Jump to content
IGNORERAD

Utslängd Thaidam


Luttrad

Recommended Posts

En bekants bekant har efter bara ett par veckor i Sverige blivit utslängd av sin svenske pojkvän och ivägskickad till sina Thailändska släktingar i Sverige!

Orsaken kan jag bara spekulera om, men hon har gjort ett seriöst intryck och mig veterligen har hon inte varit ute och slarvat.

Hon har ett UT. på två år.

Den svenske pojkvännen hann fylla i och lämna in blanketten om bosättning i Sverige.

Men hon har ännu inte fått något personnummer då något svar ännu inte kommit.

Lyckligtvis går det ingen omedelbar nöd på henne, då hennes släktingar kommer att ta hand om henne.

Men vad händer sedan?

Kan hennes pojkvän begära hos MIG. att hennes UT. skall förverkas pga. att deras relation upphört?

Eller kan hon stanna i Sverige hos sina släktingar i två år? Skriva sig på deras adress, få ett personnummer och börja läsa SFI.

Har jag fel om jag hoppas att hon kan stanna i Sverige i två år, tills hennes UT. går ut, och att hon då antingen måste återvända till Thailand, eller söka nytt UT. baserat på en ny relation.

Är tacksam för råd och tips från er som vet något om vad som gäller i detta sorgliga ämne.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr så har hon förverkat sin UT eftersom hon inte längre har nån garant i sverige.

Men invänta nån expert i ärendet, finns flera på forumet.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, inte har hon väl förverkat UT? Det är ju beviljat på 2 år och gäller då i 2 år.

Personnummer får hon när hon registrerar sig hos skattemyndigheten, men då måste hon ha en adress att vara skriven på.

Hoppas det löser sig vems fel det än må vara, måste kännas jättesvårt att bli singel så snabbt, en massa brustna illussioner kan man tänka.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, inte har hon väl förverkat UT? Det är ju beviljat på 2 år och gäller då i 2 år.

Personnummer får hon när hon registrerar sig hos skattemyndigheten, men då måste hon ha en adress att vara skriven på.

Hoppas det löser sig vems fel det än må vara, måste kännas jättesvårt att bli singel så snabbt, en massa brustna illussioner kan man tänka.

Jag har möjligtvis fel, Men vem står som garant för henne under UT tiden i sverige?

Eftersom förhållandet är slut så borde väl rimligtvis UT vara förverkat och hon inte har nån annan anknytning till sverige längre. Men som sagt var är ingen expert i ärendet. Thaikonsult kan säkert reda ut detta.

Hoppas hon klarar sig, Ingen rolig situation för henne.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har möjligtvis fel, Men vem står som garant för henne under UT tiden i sverige?

Eftersom förhållandet är slut så borde väl rimligtvis UT vara förverkat och hon inte har nån annan anknytning till sverige längre. Men som sagt var är ingen expert i ärendet. Thaikonsult kan säkert reda ut detta.

Hoppas hon klarar sig, Ingen rolig situation för henne.

Japp är förhållandet slut med en kille måste hon snabbt hitta någon ny om anledningen är att stanna i Sverige.

Vill tjejen byta partner under sin tid med UT meddelar hon Migrationsverket detta och får tillsammans med sin nye partner en tid för muntlig intervju hos en handläggare. Migrationsverket kommer att utreda om den nya relationen är seriös och tillståndsgrundande. Om så är fallet förlänger Migrationsverket den tidsbegränsade UT perioden.

Tycker Migrationsverket att den nya relationen inte verkar vara seriös får tjejen ett avslag och måste resa hem.

Är nog ingen bra ide hålla sig undan skulle hennes gamla kille till exempel meddela migrationsverket att det är slut kommer hon bli dit kallad och med största sannolikhet bli hemskickad.

Denna regel är nog till för att förhindra skenäktenskap.

//K

Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom de haft ett etablerat förhållande, dvs. vilkoret för UT, finns väl chansen att det bara är en tillfällig fnurra.

Kan de inte lösa upp det så finns ingen större chans att hon får stanna. Har väl hänt några ggr då det varit misshandel

och dyl i bakgrunden. Jag är inte tvärsäker, det bästa är väl om släktingarna försöker reda ut vad som hänt och hur

förutsättningarna är för framtiden de två emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Hon får väl göra som många andra gör.-Rycka tag i första bästa singel.

Och stanna med honom tills hon fått PUT.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kommer förmodligen inte att få problem med MIG eftersom de inte bryr sig om henne förrän uppehållstillståndet går ut.

Personnummeransöknigen är gjord så det borde ju i heller inte vara några problem, möjligen att beskedet skickas hem till fd sambon.

I så fall är det väl bara att ringa skattemyndighten för att få reda på numret.

Även om fd sambon anmäler till MIG att de inte längre bor tillsammans så har MIG nog tillräckligt att göra för att för att lägga energi på att återkalla UTet.

Adressändring, SFI och annat fungerar precis som för alla andra med UT största problemet är kanske att få ett ID-kort.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kanske nån här som är det (singel asså)

BTT?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Nu tar vi allt i rätt ordning!

Eftersom tjejen kommit till Sverige för att bosätta sig med en svensk man (anknytningspersonen) fick hon ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på 2 år.

Efter ett tag tröttnade mannen och kastade ut sin flickvän som nu bor hos sina släktingar i Sverige.

Enligt Utlänningslagen har tjejens familjeanknytning upphört i och med att mannen avslutat förhållandet. I det läget ska tjejen (teoretiskt sett)återvända till hemlandet.

Nu händer i och för sig inte så mycket om hon stannar kvar i Sverige på sitt 2 åriga uppehållstillstånd. Migrationsverket lär inte upptäcka något förrän någon meddelar dem att familjeförhållandet upphört eller om folkbokföringen ändras så Migrationsverket får vetskap om detta via det s.k. navet där Skatteverket meddelar berörda myndigheter om ändringar i folkbokföringen.

Upptäcker Migrationsverket att förhållandet upphört blir tjejen kallad till en muntlig utredning hos dem där de kommer att utreda vad som hänt.

Vad ska då tjejen göra?

Om hon vill stanna kvar i Sverige måste hon skaffa sig en ny man så hon får en ny familjeanknytning i Sverige. I det läget söker hon ett nytt uppehållstillstånd i Sverige med anknytning till den nye mannen och det görs en ny utredning om det nya förhållandet kan anses som seriöst och det tidigare tidsbegränsade uppehållstillståndet kan försätta gälla.

I samband med att tjejen lämnar in en ny ansökan om uppehållstillstånd till Migrationsverket i Sverige ska även hennes folkbokföring ändras så hon är boende på samma adress som sin nye man.

Tjejen kan i det här läget som vuxen kvinna inte ansöka om uppehållstillstånd med anknytning till föräldrar eller släktingar i Sverige. För att det ska vara möjligt krävs bl.a. ett styrkt beroendeförhållande redan i hemlandet och särskilda ömmande skäl samt att ansökan lämnats i senast inom 1 år efter det att föräldrar eller släktingar fått sitt PUT.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Inget att skämta med, självklart, men som det skrivs, är en ny kille i Sverige

hennes enda alternativ till att skickas / åka tillbaka till Thailand - med all det "faceloosing" det innebär.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt måste ju ha gått riktigt galet där mellan dom när man efter bara ettpar veckor kastar ut en bara sådär :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Men jag skojar inte smile.gif

Är du också "fin, inte för tjock och inte för gammal", så ni passar ihop :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hon fin och inte tjock eller för gammal så skicka henne till mig :)

Du har en frisk syn på folk du.

Rätt korkat sagt enligt min mening, men du får vara den du är.

Du skulle nog passa perfekt ihop med Anna Anka, ni två har nog likvärdig syn på hur folk ska se ut och vara, skit i insidan, gå på utsidan endast.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Måste ju hänt nåt utöver det vanliga, med tanke på att relationen avslutats efter endast 2 veckor.

Hon är ju trots allt här med UT, så vi pratar ju om ett etablerat förhållande.

Tråkig situation för båda parter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju hänt nåt utöver det vanliga, med tanke på att relationen avslutats efter endast 2 veckor.

Hon är ju trots allt här med UT, så vi pratar ju om ett etablerat förhållande.

Tråkig situation för båda parter.

Samma tanke slog mig också, blev det för jobbigt att föklara "hustrimporten"?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kanske helt enkelt inte bott med varandra "seriöst" utan bara i korta semesterperioder i Thailand. Det är ju inte riktigt samma sak när vardagen skall klaras av i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du också "fin, inte för tjock och inte för gammal", så ni passar ihop :-)

måste va mig du menar då , nån annan kan de ju inte va:)

glimten66

Ändrades av glimten66
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Dom kanske helt enkelt inte bott med varandra "seriöst" utan bara i korta semesterperioder i Thailand. Det är ju inte riktigt samma sak när vardagen skall klaras av i början.

Exakt vad jag hade tänkt om jag skulle framföra en teori.

Ouppfyllda förväntningar från båda sidor ligger nog närmast till hands.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...