Jump to content
IGNORERAD

Vi har fått ett extrabarn


Surin P3

Recommended Posts

Nu när skolan har börjar har vi fått ett extrabarn att sköta om.

Det är frugans brorson.

Pojken är snart 3 år och ska tydligen gå i skolan/dagis i Surin City istället för ute i Lamduan Village.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta, men inser att han säkerligen får en bättre start på skollivet här än i byn, men det känns ändå lite nervöst.

Vad är det som förväntas av oss? Denna fråga ställer jag pga att hans föräldrar inte är här på veckorna utan de jobbar och det blir då frun och jag (nja, OK, inte så mycket jag) som får ta hand om honom från Måndag till Fredag. Vi kör honom till skolan kl. 7.30 och hämtar honom lunchtid.

William hämtas kl. 16.00, så tiden mellan 12 och 16 blir lite annorlunda i framtiden än vad det har varit.

Numera har vi alltså bara en 100% arbetsdag mellan 8.00 och 12.00. Efter det kan vad som helst hända.

Vad händer om vi måste åka bort i en vecka eller två?

Till råga på allt är denna lilla pojke tokrädd för mig (och de flesta andra också för den delen). Känns inte som en riktigt genomtänkt plan från hans föräldrars sida.

Är det bara att bita i det sura äpplet och uppfostra pojken eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    7

  • flor

    3

  • Kim

    2

  • måne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Nyfiken fraga - hade du nagon chans att diskutera detta med frugan innan et blev ett faktum? KAn ju vara lite svart att backa ur nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej... Ingen frågade mig och inte frågade frugan direkt heller. :(

Aha, ser nu (detta hände för 1 minut sedan) att frun syster ska bo hos oss också.

Det är tydligen hennes jobb att ta hand om lillkillen.

Ännu besvärligare i ett hus med två sovrum och tre barn och tre vuxna.

Äh, nu blir jag lite fundersam...

Ska det va' på dette vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis...eller? :unsure:

Thailändare har nog en tendens att se detta som något fullt naturligt och inget som man behöver dryfta med farangmannen. Så gör man väl överallt i världen?

Men jagb tror nog det går bra för killen ändå och ganska snart är han inte så rädd för den stora elaka farangen... :ironi:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, säkerligen kommer jag att komma över den här första chocken inom kort. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Forstar om du ar tveksam - lar ju bli saval trangt som lite pafrestande. A andra sidan ar det ju vettigt och behjartansvart.

Praktik vs. teori kanske.

For ovrigt verkar du ha det bra - slipper ta beslut sjalv eftersom du har en thaifamilj som skoter det kollektivt at dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan, du är ju i Thailand.

Här fungerar det på dette vis.

Är bara att göra det bästa av situationen, hur nu det ser ut?

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vi hoppas det inte bli för påfrestande bara.

Det som svider lite är att vi precis för ett par veckor sedan hade en diskussion, jag och frun, om vi skulle skaffa flera barn eller inte och båda tyckte att det räcker gott med två barn i huset.

Och vips kommer detta... Lite ironiskt. :huh: Är det karma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan, du är ju i Thailand.

Här fungerar det på dette vis.

Är bara att göra det bästa av situationen, hur nu det ser ut?

Ett argument som inte riktigt håller.

Finns många saker som görs i Thailand, som de allra flesta av oss inte skulle göra "bara för att detta är Thailand".

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det karma?

Du får fråga ban99arne, han är ju MPR´s karmaexpert.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår om pojken är lite rädd för dig :crazy: Jag var själv lite skakig inför vårt surinmöte men det gick över efter att vi planlagt dagordningen :whistle: Hoppas ni mår bra och att planerna vi diskuterade om jobb går i lås(har en släkting som hoppas)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ALDRIG accepterat att frugan bestämt något sådant utan att först fråga mig!

Jag tycker det tyder på en rejäl brist på respekt från frun/familjen. :kort:

Jag bryr mig inte om TIT osv, bor jag i huset så diskuteras sådana här viktiga beslut innan de verkställs! :diablo:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joe, håller med.

En visstidsanställning som låtsaspappa är helt ok, tycker jag. Men detta känns permanent på något sätt och det gör det hela lite skrämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett argument som inte riktigt håller.

Finns många saker som görs i Thailand, som de allra flesta av oss inte skulle göra "bara för att detta är Thailand".

När det är sommarlov, vinterlov, Bhuddalov eller vad det nu är för lov är det alltid lika spännande att vakna på morgonen och se hur många barn vi begåvats med.

Vi är ju hemma och jobbar inte, alltså är det ju självklart att de kan lämna barnen hos oss.

Nu är ju de flesta så stora att det går att roa dem med biljard, badmington mm. men det har även varit någon som har varit skiträdd för mig i början, men tar man det fint så löser det sig och numera blir det enl. mig tyst och lite tråkigt när loven är slut och barnen försvinner, vilket också barnen tycker, de hade gärna stannat lite till.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jo jag tror nog att det är meningen att du ska acceptera.Varför blanda in knepiga falanger när det gäller

allvarliga beslut? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ääähhhummm, Är det nån som vill ha en 38 åring? Hon flyttade in till oss idag, hustruns syster som fått strul med boyfrienden och nu ska hon starta ett nytt liv (med benäget bistånd av hustrun). Tur att man har ett rum vi inte använder.

Fördelen mot P3:s situation är ju att hon kan ta sig själv dit hon skall, ingen kurirverksamhet här inte.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hon trevlig :crazy:???

Om man är snäll är hon ful som stryk, kan inte ett ord engelska, men hon LER, precis som alla andra Thai, trevlig? Hur f-n ska jag veta det efter 5 timmar. Rapport kommer... :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej... Ingen frågade mig och inte frågade frugan direkt heller. sad.gif

Aha, ser nu (detta hände för 1 minut sedan) att frun syster ska bo hos oss också.

Det är tydligen hennes jobb att ta hand om lillkillen.

Ännu besvärligare i ett hus med två sovrum och tre barn och tre vuxna.

Äh, nu blir jag lite fundersam...

Ska det va' på dette vis?

Dom har väl skrämt pojken med att om han inte sköter sig kommer falangen att ta honom. Inte alls ovanligt. Slutar de med det blir det nog bra.

Sen när är thailändare hänvisade att sova i sovrum? Det finns säkert fler rum i huset. Du kanske har något arbetsrum eller något annat inte så viktigt rum som kan användas som sovrum. cool.gif

Fördelen är när ni vill åka bort så har ni barnapassandet ordnat, det måste överväga alla nackdelar. great.gif

Se bara till att hon inte bjuder in alla kortspelade kompisar som sällskap när ni är borta, så kommer det att gå hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått nya uppgifter efter en kort frågestund med frun.

Det är inte permanent, pojken ska inte bo hos oss för alltid.

Han ska bara bo här tills han är tillräckligt gammal för att åka mellan byn och stan själv. Alltså inte längre än typ 8-10 år till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Ääähhhummm, Är det nån som vill ha en 38 åring? Hon flyttade in till oss idag, hustruns syster som fått strul med boyfrienden och nu ska hon starta ett nytt liv (med benäget bistånd av hustrun). Tur att man har ett rum vi inte använder.

Fördelen mot P3:s situation är ju att hon kan ta sig själv dit hon skall, ingen kurirverksamhet här inte.

Då har du ytterligare en 38-åring som kan gora livet surt for dig, det är en riktig trotsålder ska du veta smile.gif .

Tänk sedan nästa vecka när hennes 20-årige alkoholiserade ensamstående dotter med kolikskrikande 1-åring kommer. For att inte tala om när hennes två vilda tonårssoner kommer biggrin.gif .

Mvh,

38-åringen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Nu när skolan har börjar har vi fått ett extrabarn att sköta om.

Det är frugans brorson.

Pojken är snart 3 år och ska tydligen gå i skolan/dagis i Surin City istället för ute i Lamduan Village.

Om du bara tränar upp honom i elementär svenska så kan han vara moderator om ett par år, det finns en del skribenter som han kanske kan forstå bättre än vi gor, både språkligt och mentalt Untitled-1.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej det betyder nog att dom har stort förtroende för dig, samt tror att du kan ha en god inverkan på grabben. Så se det som beröm och ta hand om lillkillen du får säkert en bra kompis i honom när han blir äldre med.

Lycka till

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv hade jag kollat hur länge jag hade stått ut. Sedan tagit in på hotell B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...