Jump to content
IGNORERAD

Skilsmässa


Budon

Recommended Posts

Hej, har en kompis som är i en lite pinsam situation.

Han är gift med en Thaländska sen 2 år tillbaka, dom har ett fint hus i Thailand där hon och hennes dotter bor.

Han bor fortfarande i Sverige men är här i Thailand 4 - 6 månader varje år, huset står skrivet på båda två.

Hon arbetar inte för han försörjer dem till 100 %

Nu är det så att denna kvinna är absolut inte ärlig mot honom, hon ljuger om allt bara för att han skall skicka mera pengar.

Jag har sagt till honom ett flertal gånger att han måste säga stopp, men han är för snäll och han älskar hennes dotter mycket

då han inte har några egna barn.

I går ringde han mej och talade om att han hade satt stopp för att skicka pengar till henne då hon hade börjat

kräva så stora summor att han inte kunde klara av detta längre

Han hade dessutom sagt till henne att han ville skiljas.

Hon hade då svarat att " no no I dont devorce you".

Han är nu helt uppgiven och undrar hur han skall bära sig åt.

Han har betalat hus, bil skola för dottern och gett dem pengar för kläder och mat i två års tid

och nu är han rädd att han skall förlora allt.

Jag själv har ingen erfarenhet av dylikt och vet inte riktigt vad jag skall

råda honom att göra.

Tacksam för allt vad det gäller dylika situationer.

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade dessutom sagt till henne att han ville skiljas.

Han är nu helt uppgiven och undrar hur han skall bära sig åt.

Han har betalat hus, bil skola för dottern och gett dem pengar för kläder och mat i två års tid

och nu är han rädd att han skall förlora allt.

Vill han hellre vara kvar med en sådan kvinna och inte "förlora allt som han har betalat"?

Det han har betalat för huset kan han kanske förvänta sig att kunna kräva tillbaks - ta striden med henne. Om han orkar.

Det tycker jag är rimligt och normalt.

:::

Att han skulle vilja ha tillbaka pengar som han har betalat för skola, mat och kläder - tycker jag är konstigt.

Tänkte han att det var ett köp när han betalade de pengarna? Ett köp som man kan häva och få tillbaks pengarna när man har ångrat sig?

:::

Om han verkligen har bestämt sig att skiljas så tror jag det är bäst att släppa tanken om pengar som han har betalat för skola, mat och kläder.

Han får sitt liv tillbaka - och kanske ett bättre liv utan en sådan kvinna.

Striden om huset kan han försöka ta om han orkar.

:::

Önskar honom lycka till!

Har man handen fri från skräp så har man en ledig hand för att fånga guld - när det dyker upp. :-)

Mvh

Magrood

Ps. Det är inte pinsamt att skiljas. Det är mer pinsamt att göra en person handikappad genom att låta denne leva på någon annan helt och hållet.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har en kompis som är i en lite pinsam situation.

Han är gift med en Thaländska sen 2 år tillbaka, dom har ett fint hus i Thailand där hon och hennes dotter bor.

Han bor fortfarande i Sverige men är här i Thailand 4 - 6 månader varje år, huset står skrivet på båda två.

Hon arbetar inte för han försörjer dem till 100 %

Nu är det så att denna kvinna är absolut inte ärlig mot honom, hon ljuger om allt bara för att han skall skicka mera pengar.

Jag har sagt till honom ett flertal gånger att han måste säga stopp, men han är för snäll och han älskar hennes dotter mycket

då han inte har några egna barn.

I går ringde han mej och talade om att han hade satt stopp för att skicka pengar till henne då hon hade börjat

kräva så stora summor att han inte kunde klara av detta längre

Han hade dessutom sagt till henne att han ville skiljas.

Hon hade då svarat att " no no I dont devorce you".

Han är nu helt uppgiven och undrar hur han skall bära sig åt.

Han har betalat hus, bil skola för dottern och gett dem pengar för kläder och mat i två års tid

och nu är han rädd att han skall förlora allt.

Jag själv har ingen erfarenhet av dylikt och vet inte riktigt vad jag skall

råda honom att göra.

Tacksam för allt vad det gäller dylika situationer.

Budon

Inget roligt svar jag kommer ge, men tyvärr sanningen.

Han kan antingen fortsätta skicka pengar och acceptera att bli lurad bakom ryggen. Då har han ju tillgång till hus och annat de köpt gemensamt, samt kan träffa dottern han älskar.

Eller så kan han begära skilsmässa, slippa gå omkring och känna sig lurad, men tyvärr så kan han i praktiken glömma allt han köpt i Thailand, och dottern lär han inte få träffa så länge han inte skickar pengar.

Visst kan man driva saken till rätten, men chansen att vinna inom överskådlig tid och till rimmliga pengar är i det närmaste obefintlig.

Tyvärr är detta med att vara snäll och lättlurad inget man direkt respekterar i Thailand, nä snarare tvärtom.

De oärliga tänker ofta "går han på det så får han skylla sig själv", och har man lyckats lura sin farang en gång varför inte försöka igen och igen.

Enda trösten jag kan ge är att det finns många fler ärliga än oärliga Thaitjejer, precis som för tjejer i resten av världen också, så det är bara att börja leta igen, och hoppas på bättre lycka nästa gång.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som det bara är pengarna hon älskar. Isåfall är det nog bäst att bita i det sura äpplet. Drar han ner på pengarna är det nog mycket möjligt att hon skaffar pengar på annat håll. Kanske han känner på sig det och vill skiljas därför. Svårt att ge råd när man inte känner de inblandade. Det låter som att någon kommer att bli besviken hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han förväntar sig inte att han skall få tillbaka några pengar.

Hans önskan är att kunna behålla hset och kanske hitta en ny kvinna i framtiden,

han säger också att hon kan få behålla bilen .

Han älskar LOS och tanken med husköpet för honom att kunna dra sig

tillbaka och leva ett lyckligt liv här.

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet han någonting om varför hon kräver mer pengar och vart dessa i så fall går?

Kan ju vara spel av olika slag eller skulder som skall betalas.

Tyvärr kan jag inte ge några råd annat än att ta reda på så mycket som möjligt, försöka få ärliga svar och går inte det är det nog bäst att ta sin Mats ur skolan så snart som möjligt och glömma hus,bil och allt annat, där är det kört, precis som Vaxet skrev.

Men om han tror det finns en chans, ta reda på saker o ting innan han drar ner gardinen för gott.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han förväntar sig inte att han skall få tillbaka några pengar.

Hans önskan är att kunna behålla hset och kanske hitta en ny kvinna i framtiden,

han säger också att hon kan få behålla bilen .

Han älskar LOS och tanken med husköpet för honom att kunna dra sig

tillbaka och leva ett lyckligt liv här.

Budon

Solly - missförstod din text.

Angående huset...

Orkar han ta striden som han inte har så stor chans att vinna?

Ligger huset i hennes by?

:::

Min före detta styfmor och hennes första svenske man separerade.

Hon har en ny man nu.

Men huset i byn som den första svenska mannen har varit med och bidragit till att förbättra får han fortfarande komma och bo i när han åker ned.

:::

Har annars aldrig hört om något liknande.

Mvh

Magrood

Vill tillägga att jag gläds med honom om han kan bestämma sig att lämna henne om hon är som du beskriver.

Även om han skulle förlora huset så är det ändå värt att bli av med skräpet.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej huset ligger långt från hennes hemby, hon är från norra Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fakta måste fram på bordet, vem är huset skrivet på?

Äger han huset, sälj huset och bygg/köp nytt.

Inte roligt bo i ett hus när man gjort avslut och ex finns kvar i väggarna, lite måste man tänka på eventuell ny kvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Be honom att försöka få henne att allt är gemensamt+att om dom säljer allt får hon mycket pengar i näven(det kan funka om hon inte är medveten om vad som är rätt)och pengar är magiskt för många(obs inte alla)hon verkar ju gilla stålar.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Hej, har en kompis som är i en lite pinsam situation.

Han är gift med en Thaländska sen 2 år tillbaka, dom har ett fint hus i Thailand där hon och hennes dotter bor.

Han bor fortfarande i Sverige men är här i Thailand 4 - 6 månader varje år, huset står skrivet på båda två.

Hon arbetar inte för han försörjer dem till 100 %

Nu är det så att denna kvinna är absolut inte ärlig mot honom, hon ljuger om allt bara för att han skall skicka mera pengar.

Jag har sagt till honom ett flertal gånger att han måste säga stopp, men han är för snäll och han älskar hennes dotter mycket

då han inte har några egna barn.

I går ringde han mej och talade om att han hade satt stopp för att skicka pengar till henne då hon hade börjat

kräva så stora summor att han inte kunde klara av detta längre

Han hade dessutom sagt till henne att han ville skiljas.

Hon hade då svarat att " no no I dont devorce you".

Han är nu helt uppgiven och undrar hur han skall bära sig åt.

Han har betalat hus, bil skola för dottern och gett dem pengar för kläder och mat i två års tid

och nu är han rädd att han skall förlora allt.

Jag själv har ingen erfarenhet av dylikt och vet inte riktigt vad jag skall

råda honom att göra.

Tacksam för allt vad det gäller dylika situationer.

Budon

Jaha här har vi en till som blir/blivit lurad, att folk inte lär sig. Missuppfatta mig inte nu jag tycker verkligen synd om mannen men som sagt "ATT FOLK INTE LÄR SIG"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha här har vi en till som blir/blivit lurad, att folk inte lär sig. Missuppfatta mig inte nu jag tycker verkligen synd om mannen men som sagt "ATT FOLK INTE LÄR SIG"

Ibland behöver man tyvärr få den där sprutan för att bli vaccinerad.

Hoppas han kan se det som livets vaccin och blir bättre skyddad nästa gång.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Fakta måste fram på bordet, vem är huset skrivet på?

Äger han huset, sälj huset och bygg/köp nytt.

Inte roligt bo i ett hus när man gjort avslut och ex finns kvar i väggarna, lite måste man tänka på eventuell ny kvinna.

Vem vill köpa ett hus där exet sannolikt äger marken? Finns det leasingavtal, och kan det överlåtas?

Pengarna är förlorade. Möjligen inte om exet hittar ny farang pojkvän som är dum nog att köpa huset...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Be honom att försöka få henne att allt är gemensamt+att om dom säljer allt får hon mycket pengar i näven(det kan funka om hon inte är medveten om vad som är rätt)och pengar är magiskt för många(obs inte alla)hon verkar ju gilla stålar.Mvh Måne

Genom att göra det fördelaktigt för henne genom att sälja (Ge henne procent på affären) så kanske hon kan gå med på försäljning där båda parter vinner.

Annars så sitter han i en svår sits, Hon har ju ingen anledning att flytta.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Mycket vanlig situation. Tyvärr slutar det ofta på detta viset, förr eller senare.

-Pengar ligger bakom det mesta i Los. Kanske någon kan ta lärdom.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda står som ägare till huset och marken har ett arrende kontrakt på 30 år om jag förstått det hela rätt.

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Budon. Be din vän gå till en advokat och höra sig för om dom möjligheter som föreligger. Hon ville ju inte ens skiljas om jag förstått det rätt och åtminstone det måste han ju få hjälp med att genomföra.

Tycker dessutom inte att din vän ska ge upp hus, bil mm utan att ens ha försökt få sin lagliga del av det, som flera ger som råd här. märkligt nog.

Har dom papper på att dom äger allt tillsammans borde ju möjligheterna vara ganska goda att kräva sin rätt. Men som sagt, att kontakta en advokat som vet vad han gör bör nog vara det första din vän gör.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kim.

Ja jag har ringt honom idag och informerat honom det du skrev.

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...