Jump to content
IGNORERAD

The King Never Smiles


Joints

Recommended Posts

Detta ämne flyttat hit pga 2 helt olika diskussioner i en tråd av SR400

Hej gott folk.

Jag försöker läs in mig brett på Thailands historia. Tänkte ge mig på Handleys "the king never smiles" efter att ha tuggat mig igenom en antropologistudie av scoutrörelsen på 70-talet. (japp här skall det göras grundligt.)

Mitt i allt rejält gammalt slår mig en tanke: All skit som händer nu mitt i Bangkok, Seh Daeng skjuten m.m., hur nödvändigt är det om man tittar i almanackan? När skulle nästa ordinarie val hållits egentligen? Rimligen kunde man väl väntat tills dess och röstat bort de man inte gillar..?

fundersammma hälsningar

400

The King never smiles är en vansinnigt intressant bok och en riktig ögonöppnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

The King never smiles är en vansinnigt intressant bok och en riktig ögonöppnare.

Jupp, men jag tror att man behöver många källor för att få en bra bild av historien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, men jag tror att man behöver många källor för att få en bra bild av historien.

Det borde finnas fler böcker i samma ämne. Det finns nog ingen annan bok som har blivit så ofta citerad som Handleys. Synd att den är bannad i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste den här för ett tag sedan: http://www.bokfynd.nu/0521816157.html Den kom ut strax innan Thaksin kickades, sista kapitlet är rätt intressant eftersom författarna sågar honom fullständigt och varnar för att han börjat montera ner demokratin. Boken är för övrigt en bra start om man läst allt som står på wikipedia och vill komma vidare.

Ändrades av SR400
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste den här för ett tag sedan: http://www.bokfynd.nu/0521816157.html Den kom ut strax innan Thaksin kickades, sista kapitlet är rätt intressant eftersom författarna sågar honom fullständigt och varnar för att han börjat montera ner demokratin. Boken är för övrigt en bra start om man läst allt som står på wikipedia och vill komma vidare.

Samma författarpar har även skrivit en biografi om Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Sawat dee!

Som redan nämnts så är boken the king never smiles väldigt läsvärd.

Även denna länk med Giles Ungpakorn är intressant att lyssna på:

Det finns totalt 4 avsnitt på youtube varav ovanstående leder till det första.

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Hej igen,

För kännedom så var Giles Ungpakorn tidigare professor på Chulalongkorn Universitetet.

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Sawat dee!

Som redan nämnts så är boken the king never smiles väldigt läsvärd.

Även denna länk med Giles Ungpakorn är intressant att lyssna på:

Det finns totalt 4 avsnitt på youtube varav ovanstående leder till det första.

Mvh

Khun Somtam

Ovanligt lite respons på denna tråd tycker jag.

Vad kan detta bero på?

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ovanligt lite respons på denna tråd tycker jag.

Vad kan detta bero på?

//Khun Somtam

På detta forum gillar vi att snacka avatarer, hyra moppe, hur mycket vi kan om thaipolitik, gnälla på svensson som inte kan uppföra sig.

Ibland gillar vi bildtrådar också

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja böcker känns ju lite förlegat, finns inte filmen att ladda ner?

Obeläste Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

På detta forum gillar vi att snacka avatarer, hyra moppe, hur mycket vi kan om thaipolitik, gnälla på svensson som inte kan uppföra sig.

Ibland gillar vi bildtrådar också

Du glömde bartjejtrådarna, de verkar dra fulla hus trots att det tjatas om samma sak i varje tråd..

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du glömde bartjejtrådarna, de verkar dra fulla hus trots att det tjatas om samma sak i varje tråd..

//Khun Somtam

Det tråkiga med bartjejstrådar är avsknad av bilder.

Annars får dom godkänt av mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Det tråkiga med bartjejstrådar är avsknad av bilder.

Annars får dom godkänt av mig

Som sagt, de brukar dra fulla hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

På detta forum gillar vi att snacka avatarer, hyra moppe, hur mycket vi kan om thaipolitik, gnälla på svensson som inte kan uppföra sig.

Ibland gillar vi bildtrådar också

Då fick man dra på smilbanden också innan sängdags. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

The King never smiles är en vansinnigt intressant bok och en riktig ögonöppnare.

Ingen som råkar veta om denna bok finns i pocket? Tog en snabbtitt på de sajter jag vanligen handlar ifrån och de hade den bara i inbunden variant eller digital.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Det borde finnas fler böcker i samma ämne. Det finns nog ingen annan bok som har blivit så ofta citerad som Handleys. Synd att den är bannad i Thailand.

För dom som inte vill eller hinner läsa, dra vad det handlar om lite kort då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

För dom som inte vill eller hinner läsa, dra vad det handlar om lite kort då.

Boken är skriven av Paul Handley som under många år bodde i Thailand och arbetade som utrikeskorrespondent. Som tidigare nämnts så refereras det ofta till boken och dess utgivare är Yale University.

Det är en biografi av ERM Bhumibol Adulyadej och tar bl a upp en i Thailand "svårdiskuterad fråga": Kungahusets inflytande i Thailändsk politik.

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Ingen som råkar veta om denna bok finns i pocket? Tog en snabbtitt på de sajter jag vanligen handlar ifrån och de hade den bara i inbunden variant eller digital.

Finns förmodligen inte i pocket. Tänk på att den är förbjuden i Thailand om du ska den som reselitteratur.

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Boken är skriven av Paul Handley som under många år bodde i Thailand och arbetade som utrikeskorrespondent. Som tidigare nämnts så refereras det ofta till boken och dess utgivare är Yale University.

Det är en biografi av ERM Bhumibol Adulyadej och tar bl a upp en i Thailand "svårdiskuterad fråga": Kungahusets inflytande i Thailändsk politik.

Mvh

Khun Somtam

Tackar, förstår att innehållet i boken inte är till kungen favör ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, förstår att innehållet i boken inte är till kungen favör ?

Om man vill att en kung inte ska blanda sig i politiskt och om man förordar en typ av västerländsk demokrati så är den nog inte till hans favör, nej.

Samtidigt är det en mycket välskriven bok och man får en inblick i Thailands nutidshistoria.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Tackar, förstår att innehållet i boken inte är till kungen favör ?

Det finns en del som har den uppfattningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För dom som inte vill eller hinner läsa, dra vad det handlar om lite kort då.

Thailand’s Bhumibol Adulyadej, the only king ever born in the United States, came to the throne of his country in 1946 and is now the world’s longest-serving monarch. The King Never Smiles, the first independent biography of Thailand's monarch, tells the unexpected story of Bhumibol's life and sixty-year rule—how a Western-raised boy came to be seen by his people as a living Buddha, and how a king widely seen as beneficent and apolitical could in fact be so deeply political and autocratic.

Paul Handley provides an extensively researched, factual account of the king’s youth and personal development, ascent to the throne, skillful political maneuverings, and attempt to shape Thailand as a Buddhist kingdom. Handley takes full note of Bhumibol's achievements in art, in sports and jazz, and he credits the king's lifelong dedication to rural development and the livelihoods of his poorest subjects. But, looking beyond the widely accepted image of the king as egalitarian and virtuous, Handley portrays an anti-democratic monarch who, together with allies in big business and the corrupt Thai military, has protected a centuries-old, barely modified feudal dynasty.

When at nineteen Bhumibol assumed the throne, the Thai monarchy had been stripped of power and prestige. Over the ensuing decades, Bhumibol became the paramount political actor in the kingdom, silencing critics while winning the hearts and minds of his people. The book details this process and depicts Thailand’s unique constitutional monarch—his life, his thinking, and his ruling philosophy.

Paul M. Handley is a freelance journalist who lived and worked as a foreign correspondent in Asia for more than twenty years, including thirteen in Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanligt lite respons på denna tråd tycker jag.

Vad kan detta bero på?

//Khun Somtam

Intressant länk! Tackar å bugar! :wai:

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

På detta forum gillar vi att snacka avatarer, hyra moppe, hur mycket vi kan om thaipolitik, gnälla på svensson som inte kan uppföra sig.

Ibland gillar vi bildtrådar också

Efter som jag är så duktig så citerar jag mig själv.

Här gjorde jag ett alvarligt misstag och höjer ett varningens finger.

Passa på att skriva i denna tråd nu. Förklaring följer...

Avatarer, moppeuthyrning, thaipolitik m.m kommer att verka löjligt.

Snart börjar bär-säsongen och då kan du bara glömma att vi är intresserade av varken politik, avatarer och inte ens bartjejs trådar.

Har redan börjat pränta ner sanningar om bärföretag i word. Det kommer att bli mycket copy/paste runt juli/augusti och en bit in i december månad

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...