Jump to content
IGNORERAD

Ranong - Bra eller anu...mindre bra?


Tujtuj

Recommended Posts

Frugan föreslog Ranong som resmål vid nästa resa. Själv känner jag ingen som varit där, har du?

Tar i.s.f. tacksamt emot all info som t.ex. sevärdheter, nattliv, shopping, stränder, boende osv osv.

Tips på bra hemsidor där man kan läsa om/se bilder därifrån tages tacksamt emot även det!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan föreslog Ranong som resmål vid nästa resa. Själv känner jag ingen som varit där, har du?

Tar i.s.f. tacksamt emot all info som t.ex. sevärdheter, nattliv, shopping, stränder, boende osv osv.

Tips på bra hemsidor där man kan läsa om/se bilder därifrån tages tacksamt emot även det!

Vi har hus i Ranong. Frun kommer därifrån och jag har väl spenderat ungefär fyra månader där under den här vintern.

Ranong är väl mest känt för att vara den blötaste provinsen med den minsta befolkningen. Kommer man norrifrån så är naturen ganska vacker med djungler och berg. Det finns heta källor, ett stort hus byggt för Chulalongkorn när han var där.

Det bästa med Ranong är fisk och skaldjur till väldigt humana priser. Finns flera restauranger vid vattnet som är bra och man kan titta på Burma samtidigt som man äter.

Några stränder finns inte men man kan åka till Koh Payam och Koh Chang som ligger nära. Softa ställen.

Shopping enbart inriktad för thailändare och burmeser. Nattliv har jag inte sett mycket av. Finns några ok barer och restauranger i centrum.

Mangroveträsk finns det gott om ifall man tycker det är kul att titta på det. Finns flera Hotell som ser ok ut. I stort sett allt är billigt. De flesta turister passerar snabbt eller är på visaruns. Det finns nog en anledning till det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Ranong är en ganska liten stad att utforska,men jag gillar verkligen den staden.Mycket lugnt tempo,vattenfall,varmakällor och några riktigt fina öar utanför,jag hamna där av en slump men jag gillar stället.Inget ställe för dom som söker party iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Joints,ursäkta inlägget men finns det två Koh Chang?

Ursäkta om jag svarar men jo det finns en liten ö utanför Ranong som oxå heter Chang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen gubbar!

Ranong låter helt klart som ett ställe jag skulle vilja tillbringa de första dagarna efter ankomst för att hinna "landa" o bara slappna av och äta gott några dagar. Synd att det inte finns några stränder bara!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints,ursäkta inlägget men finns det två Koh Chang?

Tror faktiskt det finns fler än två.

Tack för tipsen gubbar!

Ranong låter helt klart som ett ställe jag skulle vilja tillbringa de första dagarna efter ankomst för att hinna "landa" o bara slappna av och äta gott några dagar. Synd att det inte finns några stränder bara!

Du har inte förväxlat Ranong med Rayong? Ranong ligger 9 timmars bussresa från BKK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag svarar men jo det finns en liten ö utanför Ranong som oxå heter Chang

Thai Koh Chang och Burma Koh Chang är det rätt uppfattat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror faktiskt det finns fler än två.

Du har inte förväxlat Ranong med Rayong? Ranong ligger 9 timmars bussresa från BKK.

Nej, men Rayong är också ett ställe jag skulle vilja åka till.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Thai Koh Chang och Burma Koh Chang är det rätt uppfattat?

Nja lilla Koh Chang brukar väl folk säga om sen ön utanför Ranong.Och Ranong är ju en hamnstad så nog finns det stränder där Tujtuj,men det är ju inte direkt nån turist badort

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja lilla Koh Chang brukar väl folk säga om sen ön utanför Ranong.Och Ranong är ju en hamnstad så nog finns det stränder där Tujtuj,men det är ju inte direkt nån turist badort

Närmaste stranden ligger en timme bort. Det som finns i Ranong kan kanske med bästa vilja kallas för stränder men jag har då aldrig sett någon bada där.

Däremot så kan man bada i Ranong Canyon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är intresserad av dykning så utgår det tripper till Burma Banks som tydligen ska vara väldigt bra. Men det kostar extra för tillstånd osv. Visa runs gör man smidigast till Andaman Club.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Närmaste stranden ligger en timme bort. Det som finns i Ranong kan kanske med bästa vilja kallas för stränder men jag har då aldrig sett någon bada där.

Däremot så kan man bada i Ranong Canyon.

Jag hade för mig att det finns en bad vänlig strand vid Myanmar piren?Men jag kanske minns fel.Hursom,tar man båten ut till öarna kan man bada :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade för mig att det finns en bad vänlig strand vid Myanmar piren?Men jag kanske minns fel.Hursom,tar man båten ut till öarna kan man bada :)

Vattnet är fullt av slam och sikten är väldigt dålig. Tyvärr påverkar det även Koh Payam där vattnet är ganska grumligt i jämförelse. Hade vattnet varit kristalklart hade det varit en toppendestination, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Vattnet är fullt av slam och sikten är väldigt dålig. Tyvärr påverkar det även Koh Payam där vattnet är ganska grumligt i jämförelse. Hade vattnet varit kristalklart hade det varit en toppendestination, tror jag.

Jo vissa dagar är det tyvärr ganska grumligt i vattnet på Phayam.Under senare år har ju även fisket utanför blivit mycket sämre.Det kanske är bättre och åka till andra ställen :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo vissa dagar är det tyvärr ganska grumligt i vattnet på Phayam.Under senare år har ju även fisket utanför blivit mycket sämre.Det kanske är bättre och åka till andra ställen :huh:

Det är ju ett soft ställe utan massturism. Men vill man ha klart vatten finns det ju bättre ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Det är ju ett soft ställe utan massturism. Men vill man ha klart vatten finns det ju bättre ställen.

Jodå,eftersom jag gillar ön och har vänner som äger en resort där så kommer jag att fortsätta åka dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...