Jump to content
IGNORERAD

The rebellion of Thailands middle income peasants


Joints

Recommended Posts

En ganska intressant och diskuterbar artikel i New Mandala Min länk.

Har bara hunnit skumma igenom snabbt en gång men artikeln diskuterar thailändsk fattigdom från ett litet annat perspektiv.

Fel eller rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ena stunden jämför han med Nigeria för att sedan växla till Ryssland. Det är klart man alltid kan hitta folk som har det sämre men man måste väl inte sitta nöjd för det? Han hade nog inte ens fått godkänt på Samhällskunskap C på svensk gymnasienivå för den prestationen. Tendentiöst värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också skummat lite snabbt. Kommentarerna är minst lika intressanta som artikeln tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Slarvig, forenklad och forutsagbar. Hur kan man ta det han skriver pa allvar nar han tjatar ned sig i "de finns alltid de som har det varre" argumentation? Funkar precis lika daligt som nar morsan forsokte fa mig att ata upp blodpuddingen genom att hanvisa till "de svaltande barnen i Afrika".

Dessutom sa finns det en rad saker som presenteras som fakta men som saknar baring. Bland annat sa var Thailand forra aret varldens fjarde mest inkomstorattvisa land i varlden (jag postade lanken i nagon annan trad for ett par veckor sedan). Anda skriver han "Wealth distribution in Thailand is no more extreme than in most industrialised countries." Det ar helt enkelt inte sant och med den liberala installningen till fakta blir det lite svart att ta resten av artikeln pa allvar.

Forfattarens upprepade klavertramp ar lite olyckliga eftersom han borjar nysta i en mkt intressant aspekt och nagot som kan ge valbehovligt perspektiv pa bilden av Thaksin som de fattigas riddare och fralsare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom sa finns det en rad saker som presenteras som fakta men som saknar baring. Bland annat sa var Thailand forra aret varldens fjarde mest inkomstorattvisa land i varlden (jag postade lanken i nagon annan trad for ett par veckor sedan).

Kan du vara vänlig och länka igen? Själv så tycker jag att klassklyftorna är en mer extrema i Latinamerika. Inte för att det spelar någon större roll men min spontana uppfattning är att det ser värre ut i Mexiko, Brasilien och Sydafrika för att nämna några exempel på direkten.

Nu ska jag läsa min egen länk lite mer noggrant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kan du vara vänlig och länka igen? Själv så tycker jag att klassklyftorna är en mer extrema i Latinamerika. Inte för att det spelar någon större roll men min spontana uppfattning är att det ser värre ut i Mexiko, Brasilien och Sydafrika för att nämna några exempel på direkten.

Nu ska jag läsa min egen länk lite mer noggrant.

Pratade faktiskt just med en kollega om detta. Hon menade ocksa att Brasilien borde toppa listan. Efter lite research verkar det bero pa hur man raknar. Skillnaden mellan de fattigaste 5% och de fattigaste 5% eller om man kikar pa kopkraft hos de 20% fattigaste respektive rikaste. Skall leta efter lanken nar jag kommer hem igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...