Jump to content
IGNORERAD

Svenskt medborgarskap


Fundurose

Recommended Posts

Vi skickade in papper och pass för svenskt medborgarskap till Migrationsverket för flickvännen.

Pass och bevis om svenskt medborgarskap som skulle ta flera månader kom efter ca två veckor med vändande post.

Kanske lite att göra på avdelningen för svenskt medborgarskap?

Får ge en applåd för verkligen snabb handläggning på Migrationsverket. :clapping:

Så, passa på nu medans det är kort handläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag fick åka tre ggr till servicecentralen med papper för att dom skulle vara nöjda. Sedan ringde en mycket trevlig dam från karlstad och sa att om hon fick alla papper skulle det gå ganska snabbt inte flera månader som servicecentret sa. Så det är bara att hoppas. För person nummer behöver familjen för allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick åka tre ggr till servicecentralen med papper för att dom skulle vara nöjda. Sedan ringde en mycket trevlig dam från karlstad och sa att om hon fick alla papper skulle det gå ganska snabbt inte flera månader som servicecentret sa. Så det är bara att hoppas. För person nummer behöver familjen för allt.

hmm, Svenskt medborgarskap och personnummer har ju inte med vartannat att göra. Personnummer får man på skatteverket efter att UT beviljats. Detta är ju i bästa fall tre år innan Svenskt medborgarskap kan sökas.

När vi fixade medborgarskapet till frugan för ca ett år sen så tog det bara två-tre veckor också så det verkar vara normalt.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missminner jag mig inte, men gick det inte söka svenskt medborgarskap "elektroniskt" nu?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Missminner jag mig inte, men gick det inte söka svenskt medborgarskap "elektroniskt" nu?

Hej Sheriffen,

Vi ansökte den 7/4 så det går alldeles utmärkt att söka/fylla i ansökan och betala, men man måste ändå skicka in arbetsgivarintyg (om man arbetar), studieintyg (om man går i skolan) även för barn, pass och eventuella beslut om det finns minderåriga barn involverade. Det bör skickas som rekommenderat brev.

Lycka till

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Igår kom person numren för familjen . Lyfter på hatten för Birgit i karlstad. Som arbetar på skatteverket där. Så jag skickade in alla nummer till försäkringskassan . Vi får se om dom godkänner allt. Eftersom vi gick över tiden p.g. a. askan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skickade in papper och pass för svenskt medborgarskap till Migrationsverket för flickvännen.

Pass och bevis om svenskt medborgarskap som skulle ta flera månader kom efter ca två veckor med vändande post.

Kanske lite att göra på avdelningen för svenskt medborgarskap?

Får ge en applåd för verkligen snabb handläggning på Migrationsverket. :clapping:

Så, passa på nu medans det är kort handläggning.

Då kan min fru och hennes grabbars ansökan ge lika mycket minuspoäng till Mig.

Ansökan lämnades in i början av augusti.

I början av denna månad ringde jag till Mig och gav dom en avhyvling.:diablo:

Sedan var medborgarskapet fixat på en halv vecka efter det

Dom påstod att dom väntade på papper från Skatteverket angående vårdnaden som inte ville infinna sig?

Dock påpekade denna chefstjänsteman att dom ej litade på Skatteverkets beslut angående vårdnad?

Skatteverket till motsats så satte dom endast tilltro till Den Thailändska domstolens beslut om enskild vårdnad (skannade in den med Email). Till skillnad mot skatteverket som vägrade tidigare att godkänna det Thailändska beslutet, varav vi fick gå via familjerätten för att få ett beslut om enskild vårdnad i sverige då för att Skatteverket skulle godkänna min fru som enskild vårdnadstagare :crazy:

Snacka om pappersvändare.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Missminner jag mig inte, men gick det inte söka svenskt medborgarskap "elektroniskt" nu?

Aha, tack för svaret. Hur funkar det med dubbelt medborgarskap, får tjejen det automatiskt när man söker svenskt medborgarskap eller måste man "göra på nåt speciellt vis" för att få dubbelt medborgarskap?

Ändrades av Sheriffen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Jag antar att din tjej har ett thailändskt medborgarskap sedan tidigare. När hon fått sitt svenska medborgarskap har hon med andra ord två medborgarskap. Både ett thailändskt och ett svenskt. Hon behöver inte göra något speciellt annat än att se till att hon har giltiga pass.

Hennes PUT stämpel försvinner också i och med att hon blir svensk medborgare eftersom svenska medborgare inte behöver något tillstånd för att leva i Sverige.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Satt ikväll och "skummade" igenom processen för att söka svenskt medborgarskap åt tjejen. Det enda vi blev fundersamma på var frågan under inkomst, där stod att man skulle räkna med "inkomst och/eller bidrag" som man haft under 2007, 2008, 2009. Ska bidrag räknas med för CSN eller inte?

Vad vi förstått ska man betala, skriva ut och underteckna samt skicka tjejens pass rekommenderat till migrationsverket. En anann undran, ska man skicka med något mer, exempelvis studieintyg eller något annat? Om ja, hur får man lättast ta i ett studieintyg som "bevisar" att tjejen studerar? Har ni något smart tips på att påskynda en ansökan om svenskt medborgarskap?

Tacksam för svar/tips. Tack på förhand.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag har ett stort tips. Skicka med allt. Jag lovar dig att annars får du problem. Svensk byråkrati är inte kul den heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt ikväll och "skummade" igenom processen för att söka svenskt medborgarskap åt tjejen. Det enda vi blev fundersamma på var frågan under inkomst, där stod att man skulle räkna med "inkomst och/eller bidrag" som man haft under 2007, 2008, 2009. Ska bidrag räknas med för CSN eller inte?

Vad vi förstått ska man betala, skriva ut och underteckna samt skicka tjejens pass rekommenderat till migrationsverket. En anann undran, ska man skicka med något mer, exempelvis studieintyg eller något annat? Om ja, hur får man lättast ta i ett studieintyg som "bevisar" att tjejen studerar? Har ni något smart tips på att påskynda en ansökan om svenskt medborgarskap?

Tacksam för svar/tips. Tack på förhand.

Tjena.

I vårt fall skickade vi inte med något annat än pass och blanketterna. Vi fyllde också i ansökan "elektroniskt", samt printade ut den.

Passet kom tillbaka efter 15 dagar, så även ett tjusigt litet diplomliknande ark där det stod att frugan numer är Svensk medborgare. Hennes thailändska medborgarskap behåller hon per automatik.

Nu ska vi ordna ett pass, sedan bär det av på en liten tripp till England.

Ps: Har du testat att göra testet om hon kan bli Svensk medborgare på migrationsverkets hemsida? Det kan ju vara värt eftersom ansökan trots allt kostar 1500 spänn.

Lycka till!

Mvh/

MangeUdon

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Skicka gärna med ett studieintyg - det underlättar. Intyget får du från skolan.

I slutet på ansökningsblanketten finns nödvändiga handlingar uppräknade.

Du behöver inte försöka påskynda handläggningen. Finns nödvändiga handlingar inskickade kommer beslutet ganska fort.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det går ganska kvickt. För fru Chang tre veckor i september 2009. Och sen svenskt pass på tre dagar... det räckte med att lämna in beskedet om svenskt medborgarskap vid passansökan även om folkbokföringsregistret ej var uppdaterat ännu.

Fru Changs ansökan var i och för sig ganska okomplicerad då hon aldrig fått en spänn i bidrag i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det går ganska kvickt. För fru Chang tre veckor i september 2009. Och sen svenskt pass på tre dagar... det räckte med att lämna in beskedet om svenskt medborgarskap vid passansökan även om folkbokföringsregistret ej var uppdaterat ännu.

Fru Changs ansökan var i och för sig ganska okomplicerad då hon aldrig fått en spänn i bidrag i Sverige.

Herr Chang har talat.

Vad menar du med: "Fru Changs ansökan var i och för sig ganska okomplicerad då hon aldrig fått en spänn i bidrag i Sverige."

På vilket sätt underlättade det?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med: "Fru Changs ansökan var i och för sig ganska okomplicerad då hon aldrig fått en spänn i bidrag i Sverige."

På vilket sätt underlättade det?

MVH Tommy

Tja, fråga Kim! Jag vill minnas han var tvungen att redovisa alla studiebidrag och annat hans fru fått under tiden i Sverige.

Det är väl ingen omöjlig uppgift, men det är onekligen lättare att skriva noll vad gäller sådant.

Jag menar inte att det blir lättare att få svenskt medborgarskap om man inte fått några bidrag, bara att själva ansökan blir lättare att fylla i.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Idag fick så tjejen bevis om svenskt medborgarskap. Tog ca 1 månad för oss så här i semestertid, bra jobbat migratiosverket!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med svenskt medborgarskap.

Enda skilnaden i Sverige är väl att de får rösta i riksdagsvalet när de har medborgarskapet. Annars har du väl alla rättigheter redan i Sverige utan medborgarskap.

I Thailand däremot tappar du en massa rättigheheter så var det i varje fall länge sedan. Blir det dubbelt medborgarskap numera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med svenskt medborgarskap.

Enda skilnaden i Sverige är väl att de får rösta i riksdagsvalet när de har medborgarskapet. Annars har du väl alla rättigheter redan i Sverige utan medborgarskap.

I Thailand däremot tappar du en massa rättigheheter så var det i varje fall länge sedan. Blir det dubbelt medborgarskap numera?

Man kan flytta och bosätta sig utomlands i åratal och ändå ha rätten att alltid komma tillbaka till Sverige.

Som du säger så får man full rösträtt, inte kattskit.

Sverige tillåter dubbelt medborgarskap numera, tror Thailand gör det också.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel att man kan åka till exempelvis England eller USA utan trassliga visumansökningar på respektive ambassad i Stockholm.

Sen finns det ju vissa arbeten som är skyddsklassade och kräver svenskt medborgarskap, men de kanske inte är så aktuella för våra thaidamer ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det skattemässigt, när en thailändsk person får svenskt medborgarskap? Ponera att hon/han har inkomst i Thailand, där personen jobbar under ca 2 månader per år, på plats i Thailand. Skiljer sig beskattningen då om personen endast har thailändskt medborgarskap eller om personen innehar både svenskt och thailändskt medborgarskap?

Skall lönen tas upp som inkomst i sverige? Eller räcker det med att den beskattas i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...