Jump to content
IGNORERAD

Ska det vara pa detta sattet?

edvardpop

Recommended Posts

Sitter pa ett internetcafe i Khorat och har sa gjort sedan kanske 04:45. Dar ar jag omgiven av en 15-20 ungdommar

som spelar datorspel for fulla muggar. Ska det vara pa detta sattet och ar ungdommarna likadana i Sverige? Nu vet

jag ju iof sig inte om det bara ar sa de ar ovanligt morgonpigga.

edvardpop, nyss hemkommen efter gogobarsbesok i Khorat

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Ja, det är nog lika utbrett (om inte mer) bland svenska ungdomar.

Skillnaden skulle väl vara att de flesta har egen dator i eget rum i bostaden...

Känns lite svårt för mig att kritisera detta spelberoende då jag själv är forumberoende ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Svenska ungdomar spelar ännu mer, finns lan nätter på dessa ställen där dom börjar 00.00 till 08.00 helger då asså.

Mvh nissefisk

Dela på andra sajter

Guest wille

I de allra flesta fall tror jag spelandet ar helt ofarligt. Spelandet har manga positiva effekter och tranar upp barn att odla manga eftertraktade fardigheter. Numera finns det fler sociala aspekter med i bilden vilket motverkar lite av de eventuella effekterna dataspelande kan tankas ha.

Ar det battre att ungarna sitter pa FB eller spelar WoW natterna igenom an som en annan gjorde som tonaring - dricka haxa och hamna i slagsmal av ren uttrakning?

Dela på andra sajter

I de allra flesta fall tror jag spelandet ar helt ofarligt. Spelandet har manga positiva effekter och tranar upp barn att odla manga eftertraktade fardigheter. Numera finns det fler sociala aspekter med i bilden vilket motverkar lite av de eventuella effekterna dataspelande kan tankas ha.

Ar det battre att ungarna sitter pa FB eller spelar WoW natterna igenom an som en annan gjorde som tonaring - dricka haxa och hamna i slagsmal av ren uttrakning?

Visst är det ofarligt så länge det inte överdrivs.

Sökte jobb som support på, tror det hette Telenordia. Fick frågan om jag spelade mycket, vilket jag inte gjorde aller gör.

Det tyckte dom var synd. Jag fick inte jobbet, vilket var tur för mig i.o.f.s

Dela på andra sajter

Guest wille

Tycker det ar lite skon ironi i tradskaparens inlagg. Verkar anse det som aningen moraliskt tvivelaktigt att ungarna sitter och spelar spel natten igenom samtidigt som han sjalv rultar hem fran en A-go go - moralpaniken tar sig olika uttryck beroende pa vem som gor analysen. Tror att manga svenskar hade haft mer funderingar over A go-go besoket an dataspelandet. PErsonligen tycker jag det finns betydligt mkt varre grejor att ifragasatta och saval A go-go som dataspel ar mkt oskyldigt..

Dela på andra sajter

De flesta klarar av att hantera sitt spelande, men det är synd om dom som inte klarar av det.

http://hd.se/familjeliv/2007/01/05/dataspel-paa-gott-och-ont/

http://www.realtid.se/ArticlePages/200608/03/20060803111800_Realtid254/20060803111800_Realtid254.dbp.asp

citat från realtid

"I dag finns det nästan 28.000 poster i detta forum. Det finns berättelser om spruckna äktenskap, kraschade studier, jobb som förlorats och misshandel. Alla diskussioner involverar personer som spelar online spel för mycket, enligt vänner eller familj. I mångt och mycket så fungerar detta forum som ett stöd de som står nära någon spelare. Man kan läsa om ritualer då familjen tillsammans raderat karaktärer, avinstallerat spelet och gjort sönder cd-skivan. Händelser som påminner om ritualer som annars förknippas med andra typer av missbruk: gambling och droger."

Dela på andra sajter

Mja, skall man spela så är det nog bäst att göra det i en trio med dragspel, fiol och bas.

För di som inte är musikaliskt lagda finns det ju fotboll och di utan bollsinne gillar oftast sprit.

Fritidsforskaren Arne

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Den risk som ev. kan finnas för dessa ungdommar är om spelandet kostar mycket pengar,

då har kritiken ibland varit att killar kan bli krimminella för att finansiera sitt spelande,

och tydligen ska det förekomma att unga tjejer prostituerar sig för att få pengar till spel och nöjen och att detta behov

har uppmärksammats av vuxna falanger som håller sig på dessa platser och försöker köpa sex av dessa.

Så det kanske finns skäl för en viss oro, och förekommer inte narkotika försäljning också i dom större spelhallarna?.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Den risk som ev. kan finnas för dessa ungdommar är om spelandet kostar mycket pengar,

då har kritiken ibland varit att killar kan bli krimminella för att finansiera sitt spelande,

och tydligen ska det förekomma att unga tjejer prostituerar sig för att få pengar till spel och nöjen och att detta behov

har uppmärksammats av vuxna falanger som håller sig på dessa platser och försöker köpa sex av dessa.

Så det kanske finns skäl för en viss oro, och förekommer inte narkotika försäljning också i dom större spelhallarna?.

Mvh Isan Lover

Inte i Isaan väl?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte i Isaan väl?

Hej

Tyvär har jag hört dessa rykten även i Isaans större städer.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Har absolut inga moraliska betankligheter mot att folk spelar datorspel. Var val mest bara forvanad

over att det var sa pass manga ungar som gjorde det vid den tidpunkt da jag hamnade i internetcafet

vid 4-5 snaret pa morgonkvisten(nastan lika forvanad som jag var over att fa for mig att ga pa gogo

i Isaan, vilket jag ju lika garna kunnat lata bli att namna). Fragade precis vad det kostar att spela

pa det stallet jag nu befinner mig och summan var tydligen densamma som att surfa internet. 10 baht

i timmen. Later inte mycket kanske men jag vet ju inte hur manga timmar de ungar som spelar som mest

haller pa.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Hej

Tyvär har jag hört dessa rykten även i Isaans större städer.

Mvh Isan Lover

Jo, men då är det ju inte i riktiga Isaan...

Dela på andra sajter

Dom har väl skol lov i isaan nu. Så det e klart bättre dom lirar lite dator än är ute och super.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...