Jump to content
IGNORERAD

Vad händer i Thaidamernas hjärnor


gubben4906

Recommended Posts

gubben4906

:ironi: Hej, gubben som har en fråga om ett fenomen som jag uppfattar som ett typiskt problem gällande Thaidamer oavsett om de är bardamer eller "vanliga" damer.

Jag sitter på Starbucks på dotcom i Pattaya, vill förklara för en dam jag känt en tid var jag är, jag visste om problem med att förklara för henne vad jag ville men jag chansade.

Hon var nere på soi Diana i närheten av Soi Buacao(förlåt stavningen). Jag ringer henne att jag sitter på Starbucks på PattayaThai och att hon kan ta en Bathtaxi Från korsningen Soi Buachao/Pattayathai, kliva av där och stanna, ringa mig så jag kan gå ut från Starbucks, hon får inte börja gå på Pattayathai.

Vad tror ni händer, hon ringer och säger att hon är nästan nere i början av munkområdet.

Nu till min fråga:

Var någonstans började damen sluta lyssna på mig??

Hjälp mig med detta är ni snälla :ironi:

Innan ni skriker om att jag "utnyttjar" Bardamer och bla, bla, bla så har jag gjort det, alla har inte turen att träffa den rätta damen uppe i Isaan, Surin eller var de nu kommer ifrån. Åker jag på semester så är nog Thailändska landsbygden det sista i alla fall jag tänker på eller är jag ensam om det?

:ironi: gubben :ironi:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    4

  • ban99arne

    3

  • Marlon

    3

  • gubben4906

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Atom

Det är nog inte konstigare än att du och/eller tjejen är for dåliga på engelska for att forstå varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Atom, ni har inget gemensamt språk att konversera på och då blir det förstås missförstånd. Bara att du vänjer dig. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaaa, si detta fenomen med att beskriva väg för en thai är inte så lätt, vi har helt andra parametrar att hänga upp avtagsvägar e.t.c. på.

Att lyssna på två Thaidamer där den ena skall beskriva den enklaste vägen för den andra är ett helt underbart skådespel, trots att detta sker telefonledes viftas det med armar, pekas det med fingrar eller hela armar och vrides på hela kroppen emellanåt, medans man använder 200 ord där 10 svensak hade räckt, så mitt svar till gubben, Du är inte ensam om att bli missförstådd i en vägbeskrivningssituation.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Att be en svensk om vägbeskrivning i Thailand om man är thai är ca. lika begåvat som att erbjuda det.

I förhand dömt att misslyckas smiley.gif

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Njaaaa, si detta fenomen med att beskriva väg för en thai är inte så lätt, vi har helt andra parametrar att hänga upp avtagsvägar e.t.c. på.

Att lyssna på två Thaidamer där den ena skall beskriva den enklaste vägen för den andra är ett helt underbart skådespel, trots att detta sker telefonledes viftas det med armar, pekas det med fingrar eller hela armar och vrides på hela kroppen emellanåt, medans man använder 200 ord där 10 svensak hade räckt, så mitt svar till gubben, Du är inte ensam om att bli missförstådd i en vägbeskrivningssituation.

Känner inte alls igen din beskrivning, jag tycker thailändare i allmänhet är bra både på att forklara hur man ska hitta ett visst ställe och bra på att ta mig till det ställe jag vill till. Det skulle kunna vara att vi vistas i olika delar av Thailand men de flesta taxichaffisar är ju från Isaan och de är oftast också väldigt bra. Då återstår egentligen bara språket som forklaringsmodell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar inte vara samma preferenser när det gäller rumsuppfattning. Höll på och dirigerade Mrs McTwist via telefon till en adress på Kungsholmen i Stockholm och fick höra att...

"det är fyra vägar här, vilken ska jag ta?"

"Eh... nej, det är två, Hantverkargatan och Södra Agnegatan."

"Nej, nej (med lite lätt irritation i rösten), jag ser fyra vägar här."

Till slut gick det upp för mig att en korsning tydligen inte utgörs av två vägar som korsar varandra, utan av fyra vägar som möts. Och tja, så kan man väl också se det. Gatorna ligger inte i skikt på varandra och de möts ju faktiskt så... ok, jag ger mig... som vanligt.

Avd. Thailogik.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Språket är det stora problemet tror jag. Pratar du engelska med en tjej som kanske inte pratar så bra så säger hon oftast yes,i know osv. fast hon kanske inte alltid förstår vad du har sagt. Bestämmer jag ett möte med en tjej i Thailand så säger jag att vi ses på 7 -Eleven,dit hittar dom alltid utan att behöva förklara vägar m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Språkproblemen måste ni ju överbrygga först, Enklast är väl om du plockar upp henne nästa gång om du hittar henne vill säga ;)

Lycka till med damen

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Språket är det stora problemet tror jag. Pratar du engelska med en tjej som kanske inte pratar så bra så säger hon oftast yes,i know osv. fast hon kanske inte alltid förstår vad du har sagt. Bestämmer jag ett möte med en tjej i Thailand så säger jag att vi ses på 7 -Eleven,dit hittar dom alltid utan att behöva förklara vägar m.m

Har du tur kan du ju dessutom få ta en Singha med BTT vid stenbordet utanfor medans du väntar smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en viss skillnad på språkproblem och kommunikationsproblem. Själv så har jag inte sällan problem att förstå en del inlägg på det här forumet. Ibland tror jag att man gör sig själv en otjänst när man lite väl lättsamt försöker skylla diverse problem på kulturella skillnader när det kan vara något annat som ligger bakom.

När det gäller problematiken att förstå hur thailändska tjejer tänker så har jag gett upp för länge sedan. Det gäller även för alla andra tjejer i resten av världen. Det är också ganska vanligt att jag inte förstår mig själv ibland så det kanske inte är så konstigt :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väldigt individuellt hur en person agerar i olika situationer. Tvivlar på att det finns ett speciellt thailänskt sätt. Tror snarare problemet ligger i språk och kommunikationsbrister. Tror även personens erfarenheter av denna typ av situtationer spelar in. Bestämmer jag med damen att vi ska träffas på ett speciellt ställe vid en viss tid så gör vi det, inga konstigheter (som Håkan i baren skulle sagt). Är snarare jag som är vilse i pannkakan och kan vara på fel ställe. Men ett telefonsamtal senare så brukar det ha löst sig.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte alls igen din beskrivning, jag tycker thailändare i allmänhet är bra både på att forklara hur man ska hitta ett visst ställe och bra på att ta mig till det ställe jag vill till. Det skulle kunna vara att vi vistas i olika delar av Thailand men de flesta taxichaffisar är ju från Isaan och de är oftast också väldigt bra. Då återstår egentligen bara språket som forklaringsmodell.

Du får ta ett studiebesök i Issan, det är värt reskostnaden att följa spektaklet :whistle:

Hittar i BKK gör väl en del taxiförare, dock icke alla, har kanske haft otur men till Sukhomvit 4-6 hade man väl trott att dom skulle hitta, 2-3 ggr har man fått ta till Soi Nana för att dom skall fatta och då är både passagerare och chaufför från Issan.

Olika falla ödets lotter.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Språket är det stora problemet tror jag. Pratar du engelska med en tjej som kanske inte pratar så bra så säger hon oftast yes,i know osv. fast hon kanske inte alltid förstår vad du har sagt. Bestämmer jag ett möte med en tjej i Thailand så säger jag att vi ses på 7 -Eleven,dit hittar dom alltid utan att behöva förklara vägar m.m

Eftersom jag som ni ser är I Pattaya så är det lite svårt att bestämma vilken 7-eleven jag ska ta, det finns ungefär 3 till 4 stycken i varje kvarter och då blir det svårt att förklara vilken av alla hon ska ta sig till.

:ironi: Det där med 3 till 4 stycken 7-Eleven var kanske lite överdrivet men det verkar så i alla fall när jag vandrar i denna stad, så fort min vattenflaska tar slut så nog rackans finns det en 7-Eleven där :ironi:

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Många gånger fattar jag inte vad en svensk menar med sin försvenskad engelska.

:crazy::crazy::crazy:

Har sett många fall där mannen säger "de kan ju så dålig engelska", men när jag hör hur mannen själv pratar så har jag nästan lust att säga... hade jag inte kunnat svenska så hade jag inte förstått din engelska heller.

:::

Själv har jag både svengelska och thaiengelska. :bag:

Så jag menar inte att jag kan bättre.

:::

Angående att hitta vägar är jag själv jättekass på det.

Inför uppdrag på nya ställe "studerar" jag karta flera gånger. Men när jag väl ska ta mig till ställen blir jag tvungen att fråga folk tre fyra gånger ändå --- känner mig tryggare så.

Nu har jag dock kartfunktion på iPhone som funkar rätt så bra för mig.

:::

När vi thailändare ger eller tar emot vägbeskrivning tänker vi mer på riktpunkter (heter det så).

När jag beskriver vägen hem till oss för en thailändsk vän säger jag: Det ligger i samma hus som (någon viktig myndighet). När du går så har du myndigheten på höger sidan av dig. Går rakt fram tills du ser en pub som heter xxx på högersidan av dig och en butik som heter yyy. Mellan puben och butiken är det en port upp till mig.

Eller:

Går längst ån. Har ån på vänstersidan av dig. När du kommer fram till en grå eller rosa bro med massa blommor går du över bron. Sen ser du ett hotell som heter Hotell Hörnan. Går förbi hotellet och fortsätt rakt fram. Så kommer du fram till Centralstationen.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget som är typiskt för thaikvinnor, farangbrudar hittar inte heller något vidare och lyssnar abslout inte på instruktioner och vägvisning från en man...

Eller så förklarar jag kanske lite luddigt? :dance1:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, det är ju numera känt att kvinnor inte har lika många gener som vi män bl a så saknar di generna för lokalsinne och ekonomi.

Genmanipuleraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur kan du ju dessutom få ta en Singha med BTT vid stenbordet utanfor medans du väntar smile.gif .

Hahahaha...ja det är ju säkert inte svårt och hitta vår broder i Thailand :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är du som har för många damer?

Thai damen kanske hade gått till rätt ställe men du hade glömt att det var henne du skulle träffa?

Har själv haft lite av dessa problem (inte med thaidamer) att man knappt kommer ihåg vem man ska träffa, dålig koll på vad man sagt till vem osv osv.

Nej, dra ner kvantiteten på kvinnoaffärerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, det är ju numera känt att kvinnor inte har lika många gener som vi män bl a så saknar di generna för lokalsinne och ekonomi.

Genmanipuleraren Arne

Läser man och tror på en del som skrivs på detta forum så har thaikvinnor många gener för ekonomi/pengar :whistle:

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Som maichai skrev, farangbrudar har svårt med det hela med. De beskriver vägen som "åk förbi huset där lisa med gulliga hunden bor" "vem fan är lisa?". "när du ser en skylt som det står X på brevid huset med fin färg, där ska du inte svänga in" "nähä varför berättar du för mig om skyltjäveln och huset då?" osv. Kartor kan ej läsas utan att bli rosenrasande när föraren frågar om nästa avfart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl kanske inte med kvinnor och hitta hit eller dit att göra men lätt svårbegripligt blir det utan lite fantasi...

Please cut out an engine...

Skylet sitter vid inpassagen på Udon Airport, man kanske hade lite högre krav på skytningen på en flygplats som tillskansat sig namnet Udon International Airport.

Betyder efter vistt dragande på smilbanden inte att man ska skära ut en motor utan stänga av densamma...håller vägbeskrivningar samma klass lär man komma lätt vilset i pannkakan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Njaaaa, si detta fenomen med att beskriva väg för en thai är inte så lätt, vi har helt andra parametrar att hänga upp avtagsvägar e.t.c. på.

Att lyssna på två Thaidamer där den ena skall beskriva den enklaste vägen för den andra är ett helt underbart skådespel, trots att detta sker telefonledes viftas det med armar, pekas det med fingrar eller hela armar och vrides på hela kroppen emellanåt, medans man använder 200 ord där 10 svensak hade räckt, så mitt svar till gubben, Du är inte ensam om att bli missförstådd i en vägbeskrivningssituation.

[/

Håller med Baa till 100%

-När vi är ute på "semester" och åker runt med bil i Los, så är det inte ovanligt att

thai får fråga thai 3-4 gånger, innan man kan få reda på rätt väg.

-Ibland blir det inte rätt ändå.

-Detta fenomen inträffar dagligen på rundresan.

-Kan tilläggas att jag trivs mycket bra i

Thailand, försöker bara beskriva, hur jag

uppfattar situationer.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...