Jump to content
IGNORERAD

Mutor inom Skolväsendet!


BaBoo

Recommended Posts

Eftersom det varit på tapeten på forumet om att man kunde "köpa" sig utbildningar osv... så blev jag ganska förvånad när det i förrgår kom ett telefonsamtal från någon myndighet till min svärmor att hon skulle infinna sig i en speciell byggnad ett speciellt klockslag (hon är lärarinna) när hon väl kom dit så fick de lämna in sina telefoner + att fraktades bort till annat område och byggnad och stannade där i ett dygn!!

Så vad var detta nu då ?? Jo jag fick förklarat för mig att de som skall ta examen och bli lärare skall göra ett test för att bli godkända och då väljer de ut lärare från olika platser som skall skriva ner frågor som de som skall ta examen måste svara på och på detta sätt blir det omöjligt att fuska eller få tag på svaren i förväg!

Intressant och samtidigt lite skrämmande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick all info nu!

De var 6 st lärare som blev beordrade att tillsammans framställa 100 frågor, kopiera ut dessa i 102 ex och sedan fick de 102 eleverna göra provet varav EN vinner och får då jobb på en statligskola..

Så detta test gäller när man skall anställa statligt så inge fusk skall kunna ske!

Svärmor åkte dit mitt på dagen, jobbade till 3 på natten, sov över där och fick hela :( 400 Baht för besväret :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Från mitt på dagen till 3 på natten får jag till 12-15 timmar :whistle:

haha Baboo matte :whistle:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha Baboo matte :whistle:

Om vi skall va noga så lämnade vi henne 8 på morgonen och hämtade henne 14 dagen efter!

Och att jobba från 8 på morgonen till 3 morgonen efter i ett streck är värt mer än 400 Baht tycker jag men de statliga lärarna har inget att välja på eftersom det ingår i deras arbetsuppgifter att det kan hända att de blir beordrade sådant här men lär väl inte hända så ofta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Fick all info nu!

De var 6 st lärare som blev beordrade att tillsammans framställa 100 frågor, kopiera ut dessa i 102 ex och sedan fick de 102 eleverna göra provet varav EN vinner och får då jobb på en statligskola..

Ar du helt hundra pa detta? Later totalt osannolikt. Sarskillt som det rader generell lararbrist pa de statliga skolorna i Thailand sa staller jag mig extremt fragande till att endast 1 av 102 far jobb.

Aven osakert pa vilket test detta skulle vara eftersom Teachers council of Thailand ar de som anordnar legitimeringstesten och da produceras fragorna centralt. Mer information skulle vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag tycker också det låter konstigt, lärarbristen i Thailand är enorm och det vimmlar av obehoriga lärare på de statliga skolorna.

Dessutom tycker jag det är konstigt att Baboo's svärmor är lärarinna i en statlig skola när hon igår var lärarinna i en privat skola. Från tråden om Ansvar for Thai barn vid separation: "Men den skola jag kommer att välja här till min son är tillräckligt bra (min svärmor är lärarinna här på Phuket och har en del insyn) även den är privat!" Men formodligen skrev han bara for snabbt igen smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar du helt hundra pa detta? Later totalt osannolikt. Sarskillt som det rader generell lararbrist pa de statliga skolorna i Thailand sa staller jag mig extremt fragande till att endast 1 av 102 far jobb.

Aven osakert pa vilket test detta skulle vara eftersom Teachers council of Thailand ar de som anordnar legitimeringstesten och da produceras fragorna centralt. Mer information skulle vara intressant.

Jo 100%

Men denne som "vinner" får jobb på en statligskola här på Phuket de andra kan väl börja jobba nån annanstans!

Testet sätter 6 lärare ihop, dessa sex lärare får veta detta precis innan, de måste lämna in mobiltelefoner och de körs till en annan plats!

På detta sätt blir det nästintill omöjligt att fuska sig till tjänsten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det låter konstigt, lärarbristen i Thailand är enorm och det vimmlar av obehoriga lärare på de statliga skolorna.

Dessutom tycker jag det är konstigt att Baboo's svärmor är lärarinna i en statlig skola när hon igår var lärarinna i en privat skola. Från tråden om Ansvar for Thai barn vid separation: "Men den skola jag kommer att välja här till min son är tillräckligt bra (min svärmor är lärarinna här på Phuket och har en del insyn) även den är privat!" Men formodligen skrev han bara for snabbt igen smile.gif .

Hon jobbar på en statlig skola, den privata skolan har hon insyn i pga att en av hennes tidigare elever är lärare där idag, + att min frus kusins dotter går på den privata skolan som jag är intresserad av att sätta min son i!

Och i inlägget du citerar mig i skriver jag att "min svärmor är lärarinna här på phuket"

Och på grund att hon är lärarinna så har hon insyn och förståelse för vilka skolor som är bra och mindre bra här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Blir sa nyfiken att jag maste kolla upp det nu - later sa valdigt konstigt. Skickade ivag ett mail till en kompis och f.d kollega som jobbar pa OBEC for tydliggorande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Hon jobbar på en statlig skola, den privata skolan har hon insyn i pga att en av hennes tidigare elever är lärare där idag, + att min frus kusins dotter går på den privata skolan som jag är intresserad av att sätta min son i!

Och i inlägget du citerar mig i skriver jag att "min svärmor är lärarinna här på phuket"

Och på grund att hon är lärarinna så har hon insyn och förståelse för vilka skolor som är bra och mindre bra här!

Jag ber om ursäktjap.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir sa nyfiken att jag maste kolla upp det nu - later sa valdigt konstigt. Skickade ivag ett mail till en kompis och f.d kollega som jobbar pa OBEC for tydliggorande.

Jo om han nu vet vad som händer här på Phuket så!

Vi lämnade svärmor i phuket town och därifrån kördes till Karon på hemlig plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir sa nyfiken att jag maste kolla upp det nu - later sa valdigt konstigt. Skickade ivag ett mail till en kompis och f.d kollega som jobbar pa OBEC for tydliggorande.

Fått nåt svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Fick svar nu - efter ringt upp dvs.

Hon beskriv i princip exakt samma procedur som du med bara ett undantag. Av alla som skriver testet sa rangordnas de och far placering darefter. Inte bara 1 person som valjs och far jobb med andra ord. Testresultatet kan vara giltigt i upp till 2 ar.

Kul! Idag larde man sig annu lite nytt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svar nu - efter ringt upp dvs.

Hon beskriv i princip exakt samma procedur som du med bara ett undantag. Av alla som skriver testet sa rangordnas de och far placering darefter. Inte bara 1 person som valjs och far jobb med andra ord. Testresultatet kan vara giltigt i upp till 2 ar.

Kul! Idag larde man sig annu lite nytt...

OK intressant!

ja jag med fick lära mig nåt nytt var först smått chockad :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...