Jump to content
IGNORERAD

Hej skulle vilja ha hjälp å tips....


Maitan

Recommended Posts

Hej på er alla MPRe.

Nu är det så att ja å Pen skall ha tre veckors SEMESTER. När ja talar med Pen så vet ho inte mycket av sitt land.

Ni som har varit ute och rest omkring här i Thailand tipsa mig gärna om ställen som ni har trivs på och haft det bra.

Om man tar en vågrät linje över Thailand från Nakhon Sawan sedan norr över, jag önskar att komma ända upp till Mae Sai.

Om det finns hemsidor på ställerna sänd med dessa det vore kul. Jag är allätare dammar, parker, floder gillar vatten.o.s.v

Jag tackar om nån kan hjälpa mig :wai: Mvh Maitan :wai:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Maitan

    22

  • hakancnx

    5

  • Avregistrerad clion

    4

  • Herr Chang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej på er alla MPRe.

Nu är det så att ja å Pen skall ha tre veckors SEMESTER. När ja talar med Pen så vet ho inte mycket av sitt land.

Ni som har varit ute och rest omkring här i Thailand tipsa mig gärna om ställen som ni har trivs på och haft det bra.

Om man tar en vågrät linje över Thailand från Nakhon Sawan sedan norr över, jag önskar att komma ända upp till Mae Sai.

Om det finns hemsidor på ställerna sänd med dessa det vore kul. Jag är allätare dammar, parker, floder gillar vatten.o.s.v

Jag tackar om nån kan hjälpa mig jap.gif Mvh Maitan jap.gif

Mae sai är definitivt ett bra val av resmål för några dgr. Provinsen (Chiang rai) är en av mina absoluta favoriter i Thailand. Bo vid gränsfloden, ät lite nordthailändska specialiteter, gå över till Burma på ett dagbesök, titta på "skorpiontemplet" inne i byn. Åk längs dom små gränsvägarna i nordöstra delen av provinsen ner till "Soan mae fah luang" (kungamoderns park och sommarresidens). Ligger på en bergstopp med ett klimat som tillåter blommor av slag man inte hittar söderut i landet.

Andra fina besöksmål är "gyllene triangeln", en inofficiell båtfärd över till Laos, Chiang saen, Chiang kong, berget "Puu chi fah", själva stan Chiang rai osv. Fina bergiga omgivningar, fina vyer och ett ofta behagligt klimat.

Vad gäller boenden så har vi alltid fixat detta väl på plats och kommer inte ihåg några namn, men det finns väldigt gott om guesthouses med utsikt över floden bara att välja och vraka om man inte förvalt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kim detta är noterat verkar vara de ja är ute efter. Men på väg upp måste dit måste de finnas bra ställen också, men det kommer säkert flera tips.

jap.gif Mvh Maitan friends.gif

Ett par tips på vägen upp. Phitsanulok med landets andra buddha i betydelse, fina flodrestaurager mm, Sukhothai med sina vackra gamla ruiner utanför stan och trevlig nightmarketmiddag. Chiang mai behöver väl ingen närmare presentation.

Men alla provinser har egentligen något värt att se och trevliga restauranger/hotell/nöjen, bara att googla på provinsnamnet så får man mängder av tips.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Natt marknaden i Naklua ska va häftig säger brodern55 :ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Naklua har hört det förut var ligger det clion :great: Mvh Maitan :crazy:

Om du tar till höger när du kör ut på stritan sen över fjället till höger stänger av ac i bilen vevar ner rutan lite

så följer du lukten norrut :huh::crazy::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Naklua har hört det förut var ligger det clion :great: Mvh Maitan :crazy:

jag kan visa dig i morgon

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

skämt å sido Mait hoppas det blir bra :great: med lite ledigt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja det börja ju i början på Dec när jag å Farang va nere nu e det väll bara odin som snurrar där nere förutom stammisarna

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det börja ju i början på Dec när jag å Farang va nere nu e det väll bara odin som snurrar där nere förutom stammisarna

Stämmer clion jag har ju gubben boende hos mig plus tre rum till ute.Mvh Maitan. :great:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom det Kim redan nämnt. Har jag ett par ställen som lämnat avtryck hos mig.

För två år sedan besökte vi det vita templet. Helt klart en annorlunda upplevelse. I ett land där det kryllar av gyllene tempel, blir ett vit tempel något väldigt exotiskt. Han som byggt upp tempelområdet är thailands "största" konstnär, så där kommer finkulturen verkligen in.

http://www.Thailand-travelonline.com/Thailand-destinations/northern-Thailand-information/wat-rong-khun-white-temple-of-northern-Thailand/1182/

För drygt 20år sedan besökte jag varma källor i Chiang Rai som var en mäktig upplevelse. Det var ett stort område med varma källor och en krater som sprutade en stråle minst 20m upp i luften. Vi kokade ägg i källorna, på 5minuter var de hårdkokta. Har tänkt ta mig dit igen för att visa dottern, men har inte kommit till skott. De varma källorna på vägen mellan Chaing Mai och Chaing Rai är en blek kopia av det område jag besökte, mest bara tingel tangel.

Att undvika Doi Suthep i Chaing Mai är omöjligt, blir en heldag tillsammans med ett besök hos pandorna på zoo. Försök åk ut utanför Chaing Mai och titta på träsniderier och thai silk spinnerier det finns en hel del mäktiga ställen där uppe.

Trots att jag hållit till i trakterna av Phitsanulok i 20 år tycker jag inte att det finns så mycket att rekommendera förutom templet med Phra Buddha Chinnarat som bara inte kan lämnas osett. Runt tempelområdet finns en del andra sevärdheter också. När man är i Phitsanulok måste man bara gå på en restaurang som serverar pat boong fai daeng på traditionellt vis. Rätten flamberas i meterhöga lågor och kastas sedan flera meter i luften till talriken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa... Jag rekommenderar nog inte vatten utan minst Chang till pat boong fai daeng. dance1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ett tips är att undvika vattenrelaterade attraktioner, typ vattenfall och liknande under den torra perioden.

Vi åkte efter en skylt på Koh Chang och hittade slutligen "vattenfallet" (efter att ha betalat 20 baht för att få parkera mc'n)

Bildtitel: "Det ska finnas här nånstans"

post-3917-127374284371_thumb.jpg

post-3917-127374284371_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer till fullo med Kim angående Chiang-Rai och dess omgivningar. 

Men vill också slå ett slag för Mae Hong Son och Pai. Vet dock ej om det är så bra årstid nu att besöka dessa platser. Här kan du se lite bilder från min senaste trip dit.

Hakancnx det där såg riktigt trevligt ut, får vissa Pen bilderna ikväll. Den naturen är underbar, vad kan temperaturen :great:

vara runt juni juli?

GammalDansken :great:Mvh Maitan :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Temperaturen är hög, mycket hög. Och det finns ingen havsbris som i Jomtien... Har regnen börjat så är det också hög luftfuktighet. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla medlemskartan här på MPR, och planera rutten efter den, så kan du komma riktigt billigt undan också :whistle::drinks: .

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla medlemskartan här på MPR, och planera rutten efter den, så kan du komma riktigt billigt undan också :whistle::drinks: .

mvh. Lars

Mja, vill bara meddela att undertecknad inte kan inhysa några gäster här i Flen.

Flensta Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, vill bara meddela att undertecknad inte kan inhysa några gäster här i Flen.

Flensta Arne

Inte ens om vi betalar med +karma?

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Maitan. Tummen upp för att du försöker göra eran tre veckors semester oförglömlig...och inte enbart för din egen skull.:great:

Nu är det ju inte säkert att en thai njuter av samma semester som vi faranger gör så kanske vore det bra om du kunde lista ut resmål som Pen kan tänkas vilja göra eller som någon annan thai kan rekommendera. Överväg dessa med andra tips du fått av faranger som är beresta...så har ni säkert en bra semesterresa framför er.

Jag kan tyvärr inte ge dig några speciella restips, men ger dig en eloge för trådens syfte. Lycka till!:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...