Jump to content
IGNORERAD

Investera i Guld


nissefisk1

Recommended Posts

nissefisk1

Hej där! Är det nån som vet om man tjänar på att köpa guldhalsband i Thailand ? Har dom både 14 karat och 18 ?

Mvh Nesse fesk :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    12

  • ban99arne

    6

  • Merlins

    4

  • nissefisk1

    3

Mest aktiva i denna tråd

Thaiguld är allt som oftast 23 karat. Går kanske köpa 14 och 18 karat i juvelbutiker på de stora köpcentrumen i Bangkok (men inte just nu...) men det lär inte vara så mycket billigare än i Sverige. Jag och frugan köper thaiguld men inte för att sälja utan för att investera, använda och ha som trygghet.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gennerellt kan man säga att om man köper tex. en guldring för 1000 kr i Sverige så har du fått guld för 500 kr. Resten är betalt för arbete.

I Thailand däremot så har du fått guld för 900 och bara betalt 100 kr för arbetet.

Så visst tjänar man på att handla i Thailand.

Thaiguld är ju oxå vackrare med sina 23 carat. Men lite väl mjukt i ringar förståss.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Gennerellt kan man säga att om man köper tex. en guldring för 1000 kr i Sverige så har du fått guld för 500 kr. Resten är betalt för arbete.

I Thailand däremot så har du fått guld för 900 och bara betalt 100 kr för arbetet.

Så visst tjänar man på att handla i Thailand.

Thaiguld är ju oxå vackrare med sina 23 carat. Men lite väl mjukt i ringar förståss.

Helt korrekt från Stickan... i Sverige får handlarna dras med hög moms, högre lokalkostnader och högre personalkostnader. Jag tror också att själva guldvärdet på en produkt inköpt i Sverige motsvarar högst halva priset, medan man i Thailand sällan lägger på mer än 10% av guldvärdet.

Så i den meningen är det bättre att handla i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, man tjänar aldrig på att köpa guld.

Möjligen kan Ni gör en förtjänst på att sälja guld.

Räknenissen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går själv i funderingar på att sälja av lite krims krams.

Har ett guldhalsband på cirka 3 baht, inhandlat 2004, då guldpriset låg runt 11.000 baht per baht. Då fick man ju även dryga 5 baht per krona i inväxlingskurs. Alltså kostade det då ungefär 6000 svenska kronor.

23 karats guld innehar idag ett skrotpris i Sverige på 230 kronor grammet, det är alltså snudd på dubbla pengen på 6 år. Inga stora pengar, men det går ju alltid att investera i något annat som inte skaver och blänker, och som förhoppningsvis förräntar sig än bättre ;) Att övertyga frugan om att sälja av sitt glitter blir nog svårare ;)

För övrigt vore det intressant att veta hur pass billigt(?) andra medlemmar köpt thaiguld, och i så fall: Går även ni i tankar om att sälja nu när priset är historiskt högt?

Själv gjorde jag misstaget att kränga iväg lite tackor 2007, jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att priset på 24 karat skulle överstiga de 790 dollar per ounze som det då stod i! BIG misstake :crazy: Vad är priset idag? 1200 dollar?

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går själv i funderingar på att sälja av lite krims krams.

Har ett guldhalsband på cirka 3 baht, inhandlat 2004, då guldpriset låg runt 11.000 baht per baht. Då fick man ju även dryga 5 baht per krona i inväxlingskurs. Alltså kostade det då ungefär 6000 svenska kronor.

23 karats guld innehar idag ett skrotpris i Sverige på 230 kronor grammet, det är alltså snudd på dubbla pengen på 6 år. Inga stora pengar, men det går ju alltid att investera i något annat som inte skaver och blänker, och som förhoppningsvis förräntar sig än bättre ;) Att övertyga frugan om att sälja av sitt glitter blir nog svårare ;)

För övrigt vore det intressant att veta hur pass billigt(?) andra medlemmar köpt thaiguld, och i så fall: Går även ni i tankar om att sälja nu när priset är historiskt högt?

Själv gjorde jag misstaget att kränga iväg lite tackor 2007, jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att priset på 24 karat skulle överstiga de 790 dollar per ounze som det då stod i! BIG misstake :crazy: Vad är priset idag? 1200 dollar?

Mvh/

www.mangeudon.se

Enligt Arne har du nog förlorat 6000 spänn, för när du köpte guldet för 6000 då blev du ju av med pengarna och det man inte kan se finns inte (el tex finns inte för det kan man inte se) :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick "äran" att köpa lite guld tidigare. 500-600 bath för "arbetskostnad" generellt på 1 bath prylarna.

Ang använda guld som investering, är det inte folk som haft problem att sälja av guld till andra än butiken som sålde det? Dvs misstro mot äkthet och verklig karat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Arne har du nog förlorat 6000 spänn, för när du köpte guldet för 6000 då blev du ju av med pengarna och det man inte kan se finns inte (el tex finns inte för det kan man inte se) :crazy:

Ho,ho...Jo, det går ju att vinkla till det mesta till förlust om man så önskar. Jag tror vår vän Arne är en fanbärare för kapitalismens undergång! ;)

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Tänkte köpa ett guldhalsband pansar 20 gram 50 cm långt, fick ett pris genom en kompis på 5400 kr här i gbg utan kvitto då. Är det ett bra pris eller ska jag vänta tills jag ska ner till Phuket igen ?

Mvh nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte köpa ett guldhalsband pansar 20 gram 50 cm långt, fick ett pris genom en kompis på 5400 kr här i gbg utan kvitto då. Är det ett bra pris eller ska jag vänta tills jag ska ner till Phuket igen ?

Mvh nisse

Det är nog ungefär där någonstans priset ligger på guld i Thailand idag. Cirka 19.000 baht kostar 15.16 gram , sen är det ju bara att dela det priset med rådande inväxlingskurs. Någonstans strax under en trehundring grammet blir det.

Du kanske tjänar en femhundring på att köpa kompisens guld. Personligen hade jag hellre köpt "färskvara" med kvitto i en guldsmedsbutik när skillnaden är så lite.

Ps: Är det 18 karat du talar om så är det inte ett bra pris enligt mig!

Mvh/

www.mangeudon.se

Ändrades av MangeUdon

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Gennerellt kan man säga att om man köper tex. en guldring för 1000 kr i Sverige så har du fått guld för 500 kr. Resten är betalt för arbete.

I Thailand däremot så har du fått guld för 900 och bara betalt 100 kr för arbetet.

Så visst tjänar man på att handla i Thailand.

Thaiguld är ju oxå vackrare med sina 23 carat. Men lite väl mjukt i ringar förståss.

Kanske det. Men det senaste jag läste var att 75% av priset i Norge är arbete och design.

So Baabo skrev så är guldet ATH just nu, en på 20 års investering så tjänar man säkert stålar. Själv köper man mest p.g.a tradition :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Det är nog ungefär där någonstans priset ligger på guld i Thailand idag. Cirka 19.000 baht kostar 15.16 gram , sen är det ju bara att dela det priset med rådande inväxlingskurs. Någonstans strax under en trehundring grammet blir det.

Du kanske tjänar en femhundring på att köpa kompisens guld. Personligen hade jag hellre köpt "färskvara" med kvitto i en guldsmedsbutik när skillnaden är så lite.

Ps: Är det 18 karat du talar om så är det inte ett bra pris enligt mig!

Mvh/

www.mangeudon.se

Ja det är 18k och det är från butik, ja får väl se hur jag gör, vet ju inte när jag ska till phuket nästa gång men vill ner i sommar iaf :)

Mvh Nissefisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ho,ho...Jo, det går ju att vinkla till det mesta till förlust om man så önskar. Jag tror vår vän Arne är en fanbärare för kapitalismens undergång! ;)

Mvh/

www.mangeudon.se

Mka, både Ni och Balou bör nog beakta denna lilla kapitalistiska formel gällande vinstberäkning:

Vinst = Försäljningspris - Inköpspris ( - Transaktionskostnader. ).

Verkar va ganska klurigt för En del forumister.

Förskolelärare Arne

PS: Nästa vecka tänkte jag att vi kunde börja så smått med multiplikation.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Mka, både Ni och Balou bör nog beakta denna lilla kapitalistiska formel gällande vinstberäkning:

Vinst = Försäljningspris - Inköpspris ( - Transaktionskostnader. ).

Verkar va ganska klurigt för En del forumister.

Dagisekonomen Arne

Men igen om man köper nåt som man aldrig skall sälja har man förlorat pengarna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men igen om man köper nåt som man aldrig skall sälja har man förlorat pengarna då?

Vad är vinsten i kronor och ören?

Vinnarskallen Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar med en fråga!

Vinsten kan va att det är kul att äga klimpen tex!

Mja, den största vinsten är väl att kärringen håller tyst i en vecka.

Guldgossen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mka, både Ni och Balou bör nog beakta denna lilla kapitalistiska formel gällande vinstberäkning:

Vinst = Försäljningspris - Inköpspris ( - Transaktionskostnader. ).

Verkar va ganska klurigt för En del forumister.

Förskolelärare Arne

PS: Nästa vecka tänkte jag att vi kunde börja så smått med multiplikation.

när du är på G kan du köra en lektion om inflation oxå

men det kanske är för hög nivå för vissa elever

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

när du är på G kan du köra en lektion om inflation oxå

men det kanske är för hög nivå för vissa elever

För att inte nämna skatt och avskrivninger.

Rena överkursen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...