lärljungen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Mja Bäste Bror, undantaget är förståss då Bror försöker övertala bathbussens förare att Ni faktiskt bara skall betala 5 bath istället för 10.

Lärljungen Arne

Bäste herr Arne!!

Nu har jag aldrig försökt överbetala någon songtaewförare i Pattaya, däremot så tycker jag att man som farang inte ska behöva betala 10 baht när alla thaiarna i övrigt enbart betalar 5 baht.

Vet man om detta så är det bara att undvika att räcka fram summor större än 5 baht utan helt enkelt hoppa av vid en kraftigt trafikerad korsning och snabbt lägga 5 baht i den utsträckta handen och sedan gå snabbt åt motsatta hållet.

Då är ju föraren låst i trafiken och kan inte göra några större protester.

Det enda som kan hända är att det tutas och att hey you skriks inifrån förarhytten.

Nu menar jag att man enbart ska betala 5 baht vid kortare resor typ 100-500 meter sedan är det ju 10 bahts taxan som gäller. Åtminstone inom centrala Pattaya.

Däremot om man inte fattar nåt och ger 20 baht så får man garanterat tillbaka 10 baht.

Om nu föraren blir hotfull så överäcker man givetvis di där extra 5 bahten utan knot.

Men det har nog enbart hänt vid något tillfälle under 1000 tals resor på kortare avstånd.

Inte konstigare än att man prutar vid den lokala marknaden.

Är man korkad så får man betala mer i Thailand.

Så enkelt är det.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Läste någonstans för ett tag sedan att även thai ska betala 10 bath numera.. Hittade inte artikeln.. Men i så fall är väl thaiarna numera också korkade :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag med :whistle: jag har aldrig några 10-bathare i fickan så det brukar bli en tjuga=glad chaufför och jag med :friends: Mvh Måne som inte dubblar till taxi härhemma

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Och jag med :whistle: jag har aldrig några 10-bathare i fickan så det brukar bli en tjuga=glad chaufför och jag med :friends: Mvh Måne som inte dubblar till taxi härhemma

Nu bör det väl klargöras att jag givetvis inte menar att man som en månads turistgubbe i Pattaya ska rota efter 5 bahtare i fickan vid songtaewresorna.

Men nu finns det ju även en del longtimegubbar som häckar i Pattaya och kanske åker sträckan två till fyra gånger per dag och då tycker jag inte att farangen ska behöva betala 5 baht mer än thaiarna varenda gång.

Köper man ex en tallrik soppa längs med gatan så betalar man ju samma pris som thaiarna gör.

MSedan tycker jag väl att songtaewförarna i Pattaya normalt sett är betydligt trevligare att ha att göra med än muslimförarna i södra delarna.

Men så är det ju i muslimska länder att aggressiviteten och ohyfsen ökar.

Kan man ju bara se i Pattaya där det är stor skillnad på en vanlig thailändsk gatuförsäljare och de oftast plågsamma indiska och pakistanska skräddarna.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nu bör det väl klargöras att jag givetvis inte menar att man som en månads turistgubbe i Pattaya ska rota efter 5 bahtare i fickan vid songtaewresorna.

Men nu finns det ju även en del longtimegubbar som häckar i Pattaya och kanske åker sträckan två till fyra gånger per dag och då tycker jag inte att farangen ska behöva betala 5 baht mer än thaiarna varenda gång.

Köper man ex en tallrik soppa längs med gatan så betalar man ju samma pris som thaiarna gör.

MSedan tycker jag väl att songtaewförarna i Pattaya normalt sett är betydligt trevligare att ha att göra med än muslimförarna i södra delarna.

Men så är det ju i muslimska länder att aggressiviteten och ohyfsen ökar.

Kan man ju bara se i Pattaya där det är stor skillnad på en vanlig thailändsk gatuförsäljare och de oftast plågsamma indiska och pakistanska skräddarna.

BTT

Vilka har du besökt ? /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka har du besökt ? /mvh

Rosengård i malmö och Rinkeby :crazy: .

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vilka har du besökt ? /mvh

Rosengård i malmö och Rinkeby crazy.gif .

mvh. Lars

wow, en traveller! smile.gif /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vilka har du besökt ? /mvh

Marocko och Agadir va min första bekantskap med aggressiva muslimska försäljare.

Bland annat lurades jag nästan att köpa en matta för ca 8000 kronor av ett antal smilande och tebjudande män.

Det stannade vid att jag av ren kompromiss köpte en sån där klänning för män för 500 kronor annars hade det nog blivit trubbel.

Sedan har jag ju haft att göra med chaufförer i Penang i Malaysia och med muslimska songtaewförare i södra Thailand.

Minns särskilt en äldre taxicahufför som jagade mig runt halva stan i Penang bara för att jag råkat antyda något om att jag möjligen skulle åka med honom tillbaks till hotellet igen efter ambassadbesöket.

Han följde sakta efter bakom mig flera hundra meter och väntade utanför ambassaden och blev hotfull när jag efter besöket hade ändrat mina planer.

En chaufför på krabitown kallade mig idi*t bara för att jag påpekade att jag kunde åka till beachen för 40 baht istället för hans 300 baht förslag.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Marocko och Agadir va min första bekantskap med aggressiva muslimska försäljare.

Bland annat lurades jag nästan att köpa en matta för ca 8000 kronor av ett antal smilande och tebjudande män.

Det stannade vid att jag av ren kompromiss köpte en sån där klänning för män för 500 kronor annars hade det nog blivit trubbel.

Sedan har jag ju haft att göra med chaufförer i Penang i Malaysia och med muslimska songtaewförare i södra Thailand.

Minns särskilt en äldre taxicahufför som jagade mig runt halva stan i Penang bara för att jag råkat antyda något om att jag möjligen skulle åka med honom tillbaks till hotellet igen efter ambassadbesöket.

Han följde sakta efter bakom mig flera hundra meter och väntade utanför ambassaden och blev hotfull när jag efter besöket hade ändrat mina planer.

En chaufför på krabitown kallade mig idi*t bara för att jag påpekade att jag kunde åka till beachen för 40 baht istället för hans 300 baht förslag.

BTT

Och sådana scams finns inte i Indien eller Thailand? Googla tex Thailand + scams .

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste herr Arne!!

Nu har jag aldrig försökt överbetala någon songtaewförare i Pattaya, däremot så tycker jag att man som farang inte ska behöva betala 10 baht när alla thaiarna i övrigt enbart betalar 5 baht.

Vet man om detta så är det bara att undvika att räcka fram summor större än 5 baht utan helt enkelt hoppa av vid en kraftigt trafikerad korsning och snabbt lägga 5 baht i den utsträckta handen och sedan gå snabbt åt motsatta hållet.

Då är ju föraren låst i trafiken och kan inte göra några större protester.

Det enda som kan hända är att det tutas och att hey you skriks inifrån förarhytten.

Nu menar jag att man enbart ska betala 5 baht vid kortare resor typ 100-500 meter sedan är det ju 10 bahts taxan som gäller. Åtminstone inom centrala Pattaya.

Däremot om man inte fattar nåt och ger 20 baht så får man garanterat tillbaka 10 baht.

Om nu föraren blir hotfull så överäcker man givetvis di där extra 5 bahten utan knot.

Men det har nog enbart hänt vid något tillfälle under 1000 tals resor på kortare avstånd.

Inte konstigare än att man prutar vid den lokala marknaden.

Är man korkad så får man betala mer i Thailand.

Så enkelt är det.

BTT

"Som farang i Thailand mår man bäst ifall man håller käften, ler och betalar." som sagt av Bäste Bror fast det gäller naturligtvis inte när det är hans portmonä som drabbas.

Citeraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag röstade för att jag inte ville lägga mig i de inre angelägenheterna som besökare i landet.

Men blev osäker om att rösta för 10 eller 5bath vid resan var ett osynligt alternativ eller inte. Kanske jag missförstod hela allt och att man skulle rösta för om resan till demonstrationen skulle betalas med thaitaxa eller falangtaxa. Kunde man möjligen få thaipris om man var med i demonstrationen för de gula eller var det bara vid demonstrationen för de röda. Eller jag kanske är helt desorienterad och 5 eller 10baths taxan var någon helt annan tråd???suicide.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag röstade för att jag inte ville lägga mig i de inre angelägenheterna som besökare i landet.

Men blev osäker om att rösta för 10 eller 5bath vid resan var ett osynligt alternativ eller inte. Kanske jag missförstod hela allt och att man skulle rösta för om resan till demonstrationen skulle betalas med thaitaxa eller falangtaxa. Kunde man möjligen få thaipris om man var med i demonstrationen för de gula eller var det bara vid demonstrationen för de röda. Eller jag kanske är helt desorienterad och 5 eller 10baths taxan var någon helt annan tråd???suicide.gif

Röstar du rött så är det 5 baht och röstar du gult är det 10 baht som gäller. De röda är fattiga och de gula har råd att betala dubbelt så mycket... :ironi:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...