Jump to content
IGNORERAD

Kalla fötter (avboka resan till Thailand)


Nisse Hult

Recommended Posts

Eftersom du nämner Thai Air drar jag slutsatsen att du endast har bokat en flygbiljett (utan fri av/ombokning). Om så är fallet har du inte möjlighet att få tillbaks pengar vid avbokning enligt "normala regler". Den praxis som finns i dagsläget (i Sverige/Europa) innebär endast att du har möjlighet till avbokning och återbetalning om du bokar charter eller en paketresa. Tveksamt om Asiatiska bolag ställer upp på detta.

De "avbokningskydd" som resemäklare etc. säljer ger inte heller möjlighet till avbokningar då de normalt innehåller klausuler som friskriver dem från ekonomiskt ansvar vid ex. väpnade konflikter, naturkatastrofer etc. Sjukdom, dödsfall i nära familj och skada på bostad som omöjliggör resa brukar vara godkända anledningar... om du kan visa upp intyg för åberopad anledning.

Jag skulle nog kräva denna information i skriftlig form från företaget genom vilket jag bokat min resa. Jag har inte sett någonting officiellt från Thai själva om att dom är villiga att betala tillbaks pengar för avbokad resa.

Jag har det i skriftlig form, i form av ett mail, där han klippt in en kopia på infon som han fått från Thai Airways. Han sa också att även om dom inte skulle utvidga denna period för återbetalning (gällde fn med biljetter med utresa t.o.m 31/5), så gick det att avboka om man önskade ändå, men då till en administrativ kostnad av 1850:- per biljett.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nisse Hult

    10

  • GammalDansken

    8

  • Lemmy

    4

  • L64

    3

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Det finns ju ett antal katastroffilmer där man nukear bort problemen... Kanske i detta fall det skulle fungera då det är glaciärisen som möter lavan som skapar askmolnen, ångan slungar upp askan.. Spräng bort isen och det blir askfritt i luften... I alla fall teoretiskt crazy.gif

Island är en liten ö och det lever folk i vulkanens skugga.

Kanske bäst att testspränga i Södertälje först för att säkra sig att bomben är tillräckligt liten.

smiley.gifsmiley.gif mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag har det i skriftlig form, i form av ett mail, där han klippt in en kopia på infon som han fått från Thai Airways. Han sa också att även om dom inte skulle utvidga denna period för återbetalning (gällde fn med biljetter med utresa t.o.m 31/5), så gick det att avboka om man önskade ändå, men då till en administrativ kostnad av 1850:- per biljett.

Jag har sett dom häringar datum'en förr, i samband med vår hemrese häromsistens.

Men då verkade återbetalningen omfatta de som inte kunne komma hem på grund av askan.

Det var extraordinärt för det finns inga regler som tvingar Thai till det (i motsats till vad som gäller för de europäiska bolagen)

Att de skulle tillåta folk i allmänhet ångra sig bara för att de "känner för det" låter föga troligt.

Om du ska ångra dig med hänvisning till en osäker situation i en liten del av Bangkok

tror jag du får vänta tills UD säger "Åk inte till Thailand överhuvudtaget".

Det är därför de sagt till dig om att vänta tills avresen kommit närmare.

Finns inte den rekommendation från UD då, får du gärna ångra dig - om du själv betalar.

smiley.gifsmiley.gif mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett dom häringar datum'en förr, i samband med vår hemrese häromsistens.

Men då verkade återbetalningen omfatta de som inte kunne komma hem på grund av askan.

Det var extraordinärt för det finns inga regler som tvingar Thai till det (i motsats till vad som gäller för de europäiska bolagen)

Att de skulle tillåta folk i allmänhet ångra sig bara för att de "känner för det" låter föga troligt.

Om du ska ångra dig med hänvisning till en osäker situation i en liten del av Bangkok

tror jag du får vänta tills UD säger "Åk inte till Thailand överhuvudtaget".

Det är därför de sagt till dig om att vänta tills avresen kommit närmare.

Finns inte den rekommendation från UD då, får du gärna ångra dig - om du själv betalar.

smiley.gifsmiley.gif mvh

Jag kan klippa in här vad Thai har skrivit:

From 01MAY10 to 31MAY10 new refund and cancellation procedures apply.

Refunds and cancellations are free of charge for all reservations with departure dates 01-31MAY10.

This supersedes previous instructions sent 28APR10 of refund and cancellation procedures until 15MAY10.

Så det verkar inte som man behöver motivera varför man vill avboka, om man nu vill det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult

Jag kan klippa in här vad Thai har skrivit:

From 01MAY10 to 31MAY10 new refund and cancellation procedures apply.

Refunds and cancellations are free of charge for all reservations with departure dates 01-31MAY10.

This supersedes previous instructions sent 28APR10 of refund and cancellation procedures until 15MAY10.

Så det verkar inte som man behöver motivera varför man vill avboka, om man nu vill det.

Hmmm, intressant. Letade tidigare efter just den informationen på Thai air. Hittade inte något.

Har du nån länk till texten? great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, intressant. Letade tidigare efter just den informationen på Thai air. Hittade inte något.

Har du nån länk till texten? great.gif

Nej, jag fick den från resebyrån där jag bokade min biljett. Dom hade fått den infon från Thai Airways.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Visst gäller det agenter, men det är väl en förutsättning att resebyrån får tillbaka pengar från flygbolaget för att kunna ersätta resenären..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Visst gäller det agenter, men det är väl en förutsättning att resebyrån får tillbaka pengar från flygbolaget för att kunna ersätta resenären..

Visst är det så, men när jag pratade med flygbolaget (eftersom det var på håret vi kom med i mitten på april) sa dom att

"vi betalar inte tillbaka några pengar - dom får vi först när resan väl är genomförd - det är agenten som har dina pengar".

Flygbolagets roll i processen var enligt uppgift bara att meddela agenterna att en viss flygning verkligen hade blivit inställd

och att en plats på en annan avgång inte erbjudits.

Hoppas naturligtvis att trådskaparen kan få tillbaka sina pengar om han skulle ångra sig, och den senaste utvecklingen

talar ju inte heller direkt emot att det ska kunna gå, men min optimism i pengafrågor speciellt när det gäller en så pressad

branch - är minimal.

smiley.gifsmiley.gif mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Ok, men då är det väl inga problem.. Agenten behöver inte betala in några pengar fram till 31/5 om resan bokas av eller blir inställd.. Agenten berörs väl av EU-regler eftersom dom verkar inom EU och måste då betala tillbaka, eller? Låter ju konstigt om resebyrån får lägga beslag på resenärens pengar vi ett sådant scenario..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ok, men då är det väl inga problem.. Agenten behöver inte betala in några pengar fram till 31/5 om resan bokas av eller blir inställd.. Agenten berörs väl av EU-regler eftersom dom verkar inom EU och måste då betala tillbaka, eller? Låter ju konstigt om resebyrån får lägga beslag på resenärens pengar vi ett sådant scenario..

japp ... med det lilla tillägget att det är resebyrån som ska acceptera avbokningen (och därmed förlust av sitt arvode)

Om flygningen ställs in är det helt grönt enligt meddelandet från Thai

:-):-) mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Knasen,jag visste att du var agent007 med rätt att döda :whistle: det syntes väl :crazy: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Lamai ska ev ut på en segeltur i Stockholm skärgård då med firman, men om inte så kan vi ses på en öl på Arlanda dådrinks.gif

bor bara 20 min därifrån

För din skull så hoppas jag på segeltur, låter lite roligare än o träffa mig en liten stund :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Även en liten stund med dig är guld värd. :great: Mvh Grönsaksblandaren Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Även en liten stund med dig är guld värd. :great: Mvh Grönsaksblandaren Måne

puss, tack för att du ledde mig in på hälsans väg :54:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för intressant information. Får se vad som händer fram till juli och fatta beslut då om det blir resa eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult

Tackar för intressant information. Får se vad som händer fram till juli och fatta beslut då om det blir resa eller inte.

Tror att Thai air kommer att komma ut med ny info om avbokning nästa vecka. Det är ju inte troligt att UD kommer att lyfta bort rådet att inte besöka Bangkok. Det är bara att hålla sig uppdaterad via http://www.thaiairways.se/dd.aspx?id=92 great.gif

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi åker 22 maj till 21 juli och är inte så orolig kommer vara i södra Thailand men skulle ha stannat 1 natt i BK men bokade om biljetten til Nakhon si thammarat istälet samma dag.

Niclas

Nick

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult

Visst gäller det agenter, men det är väl en förutsättning att resebyrån får tillbaka pengar från flygbolaget för att kunna ersätta resenären..

Sure bacon Knasen. great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...