Jump to content
IGNORERAD

Investera i Guld


nissefisk1

Recommended Posts

Men igen om man köper nåt som man aldrig skall sälja har man förlorat pengarna då?

Pengarna som du betalade köpet med lär du ju inte ha kvar oavsett om du tänker sälja det eller inte... Dock har du ju varan istället och kan få tillbaka pengar, mer eller mindre, om du säljer varan. Vad gäller guld så värdesätter jag guld högre än pengar, särskilt i dessa tider. Guld behåller sitt värde genom tiderna, pengar förlorar sitt (om de inte är bundna till guldet). Visst kan man investera i andra saker som förhoppningsvis ökar i värde istället för att köpa guld som behåller värde men detta innebär också större risk.

Fick "äran" att köpa lite guld tidigare. 500-600 bath för "arbetskostnad" generellt på 1 bath prylarna.

Ang använda guld som investering, är det inte folk som haft problem att sälja av guld till andra än butiken som sålde det? Dvs misstro mot äkthet och verklig karat.

Jag har aldrig sålt guld och det har inte frugan heller men vi har båda bytt in guld när vi köpt mer guld. Min första baht guld bytte jag in året efter att jag köpt den och fick då i pengar räknat tillbaka mer än vad jag betalade för det vilket var 11.500 baht. Frugan har bytt in i andra butiker än var hon köpt guldet, mitt byte var i samma affär som jag köpt det i.

Att guld är ATH nu är jag inte förvånad över och jag tror inte det kommer stoppa vid $1200 eller $1300. $2000 inom ett par år skulle inte förvåna mig men frågan är hur mycket mat, varor, bensin eller t.ex. hus man får för $2000 om ett par år relativt idag...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    12

  • ban99arne

    6

  • Merlins

    4

  • nissefisk1

    3

Mest aktiva i denna tråd

Pengarna som du betalade köpet med lär du ju inte ha kvar oavsett om du tänker sälja det eller inte... Dock har du ju varan istället och kan få tillbaka pengar, mer eller mindre, om du säljer varan.

Nej, varan skall ju inte säljas.

Inköparen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra anledning till att hellre äga andelar i ett företag (aktier) är pengar är bara papper som kan ändra värde varje dag, de kan tom försvinna!

Om man då äger en del av tex Coca-cola och pengar skrotas och byteshandel införs (mycket hårddraget förstås) så akn de komma o betala med en höna till mig när de vill ha en Coca-cola (& Arne sitter med sina sparade papperspengar som han kan snyta sig med ;))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, varan skall ju inte säljas.

Inköparen Arne

Duktig Arne du tar dig, men ett litet litet fel varor får säljas men företagen som tillverkar varorna gör man bäst i att behålla :)

Men du börjar närma dig med stormsteg :)

Link to comment
Dela på andra sajter

när du är på G kan du köra en lektion om inflation oxå

men det kanske är för hög nivå för vissa elever

Här kommer kursen om inflation och andra luddiga tal:

Merlins finns det några valutor kvar som är bundna till guldet? (Nixon sabbade ju dollarn på 76 eller 73 eller vad det var så nu är det "In God we trust" istället som gäller)!

Idag är det bara fiat-pengar som gäller för länders valutor, detta är dessutom ett krav från IMF.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer kursen om inflation och andra luddiga tal:

Idag är det bara fiat-pengar som gäller för länders valutor, detta är dessutom ett krav från IMF.

Jepp ville bara försäkra mig om att du tyckte likadant så man slipper bråka om det oxå :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp ville bara försäkra mig om att du tyckte likadant så man slipper bråka om det oxå :)

Vad tycker jag då? (Nått måste vi ju bråka om...)

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra anledning till att hellre äga andelar i ett företag (aktier) är pengar är bara papper som kan ändra värde varje dag, de kan tom försvinna!

Om man då äger en del av tex Coca-cola och pengar skrotas och byteshandel införs (mycket hårddraget förstås) så akn de komma o betala med en höna till mig när de vill ha en Coca-cola (& Arne sitter med sina sparade papperspengar som han kan snyta sig med ;))!

Sällan man ser ett inlägg med så stor komik!

En bra anledning till att hellre äga andelar i ett företag (aktier) är pengar är bara papper som kan ändra värde varje dag, de kan tom försvinna!

Mmmmm, skönt att veta att aktier inte kan ändra värde varje dag och att företag inte kan försvinna ..

Vill Ni bli hönsfarmare så finns det betydligt enklare sätt än att köpa Coca-Cola aktier.

Man kan nog lugnt påstå att Ni aldrig kommer att bli någon Nobelpriskandidat i ekonomi i alla fall.

Vem av oss som har mest kapital bundet i aktier lär vi nog aldrig få reda på.

Försvunne Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt det här med "investeringar" då det inte är så enkelt att det räcker med att köpa aktier och få avkastning via utdelningen. Hänvisar man till Warren Buffett så har han gjord grymma klipp, ingen säger väl emot där. Men han har även en annan strategi där han köper hela företag och använder företagens kassaflöden till att återinvestera i andra marknader. Han har inte enbart investerat i aktier.

När det kommer till aktieköp och utdelningsaktier gäller det att köpa när det är som svartast i världsekonomin. Vem klarar det? Inte jag i alla fall. Då känns det fint med kronor och ören på kontot. Vad jag vill säga är att det tar måååånga år innan man eventuellt kan "göra en Buffett". Det går att göra men är inte alls så enkelt som vissa gör sken av.

En släkting till mig gjorde just en "Buffett" då han köpte Astra aktier för 800 kr eller liknande i mitten/slutet av 60-talet. Han sket i dessa aktier ända till i mitten av 80-talet då de var värda en ansenlig summa. Han har nu i 20 år fått många tusentals kronor varje år mer i utdelning än han en gång betalade för aktierna + att endel sålts av för att finansiera olika saker. Så BaBoo jag vet vad du är ute efter. MEN det gäller som vanligt att man har tur. De som satsade sina arv/vinster/sura ihopsparade slantar i Ericsson 1990/1991 kommer förmodligen att inte få uppeva att de får tillbaka pengarna de satsade. Och då var Ericsson ett "bra företag med bra framtid + utdelning + ledning".

Ops fel tråd. Tänkte på

Ändrades av bond1

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt det här med "investeringar" då det inte är så enkelt att det räcker med att köpa aktier och få avkastning via utdelningen. Hänvisar man till Warren Buffett så har han gjord grymma klipp, ingen säger väl emot där. Men han har även en annan strategi där han köper hela företag och använder företagens kassaflöden till att återinvestera i andra marknader. Han har inte enbart investerat i aktier.

När det kommer till aktieköp och utdelningsaktier gäller det att köpa när det är som svartast i världsekonomin. Vem klarar det? Inte jag i alla fall. Då känns det fint med kronor och ören på kontot. Vad jag vill säga är att det tar måååånga år innan man eventuellt kan "göra en Buffett". Det går att göra men är inte alls så enkelt som vissa gör sken av.

En släkting till mig gjorde just en "Buffett" då han köpte Astra aktier för 800 kr eller liknande i mitten/slutet av 60-talet. Han sket i dessa aktier ända till i mitten av 80-talet då de var värda en ansenlig summa. Han har nu i 20 år fått många tusentals kronor varje år mer i utdelning än han en gång betalade för aktierna + att endel sålts av för att finansiera olika saker. Så BaBoo jag vet vad du är ute efter. MEN det gäller som vanligt att man har tur. De som satsade sina arv/vinster/sura ihopsparade slantar i Ericsson 1990/1991 kommer förmodligen att inte få uppeva att de får tillbaka pengarna de satsade. Och då var Ericsson ett "bra företag med bra framtid + utdelning + ledning".

Ops fel tråd. Tänkte på

Rätta mig om jag har fel, Men Buffett är ingen klippare. Han köper solida företag med substans i, inte upphaussade av nån boom för tillfället. Han investerar långsiktigt och inte ute efter några klipp utan snarare en hyfsad avkastning år in och år ut. Hans företag har väl en vinstmarginal på runt 20% i snitt under alla år om jag inte är fel ute.

Dessutom skall han skänka 85% av sin förmögenhet (Uppskattningsvis 350 Miljarder) till välgörande ändamål när han dör.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...